Beetje hulp gevraagd...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • $tripofiel
    Newbie
    • 02-08-2009
    • 24
    • Gent

    Beetje hulp gevraagd...

    Hey Allemaal,

    Een 5-tal jaar geleden heb ik eens geprobeerd te matchen, maar zo'n tegenvaller dat ik alles aan de kant schoof! Nu dat m'n Prinsesje al wat groter is heb ik eindelijk mijn hobby weer 'opgevist', toen viste ik veel wedstrijden in NL (kort over de B grens) met vaste stok & feeder met grote regelmaat van succes...

    Een 2 maanden terug heb ik voor het eerst terug gevist met de feeder op een vijver met onverwacht succes (32 kg brasem waarvan de grootste 4kg6 op 4u tijd), mijn oude voertje doet het nog steeds! :-)
    Maar heb er toch een paar zware gemist, onderlijnbreuk(16/100)!?
    1) Na een paar keer terug te zijn geweest merk ik wel op dat ze helemaal geen maden tot zich nemen, hoe zou dit toch komen?
    2) Maïs in combinatie met pieren kan ik ze verleiden, maar kan na een tijdje zijn er steeds grotere pauzes tussen de vangsten?
    3) Ondertussen heb ik ook gemerkt dat het voer dat ik erin gooi vrij snel opgegeten wordt, waarschijnlijk grote scholen die alles 'opruimen' waardoor ik na een tijdje niks meer vang?

    Hebben jullie enige sugesties of opmerkingen, alvast bedankt...

    Grtz, $tripofiel
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Mischien wat meer info over het water kan helpen .
    Langer onderlijn , ander haak (vaak kleiner)
    Probeer eens zonder voer naast je voerplek te vissen .
    Ook je korf brengen zonder voer geeft vaak goed resultaat.
    Of eerst de kleintjes weg vangen de grote komen dan van zelf wel weer.
    Probeer eens een drijvende made ,kan ook zijn dat ze even half water zitten .Er is zo veel wat je kunt testen

    Welkom trouwens
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • $tripofiel
      Newbie
      • 02-08-2009
      • 24
      • Gent

      #3
      Bedankt, hopelijk kunnen jullie me het één en ander bijleren!

      Een vriend die het me gezegd heeft om daar eens te gaan vissen, hij noemt het een kreek!?
      Zelf vist hij daar altijd op karper.
      Er wordt vrij regelmatig op gevist, dus maden moeten ze kennen?
      De zijtak is max 1m diep, het andere gedeelte weet ik niet...
      Ik denk dat er veel roofvis zit want de kleintjes wagen zich niet tot aan het voer, als je tegen het riet vist vang je wel blieken & windes?
      Als ik ga vissen heb ik altijd maden, maïs, wormen & brood mee. Ook doe ik voor ik begin te vissen een aantal maden in een doosje met een beetje water (na een tijdje blijven ze dan drijven).
      Vroeger viste ik steeds zo licht mogelijk (onderlijn 12/100), in het begin deed ik het hier ook maar bij een aanbeet zal de brasem een korte maar hevige run doen (soms springen ze uit het water, dus diep kan het niet zijn) en breekt de onderlijn! Ben stelselmatig iets verzwaard bij 16/100 kan ik de meeste wel houden, maar soms breekt de onderlijn nog. Als ik zwaarder vis krijg ik zelden een aanbeet, dus...

      Mijn montage is als volgt opgebouwd (met het catherine loodje kan ik mijn onderlijn verkorten/verlengen):


      Het zonder voer aanbrengen kan ik eens proberen + naast de voerplek vissen...
      Als ik donderdag terug ben zal ik alvast even verslag brengen van de dag, bedankt alvast voor de tips & tot later

      Reageer

      • he11je24
        tot de laatste minuut
        • 16-10-2005
        • 302
        • Zwartemeer

        #4
        catherine loodje kun je me vertellen wat dit is nog nooit van gehoord
        veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is

        Reageer

        • $tripofiel
          Newbie
          • 02-08-2009
          • 24
          • Gent

          #5
          STIFTLOOD / CATHERINE LOOD
          Stiftlood heeft een ovale vorm. Door het siftlood loopt een soort plastic tube (de stift), welke makkelijk uit het lood te verwijderen is. In de tube is een verticale gleuf gemaakt. Hierdoor is het stiftlood verwisselbaar zonder dat het tuig gedemonteerd behoeft te worden(op het loodje staat Catherine & 80). Meer uitleg gevonden op: http://www.visserslatijn.nl/techniek...?page=tn_lood2 , heb een foto getrokken maar is zodanig klein...

          dat je er niet veel van ziet!?

          Reageer

          • lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

            #6
            Ik zal ook eens een kleiner haakje proberen en niet te veel voer brengen .
            Ook dat Caterine lood zal ik weg laten , gewoon een korf van 10 ,20 gram
            Probeer altijd zo min mogelijk rotzooi op je vis systeem te hebben .
            Hoe meer rotzooi hoe meer weerstand.
            Betreft je montage kan zeker .
            Als je ingooi met deze motage en de korf raakt de bodem wacht tot de lijn onderwater is en draai een slag met de molen zodat je korf iets verplaats en je onderlijn in de voer spoor komt te liggen.
            Sucses
            Groetjes
            Johnny

            Match
            Feeder
            Stok

            Reageer

            • fpulles
              omgeturnd
              • 15-02-2008
              • 1260
              • Eindhoven

              #7
              Hallo Stripofiel,

              Ik vis met de feeder vaak met een stukje (4 a5cm) elastiek, tussen hoofdlijn en onderlijn, om de eerste klap (run) van de vis
              op te vangen. Werkt prima. Vang met 12/00 de grote brasems zonder problemen. Ook je slip fijn afstellen wil nogal helpen.

              Gr.

              Frank
              oude hond kan ook trucjes leren

              Reageer

              • $tripofiel
                Newbie
                • 02-08-2009
                • 24
                • Gent

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                Hallo Stripofiel,

                Ik vis met de feeder vaak met een stukje (4 a5cm) elastiek, tussen hoofdlijn en onderlijn, om de eerste klap (run) van de vis
                op te vangen. Werkt prima. Vang met 12/00 de grote brasems zonder problemen. Ook je slip fijn afstellen wil nogal helpen.
                Hoe monteer/knoop je dit dan??? Met de slip kan ik spelen, maar als hij te slap afgesteld staat nemen ze min 20m! Dat is ook niet de bedoeling, hé?

                @ lolo: bedankt voor de tips, zal ik aanstaande donderdag eens proberen!
                Maar hoe verleng/verkort je dan jouw onderlijn zonder te vervangen door een nieuwe, met dit systeem heb ik in het verleden het beste resultaat behaald (heb vanalles geprobeerd, lus-systeem, warteltje, enz)...
                Welk maatje van haakje? Het probleem is dat ze gewone haakjes recht trekken & lossen, enkel bij gehard 'staal' kunnen ze dit niet?

                Reageer

                • devischer
                  Frequent aanwezig
                  • 20-05-2008
                  • 174
                  • Veldegem

                  #9
                  hoi stripofiel

                  vis je met dyneema of nylon
                  op korte afstand heb je meer rek bij nylon , misschien dat dit iets oplost

                  probeer anders eens met een maden korf
                  met enkel maden erin of een beeje casters en pellets
                  als ze niks anders krijgen zullen ze toch genoegen nemen met wat ze krijgen hè

                  zit daar misschien ook grote kroeskarper of zeelt in dat water , dat zou mogelijks de lijnbreuk kunnen verklaren
                  zeg, waar is dat watertje eigenlijk , grondgebied nederland of nog belgie
                  ik kom nu en dan eens naar de watersportbaan en kanaal gent- terneuzen maar nu maak je me toch nieuwsgierig met je verhaal

                  Reageer

                  • lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

                    #10
                    Met feeder knoop ik altijd mijn lijnen ter plekke of ik heb kant en klaar .
                    Maar gemiddeld lengte van mijn lijn is 80 cm Korter zet ik gewoon de schaar er in en ik maak een oude wijven knoop ,ik kijk daar niet zo nauw in .
                    Wat ik vaker doe is als het anders moet met een haki' an een andere haak er op en dan word mijn onderlijn korter .
                    Meestal als ik slikkers heb doe ik de lijn korter maken ,en als ik elke keer mis sla de lijn wat langer .
                    Groetjes
                    Johnny

                    Match
                    Feeder
                    Stok

                    Reageer

                    • $tripofiel
                      Newbie
                      • 02-08-2009
                      • 24
                      • Gent

                      #11
                      @ lolo: bedankt voor de hulp, zal om te beginnen mijn onderlijn veel langer maken (nu 30cm)!

                      @ devischer: ik vis met nylon op zo'n 20 à 30 m uit de kant! Heb de eerste keer een halve dag verprutst met maden soms een lichte aanbeet maar weinig beweging, toen een piertje eraan en nog geen 20sec in het water & bingo onderlijn aan flarden... Het enigste dat ik hier al gevangen heb is veel Brasem & 1 winde van 15cm (aan de kant tegen het riet)!?
                      Voor u is het +/- 45min rijden tot aan Sint-Laureins, heb via google een foto bewerkt van de omgeving:

                      Het rode kruisje is waar ik meestal zit (links boven), indien vrij!?
                      Als je eens daar wil afspreken om samen eens te vissen, voor mij geen probleem!

                      Reageer

                      • $tripofiel
                        Newbie
                        • 02-08-2009
                        • 24
                        • Gent

                        #12
                        Vandaag heel teleurgesteld: 1 platje dat is alles wat ik gevangen heb!!!

                        Ga beginnen bij het begin, dinsdag naar de viswinkel om voer!? Wat blijkt mijn basisbestanddelen voor mijn voertje haalt hij niet meer binnen wegens te slechte verkoop (te duur).
                        Op aanraden een ander voer meegedaan, maar...

                        Geprobeerd met onderlijn van 80 cm - korter/langer - dunnere lijn - 1 made - 2 maden - wormen - maïs - casters - andere haak (14) - combinatie van alles resultaat: GEEN enekel aanbeet???

                        Het was wel drukkend warm & bij het verlaten van visplek gesproken met visser die zei dat hij niks gezien had van heel de dag, was al blij dacht dat het aan mij lag!?

                        Hopelijk volgende keer beter...

                        Reageer

                        • Tuga
                          Komt net kijken
                          • 16-06-2009
                          • 71
                          • Cartaxo

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                          Hallo Stripofiel,

                          Ik vis met de feeder vaak met een stukje (4 a5cm) elastiek, tussen hoofdlijn en onderlijn, om de eerste klap (run) van de vis
                          op te vangen. Werkt prima. Vang met 12/00 de grote brasems zonder problemen. Ook je slip fijn afstellen wil nogal helpen.

                          Gr.

                          Frank
                          Ik heb een vraagje over dat elastiek. Is dat "gewoon"elastiek wat ik in mijn vaste stok gebruik? Met zulke felle kleuren schrikt dat de vis niet?? En met wat voor knoop zet je zoiets vast. ??
                          www.flap-holidays.com

                          Fishing in Portugal

                          http://sportvissersforum.nl/index.php

                          Reageer

                          • $tripofiel
                            Newbie
                            • 02-08-2009
                            • 24
                            • Gent

                            #14
                            Allé jongens ik ben ook wel geïnteresseerd in dit 'rekker'-systeem, hé!!!

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎