testdobber balsa / staal antenne

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    testdobber balsa / staal antenne

    Hallo

    vandaag een testdobber gemaakt

    om aan te tonen dat bij een uitgelode dobber alleen de in houdsmaat van de antenne bepalent is voor het drijfvermogen van de antenne

    de oppervlakte spanning buiten beschouwing gelaten

    ik heb een dobber gemaakt die je om kunt keren met een balsa antenne van 8 mm dik aan de ene kant

    en een stalen (rvs) antenne van 8 mm dik aan de andere kant

    de dobber uitgelood zo dat er 10 mm antenne boven water uisteekt

    en hoe ik de dobber ook draai met de stalen antenne boven water of de balsa antenne boven water

    de dobber blijft in bijde gevallen 10 mm boven water uitsteken

    en stuk rvs stalen antenne van 10 mm lang en 8 mm dik weegt 40 x zwaarder als een stuk balsa antenne van 10mm lang en 8 mm dik

    zie bijgaande foto,s
    Attached Files
    gr Gerard
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #2
    testdobber

    Hallo

    nog een foto
    Attached Files
    gr Gerard

    Reageer

    • henkus
      Met enige kennis...
      • 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

      #3
      duidelijk dus, materiaal van de antenne heeft geen invloed op hoeveel deze boven het water uitsteekt.

      eigenlijk logisch het totale drijfvermogen(gewicht van de dobber onder water) van de dobber heft het gewicht van verplaatste water op, de dobber zinkt net zo diep totdat bijde gelijk zijn (verplaatst water t.o.v. drijfvermogen)

      e.e.a. lijkt dus verdomde veel op de Wet van Archimedes

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Henkus was het niet: een lichaam ondergedompeld in een vloeistof een opwaartse kracht ondervindt die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof?
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5



          ja dus,

          iemand anders had het gedoe met stalen en balsa antenne's en het uitloden van dobbers al een paar eeuwen geleden al uitgetest.......

          maar gelukkig zijn vissers dus slim genoeg om natuurwetten (opnieuw) te kunnen ontdekken (in iedergeval 1 visser)

          Reageer

          • zev
            Zomaar Een Visser
            • 10-01-2009
            • 86
            • Echt

            #6
            Dit was ook geen punt van discussie, het gaat om de kracht die nodig is om deze dobber onder te trekken.

            Met andere woorden, hoeveel lood moet je er bij beide dobbers bijhangen om de bovenzijde van de antenne gelijk met het wateroppervlak te krijgen

            Reageer

            • Quido
              pink floyd
              • 30-10-2007
              • 1509
              • Winschoten

              #7
              nou tester je hebt nog wat te testen. mooi zo iemand die alles uittest...
              groeten quido


              http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Inderdaad zev. Het drijfvermogen van de staaf blijft hetzelfde ongeacht wat onder of boven is, deze test bewijst niks. Zoals ik al eerder zei heft uitloden het drijvend vermogen van het drijflichaam + het gewicht van de atenne op, maar niet het drijvend vermogen van de atenne. Iedereen die zijn dobbers (thuis) uitlood is in feite keer op keer aan het "testen''. Loodje erbij, loodje eraf, kleiner loodje dan maar proberen, nog een nr.12 en dan moet het goed..... oh toch niet, dan maar een nr. 13 etc En iedereen ondervindt dat het uitloden van dobbers met een fiberglas, laat staan metalen atenne preciezer komt dan een dobber met een balsa of holle atenne. Bij de hele gevoelige dobbers kan het echt frusterend zijn.
                Kortom bij uitloden is het evenwicht (wel niet onder gaan) bij de metalen atennes een stuk beperkter dan bij balsa atennes die meer marge hebben.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • henkus
                  Met enige kennis...
                  • 23-12-2008
                  • 457
                  • hoogmade

                  #9
                  het gaat niet om het materiaal van de antenne, maar om het volume!

                  metalen antennes zijn eigenlijk altijd dunner dan balsa antennes, dat maakt het verschil

                  Tester heeft gelijk als hij zegt dat het materiaal niet uit maakt,
                  Zev heeft gelijk als hij er van uitgaat dat een metalen antenne dunner is dan balsa.

                  jullie hebben allebei gelijk.

                  (zij het dat bij het vissen over de bodem zonder verklikkerloodje de vis de haak nooit recht naar beneden kan trekken omdat de vislijn langer is dan het water diep is, dan telt eigenlijk alleen de stroomlijn van de dobber)

                  Reageer

                  • zev
                    Zomaar Een Visser
                    • 10-01-2009
                    • 86
                    • Echt

                    #10
                    Hoi Tester, mooi gemaakt die dobber en ..snel! Mijn complimenten!!!
                    Ik wil je nog vragen (als dat mag?) om de test nog iets uit te breiden. Als volgt:
                    Je hebt nu 1 dobber gemaakt met aan 1 zijde balsa en aan de andere zijde staal. Ik weet niet waar het middenstuk van gemaakt is (ander soort hout? maakt verder ook niet uit).

                    Ik wil je vragen 2 situaties te testen (maar 1 van de antennes gelijktijdig gebruiken).
                    1e test: neem de stalen antenne ervanaf (er is dus enkel nog de balsa antenne aanwezig) en lood de dobber uit tot de balsa antenne 10mm boven water uitkomt(waarschijnlijk moet er nu ca. 3,5gram lood bij het hoofdlood wat je reeds hebt). Meet nu hoeveel lood je erbij moet hangen voordat de dobber ondergaat. Is dit ca. 0,5 of 0,9 gram??
                    2e test: vervang de balsa antenne door de stalen antenne en lood vervolgens het geheel opnieuw af tot de stalen antenne 10mm boven water staat(waarschijnlijk ca. 3,9 gram van het hoofdlood afhalen tov vorige situatie). Meet nu hoeveel lood erbij gehangen moet worden voordat de dobber ondergaat. Dit is zeer waarschijnlijk ca. 0,5 gram

                    De clue is dat je antennes moet testen op hetzelfde drijflichaam om verschil te kunnen zien.

                    In de door jou gedane test met aan beide zijden antennes verandert als het ware het drijflichaam door het omdraaien van de dobber. Het drijflichaam als je de stalen zijde als antenne gebruikt heeft opeens meer drijvend vermogen (ca. 3,9 gram meer) en dat moet ook om de stalen antenne van ca. 4 gram boven te houden. Dit is dus (in mijn ogen) geen eerlijke test om de antennes te vergelijken.

                    Groet

                    Reageer

                    • preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen
                      • 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

                      #11
                      Het gaat wel degelijk ook om het materiaal. Metalen atennes zijn inderdaad dunner, want als het even dik zouden zijn als balsa dan zou de dobber bezwijken onder dat gewicht bij dezelfde loodzetting. Balsa kun je wel zo dun maken als metaal, maar dat zou te kwetsbaar zijn, maar metaal kun je niet zo dik maken als balsa. Het draait dus niet alleen om het soortelijk gewicht, maar ook om de stevigheid/duurzaamheid tussen de verschillende materialen. Zo moeilijk is het toch allemaal niet, een lucifer blijft drijven en een naald (even dik of dunner, maakt niet uit) zinkt. In het geval van een dobber doet het drijflichaam er niet toe, want die wordt al gewichtneutraal gemaakt door het lood.

                      Dus ik ben benieuwd hoe de test verloopt op de manier zoals zev beschrijft.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                      Reageer

                      • Jans
                        Toekomstig expert
                        • 13-03-2004
                        • 272
                        • Drenthe

                        #12
                        Moi,

                        Er word hier nogal langs elkaar heen gepraat volgens mij.
                        Als ik het goed begrijp praat Tester steeds over een dobber met steeds hetzelfde draagvermogen, ongeacht het materiaal van de onder en bovenantenne, laten we voor het gemak uitgaan van een draagvermogen van 1 gram. Anderen plaatsen steeds een andere antenne op steeds hetzelfde drijflichaam, logisch dat de uitkomst dan anders is.

                        Het totale drijfvermogen van een dobber word bepaald door het totale soortelijk gewicht van onderantenne, drijflichaam en bovenantenne.
                        Veranderd men 1 van deze drie dingen zal het drijfvermogen ook veranderen.

                        Nu komt de cloe van het verhaal, een dobber van 1 gram draagvermogen blijft een dobber van 1 gram draagvermogen ongeacht het materiaal van onder of bovenantenne.
                        Neemt men een stalen onder of bovenantenne moet men een iets groter drijflichaam nemen om het drijfvermogen op 1 gram te houden.
                        Neemt men een houten onder en bovenantenne kan het drijflichaam iets kleiner zijn om toch een drijfvermogen van 1 gram te behouden.

                        In berekeningen van anderen hier zie ik dat op een dobber met een drijfvermogen van 1 gram met een fiber bovenantenne ineens een antenne van metaal geplaatst word.
                        Als je van deze dobber met fiber antenne 1 gram lood hebt hangen en hij staat precies gelijk met het wateroppervlak ineens de antenne gaat vervangen door een exemplaar van metaal dan zal de dobber ondergaan.
                        Dat is logisch want metaal heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan fiber.

                        MAAR LET NU OP!!! HET IS NU OOK GEEN DOBBER MEER MET EEN DRAAGVERMOGEN VAN 1 GRAM MAAR WAARSCHIJNLIJK NOG MAAR VAN 0.9 GRAM.
                        VERVANGT MEN NU DE STALEN ANTENNE WEER DOOR EEN HOUTEN ANTENNE IS HET DRAAGVERMOGEN INEENS GEEN 0.9 GRAM MAAR 1.1 GRAM OF DAAROMTREND.

                        Wil je dus het verhaal van Tester ontkrachten moet je bij elk type onder of bovenantenne ook je drijflichaam aanpassen omdat anders het draagvermogen van je dobber niet meer klopt en je ineens niet meer praat over een dobber met een drijfvermogen van een gram maar over hele ander drijfvermogens.
                        Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                        Reageer

                        • tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

                          #13
                          Hallo dobber mannen

                          het is een en de zelfde dobber van 8 mm balsa met aan een zijde 10 mm rvs 8mm dik

                          zoals je kunt zien steekt er nog 10 mm antenne boven water uit aan staal of balsa met het zelfde uitloodgewicht

                          10 mm lang 8 mm (rond ) dik wat is dan de inhoudsmaat

                          de inhoudsmaat aan cc x gr zou dan nodig zijn om hem onder te houden aan weerzijden
                          gr Gerard

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            testdobber

                            Hallo

                            net een test gedaan

                            de inhoudsmaat van de antenne dat boven water uitsteekt bij de test is volgens mij

                            3,14 x4mm x4 mm x 10 mm = +- 0,5 cc waterverplaatsing = is een loodverzwaaring van o,6 gr

                            = onder water 0,5 gr +-

                            en dat klopte perfect een loodje 0,4 en een loodje o,2 geplaatst en de antenn ging vlak met het water staan

                            aan de balsa zijden en aan de stalen zijde met het zelfde uitlood gewicht
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • zev
                              Zomaar Een Visser
                              • 10-01-2009
                              • 86
                              • Echt

                              #15
                              Hoi Tester,

                              Je hebt gelijk, na een paar glazen bier is mijn gedachten kronkel uit de wereld. Ik zat met het drijvend vermogen fout. Wat mij betreft hoef je de testen niet uit te voeren. Je hebt inderdaad voor beide antennes 0,5 gram nodig om hem onder te krijgen. In mijn eerdere berekening telde ik het drijvend vermogen bij de waterverplaatsing op (ik ken de wet van Archimedus ook, maar snap hem blijkbaar niet zo goed). Ik moet echter de antennemassa van het drijvend vermogen afhalen. In mijn voorgestelde test 1 is, als de balsa antenne boven water staat om de antenne te dragen een positief drijfvermogen van het drijflichaam van 0,1 gram nodig. Als de balsa antenne precies onder water staat is het verplaatste water 0,5 gram - 0,1 gram antenne gewicht = 0,4 gram. Deze optellend bij het positieve drijfvermogen van het drijflichaam maakt dus 0,1 + 0,4 = 0,5 gram (net als bij de metalen antenne).

                              Mijn verontschuldigingen dat jullie zoveel moeite hebben moeten doen om mij te overtuigen. Tester heeft er zelfs een extra dag aan moeten besteden. De dobber niet weggooien, want deze kan nog van pas komen bij de volgende slachtoffers

                              Mijn conclusie is dan ook (wat reeds eerder vermeld is door enkele lezers) dat de metalen antennes in het algemeen ook de dunste zijn en plastic antennes dikker waardoor dit "gevoels" fenomeen optreed.
                              Ik heb dan ook nauwelijks stalen bovenantennes in mijn viskoffer met als reden dat het drijflichaam van die dobbers groter moet zijn en je dus een groter eigengewicht krijgt waardoor de massatraagheid van de dobber op het moment van aanbeet groter is in vergelijking met dobbers met kunststof antenne.

                              Groet

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎