2 mysteries.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Braakdraak
    Banned
    • 23-02-2003
    • 325

    2 mysteries.

    Mysterie 1:

    Ooit heb ik een rogachtige vis gevangen in een plaatsje aan het IJselmeer. Zou dat kunnen omdat het daar brak water is? Ik ben daar nog niet over uit.

    Mysterie 2:

    Ooit heb ik 3 grote vissen gevangen van 1 á 2,5 kilo. Maar dit waren hele vreemde vissen. Het waren net voorns, alleen dan enorm lang. En ze hadden een grote bek. Je zou zeggen: windes of meunen. Maar deze vissen hadden iets vreemds. Ze hadden snorretjes, net zoals een karper. Hybrides? Maar waarom dan gelijk 3 van deze rare soort?

    Helaas heb ik nooit een foto gemaakt. Dit was zeker de moeite waard geweest. Kunnen jullie me helpen met het oplossen van deze mysteries? Ik denk dat ik met Mysterie 1 wel aardig in de buurt zit, maar Mysterie 2 is nog nooit opgelost.
  • kantvisser
    Bart Van Peborgh
    • 24-12-2002
    • 837
    • Koningskooikt

    #2
    Waarschijnlijk zijn die drie vissen Sneep, het is een zeer mooie lange voorachtige vis met roodachtige vinnen en een smalle bek, kan tot 1.8kg zwaar worden.

    Die rogachtige vis is inderdaad niet abnormaal op brakwater, ik het persoonlijk al één pladijs gevangen op het Haringvliet in Middelharnis, en zelfs meerder botten bij ons op de Grote Nete (getijde rivier) en dat is meer dan 100km van de Noordzee.
    Groeten van Kantvisser

    Bart Van Peborgh
    Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
    Koning 2004

    http://mokabe.be

    Reageer

    • Braakdraak
      Banned
      • 23-02-2003
      • 325

      #3
      Ik heb even naar de sneep gekeken en hij lijkt er inderdaad op. Maar deze vissen waren wel 50 cm. En die zijn niet gevangen in Limburg zoals op visserslatijn.nl staat. Deze vissen waren gevangen ergens hoog in het noorden. Zonde dat ik geen foto heb gemaakt. Ik denk toch dat het grote meunen zijn geweest. Snepen komen niet meer zo vaak voor namelijk.

      [Gewijzigd door Braakdraak op woensdag 16 juli 2003 @ 22:11]

      Reageer

      • kantvisser
        Bart Van Peborgh
        • 24-12-2002
        • 837
        • Koningskooikt

        #4
        Een Sneep heeft niet echt snorretjes zoals een karper maar met zijn uitgesneden bek zou het kunnen dat je daarmee denkt dat het snorretjes zijn, het zou ook de barbeel kunnen zijn maar die is iets meer donker gekleurd (bruinachtig) dus denk ik niet dat het deze vis is, ik zou trouwens niet weten wat die daar in het hoge noorden komt zoeken.
        Groeten van Kantvisser

        Bart Van Peborgh
        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
        Koning 2004

        http://mokabe.be

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Kan het geen roofblei zijn geweest ?

          Groet John.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • Braakdraak
            Banned
            • 23-02-2003
            • 325

            #6
            Nee. Deze vis had geen tanden en een roofblei kan hier ook niet voorkomen. Tenzij de roofblei vijf jaar geleden via de rivieren door het IJselmeer heen zwom om vervolgens vele kanaaltjes en riviertjes in Friesland af te leggen. Die kans lijkt me klein.

            Hij lijkt wel veel op een Sneep. Maar die komen ook nauwelijks voor. En een hybride bestaat haast ook niet, want anders vang je er geen drie achter elkaar. Ik toentertijd toch een foto moeten maken....


            [Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 17 juli 2003 @ 10:27]

            Reageer

            • drifter
              Newbie
              • 23-05-2003
              • 33

              #7
              Mischien een meerval????????
              Drifting with the flow

              Reageer

              • Maximilian
                Met enige kennis...
                • 12-02-2003
                • 352

                #8
                Yoyo,

                Ja, de Meerval die lijkt als twee druppels water op de sneep, hahaha....


                Gezien het "snorretje" (bek- of tastdraden) en de gelijkenis met grote voorn was barbeel ook het eerste wat er in me opkwam (sneep heeft geen tastdraden), maar gezien de plaats waar je hem hebt gevangen is dit inderdaad zeer onwaarschijnlijk......

                Het blijft dus vooralsnog een mysterie...

                g\'day to y\'all folks,

                :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎