FeederVisHulp!!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jrflevo
    Newbie
    • 28-07-2003
    • 4

    FeederVisHulp!!

    Hoi mensen ik ben nieuw op dit forum,dus zal me ffe voorstellen,ik ben Jeroen Roos uit almere ben 26 jaar en gek van vissen ik heb van het weekend een feederhengel aangeschaft en heb dus heel vragen en eventueel hulp nodig,

    Ik heb van het weekend al een beetje gevist met mijn nieuwe Feederhengel paar voorns en een paar leuke brasems....

    Ik had/heb mijn hengel als volgt opgetuigd...molen erop,draad door de ogen,toen zo een aparte groene tube/hoek erop daaraanvast mijn korf daaronder een stopper gevold door een onderlijn...is dit juist of is er een betere manier...

    Mensen ik heb allereerst wat vragen over de korf en het voer...
    Ik vind het namelijk nogal lastig om de juiste stevigheid van het korfvoer te verkrijgen want het mag toch pas uit de korf op het moment dat de korf de bodem raakt..?Volgens mij is mijn voer al uit de korf op moment dat de korf op het water ploft...hoe doen julie dit?
    Ik vis met maden...doe er 2 op mijn haak met de haak er doorheen(haak is dus zichtbaar)ik gooi tevens ook made door mijn korfvoer heen...Tips of is dit goed?

    Als julie gaan feederen hoe doen julie dat dan met voeren julie alleen met het korfje of ook nog extra?ik heb ergens gelezen dat je eerst ongeveer 15x op de zelfde plek moet proberen te gooien met je korf alvorens je gaat vissen op die plek..doen julie dat..?

    Ik wil ook weten of julie peilen met feederen of gewoon ingooien en wachten...ik peil namelijk niet...

    Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen en/of adviseren mischien is er zelfs iemand in de buurt van almere die een keer op een zondag een feedersessie met me wil doen..en de kneepjes wil leren

    Alvast bedankt voor julie reactie

    Groeten uit Almere


    [Gewijzigd door jrflevo op maandag 28 juli 2003 @ 22:21]
    Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.
  • elastico
    Newbie
    • 25-07-2003
    • 9

    #2
    Hoi jrflevo,

    Allereerst, feederen kun je zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Zoals jij nu bent begonnen, zo zijn we denk ik allemaal met feederen begonnen. Voertje klaar maken, ingooien, en alles of op je hoofd, halverwege de vis plek, of bij binnendraaien alles nog netjes in de korf.
    Maak je voer in fases klaar en je zult vanzelf merken wanneer het voer de juiste kleefkracht heeft. Te droog: het voer kruimelt door je vingers. Te nat: het voer plakt aan je vingers.
    Overigens, het water waar je vist bepaalt de kleefkracht. Diep stromend water vraagt om een wat kleveriger voer dan een stilstaande vijver met een diepte van 1,5 meter. Op ondiep water moet je voer als het ware uit de korf "ontploffen" zodra die het water raakt.
    Ikzelf gebruik geen hoekafhouders meer, omdat ik graag met een "vrije" lijn vis. Hoe kleiner de oppervlakte die de lijn raakt bij de wartel van de korf, hoe minder weerstand voor de vis, is mijn devies. Gebruik eens een kleine wartel om je onderlijn aan te bevestigen. Scheelt een hoop als je er een keer een verspeeld, en het draait niet zo gauw om je hoofdlijn.
    De reden dat feedervissers een aantal proefworpen maken aan het begin heeft te maken met "peilen" en richten. Als je de korf langzaam indraait kun je het bodemprofiel lezen, en hier je voordeel mee doen. Is de bodem schoon, modderig, ligt er een richel, enz. Als er zijwind is moet je hier rekening mee houden en is het dus beter om vooraf te kijken wat de afwijking is.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Helaas is Almere iets te ver weg van mij, anders zou ik naar je toe gekomen zijn om een keer met je te vissen.
    Vang ze en succes.


    [Gewijzigd door elastico op maandag 28 juli 2003 @ 23:19]

    Reageer

    • jrflevo
      Newbie
      • 28-07-2003
      • 4

      #3
      Bedankt voor de reatie...mischien toch iemand in de buurt van almere voor een feedervis sessie...voor de eerder genoemde kneepjes?

      Bedankt weer

      Groetjes

      Jeroen
      Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Die groene tube/hoek moet je eraf knikkeren. Je moet je montage simpel houden. Dat betekent :
        stilstaand water : Engelse vaste montage
        stromend water : schuivende montage

        De stevigheid van je voer is afhankelijk van het water dat je bevist. Als er nog voerdelen in je korf zitten is je voer te vast (te nat !?) Als je voer al bij het raken van het oppervlaktewater uit de korf komt is het te los (te droog !?) Het is in deze verstandig om telkens dezelfde hoeveelheid voer aan te maken met steeds iets meer of minder water. Op een gegeven moment weet je dan exact dat je per bijvoorbeeld 1 kg voer 6 dl water toe moet voegen. Succes ermee !!!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Hoi Jeroen,

          Ik vis zelf al enkele jaren met de feeder, ik zweer op de vaste montage op zowel stromend als op stilstaand water.
          Ik ben het eens met Mini om heel snel van de groene buis af te stappen en een zo simpel mogelijke montage te kiezen.
          Mijn advies is om eens bij een visser te gaan kijken en vragen hoe hij de montage maakt. Bij jouw in de buurt zijn vast wel goede vissers en de meeste zijn bereid om je uit te leggen hoe hun de montage maken.

          Als ik een keer in de buurt ben zal ik het wel laten weten, ik ben altijd bereid om iemand te helpen.

          Groet John.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • Slafes
            Sportvisser
            • 31-01-2003
            • 844
            • Leuven

            #6
            Ik heb een zwart buisje, en wil ook een andere montage nemen. Enig probleem, op de Leuvense vaart ben ik denk ik de enige die er aan feedervissen doet blijkbaar, en aan de montages die zo mooi omschreven staan op visserslatijn raak ik dikwijls niet wijs, omdat een prentje maar statisch is, en niet altijd even duidelijk is.

            Problematisch wordt het helemaal als elke visser die langskomt op zijn fiets stop en alles binnenste buiten keert om te zien hoe ik aan het vissen ben!

            Dat met dat buisje was het simpelste waar ik dus wel aan uit kon, en zo vis ik nu al een poosje, soms met goede resultaten, soms met barslechte...

            Als er echt een simpelere manier bestaat wil ik die echt uitproberen!
            http://www.wandelendetakken.be

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #7
              Alle tierlantijnen zoals hoekafhouders, tubes, buisjes en al wat niet meer zij, stammen nog uit de begintijd van deze discipline. Blijkbaar zijn bij veel mensen de allengs verbeterde technieken niet doorgekomen, want het gebruik van deze tierlantijnen is volstrekt OVERBODIG. Van met name de hoekafhouders krijg ik kromme tenen in mijn schoenen. Weg met die zooi !!!
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • john van den broek
                Specimen Hunter
                • 30-03-2003
                • 1089
                • Venray

                #8
                Mijn montage :
                Haal het uiteinde van de hoofdlijn door het warteloog, pak vervolgens met je linkerhand het uiteinde van de hoofdlijn vast. Pak nu met de rechterhand de wartel en schuift die over de hoofdlijn tot tegen je linkerschouder, met je linkerarm gestrekt, pak dan ook de hoofdlijn met je rechterhand erbij. Je hebt nu ca 60 cm hoofdlijn door de wartel gehaald.
                Laat het uiteinde van de hoofdlijn los, maar hou de wartel en de hoofdlijn op die plaats nog steeds vast met je rechterhand.
                Pak nu met je linkerhand de hoofdlijn aan beide zijde van de wartel, terwijl je rechts nog steeds de wartel vasthoudt. Trek de hoofdlijn zodanig dat de wartel in een lus komt van ca 10 cm lengte. Leg dan op die 10 cm een dubbele platte knoop.
                Je wartel hangt nu in een zijlus op de hoofdlijn, terwijl er nog ca 50 cm hoofdlijn doorloopt naar het uiteinde van de hoofdlijn.
                Aan deze wartel kun je je korf bevestigen.
                Aan het uiteinde van de hoofdlijn maak je een lus zoals je die ook maakt in een onderlijn.
                Met deze lus maak je dan een "lus in lus" verbinding met je onderlijn.
                Voila, de meest simpele montage is een feit.

                Ik hoop dat wat ik boven beschreven heb een beetje duidelijk is.

                Groet John.
                Groet John.

                www.baitstore.nl

                Reageer

                • jrflevo
                  Newbie
                  • 28-07-2003
                  • 4

                  #9
                  Wauw lekker veel reacties,maar nog steeds geen FeedervisExpert in de buurt van almere voor een feedersessie...

                  Ik wacht nog even af
                  Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    John, bedankt, ga ik zeker eens uitproberen! Tenminste een heel duidelijke uitleg!
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • jrflevo
                      Newbie
                      • 28-07-2003
                      • 4

                      #11
                      Hoi mensen rare vraag maar aan het uiteinde van mijn hoofdlijn moet ik een lus maken maar aan mijn gekochte onderlijnen zit ook een lus...hoe bevestig je een lus aan een lus??

                      Bedankt weer
                      Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

                      Reageer

                      • lex

                        #12
                        Hoi,

                        Je doet het haakje door de lus van je hoofdlijn. Dan doe je het haakje door de lus van je onderlijn en trekt het haakje en de hoofdlijn aan. Voila lus in lus verbinding

                        Reageer

                        • Deputy
                          Sportvisser
                          • 04-02-2002
                          • 606
                          • Lille

                          #13
                          jrflevo en slafes,

                          ik weet da'k normaal gene reclame mag maken voor eigen site, maarja.
                          Een groot gedeelte stazat hier toch op dus...;
                          kijk eens onderaan.
                          Daar vindt je de basisbeginselen, voor zowel beginnnelingen als gevorderden.
                          Hoe minder weerstand hoe beter....dus....
                          En antwoorden op prangende problemen kun je hier altijd krijgen.
                          succes

                          groetjes van Deputy Dog

                          ---------------------------
                          http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                          http://www.marcelvandeneynde.be

                          Reageer

                          • john van den broek
                            Specimen Hunter
                            • 30-03-2003
                            • 1089
                            • Venray

                            #14
                            Jeroen en Slafes,

                            Inmiddels al ervaringen met de montage zoals ik die beschreven heb ?

                            Groet John.
                            Groet John.

                            www.baitstore.nl

                            Reageer

                            • Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

                              #15
                              een goedemorgen,

                              Ik ben ook nieuw op dit forum (heb al enige berichten geplaats, maargoed).

                              Ik heb afgelopen vrijdag een feederhengel gekocht en bij de winkel is mij verteld dat je een hoekafhouder nodig had. Jullie zeggen allemaal van niet. Ik zou graag willen weten waarom. De lijn kan toch vrij door de hoekafhouder bewegen?

                              Is het vissen zonder hoekafhouder beter, omdat de vis zichzelf dan haakt door het tegengewicht van de korf?

                              Ik ga nu vissen en ik zal het eens op de manier die john beschreven heeft proberen . (Je zal op deze manier alleen wel elke keer een stuk lijn af moeten knippen?)

                              Nog 1 ding: is het verschil in aanbeten te merken als je maden/mestpiertjes/casters in je lokvoer doet?

                              Pieter
                              ---------------

                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎