Bulklood / waarom onderlijn?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Dutch Harry
    -= PescatoR =-
    • 05-07-2009
    • 15
    • eMMe

    Bulklood / waarom onderlijn?

    Hallo visvrienden,

    Ik ben net begonnen met Matchen, het gaat erg goed btw, ik vang 2 keer zoveel als met de Feeder op het zelfde water.
    Om eerlijk te zijn had ik nog nooit zoveel gevangen.
    De afgelopen 2 dagen ben ik op de Rietplas hier in Emmen bezig geweest en het ging wel erg goed, ondanks de warmte.
    Het verbaasde me echt wat een bult vis poe!

    Nu zie ik hier op het forum veelvuldig de term bulklood voorbijkomen, ik zou graag weten wat dit is.
    Is dit het rest lood dat je op de lijn plaatst, of is het een apart soort lood?

    Ook zou ik graag weten wat de meerwaarde is van een onderlijn ( behalve dat je lichter kunt vissen of is dat de enige reden?)
    Zo vistte ik de afgelopen 2 dagen gewoon met alleen de hoofdlijn en dat ging erg goed. (18/100e ook nog beetje dik mischien maar ik begin net)

    Verder bedankt voor alle info hier in dit forum erg leerzaam en dus nuttig.

    Dit is een kleine line-up van m'n set:

    - Spro Precision Hot Match 3,90 m ( Slechts 45 euro, maar ik begin net vandaar )
    - Shimano Exage High Speed 3000 RMA
    - 1 spoel Trabucco 16/100e
    - 1 spoel Trabucco 18/100e
    - Stonfo connectors
    - Sraight Wagglers van Middy
    - Slider van Cralusso
    - Blauwe Drennan katapult ( maden wegschieten niet zo'n succes ze gaan alle kanten op behalve den goede)

    Bedankt alvast voor de evt. reacties.

    Groet Dutch Harry
    "There's no such thing as bad Weather, there is just wearing the wrong clothes"
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Bulklood is het lood wat je bij een vaste montage in de buurt van de pen neerzet.
    Je sluit de pen - connector op tussen een aantal loodhagels wat ongeveer 75 % van de totale uitloding is.
    Slider montage is weer anders.
    Onderlijn is erg handig je vist met een dunnere onderlijn zodat je niet je totale montage moet vervangen bij een breuk van je onderlijn.
    Bovendien is het erg handig omdat de dunnere lijn eerder breekt zodat je de pen in ieder geval nog terugkrijgt bij een lijnbreuk.
    16 honderdste is dik zat met een 10 a 12 honderdste onderlijn, lengte tussen de 40 tot soms 100 cm.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      En met een onderlijn kun je makkerlijke inspelen op de omstandigheden, zoals de dikte van de onderlijn, de lengte en grootte van de haak. Bij het matchen geen lus-in-lus-verbinding maar een microwartel gebruiken om kinken tegen te gaan. Ik zou de spoel met 16/100 gebruiken en de onderlijn aanpassen aan de vis enzo. Als beginner zou ik voorlopig nog niet dunner gaan met de hoofdlijn al dan niet met een voorslag.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Dutch Harry
        -= PescatoR =-
        • 05-07-2009
        • 15
        • eMMe

        #4
        Bedankt voor de info
        "There's no such thing as bad Weather, there is just wearing the wrong clothes"

        Reageer

        • maarten197
          Allround prutser
          • 21-01-2009
          • 98
          • assen

          #5
          Ik vis zelf met een 15/ 100 draad en onderlijntjes van 10 of 12/00 als ik op zeelt ga pak ik een 18/00 met 16 onderlijn. nog nooit lijn breuken gehad met deze diktes dus zal dunnen kunnen denk ik. nog een ander tip ik kon ook niet overweg met de pult en tis mee een keer fataal geworden. ik heb nu een werp pijpje en met een soort maizena kan ik er tot wel 40 meter mee gooien en beter richten als een pult. en zo pijpje heb je al voor minder als 10 euro
          Als jullie me missen, ben ik vissen:

          Reageer

          • Timvisser
            Geen dag zonder vissen
            • 29-06-2009
            • 27
            • Alphen aan den Rijn

            #6
            Zelf gebruik ik ook 16/00 lijn en 12 of 10/00 onderlijntjes van 40 cm,
            wat betreft de pult: je zou er zwaarder elastiek in kunnen zetten want ik heb er eentje van drennan en ik had dat eerst ook, nu zit er zwaarder elastiek in en gaat het goed, als je heel ver wilt schieten of er staat veel wind kleef ik de maden eerst tot een bolletje met Sensas Maggot fix

            Reageer

            • Dutch Harry
              -= PescatoR =-
              • 05-07-2009
              • 15
              • eMMe

              #7
              Ik zal die Maggotfix eens proberen en anders douw ik ze wel in m'n voerballetjes.
              Thx.
              "There's no such thing as bad Weather, there is just wearing the wrong clothes"

              Reageer

              • Timvisser
                Geen dag zonder vissen
                • 29-06-2009
                • 27
                • Alphen aan den Rijn

                #8
                ik zou het als ik jouw was eerst ff thuis proberen dat kleven van die maden want bij mij lukte het ook niet meteen
                eerst zittten die dingen vast aan je vingers enzo. Dus ff oefenen voor je naar de waterkant gaat.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎