kan dat ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • t'visserke
    Komt net kijken
    • 16-11-2003
    • 50

    kan dat ?

    kan je een dobber monteren met een bovenlijn van 10 en een onderlijn van 6?
    Lets go fishing!!!
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    Hoi,Visserke,
    Jazeker,hier in Belgïe is dit de normaalste lijnopzet,bovenlijn 10/100(+/-1kg),en onderlijn 06/100 (+/- 700gr.),maar ik heb wel al ondervonden op het Forum,dat de Nederlanders,iets zwaarder vissen dan de Belgen,is er dan zo een dressuur hier in Belgïe?
    Greetings Mc.Queen!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • breammaster
      Vastestokvisser
      • 05-10-2002
      • 114
      • ieper

      #3
      dag

      mc.queen in belgie is er zeker dressuur dat is
      juist

      breammaster

      Reageer

      • t'visserke
        Komt net kijken
        • 16-11-2003
        • 50

        #4
        wat is eigenlijk dressuur?
        Lets go fishing!!!

        Reageer

        • snijers
          Newbie
          • 26-12-2002
          • 41

          #5
          Dressuur is er wanneer de vis al zoveel keer gepakt geweest is dat je met nieuwe dingen op de proppen moet komen om hem te vangen.
          De vis komt slimmer dan de visser.

          Reageer

          • Jan Grijpstra
            Sportvisser
            • 09-10-2002
            • 646
            • Aalzum

            #6
            Hoi

            Dressuur is dat je de vis iets leert.
            Nou niemand van ons vissers leert een vis om je aas niet te eten dus is er geen sprake van dressuur.

            met vr gr
            -------------------------------------
            Groeten van Jan

            Reageer

            • Mc.Queen
              Sportvisser
              • 19-09-2003
              • 577

              #7
              Ja,maar als je een beetje te groot gaat van haak,of een beetje zwaarder nylon,mogen we het hier al vergeten,ik spreek nu wel voor in vijvers,in de kanalen is dat wel ietsje beter!
              Greetings Mc.Queen!!!
              Greetings Mc.Queen!!!
              Tot volgende Maandag!!!

              Reageer

              • Jan Grijpstra
                Sportvisser
                • 09-10-2002
                • 646
                • Aalzum

                #8
                Maar MCQueen dat is geen dressuur sla de dikke van dale er maar op na.
                Negatieve conditionering is er officieel een beter woord voor.

                met miere******de groet
                -------------------------------------
                Groeten van Jan

                Reageer

                • Mc.Queen
                  Sportvisser
                  • 19-09-2003
                  • 577

                  #9
                  Greetings Mc.Queen!!!
                  Tot volgende Maandag!!!

                  Reageer

                  • lex

                    #10
                    Allereerst is een opzet van 10/00 , 6/00 een goede opzet. Ik zou echter de hoofdlijn 2/00 dikker kiezen dan de onderlijn.
                    Ten tweede.....Dressuur wil zeggen dat een vis te vaak gevangen wordt en hierdoor argwanend wordt als het gaat om voerplekken en bepaalde soorten aas. Bijvoorbeeld; Op een water waar altijd (en dan bedoel ik jaren) met maden gevist wordt, kunnen de vangsten achteruit gaan. Probeer het dan eens met b.v. een mestpiertje of een stukje brood. Je zult dan zien dat de aanbeten weer heftiger worden en dat je meer beet krijgt. De vis kent dit immers niet en legt dan ook geen verband tussen mestpier en haak. Dit doet hij dan wel bij een made.
                    Groeten.

                    Reageer

                    • Slafes
                      Sportvisser
                      • 31-01-2003
                      • 844
                      • Leuven

                      #11
                      Is dan wel weer iets wat wetenschappers anders zeggen,...

                      Het zou namelijk zo zijn, dat als je steeds vist met maden, dat vissen dit herkennen, en dat als je zou vissen met iets anders, dat je net geen aanbeten krijgt, is zelfs een studie geweest waar men steeds met maden ging vissen, dan met iets anders, en dan na jaren me iets ander te voederen, terug met maden ging vissen, en dat de vissen perfect wisten wat maden waren. Zij bleven dus onthouden wat eetbaar was, en lekker!

                      BTW: ik ben belg, ik vis op vijvers met lange lancé (4,5m) bovenlijn 30/100 en onderlijn tussen 14/100 en 25/100 en je mag zeggen wat je wil, ik vang enorm wat brasem met een karperhaakje, en een dikke onderlijn,... Wel heel licht dobbertje... Dit jaar heb ik stevige draad gevonden die mijn 14/100 kan vervangen door 12/100, en nog steverige die mijn 25/100 kan vervangen door 18//100 Ik vang dikwijls meer dan iemand die met 8-12/100 onderlijn staat te vissen... Alsook, ik verspeel een vis van een kilo of 2 of meer ook niet met dit systeem, alleen 1 nadeel, als het een karper is van meer dan 5 kilo moet je hopen dat niemand te dicht in je buurt zit als die er vandoor gaat!

                      Ik weet ook wel dat ik hiermee geen wedstrijden moet gaan vissen, maar voor de gemiddelde dikte van vis, vooral grote brasem is deze opstelling perfect! Alsook, in de zomer, de dikke karper die aan je lijn komt trekken!
                      http://www.wandelendetakken.be

                      Reageer

                      • lex

                        #12
                        Hoi,

                        Klopt wat je zegt. Maar een vis die aan een made tien keer gevangen is legt het verband "made en haak". Je merkt dan dat de aanbeten minder heftig gaan worden. B.V. vroeger werden de bekende "balkbaarsjes"op een kanaal gevangen met een klein stukje zilverpapier. Tegenwoordig zul je met andere "tovenarij"uit de kast moeten komen want er wordt gewoon niet meer op gebeten. Dus de vis onthoud wel wat eetbaar is maar ook dat dat eten een prikje in de lip veroorzaakt. Vissen die merdere keren met een bepaald aas zijn gevangen worden dus argwanender als het gaat om dat aas.

                        Groeten,
                        Lex.

                        Reageer

                        • Mc.Queen
                          Sportvisser
                          • 19-09-2003
                          • 577

                          #13
                          Dat klopt lex!!!
                          Mc.Queen!!!
                          Greetings Mc.Queen!!!
                          Tot volgende Maandag!!!

                          Reageer

                          • jos.holl

                            #14
                            Klopt helemaal zeker weten dat ze leren.
                            Waar ik altijd ga vong ik bijna niks meer.
                            Het is net als bij vrouwen je moet ze telkens weer op andere manieren verleiden.
                            :hammerhead: :headbanger: :hammerhead: :headbanger: :hammerhead: :headbanger:
                            Jos.

                            Reageer

                            • rikkie1
                              Frequent aanwezig
                              • 09-01-2003
                              • 161

                              #15
                              Dat vissen iets argwaander worden is een feit, maar toch vind ik het raar vinden dat op een wedstrijdvijver waar ieder week 4 a 5 wedstrijden plaatsvinden de brasem zich toch iedere keer laat verleiden.
                              Dit heb ik verleden jaar jaar meegemaakt:

                              Tijdens een wedstrijd kreeg ik plots een karper aan, die met mijn lijn niet te houden was, de lijn brak (de reden is me nog steeds duister, omdat ik max 2 wedstrijden met dezelfde lijn vis). De vis bleef in de buurt en zwom richting buurman die hem binnen de vijf minuten aan de haak had, op die manier had ik mijn lijntje terug. (door de dobber die nog aan de vis hangde was dit makkelijk te volgen)

                              Dressur ?????

                              Groeten

                              Rikkie

                              Don\'t worry be happy

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎