dobbers en elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • inspera
    Komt net kijken
    • 20-08-2007
    • 65
    • Eindhoven

    dobbers en elastiek

    Hoi,

    Vandaag lekker wezen vissen in de vroege ochtend, maar weer 2 pennen naar de sode...ter.
    Ik vis sinds kort met de stiek, twee keer achter elkaar een dikke vis eraan (karper denk ik).
    Dus pen onder, aanslaan, elastiek er 1,5 meter uit, pen dus ongeveer 2.5 meter onder water, vis schiet los, pen als een raket terug richting top van de hengel en de antenne staat haaks op de pen.
    Ik vis dobbers van een goed merk (handgemaakt), ik weet dat het niet aan de dobbers ligt, maar mijn vraag is deze.
    Als ik met een elastiek vis moet ik dan met de lengte en/of materiaal van de antenne rekening houden, of gewoon zorgen dat die pen niet zo diep in het water kan komen??

    grt P.Deelen
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    Ik denk dat het belangrijkste is waar je rekening mee moet houden, de diameter van je elastiek, is die n.l te dun en na 1,5 mtr is de rek er uit ,ja dan wil de stiek wel knallen ,in negative zin dan he! maar het heeft zeker niets met je dobbers temaken De gegevens zijn minimaal ,maar ik denk toch dat met een dikkere stiek de zaak wel verholpen is.1.2 /1.4 volstaat over hel algemeen ,maar als het karper zijn die je treiteren dan moeten er grovere maatregelen worden getroffen ,maar dat kan ik van hier uit niet zien
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • inspera
      Komt net kijken
      • 20-08-2007
      • 65
      • Eindhoven

      #3
      Hoi,

      Ik vis met elastiek van Preston, nummer 5, die is 1.15 mm met de bijbehorende interne bus.
      Ik dacht dat het gaat om de spanning die er op de stiek staat, en of hij nou 1, 2, of 4 mm is, de spanning, en dus de snelheid waarmee hij terug in de top schiet maakt volgens mij niets uit, toch??
      Ik heb hem zo strak staan dat hij net terug in de top komt.

      grt P.Deelen

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        De meeste elastiek heeft als factor 1= 7 dwz 1 mtr is in onbespannen toestand in staat om dan 7 mtr rek te produceren ,als je dan zo als je zegt de stiek zo strak zet dat hij maar net strak staat ,dan zou je bij een lengte elastiek van zegmaar anderhalvemeter toch wel een rek mogen hebben van 7 tot 10 mtr dus ergens snap ik niet dat het zo gemakkelijk kapot gaat .Het is toch niet overjarig ,of gewoon erg oud .En anders als je het zonde vind om iedere keer je dobbers aan gort te vissen zou ik toch willen adviseren ga een paar maatjes dikker en kijk eeens hoe dat uit pakt,als je niks probeert weet je ook niets . Succes
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • inspera
          Komt net kijken
          • 20-08-2007
          • 65
          • Eindhoven

          #5
          Hoi,
          Ga ik zeker doen, morgen vroeg weer eens proberen.
          De stiek is een paar weken oud dus daar zal het niet aan liggen.
          Ik moet gewoon eens ondervinden hoe strak ik die stiek ga zetten, ik vis op een vijver waar voorn en wat brasem rond zwemt en vis dan met 8/00 of 10/00 als onderlijn.

          grt P.Deelen

          Reageer

          • IHF1990
            Newbie
            • 03-02-2009
            • 46
            • Tilburg

            #6
            Probeer, als je merkt dat je de vis niet kunt houden, de top van je hengel recht naar benden te steken. De top van je hengel moet onder water zijn!!! De stiek zal netjes terug gaan in de top en je lijn blijft mooi gestekt.

            Kan ook nog eens heel gevaarlijk zijn als de dobber terug schiet, nu slaat ie kapot tegen de hengel, maar kan ook tegen de visser zijn :s Volgens mij heeft er hier op het forum wel eens een berichtje gestaan van een visser die zijn hand doorboord had met de antenne van zijn dobber.

            Reageer

            • inspera
              Komt net kijken
              • 20-08-2007
              • 65
              • Eindhoven

              #7
              Hoi,

              Ik snap de manier van vissen, dus meegeven met de vis, net als met de versneden top, maar waar het mij om gaat is dat mijn pennen door het terug schieten van de stiek, kapot gaan.
              Ik heb liever dat mijn onderlijn eraan gaat dan mij pennen.
              Dus ga ik uitvogelen hoe strak hij moet staan in combinatie met mijn lijn dikkte.

              Grt P.Deelen

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door IHF1990
                Probeer, als je merkt dat je de vis niet kunt houden, de top van je hengel recht naar benden te steken. De top van je hengel moet onder water zijn!!! De stiek zal netjes terug gaan in de top en je lijn blijft mooi gestekt.

                Kan ook nog eens heel gevaarlijk zijn als de dobber terug schiet, nu slaat ie kapot tegen de hengel, maar kan ook tegen de visser zijn :s Volgens mij heeft er hier op het forum wel eens een berichtje gestaan van een visser die zijn hand doorboord had met de antenne van zijn dobber.
                Dat heb je helemaal goed dat is de afgelopen winter comp,gebeurd in de Brielsehavens lijn vast aan een boot ff trekken en daarna tijdens dat de lijn brak onderantenne dwars door zijn vinger ,dus toch met elastiek een beetje uit kijken.
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  Bij een dikke vis of als je vastzit de hengel zo vlak/laag mogelijk houden. Als ie los schiet dan verliest de lijn en dobber snelheid door de weerstand van het water. Hierdoor vliegt de lijn niet zo snel in de war of schiet de lijn niet in een bovenhangende boomtak ofzo.

                  Ik heb ook weleens muurvast gezeten, om de hengel te sparen trok ik met mijn hand aan de elastiek. Die schoot vervolgens terug, waarbij de elastiekconnector tegen mijn vinger kapot knalde. Best wel pijnlijk kan ik je zeggen, met een lekkere bloedblaar tot gevolg.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • inspera
                    Komt net kijken
                    • 20-08-2007
                    • 65
                    • Eindhoven

                    #10
                    Hoi,

                    Dat begrijp ik helemaal, maar waar het om gaat is, dat mijn antennes op de pennen afbreken als dit gebeurd.
                    En de vraag was, moet ik rekening houden met de keuze van de pennen als ik met de stiek ga vissen, misschien kortere en dikker antennes.

                    Grt P.Deelen

                    Reageer

                    • itooti
                      De Visser
                      • 08-12-2008
                      • 1
                      • Groenlo

                      #11
                      dobbers en elastiek

                      ik ben benieuwd naar je "opslag", hoelang of kort is deze..? Bij een korte opslag inderdaad zo snel mogelijk je top onder water. Bij een wat langere opslag loop je minder risico..

                      Suc6

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                        Bij een dikke vis of als je vastzit de hengel zo vlak/laag mogelijk houden. Als ie los schiet dan verliest de lijn en dobber snelheid door de weerstand van het water. Hierdoor vliegt de lijn niet zo snel in de war of schiet de lijn niet in een bovenhangende boomtak ofzo.

                        Ik heb ook weleens muurvast gezeten, om de hengel te sparen trok ik met mijn hand aan de elastiek. Die schoot vervolgens terug, waarbij de elastiekconnector tegen mijn vinger kapot knalde. Best wel pijnlijk kan ik je zeggen, met een lekkere bloedblaar tot gevolg.
                        Ik zou zeggen doe er de volgende keer dat je vast zit en je wilt de zaak gaan los trekken er even een handdoek tussen ,dat kan je veel pijn besparen.
                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Ik heb inderdaad van deze les geleerd janb.

                          Als je veel dikke en sterke vis verwacht, dan moet je natuurlijk niet met een fragiel kanaalpennetje vissen. Maar een robuuste buigzame dobber met een carbon-onderatenne en een plastic bovenatenne. Van die commerciel fisherie karperpennetjes, bijv. van Preston of Fox kun je hoepelrond buigen zonder dat er iets mee gebeurd. Als je veel te sleuren hebt dan kan de lijn in de dobber gaan snijden. Bij sommige van deze dobbers loopt de lijn door het drijflichaam om dit te voorkomen.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • inspera
                            Komt net kijken
                            • 20-08-2007
                            • 65
                            • Eindhoven

                            #14
                            Hoi,

                            Daar zijn we weer na een ochtend heerlijk aan de waterkant te hebben doorgebracht.
                            Ik zal het jullie even vertellen.
                            Ik vis met een elastiek van Preston, num:5, die is 1.15 mm dik.
                            de pennen zijn allemaal van Timm`s met onderantennes van carbon en boven van plasic.
                            12 0/00 bovenlijn en een onderlijn van 8 0/00 of 10 0/00.
                            Een oplag van ongeveer 80 cm tot een meter.
                            De vis die ik verwachte was voorn tussen de 15 en 25 cm en wat kleinere bliek.
                            Ik begin te vissen en vang ongeveer 20 vissen met 8 0/00 en haakje 18
                            Ik krijg beet, sla aan, pen onder water, stiek eruit, stiek nog verder er uit, top onderwater, nog verder, en pang, vis eraf.
                            Geen probleem kan gebeuren.
                            Maar nu de hengel omhoog en ja hoor weer een Timm`s Pen naar de klo....ten.
                            Nou vind ik het perfecte pennen, daar gaat het niet om, en om de centjes voor het vissen ook niet.
                            Maar wat kan ik hier aan doen.
                            Als ik mijn stiek slapper zet, komt hij er veel verder uit, en blijft denk ik het effect het zelde.
                            Zit ik mijn stiek strakker, dan zal ik sneller lijnbreuk hebben.
                            Nou kan ik wel dikker gaan vissen, maar daar is die stiek niet voor bedoeld, wat het voordeel van de stiek is toch dat je er grootere vis met dunne lijnen mee kan vangen.

                            Ik heb gevist met model Frank en Wessel

                            Het zal dus ook gebeuren als ik vast zit en mijn hengel geheel naar mij toe al trekken met als gevolg de pen onder water en weer ........!!!

                            Mijnn vraag is dus moet ik rekening houden met de keuze van de pennen als ik met de elastiek vis.

                            BV kortere dikkere antennes.

                            Met vriendelijk groet P.Deelen

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              Ik vis bijna v,a dat ik wedstrijden ben gaan doen ,ongeveer 1970 met elastiek ,in die tijd nog zeer primitief ,en ik heb er allerlij grappen mee beleeft ,de meest gekke construktie's ,maar dit heb ik nooit mee gemaakt .Wat ik nu nog kan verzinnen voor je is het volgende ,het zal misschien moeilijk voor je zijn ,maar laat nou tijdens je eerstvolgende vis avontuur je Tim dobbers eens thuis ,en bind er gewoon een dobber ordinair aan ,dan ben ik benieuwd wat er dan gaat gebeuren ,ik heb het niet zo erg op dat stalen oogje op de antenne ,een oogje is niets mis mee maar deze vind ik te groot,maar als je dat nou eens wilt proberen voor me ,dan kunnen we kijken of we verder komen .succes.
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎