tuigen maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • inspera
    Komt net kijken
    • 20-08-2007
    • 65
    • Eindhoven

    tuigen maken

    Hoi,

    Ik vis eigenlijk altijd met de feeder of de match, nu wil er toch ook de vaste stok weer bij hebben.
    aankomende week maar even inversteren.

    Vraag 1: Ik heb een rive kist, dus wil ik complete tuigen lade aanschaffen, als ik die van 40 tuigen pak, zijn dan de tuigen rekjes niet te klein om er een kegeltje van 1 tot 2 gram op te krijgen, anders pak ik de 22.

    Vraag 2: Ik ga met de elastiek vissen dus zit ik met de lengte van de tuigen.
    Hoe verdelen jullie de serie van langen en korte lijnen
    BV lichte pennen kort en lang 3 en 5 meter ( tot een gram)
    en 2 tot 4 gram lang en kort ?
    Schreven jullie de lengtes op de tuigjes zelf bv

    Grt P.Deelen
  • inspera
    Komt net kijken
    • 20-08-2007
    • 65
    • Eindhoven

    #2
    Hoi,

    Kom er nu acher dat hij hier een beetje verkeerd staat.

    Reageer

    • schepnetje
      hobby's vissen en vissen
      • 21-08-2007
      • 233
      • Musselkanaal

      #3
      serie's van 3 maken {zelfde dobber}
      3 delen
      4 delen
      5 delen

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door inspera
        Hoi,

        Kom er nu acher dat hij hier een beetje verkeerd staat.
        No problem....
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Eerder maakte ik van elke dobber tuigen in verschillende lengtes, op voorraad, met verschillende loodzettingen enz. enz. Gevolg was dat ik al mijn laden vol had met kant en klaar tuigen die ik aan het eind van het seizoen, zeg maar zo vlak voor kerst, weer ongebruikt weg kon doen om voor het nieuwe seizoen, zeg maar zo vlak na kerst, weer alles opnieuw te gaan maken...

          Tegenwoordig kijk ik eerst waar ik ga vissen, ken ik het water niet, ga ik mijn 'netwerk' bij langs voor info. A.d.h.v. die info maak ik een aantal tuigen op standaardlengte (negen van de tien keer is dat 4 delen, zo'n 4m). Maak ze wat langer dan je nodig denkt te hebben, inkorten is zo gebeurt.
          Na afloop gaan ze in de koffer, tenzij ik zeker weet dat ik ze niet meer gebruik, dan gaat rigoreus de schaar erin en zet ik het dobbertje weer bij de rest van de dobberverzameling op het plankje, voor de volgende keer. Voor iedere wedstrijd/training (of serieuze vissessie) maak ik nieuwe tuigen.
          Het is wel raadzaam te noteren welke lijn en lengte op je tuigenplankje zit, want als je hem in je koffer doet om te bewaren weet je geheid na een tijdje niet meer hoe of wat.
          In de praktijk zul je een bepaald aantal dobbers (type en gewicht) steeds weer gebruiken, maar het is wel raadzaam om standaard een paar klare tuigen met hele lichte of juist hele zware dobbers ook bij de hand te hebben; vandaag een wedstrijd gevist: Tijdens de training stond het water stil en werd er gevist met dobbers van 0,2 tot 0,4 gram... vandaag bij het water gekomen: Ole, de sluis stond open en het stroomde dus als een tierelier. Toch fijn dat je dan een paar tuigen met zwaardere dobbers in je koffer hebt zitten...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • inspera
            Komt net kijken
            • 20-08-2007
            • 65
            • Eindhoven

            #6
            Hoi,

            Alvast bedank voor de info.
            Wat de elastiek betreft, ik heb twee topsetjes, maak je bv eentje met 0.8 mm en de anderen 1.2 mm

            Grt P.Deelen

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              1.2 vind ik te dik en gebruik ik nooit, tenzij je op karper en echt grote brasem vist, voor het gewone werk, zoals bij ons in het noorden in de kanalen, is 0.8 en 1.0 meer dan voldoende.
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • Jans
                Toekomstig expert
                • 13-03-2004
                • 272
                • Drenthe

                #8
                Moi,

                Neem gerust de serie van 22 (roze) een 2 grams dobber past hier nog net op, bij de serie van 40 gaat dit echt niet lukken.
                Bovendien zijn de meeste dobbers langer dan die kleine tuigenrekjes.
                Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                Reageer

                • inspera
                  Komt net kijken
                  • 20-08-2007
                  • 65
                  • Eindhoven

                  #9
                  Hoi,

                  Nee ik was er al bang voor dat het bij die van 40 niet ging lukken, dan maar 22 en 16 voor de wat zwaardere pennen.
                  Dan kan ik ze online gaan bestellen, er is van de winkel uit Tilburg woensdag een mooie actie voor online bestellingen.

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    #10
                    De diameter van je elastiek hangt af van de diameter hoofd lijn die je gebruikt,wat ik bedoel is als je met 14/00 vist heeft het dan zin om een elastiek van 0,8 in je top te zetten ,en zo heeft het ook geen zin om 2.2 elastiek in je top met 06/00 onderlijn .Ik denk dat je met 1.2 elastiek een onderlijn van 08/00 makkelijk heel kunt houden .Maar waar je ook op een 14/00 onderlijn een dikke zeelt onder controle kunt houden zonder dat de elastiek er een mtr of 5 uitloopt Voor een beginnenede de visser die alleen nog maar heeft gehoord dat er elastiek in de top moet omdat ze het allemaal doen, kan je beter een dia mtr van 1.4 adviseren ,en hopen dat hij in de loop van de tijd er achter gaat komen waar en waarom er elastiek in de top moet.
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎