stilstaand water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mike80
    Visser in hart en nieren
    • 12-07-2007
    • 458
    • grave

    stilstaand water

    als je op stilstaand water vist wat is dan de beste loodzetting met een dobber van 0,60 gram of minder??
    "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"
  • eitcbv
    Doe wat je goed dunkt!
    • 24-12-2005
    • 192
    • nabij Steenwijk

    #2
    Ik zou de zgn. "kraal"bezetting van het lood dus over de totale lengte van de lijn onder de dobber van groot naar kleine loodjes gaan dan breng je je aas op een natuurlijke manier aan in het water. Wanneer je onderaan alleen maar je lood aanbrengt dan knalt het direct de diepte in naar de bodem. Het is maar wat je wilt! Bodemvisserij of op de zwevende manier vissen in stilstaand water. Je zou ons hier meer informatie moeten geven of je voor voorn of brasem gaat en daarnaast de pure bodemvisserij wilt gaan proberen of juist "bovenin"wilt gaan vissen......

    Groeten,

    Frans.
    Fishing is a way of life!!!

    Reageer

    • † Frederik de Belder
      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
      • 13-01-2003
      • 5730
      • Niel (België)

      #3
      Als wedstrijdvisser zet ik dan het lood gegroepeerd op 50 cm van de haak, de laatste 50 cm gaat dan het aas ook op een natuurlijke manier naar de bodem zakken.
      Maar ja zo heeft ieder zijn eigen manier van vissen hé.
      Groetjes Freddy

      ********************************
      * Teamlid "Dierenvriend" België *
      ********************************
      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

      http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Precies, niet altijd hetzelfde is het best. Voor platten is gegroepeerd vaak beter, voor voorn mag het lood gespreider. Echter in de zomer ligt de voorn ook vaak hoger in het water en hou je het aas met een gespreide loodzetting langer bovenin door een lagere zinksnelheid. In de winter liggen ze diep, bijv. in jachthavens en wil je als een speer naar de bodem, dan dus gegroepeerd. Voor brasem kan een natuurlijke presentatie ook vaak beter zijn, te denken aan pompend vissen, zodat het aas voortdurend op de bodem dwarrelt wat dan net die aandacht kan trekken. Verder speelt wind een rol, want met gegroepeerd kun je een bovenstroming beter aan.

        Kortom: net zo lang schuiven tot je een goede loodzetting hebt. Zelf vis ik met een olivetje als bulk en daaronder valloodjes waarmee ik schuif. Soms ver uit elkaar, soms gegroepeerd als je bijv. weet of de vis ook hoger in het water ligt.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • mike80
          Visser in hart en nieren
          • 12-07-2007
          • 458
          • grave

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door eitcbv
          Ik zou de zgn. "kraal"bezetting van het lood dus over de totale lengte van de lijn onder de dobber van groot naar kleine loodjes gaan dan breng je je aas op een natuurlijke manier aan in het water. Wanneer je onderaan alleen maar je lood aanbrengt dan knalt het direct de diepte in naar de bodem. Het is maar wat je wilt! Bodemvisserij of op de zwevende manier vissen in stilstaand water. Je zou ons hier meer informatie moeten geven of je voor voorn of brasem gaat en daarnaast de pure bodemvisserij wilt gaan proberen of juist "bovenin"wilt gaan vissen......

          Groeten,

          Frans.
          De bezetting kwa vis is voorn bliek en kleine brasem, anderhalve meter diep. Heb er al aardig wat leuke vis gevangen. Maar als op de grond de beet wegvalt, probeer ik het tien cm boven de grond en dan doen ze het weer. Dan denk ik bij mezelf, had ik gelijk tien cm boven de grond moeten gaan vissen??
          "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

          Reageer

          • eitcbv
            Doe wat je goed dunkt!
            • 24-12-2005
            • 192
            • nabij Steenwijk

            #6
            Mike80, zoals ik al gemerkt heb is dat je al met voorbedachte rade het visater benaderd en dat is goed!
            Van tevoren is het belangrijk uit te maken waarmee en waar en hoe je gaat vissen. Je zult dus van tevoren je tactiek moeten gaan bepalen aan de hand van je vangsten of vangsten die teruglopen zúl je iets moeten veranderen! M.a.w. dat je spijt hebt dat je niet direkt 10 cm. boven de bodem hebt gevist is verkeerd vindt ik..... Je zult moeten inspelen op de omstandigheden als het niet lukt zoals je het eerst in je hoogd had.

            Daarom is het belangrijk meerdere facetten onder de knie te krijgen. Alleen vissen met de vaste stok is niet afdoende soms! Soms zul je net dat ene plekje aan de overkant moeten zoeken met je feeder of je matchhengel. Wat ik eigenlijk ook belangrijk vindt is bijvoorbeeld met de vaste stok: het merendeel donderd zijn dobber erin en that's it. Nee dus ik ben altijd een 10-tal minuten bezig om dat ene richeltje op te zoeken dat kan heel effectief zijn voor de brasemvisserij! Het kan dus zomaar zijn dat je soms beter op 9,5 mtr. kunt vissen dan op 13 mtr. Pfff zo kan ik wel doorgan en inderdaad soms helpt er niks.... maar iedereen moet eigenlijk trukjes achter de hand hebben om daarmee aan de slag te gaan soms moet je wel! Afwachten als er niks gebeurd is zonde van je tijd en zul je iets moeten ondernemen....
            Fishing is a way of life!!!

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Je moet voortdurend schuiven met het lood en daarnaast verwissel ik mijn onderlijn vaak. Als ik met een lange onderlijn vis op platten, dan verwissel ik die bij het weg vallen van de beet voor een korte onderlijn met een kleinere haak om te zien of de voorn wel wil bijten. Daarna ga ik pas met de dobber schuiven (wel even de diepte markeren). Wat dat betreft zijn 1 of meerdere topsets ideaal, want dan gaat dat nog allemaal veel sneller en heb je tuigen snel bij de hand die verschillen in loodgewicht en loodopzet etc.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Ik begin juist altijd boven de bodem te vissen, zodra de vis er is ga ik met een andere topset op de brasem vissen.
                Toch wordt je ook wel eens verrast, na schuiven met lood en later met de pen pakte ik op half water de grootste brasem van de dag.

                Tsja zeg het maar.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  Voor het geval je geen extra topset hebt kun je in mijn ogen het beste met een staande haak beginnen. Dan kun je zowel voorn als bliek/brasem vangen. Mocht je (snel) voorn vangen, dan mag ie zo'n 10 cm ondieper en dan kun je het na bijv. een half uur op brasem proberen.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • yannik
                    De kasteelvissers Viane
                    • 27-07-2006
                    • 694
                    • Geraardsbergen

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                    Voor het geval je geen extra topset hebt kun je in mijn ogen het beste met een staande haak beginnen. Dan kun je zowel voorn als bliek/brasem vangen. Mocht je (snel) voorn vangen, dan mag ie zo'n 10 cm ondieper en dan kun je het na bijv. een half uur op brasem proberen.
                    Inderdaad, zo doe ik het ook. Normaal gezien komt de voorn eerst aan op je stek na het voeren. Dus eerst met een staande haak om 'de voorn er af te vissen' en daarna 20 cm op de grond voor de brasem.
                    Wie vist, die vangt!

                    Reageer

                    • mike80
                      Visser in hart en nieren
                      • 12-07-2007
                      • 458
                      • grave

                      #11
                      Dan leg ik de volgende keer een topsetje uit 1 voor net boven de grond en een voor een sleep over de grond.wat voor een dobber zwaarte zou je kiezen, ik vis nu met een slanke pen van 0,80 gram op 10/100 lijn en 8/100 onderlijn haakje 18.En voor boven de grond 0,60 met de dezelfde diktes en gespreide loodzetting ?? Ik denk dat ik nog wel wat lichter zou kunnen gaan vissen.Wat is jullie advies hierover?
                      "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #12
                        0.60 gram is vrij standaard voor een diepte van 1,5 m onder normale omstandigheden. Gewoon zo licht mogelijk vissen afhankelijk van wind, diepte, bovenstroming etc. Ik ga niet vaak lichter dan een halve gram, of het moet erg ondiep zijn, zo'n 1 m, dan wil ik nog weleens tot 0,3 gram gaan.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎