Foto's maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    Foto's maken

    Hoi wie heeft er goede tips om vissers en vissen op de foto's te zetten .
    Wat zijn jullie achtergronden en motieven om juist zo een foto te maken licht instelling camera houding vis enzenz .
    Juist om het foto maken meer perfectie te bieden start ik deze topic .
    Tuurlijk op het net genoeg te vinden maar niet met vissen en vissers met ervaring .
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok
  • yannik
    De kasteelvissers Viane
    • 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

    #2
    Wel, ik weet er niet echt veel van, maar wat ik wel weet is dat je als je een foto maakt, er moet voor zorgen dat de zon niet in de lens zit, dus liefst, achter de camera,
    want anders krijg je onderbelichte foto's, tenzij je een goede camera hebt die dit weg werkt.

    Als je een karper, of andere grote vis, moet vasthouden om te fotograferen: NOOIT RECHT STAAN! Altijd gehurkt zitten, of op je knieën. Want als je vis wat spartelt, valt die zo uit je handen...

    Er zullen waarschijnlijk nog vele dingen zijn waar aandacht aan besteed moet worden, maar dit zijn de eerste die in me opkwamen...

    Mvg. Yannik
    Wie vist, die vangt!

    Reageer

    • feedervisser
      Met enige kennis...
      • 27-03-2008
      • 389
      • merelbeke

      #3
      hoi

      als je een achtergrond kiest kies er één waarvan je zeker van bent dat geen andere visser die herkent,ook let ik erop dat er geen direct zonlicht is dus in de schaduw en ik neem zoveel mogelijk foto's in de stand sport creatief,in deze stand kan je de sluitertijd veranderen.

      gr marnix

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        Dat van die achtergrond, is naturlijk wel in het geval dat je niet wil dat je stek door andere mensen herkend word, als dat niet het geval is, kies je gewoon de achtergrond die je het mooiste vind.

        En die stand staat niet op elke camera hoor, waarschijnlijk enkel op een bepaald type camera, of op alle camera's van een bepaald merk.
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Ik probeer er altijd wel een leuk plaatje van te maken.

          Zelfontspanner.
          1. Zorgen dat de vis veilig bewaard wordt. Ik bewaar meestal eventjes in mijn schepnet, een groot karpernet.
          2. Richting van de zon bepalen. Zelf heb ik de zon liefst recht of liever nog iets schuin op de vis. Geeft wat meer dieptewerking.
          3. Eventueel een leuke achtergrond zoeken of een onherkenbare achtergrond zoeken.
          4. Onthaakmat natmaken en klaar leggen voor de camera (op het statief).
          5. Camera-instellingen aanpassen.
          6. Proeffoto maken en eventueel de instellingen en de afstand tot de camera aanpassen.
          7. Vis indien mogelijk in het net in het water onthaken. Vervolgens op de mat leggen en schepnet tussen vis en mat weghalen.
          8. 1-4 foto's maken van de vis met behulp van zelfontspanner. Draaibaar scherm is handig, anders tussendoor bliksemsnel terugkijken. Met name spiegelkarpres fotografeer ik altijd van 2 kanten. Helaas vang ik ze zelden. Hou de fotoshoot zo kort mogelijk. Een goede foto (van elke kant) is voldoende.
          9. Vis terugzetten in de mat.
          10. Foto's terugkijken en thuis eventueel bewerken.

          Andere fotograaf.
          1. Zorgen dat de vis veilig bewaard wordt. Ik bewaar meestal eventjes in mijn schepnet, een groot karpernet.
          2. Richting van de zon bepalen. Zelf heb ik de zon liefst recht of liever nog iets schuin op de vis. Geeft wat meer dieptewerking.
          3. Eventueel een leuke achtergrond zoeken of een onherkenbare achtergrond zoeken.
          4. Camera-instellingen aanpassen als de fotograaf daar zelf niet zo handig mee is.
          5. Fototoestel overhandigen aan de fotograaf. Let op dat de schaduw van de fotograaf (indien de zon in de rug staat) niet over de vis/visser heen valt.
          6. Vis op de mat leggen en onthaken (vergeet het schepnet niet tussen de vis en de mat weg te halen)
          7. Fotoshoot laten maken door de fotograaf. Ook hier zo kort mogelijk, alleen heb je wat meer tijd om meerder foto's te maken dan met zelfontspanner.
          8. Vis terugzetten in de mat.
          9. Foto's terugkijken en thuis eventueel bewerken.

          Camera instellingen
          Mijn favorieten zijn:
          - Fotograaf of statief op vishoogte. Experimenteer eens met ander hoeken.
          - Diafragma 3.2 - 5.0 (= scherpe voorgrond, niet helemaal scherpe achtergrond)
          - Focuslengte 38-50 mm
          - Sluitertijd minimaal 1/60 anders inflitsen of ISO verhogen, liefst 1/100 of kleiner (ik zet deze op automatisch en stel overige waarden in).
          - Zo laag mogelijke ISO (= zo weinig mogelijk ruis, beetje afhankelijk van kwaliteit van de camera)
          - Meestal 1/3 stop onderbelichten i.v.m. lichte achtergrond (lucht) of reflectie op de vis
          - Met de zwakste flits inflitsen als dat nodig is. Een diffuser zou nog mooier zijn.

          Nabewerking in Photoshop indien nodig
          - Compositie
          - Helderheid
          - Contrast
          - Kleurbalans
          - Schaduwen/Hooglichten (kan een foto heel erg van opknappen)
          - Evt. verkleien en verscherpen voor op het www.


          MVG, Pieter

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Het is wel afhankelijk waar je de foto mee maakt, ik denk dat de meesten hier met een gewoon digitaal toestelletje de foto,s maken.
            Zelf gebruik ik een spiegelreflex met diverse lenzen.
            Het meest simpele is een automatische instelling kiezen op RAW instellen en op de computer nog wat nabewerken.
            ISO kan wel hoog tegenwoordig heb je weinig last van ruis, inflitsen doe ik vrijwel altijd.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Mag ik vragen wat voor camera je hebt Pieter .
              Ik zit met een simpel Nokia N95 .
              En voor meerdere foto's gebruik ik me finepix 4500 .
              Was 4 jaar geleden een topper nu maakt mijn mobiel af en toe nog mooier foto's
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Ik gebruik een Panasonic DMC FZ50. Bijna alles is handmatig instelbaar. Uitstekende camera zonder losse lenzen. Dat vind ik dus het grote voordeel aan deze camera bij het vissen.



                RAW nabewerken is ook niet echt iets voor beginners.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  RAW wel of niet voor beginners was de vraag niet Pieter, er wordt gevraagd om meer perfectie in de foto,s er staat niet bij dat het met een telefoontje of een simpel toestelletje is.
                  Was wel mijn verwachting daar niet van.
                  Voor mij is meer perfectie of meer controle, foto,s maken in RAW.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Van mijn werk heb ik de Panasonic DMC FZ8, een eenvoudigere versie van die Pieter. Maar meestal neem ik een kleintje mee, want het moet allemaal wel in de tas passen enzo.

                    Belangrijke punten zijn:

                    -zon (let op tegenlicht, maar ook op schaduw)
                    -achtergrond (dit is mooi, maar bij publicatie kan het de stek verraden als je dat niet wilt)
                    -zorg dat de vis niet onder de troep zit, zoals waterplantenresten
                    -en dan diverse poses maken (zij,- en vooraanzicht), dichtbij en verderaf, op de onthaakmat. Als je de vis van je af houdt lijtk ie groter, dat is een truc die karper en snoekvissers vaak doen.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Als je dat doet val je direct door de mand, je bent bezig om de vis groter te laten lijken dan hij werkelijk is.
                      Maar wat je vergeet is dat niet alleen de vis groter lijkt maar ook je handen en vingers.
                      Tegenlicht kan ook een foto versterken, als je een vis uit het wier trekt kan dat de foto ook versterken.

                      Het is met foto,s maken maar net wat wil je vertellen, of juist niet.
                      Is een vis beschadigd en ik wil de beschadiging laten zien fotografeer ik niet de andere kant.
                      Wil ik het niet laten zien dan fotografeer ik wel de onbeschadigde kant.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #12
                        Als je beter kijkt misschien, maar het draait om de vis en niet zozeer om de visser op de achtergrond. Het is de vis die aandacht op de foto moet trekken en dat kan o.a. door 'm groter te doen laten lijken. Bij alle snoek en karpervissers doen het, dus daar is niks mis mee.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • lolo
                          Geniet maar niet met mate
                          • 01-05-2003
                          • 3873
                          • Weesp

                          #13
                          Ach Douwe maak je daar toch niet druk om .
                          Kijk in alle bladen daar zie je niks anders iedereen wil zijn of haar vis showen .
                          Tja dat i wat groter lijkt is nks mis mee hoor .
                          Weer een motivatie om te gaan vissen
                          Groetjes
                          Johnny

                          Match
                          Feeder
                          Stok

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Ik vind het gewoon zielig dat een visser d.m.v. een foto te manipuleren zijn ego wil strelen.
                            Als je er niks mee vind zegt dat genoeg over de visser.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

                              #15
                              Douwe jij kan het wel zielig vinden dat is jou mening maar of ik heb hem kort dicht tegen mij ligaam aan (kleding ) wat dan gebeurt of ver en vrij .kies ik voor het laaste .
                              Laat ieder daar zijn eigen mening over hebben .wat jij dan vind is jou mening Als jij dan al een voorkeur hebt over een visser hoe die zijn vis vasthoud ..
                              Hou ik maar voor me hoe ik over zulke personen dan moet gaan denken (zelfde link)
                              Groetjes
                              Johnny

                              Match
                              Feeder
                              Stok

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎