23/6/2009 Klein water.... Grote....

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    23/6/2009 Klein water.... Grote....

    Klein water.... Grote....

    Ik ben sinds begin dit jaar in het bezit van twee feederhengels waarmee ik zeelt wil gaan belagen. Vroeg in het jaar ving ik mijn eerste twee zeelten al op deze hengels. Daarna ben ik stug doorgegaan met penvissen. Inmiddels ben ik in het bezit van een rijbewijs (eindelijk) en zodoende komen de feederwatertjes wat meer binnen handbereik. Helemaal handig ben ik er nog niet mee maar heb begint langzaam te komen. Gisteravond daarom op een parkvijver vlak bij huis een veredelde testsessie gevist. Afgelopen donderdag ving ik hier nog een roofblei van 56 cm ook op de feeders. Leuke jongens zitten daar, vorig jaar al een van 61, eerder dit jaar nog een van 58.



    Alles ligt er klaar voor

    Om pak'm beet half 8 lagen een 10-tal handen frolic en een half blik mais verdeeld over 3 stekken. Schuivend systeem, 10 gram lood en een Frolic op de hair. Na een half uurtje een keiharde aanbeet. Top dubbel voor ik aan kon slaan, dus mis. Op precies dezelfde stek een nieuw aasje neergelegd en wachten maar. De handen vlak bij de molen. Nog geen 5 minuten later weer een aanbeet. Wat voorzichtiger en ogenblikkelijk tik ik vast. Een hard schot dat me opnieuw direct aan een roofblei doet denken. Even zie ik een zilveren glimp, gevolgd door een zwarte puntstaart. Roofblei dus. Ook met pennen vingen we we ze wel eens op Frolic. Zoals bijna alle vissoorten zijn ook roofbleien er (hier) gek op. Ik moet veel moeite doen om de vis onder mijn ander lijn vandaan te houden. In het water schud een massieve vis met z'n kop in een poging de haak kwijt te raken. Het is lang geleden dat de angst om een vis te verspelen zó door mijn lijf jaagt. Na een lange dril schuif ik eindelijk het karpernet onder de vis en wordt mn broertje wordt gebeld om de vangst vast te leggen. Tot die tijd (3 min.) bewaar ik de vis in mijn net! Het is een werkelijk fantastische vis. En wat dit in de toekomst op gaat leveren.... ik kan alleen maar gissen. Maar gezien de huidige groeisnelheid kon het nog wel eens wat heel erg moois op gaan leveren.



    73 cm roofblei



    Poepte het restant van een vorige prooi uit. Minimaal 15 cm vissenhuid, verteerde graat en 100en schubjes.



    Hier passen heel wat 15 cm vissen (of Frolics ) in!



    Catch and release uiteraard.

    Na deze vis ving ik nog een brasem en een ander grote roofblei van 51 cm. Alleen deze laatste leek opeens zo klein... 3/4 aanbeten gevangen. Kan slechter voor een beginner.



    MVG, Pieter
  • Luc v.p.
    Liever met de vaste stok.
    • 31-05-2004
    • 67
    • Kloosterzande, Zeeuws-Vlaanderen

    #2
    Leuke vissen en een leuk verhaal!
    Vissen is net zoals sex... Het duurt altijd veel te kort...

    Reageer

    • hopjesvla
      Met enige kennis...
      • 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

      #3
      leuk verhaal weer pieter is een tijdje geleden al

      mooie vis hoor, jammer genoeg zelf nog nooit een roofblei gevangen :S moet nog maar een keertje gebeuren.

      gr,
      martijn

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        Wat een vis zeg! Mooie prestatie Pieter! Mag ik nu veronderstellen dat feedervissen een nieuwe passie van je geworden is, of toch nog niet?
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

          #5
          Te gekke vis man!!
          mooi verhaal!
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Leuk verhaal; maar parkvijver en roofblei???

            Ik krijg er toch wat kriebels bij die beesten horen daar helemaal niet die vreten die hele vijver leeg.
            Kwestie van hebberigheid van plaatselijke vissers of verkeert uitzetbeleid?
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

              #7
              douwe, die hebben we hier ook al in afgesloten water zitten. Regelmatig duilelijk te zien in de avonduren.

              Reageer

              • chrisje
                Beginnende
                • 02-05-2008
                • 173
                • Den haag

                #8
                Wat een leuk verslag om te lezen pieter, en dit zijn mooie foto's ook.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Komen die vissen er per ongeluk in dan?
                  dat kan alleen maar als een vijver aangesloten is op open stromend water.
                  Op afgesloten parkvijvers kunnen ze er nooit zo maar in komen.
                  Het is in ieder geval een kwestie van een ongewenste vissoort in een parkvijver.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • reijntjes
                    Swingt(o)(i)pper
                    • 12-12-2005
                    • 3497
                    • Asten

                    #10
                    Waarschijnlijk iemand die die vis ergens anders heeft gevangen en in die parkvijver heeft gegooid
                    zonder na te denken over de gevolgen.
                    Hoe dom kun je zijn.
                    Groeten

                    Frank

                    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                    2016 walk-over Blauforlaet !
                    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Thx mannen.

                      Vismaat had er gisteren ook weer 3 40+ ers. Er zitten er tientallen van 40 cm + in het hele, met elkaar verbonden, slotenstelsel. Dit stelsels is via een open buis verbonden met de rivier. Daar komt een en ander vandaan. Ook andere soorten als winde, bergen met pos, en paling. Maar deze hele grote vissen zijn waarschijnlijk het product van uitzettingen van de plaatstelijke HSV. Die hebben denk ik een jaar of 6 geleden enorme (onverantwoord grote) hoeveelheden witvis uitgezet om de wedstrijden in de sloten wat aantrekkelijker te maken. Die witvis kwam uit de haven en er zaten toendertijd honderden 'alvertjes' tussen, volgens hen. 't Zijn inmiddels pitbull-alvers geworden hahaha 70 cm + vermoedde ik wel (heb wel eens wat zien zwemmen) maar was toch verrast toen ik m in mn handen had. Witvis zit er overigens nog volop! En ze vreten werkelijk alles, ook op broodkorsten gaat het uitstekend.

                      Feederen gaat wel een serieuze hobby worden denk ik ja in de (nabije) toekomst.

                      Groet, Pieter

                      Reageer

                      • The Frisian Viking
                        NHSF Erelid
                        • 27-06-2006
                        • 5439
                        • Feânwalden

                        #12
                        Tja een roofblei in de vijver, het is leuk voor de visser maar hij hoort er niet in thuis als je niet uitkijkt is de vijver over een aantal jaren leeg.
                        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                        ik knibbelje foar gjin ien

                        The Frisian Viking

                        Reageer

                        • Pumpy
                          Zeeltkolder
                          • 20-07-2007
                          • 364
                          • 't Gooi

                          #13
                          Heee Pieter
                          Helemaal vergeten te reageren
                          Super mooie vis man en prachtige plaatjes
                          73 cm voor een roofblei, dat is een beste hoor

                          Geweldig!!!

                          Groet,

                          Marcel
                          Met vriendelijke groet,

                          Marcel (Vis)Pomp

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Pieter ik heb er maar één woord voor, stelletje idioten die bestuurders.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #15
                              Ik vind het eigenlijk wel prima dat ze er zwemmen. Ze zwemmen er al jaren en ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken. Dit jaar ook weer duizenden jonge witvisjes (als het geen miljoenen zijn). Bovendien weet je dat zoiets gebeurt als je een verbinding met de rivier hebt. De vijvers zijn ook niet afgesloten maar liggen aan elkaar via open duikers waar volop vis door zwemt. Al met al is het een aardig wateroppervlak.

                              Groet, Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎