Gelijk weer verslaafd

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • karper-lars
    herstartend karper visser
    • 29-06-2009
    • 45
    • Hendrik Ido Ambacht

    Gelijk weer verslaafd

    Het is al weer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst met mijn karperhengels aan de waterkant zat. Ik denk dat ik bijna 2 jaar geleden voor het laatst heb gevist. Uren lang kon ik aan de waterkant zitten en wachten op een eventuele aanbeet. In de ochtend zo vroeg mogelijk aan op pas en zo laat mogelijk thuis, of soms gewoon heel de nacht door vissen. Zo zagen mijn weekenden er toen uit. Maar na verloop van tijd kreeg ik het drukker met mijn opleiding, en kreeg ik een relatie, en daardoor zijn mijn visspullen in een hoekje in de schuur terecht gekomen, om daar weg te staan stoffen. Maar sinds kort is daar weer verandering in gekomen. Ik was 2 weken bij mijn vriendin omdat haar ouders op vakantie waren. Iedere dag liep ik altijd een stukje met de hond langs een vijver in Dordrecht. En bijna iedere keer als ik langs liep zag ik kleine groepjes karpers zwemmen langs de lelie bladeren. Iedere keer als ik die prachtige vissen zag zwemmen begon het weer te kriebelen. Dit gevoel heb ik een tijdje voor me gehouden, en uiteindelijk ook uitgesproken naar mijn vriendin. Die was hier heel makkelijk in, en 5 minuten later zaten we in de auto opweg naar mijn huis om mijn hengels te halen. Helaas werd het al wat later, en moest ik de volgende ochtend vroeg weer naar mijn werk, anders had ik de zelfde avond nog gezeten. Helaas kon ik de avonden die volgde ook niet vissen vanwege de drukte met het helpen in het huishouden, en andere verplichtingen. Maar woensdag avond was het eindelijk rustig. Dus het was zover, ik kon gaan vissen. Tenminste dit dacht ik, tot het moment dat ik me realiseerde dat ik nog helemaal geen aas had. Eerst maar even naar de viswinkel om dat te halen, maar helaas, daarna was het weer te laat. Maar donderdag avond was het dan eindelijk zo ver. Na het eten even snel de afwas doen, en toen als een speer mijn spullen pakken. Binnen 5 minuten stond ik startklaar met alle benodigdheden om mijn nek. Het was zo ver, ik ging weer een keer vissen. De kriebels in mijn maag werden steeds erger. Na 2 minuten lopen (ja echt heerlijk dicht bij ook) stond ik aan de waterkant, en kon ik beginnen. Eerst mijn rodpod maar eens opbouwen. Die stond gelukkig snel klaar, met alles er op en er aan. Toen mijn hengels optuigen en kijken of mijn lijn nog goed was. Dit was gelukkig ook nog het geval. Snel even een boilie er aan, en mijn aas net voorbij de lelies op 2 meter uit de kant gelegd. Een paar boilies er om heen en mijn lijnen strak draaien. Zo mijn eerste hengel lag in. Nu mijn andere, en na precies het zelfde verhaal, en weer een metertje of 2 uit de kant in leggen, was het grote wachten begonnen. Eerst maar even op mijn gemakje mijn stoel neer zetten, en mijn schepnet en onthaakmat klaar leggen.

    Het was zo ver, ik was weer aan het vissen. Met een heerlijk zonnetje en een lekker windje was het goed te doen. Ik had net mijn eerste sigaret opgestoken toen ik een piep op mijn linker hengel kreeg. Maar hierna werd het weer stil. Een lijnzwemmer dacht ik. Maar binnen een minuut kreeg ik weer een piep op die hengel. Mischien zitten ze bij het voer dacht ik, en ik stond op scherp. Weer een piep…wat vreemd. Bij de volgende piep zat ik bewust op mijn hengeltop te letten. Een hele kleine tik op de top, maar daar bleef het bij. Tot ik weer een tik op mijn top zag, en de inmiddels vertrouwde piep hoorde. Ik besloot om mijn hengel toch maar binnen te draaien, en wat schetste mijn verbazing, een kleine zeelt aan de lijn, welke blijkbaar rustig was blijven liggen na de aanbeet. Een kleine glimlach verscheen op mijn gezicht. De eerste vis sinds 2 jaar, nu weet ik weer waarom ik het vissen zo leuk vond. Na de zeelt te hebben teruggezet, weer een nieuwe boilie aan de lijn, en weer op de zelfde plek terug leggen. Hierna weer zitten en genieten van het heerlijke zonnetje. Na ongeveer anderhalf uur, kreeg ik ineens een piep en een ferme tik op mijn rechter hengel. Ik stond startklaar naast mijn hengels, en gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Na deze tik kreeg ik ineens een snoeiharde run. Ik sloeg aan en probeerde de vis af te remmen. Dit lukte echter bijna niet. Naar mijn idee heeft de vis om alle leliebladeren in de buurt heen gezwommen, want ik zat muur vast in de lelies. Langzaam toch maar proberen met korte rukjes aan mijn hengel om de lelies door te snijden. Gelukkig dit werkte. Maar de vis kreeg dit ook door, en nam opnieuw een spurt. Maar nu was ik beter voorbereid op wat ik kon verwachten. Ik probeerde de vis naar een stuk open water te leiden, en hem daar te scheppen. Maar helaas, dit lukte niet. Dan maar bij de lelies blijven, en hopen dat ik hem niet verspeel. Na ongeveer 5 á 10 minuten met een kromme hengel staan zag ik de vis voor het eerst. Wat een joekel schoot er door mijn hoofd heen. Een prachtige spiegelkarper. Steeds meer mensen in de omgeving kregen in de gaten dat ik een behoorlijke vis aan de lijn had, en het werd steeds drukker om mij heen. Gelukkig was er een man zo behulpzaam om mij te helpen, door middel van het scheppen van de vis. Helaas bleek bij het scheppen dat mijn schepnet zijn beste tijd gehad had, en bij brak volledig door midden. Toch maar proberen om te scheppen door op de knieën te zitten, en het net onder de vis te krijgen. Dit lukte gelukkig na veel moeite. En na een korte inspanning lag er dan toch een prachtige karper op de kant. Direct op de onthaakmat en even foto’s maken. Toch maar even wegen, wat een joekel is dit. Na het pakken van mijn weegschaal en het aanhaken van de weegzak sloeg ik bijna stijl achterover. De wijzer bleef steken op 13,5 kilo. 27 pond schoot het door mijn hoofd. Dat is een persoonlijk record. En dat op een simpel slootje midden in Dordrecht. Na het terugzetten van de vis toch de foto’s maar even terug kijken. Wat een prachtig beest. Snel een nieuwe boilie aan de lijn, en snel weer inleggen, maar mijn avond kon zowizo al niet meer stuk. Na nog ongeveer een uurtje vissen hield ik het voor gezien, en ging ik naar huis met een ontzettend tevreden gevoel. Thuis nog even op de computer de foto’s gekeken, en toen naar bed. Heerlijk dromend over die prachtige vis. Vanavond is het weer zover, dan ga ik weer vissen. Het begint nu al weer te kriebelen, ik ben weer verslaafd.

    Een vriendelijke visgroet,

    Lars Groenendijk
    Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.
  • chrisje
    Beginnende
    • 02-05-2008
    • 173
    • Den haag

    #2
    Leuk verslag.
    Maar ik mis wat bij je verslag
    O ik weet het al de foto's wij willen ook meegenieten

    Reageer

    • karper-lars
      herstartend karper visser
      • 29-06-2009
      • 45
      • Hendrik Ido Ambacht

      #3
      Foto's volgen zo snel mogelijk. Ik zit momenteel op een computer waar de foto's niet op staan.
      Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

      Reageer

      • hopjesvla
        Met enige kennis...
        • 26-03-2009
        • 353
        • hazerswoude

        #4
        leuk verslag en je bent na 2 jaar niet te vissen met een goede start begonnen gelijk een nieuw PR!
        succes vanavond!

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Allemaal heel leuk, als je "andere verslaving'' er maar niet onder lijdt.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • karper-lars
            herstartend karper visser
            • 29-06-2009
            • 45
            • Hendrik Ido Ambacht

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Allemaal heel leuk, als je "andere verslaving'' er maar niet onder lijdt.
            Welke andere verslaving bedoel je daar mee?

            nog ongeveer 2 uurtjes en dan zit deze jongen weer aan de waterkant met zijn hengeltjes hoor
            Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door karper-lars
              Welke andere verslaving bedoel je daar mee?

              nog ongeveer 2 uurtjes en dan zit deze jongen weer aan de waterkant met zijn hengeltjes hoor
              Haha, als het vrouwtje het allemaal goed vind is het prima. Nadeel van karpervissen en vooral nachtvissen is dat ze alleen thuis zit, tenminste als je samenwoont.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • karper-lars
                herstartend karper visser
                • 29-06-2009
                • 45
                • Hendrik Ido Ambacht

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Haha, als het vrouwtje het allemaal goed vind is het prima. Nadeel van karpervissen en vooral nachtvissen is dat ze alleen thuis zit, tenminste als je samenwoont.
                Nee ik woon nog niet samen, ik woon nog bij mn ouders, en zei ook. En doordeweeks heb ik komende tijd genoeg tijd om avondjes en nachtjes te gaan. De weekenden zit ik helaas al tot eind augustus vol, maarja dat doe ik zelf En zei komt tijdens het vissen ook regelmatig kijken, omdat het momenteel toch bij hun voor de deur is. Komt ze me drinken brengen (en bij warm weer zoals vandaag hopelijk ook ijs hahaha)

                maar ik zorg er wel voor dat die andere "verslaving" er niet onder gaat lijden
                Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

                Reageer

                • yannik
                  De kasteelvissers Viane
                  • 27-07-2006
                  • 694
                  • Geraardsbergen

                  #9
                  Mooi verslag Lars, maar enkel de foto's ontbreken er nog aan. Zou je zo vriendelijk willen zijn deze met ons te delen?

                  Mvg. Yannik
                  Wie vist, die vangt!

                  Reageer

                  • karper-lars
                    herstartend karper visser
                    • 29-06-2009
                    • 45
                    • Hendrik Ido Ambacht

                    #10
                    Gister avond weer even wezen vissen...helaas...niets, maar ik ben toch weer een avondje lekker aan de waterkant geweest.

                    Maar de foto's zal ik jullie niet onthouden.

                    Voor ik commentaar krijg van mensen, mijn onthaakmat staat inderdaad niet op de foto. Deze ligt helaas net buiten beeld.
                    Attached Files
                    Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Commentaar zou terecht zijn een onthaakmat bij je hebben en dan niet gebruiken is totale onzin.

                      Van witvissers die geen onthaakmat bij zich hebben omdat de karper niet het doel is oke daar kan ik inkomen maar het excuus de mat ligt buiten beeld???????
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • karper-lars
                        herstartend karper visser
                        • 29-06-2009
                        • 45
                        • Hendrik Ido Ambacht

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                        Commentaar zou terecht zijn een onthaakmat bij je hebben en dan niet gebruiken is totale onzin.

                        Van witvissers die geen onthaakmat bij zich hebben omdat de karper niet het doel is oke daar kan ik inkomen maar het excuus de mat ligt buiten beeld???????

                        Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn onthaakmat wel gebruikt. Ik gebruik mijn onthaakmat altijd om te voorkomen dat de vis beschadigd. Ik heb regelmatig vissen gevangen die erg beschadigd zijn, en dit vind ik zo zonde. Maar ik heb de mat niet op de foto staan omdat de eerste foto gemaakt is na het scheppen onderweg naar de mat, en de tweede foto ben ik zo gaan staan vanwege de zon in de lens. Vandaar dat hij er niet op staat. In het vervolg zal ik proberen om de mat op de foto er bij te zetten.

                        Hopelijk heb ik op deze manier wat duidelijkheid gegeven

                        Met vriendelijke visgroet,

                        Lars Groenendijk
                        Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

                        Reageer

                        • hopjesvla
                          Met enige kennis...
                          • 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

                          #13
                          Mooie vis hoor dat is echt niet verkeerd voor een eerste keer vissen na een tijdje gestopt geweest te zijn.

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Onderweg naar je onthaakmat leg je de vis niet op de grond neer, dat is duidelijk een punt.
                            Moet je zo nodig een foto maken doe het dan als de vis op de mat ligt.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #15
                              Ja oké, die jongen is er 2 jaar uit geweest, straks wordt dat allemaal weer routine. En het maken van goede foto's is ook iets wat lastig is, niet tegen de zon in, maar ook geen schaduw. Komt allemaal wel goed.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎