slider systeem matchvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DaVidL
    Newbie
    • 23-05-2003
    • 8

    slider systeem matchvissen

    Nu en dan vis ik eens met de match(3,9m) met het slidersyteem. Uit noodzaak want alle wateren in mijn buurt zijn dieper dan 4 meter als je verder wil vissen dan 9,5 à 11 meter.

    Bijna elke keer als ik ingooi hapert het stuitje aan de ogen van mijn hengel. Soms gebeurt het wel eens dat mijn top een centimeter of tien op en neer trilt als ik vis met een zware dobber waardoor het hele boeltje afgeremd wordt.

    Als draad gebruik ik maxima 12 of 14 hondersten, en dobbers van 1 gram t.e.m. 8 gram. Mijn hengel is een (slappe) parabool, die meer dan 90 graden buigt bij het binnenhalen van een grote brasem.

    Iemand een tip hoe ik kan voorkomen dat het stuitje hapert tijden het inwerpen? (naar mijn gevoel kort dat serieus de levensdoor van mijn hengelogen)
  • Peter1969
    Met enige kennis...
    • 21-02-2003
    • 269
    • culemborg

    #2
    Hoi DavidL,

    Jouw probleem is zoals bij zovelen bij het matchen, het stuitje. Terwijl dit juist absoluut geen probleem hoeft te zijn. Om hier d.m.v. schrijven de juiste stuitknoop uit te leggen is vrij ingewikkeld. Binnenkort kom Lex met een stuk over het matchvissen, waarschijnlijk gaat hij ook hier dieper op in. Er zijn site's waar het stuitje besproken wordt en verduidelijk wordt door tekeningen. Ik meen dat de site van het Meuntje een stuk over matchvissen bevat. Kijk dus op diverse site's zou ik zeggen. Heb je trouwens (wat onmisbaar is voor matchvissen in mijn ogen) het boek "witvissen moderne style" al in je bezit? Echt een aanrader!

    Succes ermee!

    Reageer

    • meuntje
      Komt net kijken
      • 01-01-2006
      • 59

      #3
      #) Hoi David (en de rest natuurlijk ook),

      Zelf ben ik ook een fanatiek matchvisser en vis daarom ook regelmatig met het slidersysteem. Het stuitje was ook bij mij in het begin altijd een hekel punt. M.a.w. ik kon ook niet direct het juiste systeem ontdekken zonder dat het stuitjes al bokkend en afremmend door de ogen gleed.

      Maar door veel zoeken en proberen heb ik toch een methode welke zeer naar behoren werkt en is eigenlijk heel simpel.

      Het werkt als volgt: Je legt 2 bledknopen met de rug (niet met de knopen !)tegen elkaar aan . De knopen zitten dan aan de molen/dobberkant. Het belangrijkste is dat je tijdens het leggen van de bledknoop het snoer niet te kort afknipt. Het stuk wat overblijft mag gerust anderhalf tot 2 centimeter lang zijn. Het grote voordeel hiervan is, dat op het moment de knoop een oog passeert, het uitstekende deel ervoort zorgt dat de knoop soepel het oog passeert. Zou je jet uitstekende deel te kort hebben, dan haakt deze achter het oog en "bokt" de knoop tegen het oog. Laat je het uitstekende deel nylon lang genoeg, heb je hiervan geen last. Omdat je 2 bledknopen tegen elkaar aanlegt heb je dus tijdens het werpen en bij het inhalen dubbel plezier ervan + dat doordat er 2 knopen tegen elkaar aanliggen het stuitje niet kan verschuiven.

      Gewoon proberen. Bij mij werkt het zeer goed.

      Groet,

      Gert Koops
      http//www.hsvhetmeuntje.nl


      [Gewijzigd door meuntje op 08-19-03 at 01:03 PM]

      Reageer

      • Peter1969
        Met enige kennis...
        • 21-02-2003
        • 269
        • culemborg

        #4
        Hoi matchgiganten !,

        Weer wat geleerd,bedankt Gert!
        Heb zelf eigenlijk nooit eraan gedacht om als stuitje de bledknoop te gebruiken.Helemaal mooi natuurlijk om er 2 achtereenvolgens op de lijn te zetten.Ik ga het vanavond thuis uitproberen, want volgens mij is een beldknoop nòg vlakker als de knoop die ik gebruik om een stuitje te maken.En inderdaad,dat was ik vergeten erbij te vermelden op eerder bericht,de uiteinden lang laten!Denk dat veel matchvissers hiermee de fout ingaan.

        Heb toevallig vanmorgen nog ff op de site van Het Meuntje "gesurfd". Ziet er goed uit, Gerd! Knap stukkie werk!

        Adios, Peter!


        [Gewijzigd door Peter1969 op 08-19-03 at 01:21 PM]

        Reageer

        • DaVidL
          Newbie
          • 23-05-2003
          • 8

          #5
          Hallo vissers,

          nu weet ik wat ik verkeerd doe, ik knip die uiteinden zo kort mogelijk af terwijl ze lang moeten zijn.:eureka:

          Ik ga da morgen eens aan de waterkant proberen die 2 knopen achter elkaar met langere uiteinden.

          [Gewijzigd door DaVidL op 08-19-03 at 05:14 PM]


          [Gewijzigd door DaVidL op 08-19-03 at 05:15 PM]

          Reageer

          • DaVidL
            Newbie
            • 23-05-2003
            • 8

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Peter1969

            Hoi DavidL,

            Heb je trouwens (wat onmisbaar is voor matchvissen in mijn ogen) het boek "witvissen moderne style" al in je bezit? Echt een aanrader!

            Succes ermee!
            Waar kan je dat boekje halen? Staat daar ook een ISBN nummer op?

            Reageer

            • Peter1969
              Met enige kennis...
              • 21-02-2003
              • 269
              • culemborg

              #7
              David,

              Informeer eens bij Medie Publishing in Doetinchem,telefoonnummer: 0314-340150

              Het boek heet "witvissen moderne stijl",auteur is Harry Groenwold.
              ISBN 90-801413-7-2

              De matchvisser moet dit boek een keer gelezen heben.

              Succes!

              Reageer

              • meuntje
                Komt net kijken
                • 01-01-2006
                • 59

                #8
                #) Thanx, het is toch mooi dat we elkaar op deze manier kunnen helpen. Ik zie trouwens graag reacties als het beschreven stuitje is uitgeprobeerd en wat men ervan vind.

                Peter ook bedankt voor het compliment betreft de website van het Meuntje. Ben er bijna dagelijks mee aan de slag om deze goed up to date te houden. Wellicht dat ik het stuitje toevoeg aan mijn matchverhaal.

                Groet,

                Gert

                Reageer

                • DaVidL
                  Newbie
                  • 23-05-2003
                  • 8

                  #9
                  Hallo vissers,

                  Van de morgen aan de waterkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit, vastbesloten om dat stuitje(2 bledknopen zoals meuntje omschreven had) eens te testen. Lekker weertje om te matchvissen: een zonnetje en bijna geen wind. Ik had besloten om zo'n 20 meter ver te vissen met een dobber van 1,5 gram.
                  Na het prepareren van mijn hengel begin ik met het uitpeilen met een peilloodje van 10 gram. Na het ingooien gaat mijn peillood er als een speer vandoor en plonst op zo'n 20 meter aan de overkant in het water. ~0
                  Het snoer vloog door de hengelogen alsof er geen stuitje op de lijn aanwezig was. Na een achttal keer te peilen en natuurlijk wat voorzichtiger in werpen begon ik te vissen.
                  Noch tijdens het inwerpen, noch tijdens het drillen heb ik geen enkele keer last gehad van het stuitje.
                  Ten opzichte van een slecht stuitje(1bledknoop met korte uiteinden) vloog mijn peillood een 3 à 4 keer verder en mijn dobber een tweetal keer.
                  Het stuitje is gewoon toppie.

                  Bedankt voor de info van het boekje, Peter.

                  DaVidL

                  [Gewijzigd door DaVidL op 08-21-03 at 12:44 AM]

                  Reageer

                  • dim
                    Komt net kijken
                    • 16-11-2002
                    • 85
                    • Ingelmunster

                    #10
                    dag allemaal

                    Vroeger gebruikte ik ook gewoon nylon om een stuitje te maken en nu en dan had ik daar ook wat problemen mee , tot iemand me een tip gaf om eens vliegbinddraad te gebruiken om een stuitje te maken . Je hebt dat in verschillende fluokleuren en in verschillende diktes . Mijn ondervinding is dat het nog minder schuift op de lijn dan nylon en de goede zichtbaarheid komt soms ook goed van pas . Mijn afstand markeer ik nu ook met zo'n stuitje , veel beter dan die vetstift .

                    Reageer

                    • Loek van Kersbergen
                      Met enige kennis...
                      • 03-01-2003
                      • 289
                      • Lekkerkerk

                      #11
                      Hoi Allemaal,
                      Nog even een tip ter aanvulling op het ' dubbele' stuitje. Ik gebruik dit systeem ook al jaren en inderdaadwerkt het perfekt.Ik heb overigens ook ondervonden, dat het handig is om het stuk van je hoofdlijn voor- en na het stuitje over een lengte van ongeveer 5 à 10 cm te ' kleuren' met een watervaste viltstift. De lijn wordt daardoor a.h.w. een beetje ' ruw' en de stuitjes glijden dan echt niet meer. Overigens vind ik de methode van het slider vissen meestal ongeschikt voor dobbers met een looddragend vermogen onder 1,6 gram. (plm 4BB). Gewoon omdat dan vaak de lijn te langzaam zakt en een goede aaspresentatie onder de slider erg moeilijk wordt.
                      Groetjes en vis ze!
                      Loek
                      ****************************
                      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                      ****************************

                      Reageer

                      • Theo van Berner

                        #12
                        Dim,
                        Gouden tip, die fluorkleuren! Ik ga het absoluut doen. Dank je.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎