Aanbeet jaagt vissen weg ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tottie
    Newbie
    • 09-08-2003
    • 4
    • Waalwijk

    Aanbeet jaagt vissen weg ?

    Ik had een vraagje

    IK vis regelmatig met de feederhengel op brasem en vroeg me eigenlijk af als je een brasem aanslaat en binnen probeert te halen jaag je dan ook tegelijkertijd de vissen weg ?
    lala
  • pastoor
    ...
    • 02-02-2003
    • 1112
    • Drongelen

    #2
    Hoi tottie.

    Ik denk dat meestal de vis niet wordt weggejaagd maar soms wel.
    Op stromend water is de vis in ieder geval minder schuw.
    Volgens mij is het als volgt.

    Als je een Brasem aanslaat voel je ook wat die op het moment van aanslaan doet. Is hij redelijk rustig en komt meteen mee is er niks aan de hand.

    Maar als de Brasem direkt bij aanslaan met een noodgang er vandoor gaat wordt het anders. Eerst gaat ie verder van je af en even daarna haal je hem weer over je voerplaats terug naar je toe.
    Hier denk ik dat de andere vissen wel is argwanend kunnen worden.

    Reageer

    • lex

      #3
      Hoi,

      Ik denk dat aanbeten je plek niet verstoren mits je raakslaat.
      Als je een beet misslaat schrikt de vis hiervan en schiet weg. De rest is nu verstoord en gaat ook pleite. Vaak heb ik gehad dat je na een misslag geen beet meer krijgt en mijn buurman begint ineens te vangen. Teken dat de vis schrikt van een misslag en niet van een goede aanslag.

      Reageer

      • javah
        Frequent aanwezig
        • 25-05-2003
        • 173

        #4
        Moet je dan uiteindelijk veel moeite doen om de vis weer terug te krijgen op de stek? of komen ze redelijk makkelijk terug?

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          Ik had vandaag redelijk veel leven, maar nadat ik een brazem van 43 cm het water uithaalde, kwam d'r helemaal nix meer!! Totdat ik weer zo'n brazem ving. Daarna had ik weer nix meer. Ben toen maar ergens anders gaan liggen urplex: ...
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          • Deputy
            Sportvisser
            • 04-02-2002
            • 606
            • Lille

            #6
            Ik denk ik jullie een duidelijk beeld kan ophangen.
            Als je kijk naar National Geografic en je bekijk de docu's over grote scholen vis, zoals haring enz... die zwemmen in pak bij elkaar.
            Worden ze verstoord door een roofvis ..eender welke... zwermen ze in paniek uit elkaar en krijg je een gat in de school.
            Hetzelfde krijg je als je een vis misslaat op je plaats. Deze paniekeert en in zijn vlucht volgt de rest mee, denkend aan een aanval van een roofvis.
            Haak je de vis degelijk, trek je hem in één richting weg uit de school, zonder dat een paniekvlucht wordt geregistreerd door de rest.
            :notsure:
            groetjes van Deputy Dog

            ---------------------------
            http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
            http://www.marcelvandeneynde.be

            Reageer

            • kantvisser
              Bart Van Peborgh
              • 24-12-2002
              • 837
              • Koningskooikt

              #7
              Groot gelijk Deputy

              als je de vis na de aanbeet rustig van de plaast wegtrekt zal de andere vis op de voerplek blijven maar als je regelmatig misslaat of de vis ongecontroleerd over de voerplek laat schieten zal deze inderdaad uit elkaar gaan en dan moet je proberen om ze terug te krijgen, dus altijd rustig de vis afwerken, en aanslaan als je beet hebt, niet op minste beweging van de pen kloppen want dan ga je regelmatig misslaan en bestaat de kans dat je vis haakt in één of ander lichaamsdeel zoals vin of staart en dan is de kans dat die vis lost en je voerplek overhoop zet zeer groot.


              [Gewijzigd door kantvisser op donderdag 14 augustus 2003 @ 12:10]
              Groeten van Kantvisser

              Bart Van Peborgh
              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
              Koning 2004

              http://mokabe.be

              Reageer

              • Pieter Pepping
                Frequent aanwezig
                • 11-08-2003
                • 206

                #8
                ok, ik ben het met jullie eens dat je de vis niet door de school moet laten schieten, omdat de rest anders weggaat. Maar soms kan het niet anders, omdat de (grote) vis door de school zwemt, omdat je molen slipt. Je zou je slip dan zwaarder kunnen zetten zodat dit niet gebeurt, maar wat heb je dan aan je slip!!?? :hammerhead: :noidea: og:

                Pieter
                ---------------

                Pieter

                Reageer

                • Deputy
                  Sportvisser
                  • 04-02-2002
                  • 606
                  • Lille

                  #9
                  Pieter,
                  wat is groot/wat is voor jouw een grote vis
                  en dan
                  welke onderlin gebruikt je : 10°°, 12°°, ..dikker.
                  Kijk dan eens hoeveel trekkracht deze lijn heeft.
                  Je kan stellen dan een 10°° al snel 1,2 kg trekt. dit is optillen !!!!
                  Dus dit kan je makkelijk x 3 doen, want ik neem aan dat je de vis niet uit het water heft, maar schept.
                  Dus ...logischerwijs kan de onmiddellijk na het aanslaan je vis naar te toebrengen.
                  groetjes van Deputy Dog

                  ---------------------------
                  http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                  http://www.marcelvandeneynde.be

                  Reageer

                  • Peter1969
                    Met enige kennis...
                    • 21-02-2003
                    • 269
                    • culemborg

                    #10
                    Persoonlijk haal ik een vis zo snel mogelijk van de voerplek af.Is hij daar èènmaal vandaan (metertje of 5/6)dan mag hij als het een fors formaat is zijn gang gaan.Denk nu niet dat ik al pompend dat ding daar wegtrek.Vooral met gevlochten lijn is het meer een kwestie van een "doorhaal" naar achteren.De slip staat dan zo afgesteld dat deze ietwat in werking treed.Overigens hou ik de feeder meer horizontaal dan verticaal,omdat ik merk dat de vis dan wat beter te drillen is.Dit gaat uiteraard niet op als je over een talud moet.

                    Reageer

                    • Pieter Pepping
                      Frequent aanwezig
                      • 11-08-2003
                      • 206

                      #11
                      hmmz, voor mij is een grote vis een cm of 40/50 :blush: normaal vang ik vissen van een cm. of 15...mijn ervaringen met 'grote' vissen zijn niet zo groot en op 1 hand te tellen. Ik was allang blij dat ik die binnenhaalde, omdat ik dacht dat me onderlijntje wel zou breken, of me haakje eraf zou gaan...

                      ik vis met een onderlijn van Gamakatsu, 14/00, haakje 12, 75 cm.

                      maar als ik het zo hoor, kan ik die vis dan gelijk naar me net halen...

                      Pieter
                      ---------------

                      Pieter

                      Reageer

                      • Pieter Pepping
                        Frequent aanwezig
                        • 11-08-2003
                        • 206

                        #12
                        ik heb trouwens het idee dat jullie allemaal alleen maar van die groters vangen en af-en-toe-misschien-eens zo'n kleintje

                        waar vissen jullie? in kanalen en grote rivieren? Ikzelf vis in de polder, meestal hooguit een cm of 50 diep...

                        wat is een talut? een opstakel ofzo?
                        ---------------

                        Pieter

                        Reageer

                        • Peter1969
                          Met enige kennis...
                          • 21-02-2003
                          • 269
                          • culemborg

                          #13
                          Nou,nee hoor,Pieter.
                          Tenminste ik niet.Er zijn ook dagen bij dat het hopeloos is.Maar dat is vissen hè!
                          Als ze ècht niet willen,forget it! oh:

                          Over het viswater waar ik vis;heel verschillend!
                          Stromend (mijn voorkeur trouwens),stilstaand,water met deining (zandafgraving welke grenst aan een river),stadsgrachten en havens.

                          Trouwens zelf vis ik ook met Gamakatsuhaken.Het liefst met de 2210 LS,maatje 12 of 14.

                          Reageer

                          • Pieter Pepping
                            Frequent aanwezig
                            • 11-08-2003
                            • 206

                            #14
                            oh, gelukkig maar, ben ik niet de enige .

                            maar ik kan die vissen van een cm of 40/50 dus gewoon binnenslepen met me onderlijntjes?...

                            Pieter
                            ---------------

                            Pieter

                            Reageer

                            • john van den broek
                              Specimen Hunter
                              • 30-03-2003
                              • 1089
                              • Venray

                              #15
                              Hoi Pieter,

                              De onderlijntjes die jij beschrijft " 14/00 en haakje 12" kunnen heel wat hebben hoor !
                              Als je met nylon vist kun je die grote vis zonder een enkel probleem binnen draaien.
                              Met gevlochten draad heb je wel een voorslag nodig, die de schokken op kan vangen.

                              Het binnen draaien van vis doe ik altijd op gevoel, waarbij ik nooit de slip gebruik. Als het een zware vis is, draai ik hem al pompend binnen.

                              Groet John.
                              Groet John.

                              www.baitstore.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎