feedervissen, wie wil mij helpen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hhkievit
    Newbie
    • 18-06-2003
    • 4

    feedervissen, wie wil mij helpen?

    Hallo,

    Ik heb vorige week, na jaren niet meer gevist te hebben, een feederhengel gekocht. Daarbij natuurlijk alle toebehoren.
    Nu heb ik een vraag, nadat ik een aantal berichten heb gelezen. Wie kan mij vertellen welke aassoort het beste geschikt is om met de feeder op brasem te vissen en wat ik het beste in mijn korf kan doen. Als korf heb ik een gaaskorfje.

    Iedereen alsvast bedankt.
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

    #2
    Er zijn diverse sites die de basisprincipes van het feedervissen beschrijven, begin maar eens te kijken op www.sportvis.pagina.nl
    Als voer zou ik een normaal kant en klaar feedervoertje in de viswinkel kopen, natuurlijk wel geschikt voor het water waar je wil gaan vissen. De winkelier zal je echt wel advies geven welk voertje geschikt is. Vraag hem dan meteen hoe je het voeder moet bereiden ( = bevochtigen ). De aassoorten waar je het beste mee kunt beginnen zijn maden, casters en wormen.

    Wanneer je meer ervaring gaat krijgen met het feederen kun je gaan experimenteren met of het zelf onder elkaar gaan zetten van voerbestanddelen of je blijft bij de fabrieksvoertjes. Ook kun je dan andere aassoorten gaan proberen.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, groet John.
    Groet John.

    www.baitstore.nl

    Reageer

    • pastoor
      ...
      • 02-02-2003
      • 1112
      • Drongelen

      #3
      Ik denk dat in groningen wel meer feedervissers zitten.
      Vraag hier op het forum is of er iemand een keer een dagje samen wil gaan.
      Ik denk dat je dan in een dag heel veel kunt leren.
      Jammer dat je niet bij mij in de buurt zit anders was het zo geregeld.

      Reageer

      • abramusbrama
        Komt net kijken
        • 24-04-2003
        • 93

        #4
        Wat ik persoonlijk als aas gebruik bij de feeder om brasums te vangen is mais. Het is belangrijk om als je in stromend water vist maden door het lokvoer te doen, want als je het lokvoer dan perongeluk te nat maakt dan komt het lokvoer toch nog vrij door de beweging van de maden

        Veel visplezier,
        Abramusbrama

        Reageer

        • raymond
          Frequent aanwezig
          • 05-07-2003
          • 126
          • maastricht

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door hhkievit
          Hallo,

          Ik heb vorige week, na jaren niet meer gevist te hebben, een feederhengel gekocht. Daarbij natuurlijk alle toebehoren.
          Nu heb ik een vraag, nadat ik een aantal berichten heb gelezen. Wie kan mij vertellen welke aassoort het beste geschikt is om met de feeder op brasem te vissen en wat ik het beste in mijn korf kan doen. Als korf heb ik een gaaskorfje.

          Iedereen alsvast bedankt.

          Reageer

          • raymond
            Frequent aanwezig
            • 05-07-2003
            • 126
            • maastricht

            #6
            hallo,voor elke soort van visserij is er een basis,er zijn een aantal regels waar men zich aan moet houden.het is belangrijk alles zo simpel mogelijk te houden bv. geen hoekafhouders en dergelijk spul te gebruiken.begin ook niet met te ver willen vissen. op een afstand van 25 tot 30 mtr. is al vaak goed te vissen. hoe groter de afstand des te groter de afwijking wordt bij het niet juist werpen op de voerplek.een simpel voertje is bv.:4kg.broodmeel,2kg.beschuitmeel,1kg.koemeel,1kg .zoet maismeel,1kg.polenta grof,1kg.kokos.het voer in 2 of 3x bevochtigen 2x zeven het voer mag niet te nat zijn en niet te droog, men moet er gemakkelijk een bal van kunnen maken werp het aan de kant in het water en kijk wat balletje voer doet.het moet langzaam uit elkaar vallen, het moet geen vaste bal blijven. vraag eens aan hengelsportwinkelier wat infomatie en aan feeder vissers aan het water waar je wilt gaan vissen . groetjes Raymond

            Reageer

            • raymond
              Frequent aanwezig
              • 05-07-2003
              • 126
              • maastricht

              #7
              sorry, iets vergeten te vermelden.als aas kun je maden,pinkies,mais,mestpiertjes gebruiken, dit ook in het voer mengen.

              Reageer

              • Slafes
                Sportvisser
                • 31-01-2003
                • 844
                • Leuven

                #8
                Ik heb toch bij mijn feederlijn met een een hoek(haak)afhouder er op gezet. Best wel heel handig, want op elke site dat ik hier zie legt men wel uit wat de verschillende systemen zijn, en welke lussen etc, maar nergen hoe je die ook tot in de puntjes maakt. Ik zou ook liever kiezen voor een lussysteem , maar hoe maak je die lus? Hoe maak je dat alles schuift?

                Dan heb ik ook maar gekozen voor een afbeelding die ik zag, en dan daar verder mijn feeder op gebouwd. Heb er al mooie vis mee gevangen. Ik vind dit een vrij simpele opstelling zonder te knoeien. Alleen is het een ramp als er veel planten op de bodem zijn na voorbijkomen van een boot bijvoorbeeld!

                Ik vraag aleen af hoe je steeds dezelfde afstand kan werpen, dat scheelt bij mij op 15-20 meter wel een paar meter soms!
                http://www.wandelendetakken.be

                Reageer

                • Frederik
                  Specimen Hunter
                  • 05-01-2005
                  • 1734

                  #9
                  Om altijd dezelfde afstand te werpen kan je je draad markeren met een stift waterproof wel te verstaan dat lukt aardig.

                  Reageer

                  • raymond
                    Frequent aanwezig
                    • 05-07-2003
                    • 126
                    • maastricht

                    #10
                    hoi,de gewenste afstand steeds weer werpen doet men als volgt,op de molenspoel zit een lijnclip ,heeft men de juiste afstand geworpen klemt men de lijn achter dit clipje. je werpt dan iedere keer de zelfde afstand.een andere oplossing is een stukje uit een oude binnenband van een fiets knippen +- 4a5 mm. en deze om de spoel leggen.op de site van visserslatijn staan duidelijke schetsen van eenvoudige maar goede montages.

                    Reageer

                    • Slafes
                      Sportvisser
                      • 31-01-2003
                      • 844
                      • Leuven

                      #11
                      Markeren met een stift? Dan kan je er toch nog overgooien?

                      Dat lijnclipje, wat bedoelt iedereen daar nu mee? Toch niet dat plastick haakje waar je je draad kan achterstoppen, als er niets aan je draad hangt, om je molen niet te doen afrollen? (anders, leg het eens goed uit)

                      Had er 20 honderste laten opzetten, en had al redelijk gevangen, en mijn draad bleef achter mijn zwengel zitten, en *ploeink* daar ging alles het water in. Volgens mij was dit zeer slechte draad, heb er nu 18/100 gline opzitten, en lijkt me pakken beter! (steviger in alle geval) Alhoewel dat het nu 2 dagen volledig de mist in ging, goed beginnen, meteen snel vis pakken, een boot die voorbij komt, en alle aanwezige vissers waren binnen het uur en half gewoon naar huis! Was geen beet meer in te krijgen!

                      Wat betreft de montages op visserslatijn, sorry, op een (kleine) tekening kan ik echt niet zien hoe die lus nu net wordt gemaakt, en hoe die connectros geplaatst zijn of dergelijke. Annyway, bij mij is het lijn, met zo een geplooid buisje om de lijn niet in de korf te krijgen met een korfje van 20gr aan, boven dit buisje een loodhagel, en onder dat buisje een wartel en dan mijn onderlijn.

                      Ik vraag me alleen af waarom je zo supersnel moet aanslaan wil je soms vis hebben! Is de weerstand te groot? Voelt de vis meteen dat het fout zit? Als je heel de tijd zit op je topje te staren zie je dat zo eens bewegen, slaat aan, en je hebt hem als hij goed bijt, anders is het noppes. Zelden dat een vis echt een paar keer blijft trekken, is altijd maar zo een tiende van een seconde, en hij laat los. Is de vis niet goed op dreef dan? Is niet dat ik geen vis vang, maar volgens mij moet er meer uit de feeder te halen zijn.
                      http://www.wandelendetakken.be

                      Reageer

                      • Maximilian
                        Met enige kennis...
                        • 12-02-2003
                        • 352

                        #12
                        Hoi,

                        Het hangt erg van het water af hoe dik je je hoofdlijn het beste kunt kiezen. In principe zullen de meeste vissers vermijden om met een dikkere lijn dan noodzakelijk te vissen omdat een dikkere lijn ten koste gaat van de natuurlijkheid waarmee je het aas aanbiedt. Op water met veel planten en/of andere obstakels en op water met snelle stroming ben je echter meestal wel genoodzaakt een dikkere lijn te gebruiken. Meestal krijg je bij aankoop van een molentje twee spoeltjes. Het is raadzaam om ze beiden met een kwalitatief goede lijn te "vullen" zodat je ter plekke nog kunt besluiten voor welke dikte je kiest. Belangrijker dan de hoofdlijn voor de natuurlijkheid van aasaanbieding is echter hoe dik je je onderlijn kiest. Voor brasem is 12/00 op een rivier over het algemeen een goede keuze. Voor de hoofdlijn kies ik zelf meestal 20/00 of 22/00. Als aas gebruik ik bijna altijd witte maden (die vallen het meest op en bovendien zijn rode maden eigenlijk niet toegestaan), een stuk of 3 a 4 grote of 8-12 kleintjes op een brasemhaak (nummer 14-16). Ik vul mijn korf met een standaardfeedermix waaraan ik nog wel wat maden toevoeg. Als je vroeg gaat vissen, maak je ook dicht langs de kant nog kans op grote brasem. Later in de ochtend trekken ze normaal gesproken wat verder de rivier op en zul je wat verder uit de kant moeten vissen. Het is goed mogelijk dat het precies bepalen van de afstand waarop je vist meer vis oplevert, ik weet het niet. Zelf vis ik meer op gevoel... als ik ongeveer (straal van 3 meter) weer op dezelfde plaats uitkom is voor mij voldoende. Een school brasems bestaat niet zelden uit enkele tientallen exemplaren die op dat moment een bepaald gedeelte van de bodem afzoeken naar voedsel. Ik heb in elk geval op deze manieren altijd goede resultaten geboekt.

                        Toch zijn de beste tips eigenlijk al gegeven: ga eens een dag mee met iemand die al wat langer vist. En ga vooral veel oefenen, zelfs de meest ervaren vissers hebben de wijsheid niet in pacht.

                        vriendelijke groeten van een visvriend,

                        :smikkel:
                        g\'day to y\'all folks,

                        :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                        Reageer

                        • jagt

                          #13
                          hoi slaves
                          als ik het zo lees blokkeer je het buisje volledig
                          onderkant wartel bovenkant loodhagel ,denk effe mee
                          als nu de vis het aas neemt en weg gaat zwemmen gaat de hele constructie in beweging dan pas de top van de hengel
                          dus veel weerstand voor de vis.
                          Als je nu de loodhagel boven het buisje weghaald of vervangt door een rubberstoppertje ,en plaatst het op een afstand van 15 cm boven het buisje kan je lijn na een beet 15 cm door het buisje gaan{je hengeltop gaat dus wel bewegen}zonder dat je hele constructie in beweging gaat,hoef je ook niet zo snel te reageren want na de 15 cm stuikt de lijn een vorm van zelfhaak
                          :upsidown:

                          Reageer

                          • Slafes
                            Sportvisser
                            • 31-01-2003
                            • 844
                            • Leuven

                            #14
                            @Jagt, de loodhagel staat 10 cm boven da haakafhouder. Maar heb nog maar zelden gehad dat de vis de feedertop meer dan 10 cm doet uitslaan.

                            @maximilian, ik vis dus ook op gevoel, en dat is heus niet ver, maar een 15-20m uit de kant is voor mij al meer dan goed genoeg. Voornamelijk op brasem, 18/100 bovenlijn, Spro molen, maar geen extra spoel, of zijn ze hem vegeten? Onderlijn, eerst een 14/100 geprobeerd, nu op 16/100 gezet. Ga nog eens gline halen van 14/100 denk ik owv zijn superieure kracht.

                            Nog kleine vraag, op ondiep water, hoe lang zijn de onderlijnen dan bij jullie?
                            http://www.wandelendetakken.be

                            Reageer

                            • jagt

                              #15
                              hoi
                              meestal begin ik met een lengte van 60 cm.
                              maar bij het uitblijven van de beet wil ik rustig verlengen tot 1,5 meter.
                              gewoon proberen is het motto.
                              :upsidown:

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎