Tuigjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eelke
    Frequent aanwezig
    • 24-11-2002
    • 163
    • Nederland

    Tuigjes

    Ik ben een beetje bezig om orde te brengen in mijn verzameling tuigjes en ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken. Is het nu echt nodig om 50+ tuigjes in je kist te hebben of zijn er een aantal "all round" dobbers en montages die jullie gebruiken ? Hoe gaan jullie om met de nylon lengte, is deze voor elk tuigje gelijk ?
    groeten,
    Eelke
  • patrick
    Komt net kijken
    • 03-02-2002
    • 62

    #2
    Ik gebruik over het algemeen slechts twee soorten dobbers, maar beide wel in een hele serie. Een lange slanke, beetje een uitgerekte olijfvorm, dit dobbertje is heel gevoelig en deze heb ik in 5 maten, vanaf 0.3m gram tot 1 gram, en een bolvormig dobbertje, vanaf 0.2 gram tot 3 gram. Deze series dekken de grootste lading. Dan zijn er nog een paar hele lichte dobbertjes voor het vangen van kleine visjes aan de kant, en een paar lolly's voor op de stroom, maar die twee zitten eigenlijk beide meer voor de show in mijn tuigenladen. Ik maak mijn tuigen over het algemeen allemaal op 6 meter. Er is sneller een stukje afgehaald dan een stuk aangezet. Het belangrijkste is natuurlijk waar je vist. Vis je veel op hetzelfde water, dan heb je aan enkele dobbers genoeg. Ik adviseer wel altijd om van dezelfde dobber verschillende maten te kopen, en liever nog meerdere per maat. Stel dat je er per ongeluk eens eentje verspeeld, dan heb je altijd nog een reserve.

    Reageer

    • Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

      #3
      ik heb eigenlijk maar 4 'hoofd'dobbers die altijd in m'n koffer zitten,
      een zware (voor veel wind), een iets minder zware, een kleine 'normale omstandigheden' dobber, een lichte (voor als ik zin heb om daar me te vissen ) voor ik ga vissen kijk ik uiteraard wat voor weer het is/kan worden. Als ik andere spullen nodig denk te hebben, neem ik die mee.

      Ik vis, als ik met m'n telescoop van 4 meter vis, eigenlijk altijd met de 'normale omstandigheden' dobber, of met de lichte. Ik weet niet hoe zwaar deze dobbers zijn...
      Ik denk dat mijn tuigjes ook een meter of 8 zijn...ik neem altijd de lengte v/d tuin tot ik denk dat ik nou wel genoeg draad heb... %)
      ---------------

      Pieter

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎