slechte beetregistratie bij wind

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    slechte beetregistratie bij wind

    hey,

    als er (veel) wind staat kan ik aanbeten vrij moeilijk zien. Als ik dan weer inhaal blijkt dat mijn maad is leeggezogen, of hij is er helemaal af...
    Ik weet dat de wind zo weinig mogelijk invloed heeft als je je hengel zo dicht mogelijk op het water steunt, het scheelt wel iets, maar het is nog steeds niet ideaal..

    Hebben jullie misschien nog handigheidjes hiervoor?...(misschien kan ik een zwaardere top kopen?) of zal ik hiermee gewoon moeten leren leven (vissen)

    ---------------

    Pieter
  • dim
    Komt net kijken
    • 16-11-2002
    • 85
    • Ingelmunster

    #2
    dag Pieter
    Wanneer er veel wind staat moet je proberen je hengel met de wind mee af te steunen . Wanneer je geen zwaardere top beschikbaar hebt , span hem wat meer op . Ik heb nog bij extreem veel wind gewoon de top in het water gestoken en de hengel in de hand houden , niet op uw steun leggen , het werkt . Ik vis zelf ook niet graag met zware toppen en daarmee heb ik ook al het een en ander geprobeerd .

    Reageer

    • Christ

      #3
      Wind geeft altijd wel wat hinder maar hoeft niet echt een probleem te zijn.

      Zeker geen zwaardere top gebruiken want dat geeft altijd een mindere beet registatie.
      Als het kan moet je een zo kort mogelijke feederhengel gebruiken met een zo dun mogelijk topje.
      Gebruik ook een gevlochte lijn zodat de beten beter door komen.
      Leg de hengel na in gooien niet op de steun maar hou hem hem in de hand net als bij een gewone hengel.
      Ook niet halfweg afsteunen maar gewoon met twee handen vasthouden zonder een enkele afsteuning.
      Nu draai je de hengel zo kort mogeijk tegen de kant, van de wind af, of recht tegen de tegen de wind op.
      De top hou je maar een paar centimeter boven het water.
      Nu je zo zit met de hengel in je hand het topje minimaal krom getrokken heb je de minste last van de wind.
      Dan is het zo dat je de beet eerder voelt dan ziet.
      Zo voel je ook goed of dat het echte beten zijn of maar tikjes.
      Dit moet je ook eens proberen als er geen wind is en de vis minder hard bijt.
      Wel op passen dat je niet te snel aanslaat want je hoeft de hengel niet meer te pakken.
      Zo kan je ook eens naar de buurman kijken zonder je beten te missen.
      Je verschiet je eigen wild, als de vis zo eigelijk in je vingers bijten.
      Als je met pieren vist moet je hengel een beetje mee geven maar niet de lijn slap leggen.

      Zo probeer ik het op te lossen.

      Wat kan vissen toch mooi zijn.

      Groetjes
      Christ.

      Reageer

      • R_i_c_k21
        Banned
        • 16-08-2003
        • 18

        #4
        Hey Pieter,

        Inderdaad lastig die wind af en toe, maar misschien heb je iets aan het volgende:

        Ik heb een plaatje triplex van 20 x 30 cm genomen en wit geschilderd. Daarop om de 1,5 cm verticale zware strepen gezet met een merkstift. Dit plaatje aan een steun gemonteerd. Dit zet ik als achtergrond voor mijn hengel. Elke milimeter aanbeet kan ik nu feilloos zien en ook het verschil tussen een aanbeet en de wind zie ik feilloos. Als je er een beetje op oefent kun je zelfs elk tikje pakken. Ik heb er in ieder geval veel succes mee gehad.

        Succes

        Rick

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          jongens, bedankt voor de reacties !!

          ik kan zowieso wel een rustige achtergrond maken van triplex. Kijkt toch wel lekkerder dan de schit****** van de zon op de golven die in je ogen komt....

          nogmaals bedankt!
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          • DaVidL
            Newbie
            • 23-05-2003
            • 8

            #6
            Hallo Pieter,

            Wat je ook kan doen om je beten beter te zien is een polaroid zonnebril aandoen. Deze filtert alle witte schemeringen op het water weg waardoor je stukken beter ziet.
            Ik doe mijn zonnebril altijd aan als ik mijn beetregistratie nie goe zie tijdens het vissen(vaste stok/match/feeder)

            Gewoon eens proberen!

            DaVidL

            Reageer

            • meuntje
              Komt net kijken
              • 01-01-2006
              • 59

              #7
              #) Hoi,

              Bij extreem harde wind kun je ook gebruik maken van de z.g.n. "sidewinder" Je weet wel, dat korte soepele sprietje welke met een handig hulpmiddel op de blank van de hengel wordt gemonteerd zodanig, dat je het haakje tussen de 1e 2 ogen van de hengel achter het nylon kan haken. De hengel wordt rechtvooruit afgesteund met de top onder water, in ieder geval in een rechte lijn met daar waar de korf zich bevind. Het supergrootte voordeel hiervan is dat de weerstand minimaal is, je geen last hebt van golfslag/wind en de aanbeten zeer goed worden doorgegeven.

              Zeker het proberen waard.

              Sportgroet,

              Gert
              Hengelsportvereniging het Meuntje te Emmen is opgericht op 19 mei 1931 en timmert dus al vele jaren aan de weg om het de vissers met allerlei activiteiten naar de zin te maken, en is met ongeveer 2500 leden een van de grootste van de vele hengelsportvereniging welke de provincie Drenthe rijk is.

              Reageer

              • Peter1969
                Met enige kennis...
                • 21-02-2003
                • 269
                • culemborg

                #8
                Hoi Gert,

                helemaal mee eens en een pefect apparaat, maar......het moet absoluut niet stromen!Bij de minste stroming gaat het hele verhaal van de "poly-butt" niet op.
                Op plassen en meren waar dit niet het geval is,daar is het absoluut een aanrader.Persoonlijk wil ik hem ook vaak gebruiken als er 12 of 24 uur gevist moet worden.Als het donker wordt dan is het veel makkelijker om de poly butt te gebruiken.

                Groet en ieder een fijn weekend!

                Peter.

                Reageer

                • meuntje
                  Komt net kijken
                  • 01-01-2006
                  • 59

                  #9
                  (@) Oja, dat was ik dus vergeten te vermelden (Thanx Peter). Niet geschikt als het stroomt. Een Poly Butt heet zoiets tegenwoordig, nou weer wat geleerd.

                  Dus mensen, als het niet stroomt, maar wel veel golfslag/wind, zeker eens proberen.

                  Prettig visweekend, zelf ga ik fijn het huis schilderen !@#$

                  Gert

                  Reageer

                  • R_i_c_k21
                    Banned
                    • 16-08-2003
                    • 18

                    #10
                    Het idee van de triplex achtergrond is dat je geen beweging van water en waterplanten (riet, grassen) op de achtergrond heb. De top is dan nog het enige dat beweegt. Door de strepen zie je zeer duidelijk wat een aanbeet is en wat wind of stroming is. Een polaroid zonnebril geeft daarbij nog eens een extra rustgevend beeld voor je ogen #) .

                    Zo'n poly butt werkt ook goed (als het inderdaad niet stroomt) maar ik houd het bij voorkeur simpel (zie ook mijn montage bij FeederVisHulp)

                    Rick

                    Reageer

                    • Pieter Pepping
                      Frequent aanwezig
                      • 11-08-2003
                      • 206

                      #11
                      meuntje, bedankt voor je reactie, maar ik snap je uitleg niet helemaal?...
                      misschien kan het in andere woorden neergezet worden? vast bedankt

                      ---------------

                      Pieter

                      Reageer

                      • meuntje
                        Komt net kijken
                        • 01-01-2006
                        • 59

                        #12
                        #) Zal het proberen..komtie:

                        Een Poly butt is niets meer dan een dunne, soepele spriet met een lengte tussen de 30 en 45 cm (kan varieren) voorzien van een open top- oogje. Met een bijgeleverd hulpmiddeltje kun je de poly butt op de blank van je hengel monteren. Het is als het ware de top van je feeder, alleen bevindt deze nu voor het startoog, of tussen de eerste 2 ogen van je hengel. M.a.w. na het uitgooien van de korf steun je de hengel met de de top onder water af in de lengterichting van daar waar de korf zich bevindt zodat het de hengel en nylon in 1 rechte lijn staan. Na het afsteunen haak je de poly butt achter het nylon en draai je de lijn net zo aan zoals je bij het gewone feederen bent gewend tot het sprietje iets in een boog gaat staan. De poly butt zal daardoor de rechte lijn van het nylon onderbreken. Als nu een vis bijt, fungeerd het sprietje net zoals de normale top van je feeder: het registreerd de aanbeten.

                        Ik hoop dat deze uitleg iets duidelijker is. Misschien dat er nog iemand anders is die het beter kan omschrijven. Het valt soms niet mee om wat eigenlijk iets heel simpels is, goed in woorden op "digitaal" papier te zetten.

                        Groet,

                        Gert

                        Reageer

                        • Pieter Pepping
                          Frequent aanwezig
                          • 11-08-2003
                          • 206

                          #13
                          Bedankt voor de uitleg meuntje
                          Als ik het goed begrijp staat de poly butt haaks op de hengel?
                          Vangt deze dan geen wind, waardoor hij heen-en-weer gaat?
                          ---------------

                          Pieter

                          Reageer

                          • meuntje
                            Komt net kijken
                            • 01-01-2006
                            • 59

                            #14
                            #) Niks te danken, graag gedaan.

                            Nee, de poly butt staat niet haaks op de hengel. Het hulpmiddeltje is vaak voorzien van een drietal gaten waardoor je de spriet met een kleine of grote hoek kan monteren. Ik denk dat de maximale hoek een graad of 30/35 ten opzichte van de hengel. Ik heb snel even een afbeelding gemaakt (geen picasso hoor) Denk dat het zo een stuk duidelijker wordt.

                            En wat de gevoeligheid van de wind betreft: Tegen de tijd dat de wind zo sterk wordt dat zelfs de poly butt niet meer is af te lezen, ben je zelf denk ik al met hengel en al van je kist gewaaid Nogmaals: niet te gebruiken bij te sterke stroming.

                            Groet,

                            Gert
                            Hengelsportvereniging het Meuntje te Emmen is opgericht op 19 mei 1931 en timmert dus al vele jaren aan de weg om het de vissers met allerlei activiteiten naar de zin te maken, en is met ongeveer 2500 leden een van de grootste van de vele hengelsportvereniging welke de provincie Drenthe rijk is.

                            Reageer

                            • Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

                              #15
                              Bedankt voor het plaatje, maakt het inderdaad een stuk duidelijker
                              mssn moet ik daar eens naar kijken...

                              Nogmaals bedankt voor alle uitleg en reacties!!
                              ---------------

                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎