wat gebeurt er allemaal onder water!!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • frenchie
    Newbie
    • 22-08-2003
    • 2

    wat gebeurt er allemaal onder water!!

    Hoi,
    Misschien kan iemand dit mysterie oplossen. Ik vis met de werphengel en licht schuifloodje op licht stromend water met als verklikker een wakertje. Als aas gebruik ik een worm of een tros made. Nou gebeurt steeds het volgende: ik krijg veel voorzichtige aanbeten en er wordt niet echt doorgebeten. Maar na een paar minuten licht getik gaat de waker opeens de lucht in, ik sla aan en: weg worm en weg tros made. Ik snap dat niet. Het zou kunnen zijn dat het allemaal kleine visjes zijn die aan het aas sappelen maar het aas is gewoon helemaal verdwenen en dat gebeurd elke keer. Maden zijn vrij stug, die krijgen die kleine visjes wel leeggezogen maar toch nooit van de haak. Wat moet ik doen.
  • Eijkb
    Banned
    • 13-08-2003
    • 215

    #2
    Uit mijn forumervaring zou ik zeggen: met je onderlijn spelen. Maak deze wat korter zodat de aanbeten directer te zien zijn. En op tijd aanslaan bij zulke tikjes. Blijkbaar zijn de vissen wat schuw. Persoonlijk vis ik met twee hengels: de eerste op worm en de tweede op 2 a 3 maden. De hengel met de maden moet ik aanslaan. De hengel met de worm nooit. Ook al zijn er korte tikjes, de vis moet de worm toch zelf oppeuzelen alvorens hij gehaakt kan worden dus haakt deze zichzelf Ik spreek uit eigen ervaring he, weet niet ofdat deze overeenkomt met de reguliere praktijk/theorie van meer ervaren vissers


    [Gewijzigd door Eijkb op 08-29-03 at 12:20 PM]

    Reageer

    • meuntje
      Komt net kijken
      • 01-01-2006
      • 59

      #3
      #) Hoi,

      Wel eens gedacht aan de aanwezigheid van zoetwaterkreeften. Nu de meeste wateren in Nederland steeds beter van kwaliteit worden, hoor je ook steeds meer over de aanwezigheid van deze kreeftjes. Deze beestjes zijn met hun scharen uitstekend in staat om vakkundig het aas van jou haak te peuteren. Tijdens deze bezigheid zal je dus de bewuste tikjes op jou hengel zien. Als de waker ineens omhoog komt, zal dit waarschijnlijk een poging zijn om het laatste stukje aas met iets meer geweld van jou haak te krijgen.

      Uiteraard hoeft het niet zo te zijn dat het hier om zoetwaterkreeft gaat, maar het is zeker mogelijk.

      Groet,

      Gert

      Reageer

      • Pieter Pepping
        Frequent aanwezig
        • 11-08-2003
        • 206

        #4
        frenchie,

        Ik heb er ook last van dat als je tuk hebt en als dat dan stopt en je gaat kijken, je haakt compleet schoongelikt is...
        Ik ben het met eijkb eens dat je met de lengte van je onderlijn kunt varieren. Ik zou hem inderdaad eerst korter maken voor een scherpere beetregistratie. Als dat niet werkt, maak hem dan langer, zodat het aas een wat soepelere en natuurlijkere beweging krijgt, misschien dat de vis dan wel bijt...
        ---------------

        Pieter

        Reageer

        • Frederik
          Specimen Hunter
          • 05-01-2005
          • 1734

          #5
          Dat klopt Meuntje is hier in België ook het geval met die zoetwaterkreeften en zelfs krabben van die grote met veel haar op zijn echt lelijke beesten.
          Die halen ook alles van je haak zonder dat je iets gezien hebt.

          Reageer

          • Eijkb
            Banned
            • 13-08-2003
            • 215

            #6
            Kreeftjes idd. Heb er al voldoende bovengehaald in mijn jeugd. Precies met van die tikjes en met een beetje geluk zit er een rivierkreeftje aan je haak Krabben nog niet gezien.

            Reageer

            • Theo van Berner

              #7
              Ik ga voor kreeftjes. Ga eens driften, wellicht haak je er een. Dan weet je het zeker. Dat met die onderlijn is ook zeker waar. Korter voor een scherpere registratie, langer voor een schuwe vis die argwaan heeft omdat hij te snel weerstand voelt.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎