In de war raken van onderlijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

    In de war raken van onderlijnen

    Ik heb regelmatig last dat mijn lijnen met de volgende loodzeting in de war raken (om het laatste valloodje voor de onderlijn) afgelopen zaterdag weer tijdens een wedstrijd. ik viste op een diepte van 3 mtr, met een lijn van 12/00 en een onderlijn van 10/00, met een opslag van ongeveer 75 cm , en een een onderlijn van 30 cm. Boven de onderlijn een valloodje van 0,1 , 20 cm daarboven gegroepeerd lood van een olivetti van 0,3 en 2 loodjes van 0,1 . Dobber Tim van 0.75 Er stond toch wel een stevige wind. Diverse keren ging de onderlijn om het laatste loodje voor de onderlijn en nam ook nog het gegroepeerde lood mee. Dus niet meer uit de war te krijgen, wat trouwens te veel tijd zou vergen, dus telkens een ander topset pakken, maar dat houd ook een keer op. Is dit niet te voorkomen, misschien heeft iemand een goed tip voor me.

    Groet Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Het is lastig om een zinnige uitspraak te doen over de loodzetting. De meeste narigheid kun je voorkomen met je inworp. Soms is onderhands met de wind mee werpen bij zijwind beter dan er vol tegen in willen zwiepen. Een zwaardere dobber werpt sowieso beter in bij (tegen)wind.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Of je werp niet met de vaste stok, je legt de lijn in en laat die onder de top zakken, ik doe niet anders maar misschien is dat niet modern.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

        #4
        of zwaarder vissen,of toch juist krachtiger inzetten,met 14mtr en 3mtr tuig kun je dat laatste stukkie toch ook nog wel over de kop in zwiepen .

        je lijn komt gewoon niet gestrekt te water .

        stel :wind van rechts naar links
        ik laat mijn tuig mee hangen in de wind dan ga je met die hengel schuin links omhoog ca 45 graden.

        en van daaruit tik je hem schuin rechts naar beneden tegen de wind in,en als je hem zo niet gestrekt krijgt zul je echt iets zwaarder moeten vissen.

        @Douwe hij vroeg een goede tip,zo kun je toch nooit verder vissen dan je hengel lang is

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Spui moet dat dan?
          Als je gaat peilen dan gaat het lood toch echt onder de top staan hoe weet je dat je goed zit als je dan verder gaat vissen?

          Dus zo,n slechte tip is het niet volgens mij.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Spui moet dat dan?
            Als je gaat peilen dan gaat het lood toch echt onder de top staan hoe weet je dat je goed zit als je dan verder gaat vissen?

            Dus zo,n slechte tip is het niet volgens mij.
            met een match peil je toch ook niet onder de top,je kan op een 14mtr hengel ook vissen met een 7 mtr lange slag in een water van 3mtr diep.
            dan peil ik dik 3mtr verder dan m'n top

            ik vis met de vaste stok eigenlijk nooit onder de top en zeker niet in ondiep water.


            en ja weet je het eigenlijk altijd wel zo precies hoe je uitgepeild ligt ,als je niet zo'n mooie glad verlopende bodem hebt.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Met een match peil je heel anders dan met de stok, nu niet dingen er bij halen die niet van toepassing zijn.
              Iedereen doet maar hoe hij het wil, het een hoeft niet beter te zijn dan het ander.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #8
                peilen is bepalen hoe diep het is douwe en dat "moet"niet perse onder je top dat is wat ik zeg.

                en als je nou gaandeweg de wedstrijd een stevige wind op de kop krijg dan kun je haast niet je tuig onder je top laten zaken Douwe,tenzij je er nog een deel bijsteekt maar daar had je dan bij het begin wel rekening mee moeten houden.

                Reageer

                • † Frederik de Belder
                  [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                  • 13-01-2003
                  • 5730
                  • Niel (België)

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ghelsing
                  Ik heb regelmatig last dat mijn lijnen met de volgende loodzeting in de war raken (om het laatste valloodje voor de onderlijn) afgelopen zaterdag weer tijdens een wedstrijd. ik viste op een diepte van 3 mtr, met een lijn van 12/00 en een onderlijn van 10/00, met een opslag van ongeveer 75 cm , en een een onderlijn van 30 cm. Boven de onderlijn een valloodje van 0,1 , 20 cm daarboven gegroepeerd lood van een olivetti van 0,3 en 2 loodjes van 0,1 . Dobber Tim van 0.75 Er stond toch wel een stevige wind. Diverse keren ging de onderlijn om het laatste loodje voor de onderlijn en nam ook nog het gegroepeerde lood mee. Dus niet meer uit de war te krijgen, wat trouwens te veel tijd zou vergen, dus telkens een ander topset pakken, maar dat houd ook een keer op. Is dit niet te voorkomen, misschien heeft iemand een goed tip voor me.

                  Groet Gerard
                  Hang dat valloodje 20cm boven de haak en de rest op 50 tot 70 cm daarboven en je zal niet meer in de war komen.
                  Groetjes Freddy

                  ********************************
                  * Teamlid "Dierenvriend" België *
                  ********************************
                  http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                  http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                  http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎