Matchopzet, slideren, specifiek voor .............

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Deemes
    Met enige kennis...
    • 06-09-2005
    • 335
    • Retie

    Matchopzet, slideren, specifiek voor .............

    Matchopzet, slideren, specifiek voor langzaam stromend kanaal tussen 5- en 6m diepte, visafstand plus/min. 25m, met een goed bestand aan voorn en met goede kans op brasem als bonusvissen.

    Graag de allerbeste tips van de 'cracks' van het forum!!!

    Thanks,

    Dirk
    \'k Pak \'m \'beet\'!
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Deemes ik begrijp je idee .
    Wat ik meestal doe nu is eigenlijk op het aller eerste systeem.
    16/00 hoofdlijn nylon daar doe je een kraaltje aan slyder van ongeveer 12 gram die al 2 gram voorgelood is .
    Tuurlijk 3 stuitjes
    Dan onder de slyder doe ik dan een mini tonwarteltje voor het kinken.
    Dan meestal een stuk 20/00 nylon 2 a 3 keer de slyder lengte nylon die ik voorzie van een bulk lood van 10 gram zodat je slyder eigenlijk al goed staat en met een paar loodhagel voor de perfectie dan knoop ik er weer een mini tonwartel aan.
    Daar onder je onderlijn wat meestal bij mij ook vrij lang is en set ik ook vaak de 2 of 3 loodhagel op die nodig zijn ivm aas presentatie.
    Zo heb ik het geleerd en vis ik met de slyder en hoe dieper en meer afstand hoe zwaarder je moet vissen .
    Er zijn nu al veel montages ik weet dat ze ook al voorslagen gebruiken en aan de hoofdlijn knopen .Voordeel is daar van dat je alles makkelijk kan voorberijden thuis .Of gevlochten lijn als voorslag .
    Nu ook al veel met een loodafstandhoudertje .
    Je kunt er alles aan geven .
    Als ik me niet vergis staat er nu een stuk in Witvistotaal geschreven
    Slyderen met een stangetje !
    Ps slyderen is een manier van vissen wat niet veel mensen doen , ik doe het ook niet al te vaak .
    Het is een manier van vissen wat je ook best vaak moet doen om het bij te houden .
    En daarbij niet aller water is daar voor geschikt.
    Hierbij vraagt het best veel geduld ,maar als je de eerste vis in je net hebt .
    Krijg nog de rilling echt kikken .
    Nog een tip als je de afstand bepaald hebt loop de lijn uit .
    Pak een oude karper stok loop die lijn ook uit .
    Een grote voerkorf en breng 5 a 6 korven voer met de korf, en ga dan vissen met de slyder .




    Hopelijk is het wat duidelijker
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Kosmozz
      Match en Feeder
      • 25-07-2005
      • 1959
      • Hannut

      #3
      tja is de search moet ook het 1 en ander te vinden zijn. Gewoon een sleeploodje (0.1-0.2 gram) halverwege je onderlijn en je bulklood kort aan de grond. Je kunt ook prima driften met de slider.
      Carpe Diem

      Reageer

      • Deemes
        Met enige kennis...
        • 06-09-2005
        • 335
        • Retie

        #4
        Mercie Lolo en Kosmozz voor jullie reaktie.

        Dirk
        \'k Pak \'m \'beet\'!

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Deemes, matchen op stromend water is altijd lastig (ook voor de cracks) omdat je lijn nu eenmaal meegenomen wordt door de stroming (hoe zwak deze ook is). De montage en mogelijke loodzetting is al beschreven...

          Verder moet je goed kijken waar de wind vandaan komt. Als de windrichting tegenovergesteld is aan de stroming moet je je lijn zeker niet onder water trekken!! Je kunt hem zelfs invetten om het mooi te laten drijven! Door de stroming wordt je lijn de ene kant op meegenomen, maar door de wind juist in tegenovergestelde richting geblazen. Zo krijg je een s-vorm in je lijn op het water en is de drift rustiger en beter te controleren, hetgeen beter is voor de aaspresentatie. Zeker op een visafstand van 25m is dat prima te doen.

          Als het harder stroomt zul je gewoon met de stroming mee moeten gaan. Zet dan, nadat je het hele zaakje op je voerplek hebt getrokken enz., de spoel van je molen weer open en geef, met je vinger aan de spoel, net zoveel lijn als de stroming nodig heeft/meeneemt, steeds een slagje. Daardoor zal je dobber in een rechte lijn over je voerplek en voerspoor driften. Doe je dit niet, zal je dobber steeds dichter naar je toe komen (uit het voerspoor!) doordat de stroming je lijn meeneemt. In plaats van een drift in het verlengde van je voerplek maak je dan een drift van een halve cirkel... Wel opletten als je beet hebt met aanslaan, dat je je lijn blokkeert of snel de spoel dichtklapt. Hopelijk heb je hier wat aan...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • Deemes
            Met enige kennis...
            • 06-09-2005
            • 335
            • Retie

            #6
            Thanks voor de nuttige info Eduard!

            Dirk
            \'k Pak \'m \'beet\'!

            Reageer

            • zev
              Zomaar Een Visser
              • 10-01-2009
              • 86
              • Echt

              #7
              Ik zou op stromend water met de bolo vissen ipv match.

              Maar indien toch met de match. Dobbergewicht 10-14 gram. 4-8 gram op de lijn. Onder het bulklood (als je dat al hebt) een aantal kleinere loodjes zetten bijv 4x nr6. Afhankelijk van de drift kun je een aantal loodjes de grond op schuiven die de dobber enigszins blokken. Maar tegen de lijn onder water valt bij drift nauwelijks te blokken

              Reageer

              • SvVoorden
                Sportvisser
                • 26-07-2002
                • 747
                • Woerden

                #8
                Slideren op langzaam stromend water is erg lastig. De bolo is misschien wel beter zodat je de lijn boven water kunt houden en de dobber beter kunt controleren.
                Als je de lijn onder water trekt drijft je dobber nog harder weg.
                Stroomt het water echt of is het alleen trek op het water? Als je op de onderlijn 1 of 2 loodhagels plaats kun je vaak het weg drijven van de dobber vertragen of stoppen. Het is wel belangrijk dat er niet teveel vuil op de bodem ligt anders heb je continue vuil op je haak. (dit ondervond ik op het voorns kanaal)

                Ik zou overigens met een hoofdlijn van 12/00 vissen, dat geeft veel minder lijkdruk door stroming en het gooit een stuk makkelijker. Ik doe dit al een tijd en heb nog geen langs van lijnbreuk, ook niet met 2 kg brasems in Lith. Voorslag van 10-15 meter 18/00. De lijnopzet zoals lolo hem beschijft is redelijk standaard en met zo'n stangetje gooit het nog beter zeggen ze.
                Dobbergewicht zou ik zeker niet te licht doen, zeker 15 gram , zodat dit ook een stillere aanbieding geeft.

                Succes en laat weten als je je eerste net vis gevangen hebt.
                Sjaak van Voorden

                Reageer

                • vis teun
                  Newbie
                  • 25-05-2009
                  • 1
                  • nijmegen

                  #9
                  hallo allemaal
                  dit is mijn eerste bericht hier
                  ik ben aan het oefenen met het matchvissen
                  wat ik hier lees over het optuigen van de dobber en lood
                  moet dit met vaste lood
                  of mag er ook schijf lood opzitten
                  en als er schijf lood op mag hoe veel mag deze dan kunnen schijven
                  groetjes teun

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Schijflood?
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      #11
                      als je die matchdobbers bedoelt met die verzwarings schijfjes dan kan dat wel alleen is dat hier niet wat echt bedoelt word met een slider.

                      Reageer

                      • PrestonInno
                        Newbie
                        • 10-08-2008
                        • 12
                        • Limburg

                        #12
                        Is een voorslag steeds nodig ?

                        Reageer

                        • Kosmozz
                          Match en Feeder
                          • 25-07-2005
                          • 1959
                          • Hannut

                          #13
                          Zonder voorslag gooi ik de lijn altijd door. Het hangt van je techniek af. Als je gewend bent om met de feeder te vissen, dan is de kans groot dat je de lijn doorgooit . Gaat perfect hoor met voorslag..
                          Carpe Diem

                          Reageer

                          • PrestonInno
                            Newbie
                            • 10-08-2008
                            • 12
                            • Limburg

                            #14
                            het is omdat het een ramp voor mij is met voorslag, ik ken de knopen niet en de montages.

                            Ik vis meestal zo basic...

                            Weet niemand geen site voor montages ?

                            Reageer

                            • lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

                              #15
                              Basic is niks mis mee daar begin iedereen .
                              Maar probeer niet te snel te willen zeker met slyderen kost dat de kop .
                              16/00 rechtdoor kan je goed uit de voeten ook voor zwaarder werk .
                              Ga je extreem is het een ander verhaal dan ben je ook al wat meer gevorderd om zo iets te kunnen .
                              Niet te veel willen is heel belangrijk langzaam op bouwen van de techniek daar kom je verder mee dan gelijk in het diepe te duiken.
                              Geloof me ik was zo stom het geluk is dat ik genoeg mensen om me heen hebt .
                              Maar tenslote sta je wel alleen aan het water en moet je het zelf doen .
                              Groetjes
                              Johnny

                              Match
                              Feeder
                              Stok

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎