Vreemde vis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Eijkb
    Banned
    • 13-08-2003
    • 215

    Vreemde vis

    Ik zat vandaag te vissen aan de Leuvense vaart in Mechelen. Na wat brasem en baars kreeg ik een flinke aanbeet welke ik direkt aansloeg. De vis in kwestie spartelde stevig tegen en na een korte dril kreeg ik hem op het droge. De vis was ongeveer 20 centimeter lang en dikbuikig. De bovenkant was bedekt met 'brasemkleurige' schubben en de buik van de vis was geheel wit en 'vettig'. Het was geen brasem, geen voorn en geen baars. Wat was het wel? In de database op visserslatijn kan ik de vis niet terug vinden, heb gekeken bij oa. grondel en zeelt. Iemand een idee? Evt met foto?
  • Eijkb
    Banned
    • 13-08-2003
    • 215

    #2
    Hmm, nog een database erop nageslagen en ik heb 2 opties:

    a) de Winde (http://www.fishbase.org/Country/CountrySpeciesSummary.cfm?Country=Netherlands&Genu s=Leuciscus&Species=idus)

    b) de Giebel (http://www.fishbase.org/Country/CountrySpeciesSummary.cfm?Country=Netherlands&Genu s=Carassius&Species=gibelio)

    Ik denk zelf B, maar misschien kan iemand mij anders doen geloven. Iemand ervaring met een der beider vissen? Ik vond persoonlijk de 'vettig' witte 'schubloze' buik nogal frappant...

    Reageer

    • Maximilian
      Met enige kennis...
      • 12-02-2003
      • 352

      #3
      Voor zover ik weet hebben zowel de giebel als de Winde beiden gewoon schubben over hun hele lijf en dus geen vettige schubloze buik, daarbij denk ik metteen aan een spiegelkarper
      g\'day to y\'all folks,

      :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

      Reageer

      • Eijkb
        Banned
        • 13-08-2003
        • 215

        #4
        Heb effe wat plaatjes bekeken van spiegelkarpers en idd, hij heeft er wel iets van weg ware het niet dat de meeste foto´s grote vissen laten zien en deze zogezegd een vrij kleine vis was. Wel reuzesterk . Misschien was het nog een jonge vis. Hebben meer vissen zo´n vettige schubloze buik?

        Reageer

        • Maximilian
          Met enige kennis...
          • 12-02-2003
          • 352

          #5
          Ik zou zo geen andere soort op kunnen noemen die aan jouw omschrijving voldoet. Het zal dus waarschijnlijk inderdaad een jonge schubkarper geweest zijn.

          Twee tips : bestel bij de OVB (www.ovb.nl) voor een paar euro de veldgids over vissen. Dit is een mooi compact boekwerkje met duidelijke plaatjes en kenmerken van de verschillende vissoorten die je in Nederlandse en Belgische wateren kunt aantreffen. Bovendien is het ook een goed idee om een camera mee te nemen naar de waterkant, in het geval je weer een bijzondere vangst doet heb je zowel een bewijs in hande alsook een hulpmiddel om achteraf te bepalen om welke vissoort het precies ging.
          g\'day to y\'all folks,

          :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

          Reageer

          • Eijkb
            Banned
            • 13-08-2003
            • 215

            #6
            Die camera had ik, maar is gedegradeerd tot 1000 stukjes nadat ik die verdomde E18 error op een digitale IXUS V probeerde te verhelpen Dat boekje is echter wel erg handig! Effe bestellen.

            Reageer

            • kantvisser
              Bart Van Peborgh
              • 24-12-2002
              • 837
              • Koningskooikt

              #7
              Hoy EijkB

              het zal hier zeker gaan om een giebel, die worden regelmatig gevangen op de Leuvense vaart, normaal worden ze niet groter dan 1,5 kilo a 2 kilo, het zijn zeer sterke vissen waar men plezier aan beleeft bij het vangen.
              Groeten van Kantvisser

              Bart Van Peborgh
              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
              Koning 2004

              http://mokabe.be

              Reageer

              • R_i_c_k21
                Banned
                • 16-08-2003
                • 18

                #8
                Hoi Eijkb,

                Heb je hier wat aan. De giebel staat er ook tussen:

                http://www.niprohengelsport.nl/vissoort.htm

                Groet,

                Rick ke: :smikkel:

                Reageer

                • Eijkb
                  Banned
                  • 13-08-2003
                  • 215

                  #9
                  Tja, de Giebel als in bovenstaande link lijkt er niet op

                  Plan van aanpak: Camera kopen en daar weer gaan vissen totdat ik dat beest (of zijn broer) opnieuw aan de haak heb

                  Reageer

                  • Maximilian
                    Met enige kennis...
                    • 12-02-2003
                    • 352

                    #10
                    Kantvisser,

                    waarom denk jij bij een schubloze buik aan de giebel? Als er zo'n varieteit van de giebel bestaat hoor ik het graag van je maar mij is daarvan niets bekend.
                    g\'day to y\'all folks,

                    :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎