GOUDKLEURIGE BRASEM

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pastoor
    ...
    • 02-02-2003
    • 1112
    • Drongelen

    GOUDKLEURIGE BRASEM

    Ben benieuwd of jullie er meer van weten.
    De laatste jaren vang je op de Maas steeds meer Brasem die heel erg goudkleurig is. Dan bedoel ik niet de bruine kleur die gewoonlijk bij de Brasem te zien is maar een echt mooie oranje getinte kleur.

    Wie weet waar dit vandaan komt??
    Is dit een kruising of iets??

  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

    #2
    Heb het hier ook al gemeld een poosje geleden, bij ons op het kanaal Leuven-Mechelen heb ik ook zo eens een kanjer gevangen, die zijn wel een beetje sterker dan gewone brasem, en hebben ook bijlange zoveel slijm niet als je ze schept, of vastneemt.

    Heb er nog zo maar 2 gevangen bij ons, maar telkens heel blij als ik zo eentje mocht vasthouden, zijn zeer mooie vissen, en ze zijn niet echt oranje, eerder goudkleurige schijn.

    Heb er een foto van, maar daar is het bijlange zo goed niet op te zien hoe mooi ze werkelijk zijn.

    Ik zou er ook graag meer over weten!
    http://www.wandelendetakken.be

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Ik heb een zelfde ervaring met zeelten. De meeste die ik vang hebben een donkere rug met een heel lichte crème buik. Sommige exemplaren hebben echter een oranje buik.

      Ik zou ook niet weten hoe dit komt.

      Groeten
      Pierre

      Reageer

      • Martijn Pels
        Newbie
        • 16-07-2003
        • 1

        #4
        ik heb t van baars ook wel eens gehoord, ik had altijd t vermoeden dat het zou kunnen komen doordat er in dat gebied veel met rode maden wordt gevist.
        wat denken jullie?

        Reageer

        • Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

          #5
          Kan moeilijk want dan zouden ze het allemaal moeten hebben!

          Alsook, het zijn echt maar enkelingen, en zoals ik al zei, ze zijn feller en hebben minder slijm.


          [Gewijzigd door Slafes op woensdag 16 juli 2003 @ 05:39]
          http://www.wandelendetakken.be

          Reageer

          • pastoor
            ...
            • 02-02-2003
            • 1112
            • Drongelen

            #6
            Ik denk ook niet dat het aan de rode maden ligt.
            De voorn en bliek kunnen op de zelfde plek heel mooi zilver van kleur zijn. Nee daar zijn de verschillen te groot voor.
            Ook is mij opgevallen dat bij de Brasem heel veel verschil is in het slijm op de vis. Ik heb er niet op gelet hoe dat is bij die goudkleurige maar ga ik zeker doen. En het komt ten minste hier op de Maas bijna alleen maar voor bij Brasem.

            Reageer

            • javah
              Frequent aanwezig
              • 25-05-2003
              • 173

              #7
              Misshien is het wel van de vervuiling van basf ofzo?

              of we hebben een nieuwe subsoort

              Reageer

              • Frederik
                Specimen Hunter
                • 05-01-2005
                • 1734

                #8
                Met vervuiling heeft dit zeker en, vast niets te maken, maar wel door kruising, persoonlijk heb ik hier zelfs al goudkleurige zeelt gevangen op de Leuvense Vaart , en goudkleurige brasem is op de Leuvense vaart ook al geen zeldzaamheid meer.

                Reageer

                • javah
                  Frequent aanwezig
                  • 25-05-2003
                  • 173

                  #9
                  Frederik, Waar zou de kruising mee geweest moeten zijn? want als je het met zeelt ook al hebt gehad.

                  Misschien heeft het eerder met een ziekte te maken.

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Die vissen zien er heel gezond uit hoor,...

                    Zal ergens een kruising zijn, vermits ze minder slijm hebben, en zich minder makkelijk laten bovenhalen!

                    Zoveel goudkleurige brasem heb ik op de Leuvense Vaart ook nog niet bovengehaald hoor, in pocenten uitgedruk, misschien zelfs minder dan 1% van de brasems die ik al gevangen heb.

                    Laat staan dat ik er al zeelt op gevangen heb ook. Maar zeelt is een ander verhaal vind ik. In kanaal, rivier of vijver is een zeelt meestal donkerbruin, bij mij in mijn aquarium heeft die groen, bruin, geel, blauw... Vroeg het na in de sierviswinkel waar ik materiaal voor mijn aquarium ga halen en die wisten me te vertellen dat zeelt een andere kleur krijgt naarmate het water waar die in zit. Zo krijg je kleurschakeringen van geel tot groen, en van goud tot zwart.

                    Maar het zou kunnen he, immers allemaal familie van de karpers...

                    Ok, laten we even horen wie al die goudvissen op de vaart gezet heeft!



                    [Gewijzigd door Slafes op woensdag 16 juli 2003 @ 20:17]
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • Braakdraak
                      Banned
                      • 23-02-2003
                      • 325

                      #11
                      Mhh.... grappige discussie. Vooral omdat ik dit soort brasem slechts op één plek in Nederland kan vangen. Op een meer in Friesland, waar ik vandaag ook ben geweest.

                      Ik heb twee brasems gevangen en ze wogen 3 kilo per stuk. Maar er zat een recreatiestrand naast, dus veel mensen schrokken af en toe . Ondanks alle herrie was er veel vis te vangen.

                      Deze vissen zijn een beetje geelachtig. Gele brasems. Altijd op dezelfde plek. Of ik vang een voorn van 20 cm of ik vang een brasem. En als het een brasem is is hij altijd minstens 2,5 kilo. En altijd dezelfde kleur. Geel.

                      Mooie wilde vissen. Vooral de kleur fascineerd me.

                      Mijn theorie: aangezien er veel zand op de bodem ligt daar, heeft de vis deze kleur overgenomen als camouflage kleur. Misschien een onzin redenatie, maar het zou kunnen.....


                      [Gewijzigd door Braakdraak op woensdag 16 juli 2003 @ 21:17]

                      Reageer

                      • kantvisser
                        Bart Van Peborgh
                        • 24-12-2002
                        • 837
                        • Koningskooikt

                        #12
                        Zijn jullie nu vissers of niet

                        Die goudkleurige brasems worden al jaren gevangen, de plaats waar ik ze het meest vang is op het Volkerak en op het Haringvliet, deze vis word trouwens al jaren uitgevoerd naar Belgie en zit daar op de meeste visvijvers, als je op zo een vijver in deze vissen valt dan vang je garantie een vroege prijs, ze bijten bijna altijd en zijn zeer makkelijk te vangen.
                        Groeten van Kantvisser

                        Bart Van Peborgh
                        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                        Koning 2004

                        http://mokabe.be

                        Reageer

                        • javah
                          Frequent aanwezig
                          • 25-05-2003
                          • 173

                          #13
                          Ik heb ze zelf nog nooit gevangen.. en wist dus ook niet van het bestaan maar ik vis meestal op voorn (op dit moment) en ik heb nog niet veel brasem gevangen

                          Reageer

                          • pastoor
                            ...
                            • 02-02-2003
                            • 1112
                            • Drongelen

                            #14
                            OK Kantvisser het is nu duidelijk dat ze op veel plaatsen voor komen.
                            Nu blijft nog de vraag hoe zijn ze ontstaan of waar komen ze van daan??????

                            Reageer

                            • Braakdraak
                              Banned
                              • 23-02-2003
                              • 325

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door javah
                              Ik heb ze zelf nog nooit gevangen.. en wist dus ook niet van het bestaan maar ik vis meestal op voorn (op dit moment) en ik heb nog niet veel brasem gevangen
                              En voorns vagnen kun je heel goed in Hoorn en omstreken!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎