Waterpest

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • drifter
    Newbie
    • 23-05-2003
    • 33

    Waterpest

    Ik vis zelf vaak in Maasdam (binnenbedijkte maas)
    Het water zit nu vol met waterpest, mijn vraag is tot welke diepte kan ik deze waterpest aantreffen??, het blijkt dat dit hier vroeger niet voorkwam.
    En waar komt het vandaan??
    Het water is wat verder weg van de vlonder vrij diep 4 tot 5 meter, groeit deze plantensoort ook op deze diepte?

    Drifting with the flow
  • Braakdraak
    Banned
    • 23-02-2003
    • 325

    #2
    Toevallig groeit er waterpest bij mij in de vijver. Waterpest groeit tot een diepte van een meter. Naar mijn eigen kennis.

    Reageer

    • cgs
      Newbie
      • 31-01-2002
      • 18

      #3
      Hallo,

      Dit onderwerp past wel in mijn straatje (ik ben aquatisch ecoloog). Wat ik me afvraag is of het echt om de soort Waterpest gaat of om een andere plantensoort. Maakt op zich niet uit natuurlijk, want alle waterplanten kunnen hinderlijk zijn voor het vissen. Maar de ene soort is de andere niet, dus...

      Waterpest is een plant die wortelt in de bodem. Bij die bodem moet dan wel zonlicht kunnen doordringen. De maximale diepte waarop Waterpest (en ook andere soorten) kan groeien hangt daardoor af van de helderheid/troebelheid van het water, met andere woorden: tot welke diepte kan er voldoende licht doordringen?

      Hoe waterplanten ineens de kop op kunnen steken is moeilijk te zeggen. Het is vaak een combinatie van factoren. Wel speelt dit 'probleem' in meer wateren in Nederland. De waterkwaliteitsverbe******, maar ook aalscholvers zouden een (indirecte) oorzaak kunnen zijn. De natuur is soms niet te begrijpen, dus is het lastig een harde uitspraak te doen.

      Groeten,
      cgs oh:

      Reageer

      • drifter
        Newbie
        • 23-05-2003
        • 33

        #4
        Bedankt voor de uitleg cgs, ik hoop dat de waterpest snel verdwenen is uit mijn favoriete water.
        Drifting with the flow

        Reageer

        • Braakdraak
          Banned
          • 23-02-2003
          • 325

          #5
          Het gaat vanzelf dood wanneer het kouder wordt.

          Reageer

          • drifter
            Newbie
            • 23-05-2003
            • 33

            #6
            Aan dat anwoord heb ik niet veel Braakdraak, dit is vanzelfsprekend
            dus is het vermelden niet waard dacht ik.
            Drifting with the flow

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎