dobbertypes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rende
    superboer met hengel
    • 17-06-2006
    • 39
    • aalten

    dobbertypes

    Hallo mensen,

    Voor het eerst een post van mij. Ik kom al een aantal jaar op deze site, heb echter nog nooit wat geplaatst. Maar ik heb een paar vragen waar jullie me vast mee kunnen helpen.

    Een tijdje geleden kon ik van een alleraardigst stel een wedstrijduitrusting op leeftijd voor een schappelijk prijsje overnemen. Ik heb nu een erg grote collectie aan dobbers waar van ik niet precies weet wanneer ik welke dobber het best kan gebruiken. Er zitten namelijk mooie ranke dobbers voor stilstaand water bij, maar ook met een bol en een peervormig drijflichaam.
    Voorheen viste ik altijd op stilstaand water met een ranke pen met een oranje punt, maar ik wil nu ook het stromende water op. Ik heb altijd een hekel aan stromend water gehad, maar waarschijnlijk heeft dat ook te maken omdat ik altijd de verkeerde dobbers gebruikt heb.

    En nu we het toch over dobbers hebben...wanneer worden dobbers met gele antenne gebruikt? Ook heb ik een aantal geheel donkergroene/zwarte ranke dobbers met een klein wit antennepuntje, maar die komen mij al helemaal niet bekend voor.

    Bedankt voor jullie reacties!
    Groeten Rende
  • cheffie
    Beginners geluk
    • 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

    #2
    @ Rende,

    Moeilijk een exact verhaal neer te zetten over de door jou omschreven dobbers.
    Globaal:
    Slank model, stilstaand water/zeer licht stromend water, vissen recht onder de top, bijvoorbeeld haven visserij in de winter, water waar weinig golfslag staat, alleen om driftend te vissen, bij blokkend vissen zal de pen uit het water liften.
    Peer model, rustig stromend water, beetje golfslag, driftend vissen en licht blokkerend vissen. Voor mij een all-round dobber.
    Rond model, voor stromend water, blokkerend vissen. Hoe ronder het model hoe minder vat de stroom heeft op de dobber.

    Kleur zegt alleen iets over de zichtbaarheid en persoonlijke voorkeur. De kleur van de dobber is snel aan te passen dmv water vaste stift.
    Voorbeeld: het kan zijn dat ik start met een geel kleurige antenne, door het zonlicht of (lichte) wolken schaduw/spiegelig in het water kan het zijn dat ik een zwarte antenne beter kan zien. Dmv de zwarte stift kleur ik de dobber snel zwart.
    Je kan in dat geval ook vaak een stukje dobber rubber op de antenne schuiven.

    Voor alle duidelijkheid, dit is een zeer globale omschrijving. Dit dekt zeker niet de gehele lading. De soort materiaal waar de dobber uit gemaakt is zegt ook weer iets over de eigenschappen van de pen. Evenals het materiaal en dikte van de boven en onder antenne en lengte van de dobber.

    Misschien dat andere forum gebruikers hier verder op in willen haken. Ik ben ook nog maar een beginner...

    Grtz Hans

    Reageer

    • Johannus
      Komt net kijken
      • 26-04-2009
      • 83
      • Kollum, FRL.

      #3
      Misschien kun je dit ook eens lezen

      Reageer

      • lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

        #4
        Toch blijft het zelf ondekken wat voor jou die ene fijne dobber is .
        Je zult zien in die berg dobbers die je in de loop van je vistijd op bouwt dat elke keer die ene serie het lekkerst vist .
        Het moet iedergeval bij jou manier van vissen passen .
        @ Cheffie is helemaal verkeerde insteek hoor wat je omschreven hebt.
        Wat ik wel eens wil doen is bij dobbers met een orange boven antenne met een fijn schrijver een paar stukjes zwart maken niet de hele antenne maar plaatselijk.
        Juist met schitter op het water heeft het goede invloed
        Groetjes
        Johnny

        Match
        Feeder
        Stok

        Reageer

        • cheffie
          Beginners geluk
          • 03-04-2008
          • 664
          • Noord Holland

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door lolo
          @ Cheffie is helemaal verkeerde insteek hoor wat je omschreven hebt.
          Wat ik wel eens wil doen is bij dobbers met een orange boven antenne met een fijn schrijver een paar stukjes zwart maken niet de hele antenne maar plaatselijk.
          Juist met schitter op het water heeft het goede invloed
          @ Lolo,

          Als mijn insteek niet de juiste is, leg me dan de jouwe eens uit. Dan doe ik waarschijnlijk iets niet goed.
          Alle info welkom.

          Grtz Hans

          Reageer

          • Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
            @ Lolo,

            Als mijn insteek niet de juiste is, leg me dan de jouwe eens uit. Dan doe ik waarschijnlijk iets niet goed.
            Alle info welkom.

            Grtz Hans

            Hans als ik de zin van lolo zo lees is hij denk het woordje "geen" vergeten....

            Reageer

            • rende
              superboer met hengel
              • 17-06-2006
              • 39
              • aalten

              #7
              Nou mensen, ik kan in ieder geval wel iets met jullie reacties. Bedankt! En het zal ook wel zo zijn zoals Lolo omschrijft...dat je je eigen favoriete dobber krijgt door je ervaring. Ik ga in ieder geval aan het experimenteren met behulp van jullie adviezen!

              Hebben nog meer mensen adviezen?

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎