PDA

View Full Version : kan dat ?

t'visserke
04-01-2003, 18:18
kan je een dobber monteren met een bovenlijn van 10 en een onderlijn van 6?

Mc.Queen
04-01-2003, 22:56
Hoi,Visserke,
Jazeker,hier in Belg´e is dit de normaalste lijnopzet,bovenlijn 10/100(+/-1kg),en onderlijn 06/100 (+/- 700gr.),maar ik heb wel al ondervonden op het Forum,dat de Nederlanders,iets zwaarder vissen dan de Belgen,is er dan zo een dressuur hier in Belg´e?
Greetings Mc.Queen!!! :( :confused: :(

breammaster
05-01-2003, 04:12
dag

mc.queen in belgie is er zeker dressuur dat is
juist

breammaster :D :D

t'visserke
05-01-2003, 17:04
wat is eigenlijk dressuur? :confused:

snijers
05-01-2003, 18:28
Dressuur is er wanneer de vis al zoveel keer gepakt geweest is dat je met nieuwe dingen op de proppen moet komen om hem te vangen.
De vis komt slimmer dan de visser. :eek:

Jan Grijpstra
05-01-2003, 18:38
Hoi

Dressuur is dat je de vis iets leert.
Nou niemand van ons vissers leert een vis om je aas niet te eten dus is er geen sprake van dressuur.

met vr gr

Mc.Queen
05-01-2003, 19:17
Ja,maar als je een beetje te groot gaat van haak,of een beetje zwaarder nylon,mogen we het hier al vergeten,ik spreek nu wel voor in vijvers,in de kanalen is dat wel ietsje beter!
Greetings Mc.Queen!!! :)

Jan Grijpstra
05-01-2003, 21:10
Maar MCQueen dat is geen dressuur sla de dikke van dale er maar op na.
Negatieve conditionering is er officieel een beter woord voor.

met miere******de groet

Mc.Queen
05-01-2003, 21:15
:confused:

lex
23-01-2003, 10:50
Allereerst is een opzet van 10/00 , 6/00 een goede opzet. Ik zou echter de hoofdlijn 2/00 dikker kiezen dan de onderlijn.
Ten tweede.....Dressuur wil zeggen dat een vis te vaak gevangen wordt en hierdoor argwanend wordt als het gaat om voerplekken en bepaalde soorten aas. Bijvoorbeeld; Op een water waar altijd (en dan bedoel ik jaren) met maden gevist wordt, kunnen de vangsten achteruit gaan. Probeer het dan eens met b.v. een mestpiertje of een stukje brood. Je zult dan zien dat de aanbeten weer heftiger worden en dat je meer beet krijgt. De vis kent dit immers niet en legt dan ook geen verband tussen mestpier en haak. Dit doet hij dan wel bij een made.
Groeten.

Slafes
01-02-2003, 16:35
Is dan wel weer iets wat wetenschappers anders zeggen,...

Het zou namelijk zo zijn, dat als je steeds vist met maden, dat vissen dit herkennen, en dat als je zou vissen met iets anders, dat je net geen aanbeten krijgt, is zelfs een studie geweest waar men steeds met maden ging vissen, dan met iets anders, en dan na jaren me iets ander te voederen, terug met maden ging vissen, en dat de vissen perfect wisten wat maden waren. Zij bleven dus onthouden wat eetbaar was, en lekker!

BTW: ik ben belg, ik vis op vijvers met lange lancÚ (4,5m) bovenlijn 30/100 en onderlijn tussen 14/100 en 25/100 en je mag zeggen wat je wil, ik vang enorm wat brasem met een karperhaakje, en een dikke onderlijn,... Wel heel licht dobbertje... Dit jaar heb ik stevige draad gevonden die mijn 14/100 kan vervangen door 12/100, en nog steverige die mijn 25/100 kan vervangen door 18//100 Ik vang dikwijls meer dan iemand die met 8-12/100 onderlijn staat te vissen... Alsook, ik verspeel een vis van een kilo of 2 of meer ook niet met dit systeem, alleen 1 nadeel, als het een karper is van meer dan 5 kilo moet je hopen dat niemand te dicht in je buurt zit als die er vandoor gaat! ;)

Ik weet ook wel dat ik hiermee geen wedstrijden moet gaan vissen, maar voor de gemiddelde dikte van vis, vooral grote brasem is deze opstelling perfect! Alsook, in de zomer, de dikke karper die aan je lijn komt trekken! ;)

lex
02-02-2003, 12:29
Hoi,

Klopt wat je zegt. Maar een vis die aan een made tien keer gevangen is legt het verband "made en haak". Je merkt dan dat de aanbeten minder heftig gaan worden. B.V. vroeger werden de bekende "balkbaarsjes"op een kanaal gevangen met een klein stukje zilverpapier. Tegenwoordig zul je met andere "tovenarij"uit de kast moeten komen want er wordt gewoon niet meer op gebeten. Dus de vis onthoud wel wat eetbaar is maar ook dat dat eten een prikje in de lip veroorzaakt. Vissen die merdere keren met een bepaald aas zijn gevangen worden dus argwanender als het gaat om dat aas.

Groeten,
Lex.

Mc.Queen
02-02-2003, 21:24
Dat klopt lex!!!
Mc.Queen!!! ;)

jos.holl
02-02-2003, 21:46
Klopt helemaal zeker weten dat ze leren.
Waar ik altijd ga vong ik bijna niks meer.
Het is net als bij vrouwen je moet ze telkens weer op andere manieren verleiden.
:hammerhead: :headbanger: :hammerhead: :headbanger: :hammerhead: :headbanger:
Jos.

rikkie1
03-02-2003, 09:35
Dat vissen iets argwaander worden is een feit, maar toch vind ik het raar vinden dat op een wedstrijdvijver waar ieder week 4 a 5 wedstrijden plaatsvinden de brasem zich toch iedere keer laat verleiden.
Dit heb ik verleden jaar jaar meegemaakt:

Tijdens een wedstrijd kreeg ik plots een karper aan, die met mijn lijn niet te houden was, de lijn brak (de reden is me nog steeds duister, omdat ik max 2 wedstrijden met dezelfde lijn vis). De vis bleef in de buurt en zwom richting buurman die hem binnen de vijf minuten aan de haak had, op die manier had ik mijn lijntje terug. (door de dobber die nog aan de vis hangde was dit makkelijk te volgen)

Dressur ?????

Groeten

Rikkie

:eek: :eek:

Jan Grijpstra
03-02-2003, 13:33
Hoevaak gebeurt bovenstaand verhaal niet.
Ook in mijn eigen ervaringen heb ik verhalen te over met dit soort eigenschappen.
Karpers met een onderlijntje en een boilie in de bek. Snoeken met twisters of blinkers, brasems met een haak met nog levende wormen in de bek.

Dressuur, nee daar geloof ik niet in.
Dressuur is een vis iets leren, doe je dus opzettelijk, en ik geloof niet dat er ook maar ÚÚn visser daar mee bezig is.
Waar ik wel in geloof is het instinct en de honger van de vis. Ook het feit dat de vis weinig gevoel in z'n bek heeft speelt mee, daar hij gewoon het aasje weer pakt. Hij voelt zich dus veilig want een bange vis eet niet.

met vr gr

lex
03-02-2003, 16:33
Hoi Jan,

Jij gelooft niet in dressuur. Hoe verklaar je dan dat de karpers in de stadsvijvers een boilie niet meer pakken maar met tijgernoten of maispitten wel gevangen worden??
Er is immers een jaar of 5 zeer intensief met boilies op dit water gevist en er is het laatste jaar bijna niets meer mee gevangen...............uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat de vis wel degelijk leert van vorige ervaringen.

Groeten,
Lex.

rudy vis
03-02-2003, 16:51
ja jan ik geloof wel in dressuur.hoeveel wedstrijdvijvers heb je niet waar ge met 9m +5m lijn moogt vissen en dat de vis juist over het voer ligt te blazen en ge met veel moeite een aanbeet kunt krijgen. vele groeten Rudy

Slafes
04-02-2003, 19:29
Toch, toch,...

Ik ga dikwijls vissen op een vijver in Oost-vlaanderen,... Brasem die er op zit is zeker al 10x gevangen, is een kleine vijver, en zelden dat je een brasem vangt die niet beschadigd is, of die krassen heeft, of die een haakje in zijn lip heeft... Ik ontken niet dat dressuur op bapaalde waters er niet is, maar hangt wel ven meerdere omstandigheden af, als je de vis in het voorseizoen al gaat overvoederen, dan heeft die in de zomer ook geen honger meer, en heb al mensen gezien die op karper vissen, die 5 kilo boilies er in gooien,... Nu ja, de echte karpervissers hadden met hun boilies wel eens een dikke, ik had diezelfde dag, met lange werphengel, dikke draad, kleine karperhaakjes zowel met made, als mestpiertje als mais een 3 karpers tussen 5 en 9 kilo, wel fijn, maar ik had ondertussen ook nog dikke brasem, paar witvissen, een winde, en paar baarzen,... Allez ja,... Je moet geregeld ook iets nieuws uitproberen he,...

Jan Grijpstra
05-02-2003, 00:21
Heren,

ik weet wel wat jullie met dressuur bedoelen.
Maar ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Wij hebben thuis een stel paarden en mijn zusjes doen daarmee aan dressuur. Die proberen die beestjes daadwerkelijk iets te leren, hoeveel vissers zijn er op dit forum die de vis opzettelijk leert argwanend op het aangeboden aas te reageren.
Tuurlijk geloof ik in jullie 'dressuur', maar volgens het boekje, de dikke van dale bijvoorbeeld, is conditionering beter op zijn plaats. Een negatieve wel te verstaan.

met vriendelijke doch miere******de groet

Slafes
05-02-2003, 12:16
Die Nederlanders met hun gemiereneuk toch he! ;)

Nee, ergens heb je gelijk, denk dat dressuur overdreven is, eerder het woord gewenning dat men in de mond kan nemen, en eerlijk, denk dat brasem de vis is die je nooit iets kan aanleren, daarvoor is het een veel te grote slokop! :)

Ander vis, zoals karper, zullen er altijd stomme bij zijn, neem altijd foto van karper boven de 5 kilo, heb er ook al eens dezelfde gevangen! ;) Op die vijver in Oost-vlaanderen zelfs eens eentje 3 keer op dezelfde dag,... Dressuur? Aangeleerd te bijten ja! :D

Mc.Queen
05-02-2003, 19:24
Heb ook eens geprobeerd om een mier te ******,...maar beviel me toch niet echt hoor!!! :D
Met geneukte miergroet Mc.Queen!!!

rudy vis
05-02-2003, 19:30
Sorry,Jan je hebt wel gelijk,dressuuris wel de verkeerde woordkeuze maar aan de waterkant wordt het toch meestal gebruikt.Wel bedankt voor de uitleg.groeten Rudy vis

robson
05-02-2003, 19:46
Getverderrie .... bij mij heeft de mier gebeten , nu mag ik niet meer binnen thuis , ze denkt dat ik een ziekte heb opgelopen :eek: :eek: dit was geen goed idee jantje :upsidown: :upsidown: eigenlijk was ik beter bij mijn formaat gebleven ,
groetjes een olifantenneu..r.
:D :D

lex
05-02-2003, 20:38
Hey mannen.............gaat het hier nu over ******, mieren of vissen????:snicker: :snicker: :snicker: :snicker:

Groeten,

Lex.

Rudi
05-02-2003, 21:00
Groot gelijk, er lezen ook jonge mensen dit forum, laat het ons een beetje fatsoenlijk houden.

Laat ons ons eerlijk zijn op een vijver waar jaarlijks 50 a 60 wedstrijden gevist worden kan men spreken van dressuur, maar op een kanaal is dit bijna niet mogelijk of er moet echt iedere week een wedstrijd gevist worden.
Maar men moet wel oppassen op wedstrijdvijvers er bestaat ook zoiets als negatieve dressuur, als de vis wekelijks kilo's voeder te eten krijgt zal deze er op de duur niets meer van moeten hebben en moet er andere mogelijkheden gezocht worden om ze te vangen.

:snicker: :bored: :burger: :chew: :headscratch: :redmoon: :smikkel: :heavy:

robson
05-02-2003, 22:13
ok groot gelijk mannen , daar had ik nog ni aan gedacht , maar het mag af en toe toch wel eens een beetje afwijken he ? we zullen onze woorden in het vervolg beter uitkiezen .
met gewone groet ,
Robson

Mc.Queen
05-02-2003, 22:46
Je zou moeten weten wat die kleine mannen kunnen vinden op het internet???????????????????????????????
Met .............. groet Mc.Queen!!! :eek:

jos.holl
05-02-2003, 22:49
wat denk je van een tuinkabouter

Mc.Queen
05-02-2003, 23:06
:D

robson
08-02-2003, 19:40
of een foto van mc-quuen ... , die zullen nooit meer gaan vissen . :lijpo: :nuts: :boom:

drifter
10-07-2003, 15:51
Ik probeer mijn vrouw al jaren te dreseren, heeft iemand een tip HaHaHa :hammerhead: :hammerhead: :fish:

Theo van Berner
11-07-2003, 01:01
2/00 of 4/00 verschil maakt niet zoveel uit. Belangrijk is dat je onderlijn niet sterker of gelijkwaardig is qua kracht dan je hoofdlijn. Hij moet zwakker zijn maar het verschil mag niet al te groot zijn.
Dat heeft welliswaar de voorkeur, maar kan niet altijd. Kijk maar naar de feedervisserij op rivieren. Daar knoop je een 14/00 onderlijn aan een voorslag van soms 25/00.