montage

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • brasemvisser
    Newbie
    • 20-06-2003
    • 10
    • heffen

    montage

    Wat is de beste montage voor het vissen op brasem?
    ik vis met onderlijnen van 25 cm waar zet jullie het lood op de lijn vb loodje 1 en het bulklood ik vis met pennen van guido nullens de nr 12 en 65 .
    kan er iemand ongeveer zeggen hoeveel lood het is voor en pen van 1 gram . en welk lood nummers het zijn ?
    kan er iemand mij helpen ? :fish: :frustrated: :noidea:


    [Gewijzigd door brasemvisser op woensdag 6 augustus 2003 @ 13:20]
    brasemvisser
  • brasemvisser
    Newbie
    • 20-06-2003
    • 10
    • heffen

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door brasemvisser
    Wat is de beste montage voor het vissen op brasem?
    ik vis met onderlijnen van 25 cm waar zet jullie het lood op de lijn vb loodje 1 en het bulklood ik vis met pennen van guido nullens de nr 12 en 65 .
    kan er iemand ongeveer zeggen hoeveel lood het is voor en pen van 1 gram . en welk lood nummers het zijn ? Ik ben pas 9 jaar .
    kan er iemand mij helpen ? :fish: :frustrated: :noidea:
    brasemvisser

    Reageer

    • minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

      #3
      Als je met onderlijnen van 25 cm vist (persoonlijk vis ik veelal met onderlijnen van 28 cm) dan zet je het eerste loodje tegen de lus die hooflijn van onderlijn scheid. Het bulklood zet je dan op precies 2 keer de lengte van de onderlijn (dit is dus in jouw geval 50 cm van de haak) Blijven de beten uit dan kun je met verklikkerlood gaan schuiven. Andere opties : monteer eens een kortere onderlijn als de brasems goed los zijn en als er slecht geaast wordt, probeer dan eens "op zink" te vissen.
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

      Reageer

      • Zappa
        Banned
        • 07-03-2003
        • 324

        #4
        Hoe doe je dat, Minimus, "op zink" vissen?

        Reageer

        • Theo van Berner

          #5
          Als Mini het zelfde bedoeld met 'zink' als ik, dan moet het deze techniek zijn:
          Lood je dobber zo uit dat hij heel langzaam zinkt, dus ietsje te veel lood heeft. Vervolgens stel je hem zo af dat het onderste "zink"loodje op de bodem staat/rust. Je aasaanbieding is dan volkomen rustig waardoor een argwanende vis wat makkelijker toehapt. Gebruik hierbij een dobber met een lange antenne. Met deze techniek krijg je namelijk veel opstekers omdat de vis het loodje van de bodem tilt. Of je moet aanslaan tijdens de opsteker of moet wachten tot hij vervolgens ondergaat merk je snel genoeg. De afstand tussen het laatste loodje en je haak ligt tussen de 10 en 30 cm. Dat is even uitproberen.

          Reageer

          • stickfloat

            #6
            Mooie uitleg Theo. ke:

            Reageer

            • lex

              #7
              vind ik ook stick

              Reageer

              • javah
                Frequent aanwezig
                • 25-05-2003
                • 173

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Theo van Berner
                Als Mini het zelfde bedoeld met 'zink' als ik, dan moet het deze techniek zijn:
                Lood je dobber zo uit dat hij heel langzaam zinkt, dus ietsje te veel lood heeft. Vervolgens stel je hem zo af dat het onderste "zink"loodje op de bodem staat/rust. Je aasaanbieding is dan volkomen rustig waardoor een argwanende vis wat makkelijker toehapt. Gebruik hierbij een dobber met een lange antenne. Met deze techniek krijg je namelijk veel opstekers omdat de vis het loodje van de bodem tilt. Of je moet aanslaan tijdens de opsteker of moet wachten tot hij vervolgens ondergaat merk je snel genoeg. De afstand tussen het laatste loodje en je haak ligt tussen de 10 en 30 cm. Dat is even uitproberen.
                Theo, Als de afstand tussen de 10 en 30 cm is gebruik je dan onderlijnen die je in de winkel koopt? zo, ja welk merk? ik vis zelf graag met 20cm maar ik kan ze alleen maar krijgen vanaf 45cm. (bij mijn lokale hengelsportwinkel annex dierenspeciaalzaak)

                Reageer

                • Peter1969
                  Met enige kennis...
                  • 21-02-2003
                  • 269
                  • culemborg

                  #9
                  Beste Javah,jij luilak!

                  Man, maak je onderlijntjes toch zelf!
                  Ieder gewenste maat kun je dan maken.
                  Zelf heb ik ook jaren de onderlijntjes gekocht maar ben er de laatste 2 jaar zelf mee bezig.
                  Een malletje in elkaar geflanst en gaan.
                  Heel simpel maar het werkt perfect.
                  En, het is nog leuk om te doen ook......vind ik althans.

                  Reageer

                  • javah
                    Frequent aanwezig
                    • 25-05-2003
                    • 173

                    #10
                    Ik heb mijn onderlijnen tot nu toe zelf gemaakt maar ik merkte dat ik die mooie kapitale brasems alleen maar verloor omdat de onderlijn op de knoop brak. dus daarom wil ik ze kopen in plaats van zelf maken. Ik wil gewoon geen vis meer verliezen.


                    [Gewijzigd door javah op dinsdag 12 augustus 2003 @ 13:29]

                    Reageer

                    • Theo van Berner

                      #11
                      Javah, vaak vis ik met 8/00 of 10/00. 8 op 10 keer knoop ik de haak direct aan de lijn. Alleen wanneer de vis argwanend is knoop ik een onderlijn aan van 5/00 of 6/00.
                      Vaak knoop ik mijn onderlijnen zelf omdat ik zeker wil weten dat de trekkracht van de onderlijn minder of gelijk is en in iedergeval niet groter is dan die van mijn hoofdlijn. Bij de meeste kant en klaar onderlijnen staat niet vermeld welk nylon is gebruikt. Vandaar.

                      Maar wil je niet zelf knopen (daar heb ik soms zelf ook even geen zin in of tijd voor), dan is de "Sans ardillon" van Sensas een goede optie. Lijnlengte is 20 centimeter, maar pas op; het is een weerhaakloze haak.
                      Ook de 3000 Feeling onderlijnen van Sensas (18 cm) zijn zeer goed. Daarin heb je 4 soorten waarin mijn eigen voorkeur uitgaat naar de 3410 brons (bodem) en de 3530 brons (driften). Vaak knijp ik daarvan de weerhaak dicht.

                      Een onderlijn van 60 cm kan eventueel ook, maar is niet de beste optie. Daar zet je het meeste lood en het "zinkloodje" op de onderlijn zelf. Ik zeg expres niet de beste optie omdat je bij lijnbreuk weer opnieuw zal moeten uitloden.

                      Reageer

                      • javah
                        Frequent aanwezig
                        • 25-05-2003
                        • 173

                        #12
                        Wat is het grote nadeel van een weerhaakloze haak. dat de vis er eerder afkomt?

                        Het probleem vind ik zelf dat ik de moeite niet neem om ze te knopen. (terwijl dat zelf wel zal moeten doen) maar hij knapte bij mij zondag direct op de knoop. is dat normaal? of knapt hij daar omdat het het zwakte punt is op de onderlijn.

                        Reageer

                        • Peter1969
                          Met enige kennis...
                          • 21-02-2003
                          • 269
                          • culemborg

                          #13
                          De knoop blijft hoe dan ook het zwakste punt.MAAR!!door een aantal dingen op de juiste manier te doen, kun je dit zoveel mogelijk beperken.Veel gemaakte fout is (nog steeds) dat je onderlijn aan de juiste kant van het bledje komt!Eenvoudig gezegd;daar waar je bledje naartoe wijst, daar moet NIET je onderlijn achter zitten na de knoop.Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.Misschien duidelijker als ik zeg dat het bledje je lijn niet mag afsnijden.Verder is het belangrijk dat je vòòrdat je knoop aantrekt,deze eerst bevochtigd.Er komt namelijk een gigantische warmte op de knoop te staan als je deze aantrekt.Met het bevochtigen verminderd dit enigzins maar je knoop zal wat beter "lopen".

                          Reageer

                          • javah
                            Frequent aanwezig
                            • 25-05-2003
                            • 173

                            #14
                            Ik begrijp wat je bedoeld maar ik bedoel die andere knoop. die van de lus van de onderlijn die bevochtig ik wel degelijk maar daar is hij tot 3 keer toe geknapt.

                            Reageer

                            • Peter1969
                              Met enige kennis...
                              • 21-02-2003
                              • 269
                              • culemborg

                              #15
                              Hoi Javah,

                              Je bedoelt de lus in je onderlijn.In principe hoeft hij op dat punt niet te breken.Misschien is het de kwaliteit van je onderlijn?Leg er voor de zekerheid eens een dubbele knoop in.Het moet in ieder geval op te lossen zijn ,want in principe is de knoop waarmee jij je haak verbind zwakker als de lus die je maakt om je onderlijn met je hoofdlijn te verbinden.
                              Hou me op de hoogte!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎