Afstand met de feeder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

    Afstand met de feeder

    Welke factoren zijn belangrijk om ver ( 70 a 80 meter )met de feeder te kunnen inwerpen.
    Groet John.

    www.baitstore.nl
  • Peter1969
    Met enige kennis...
    • 21-02-2003
    • 269
    • culemborg

    #2
    Hoi John,

    Wat belangrijk is bij het feederen op afstand is volgens mij de volgende zaken;
    -De feederhengel die je voor deze afstanden gebruikt.De hengel moet "body" hebben zoals zo zo mooi zeggen.Hij moet dus zeer zeker niet een te zachte actie hebben.Denk hierbij aan heavy of zelfs extra heavy feeders.
    -De korf die je gebruikt moet niet te licht zijn.Ook op afstand is het uiteraard belangrijk om steeds op (bijna) dezelfde plaats te gooien.Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar speedkorven.
    -Zelf gebruik ik op grote afstanden een molen met een grote spoelkop.
    -Gevlochten lijn is op grote afstand een must.De diameter is kleiner als van nylon(bij dezelfde treksterke uiteraard)en geeft dus ook minder weerstand.

    Ik denk dat dit zo'n beetje de dingen zijn die belangrijk zijn .Hierbij komt uiteraard dat het enige oefening vraagt om op de juiste manier te werpen als het op afstand aankomt.
    Zelf heb ik het afstand feederen nit zo hoog staan,maar je ontkomt er soms niet aan.Afstanden van 90 meter en zelfs verder moet je soms op wedstrijdniveau kunnen gooien.

    Succes ermee!

    Groetjes,Peter.

    Reageer

    • minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

      #3
      Dat het water in ieder geval breder is dan de afstand die je opgeeft anders loop je het risico een aan de overkant aanwezige visser van z'n viskanis af te kletteren.

      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

      Reageer

      • Harpie
        Specimen Hunter
        • 13-02-2003
        • 1009
        • Emmen

        #4
        John,
        Op de website van HSV "Het Meuntje" staat onder de kop van vistechnieken een uitleg over feedervissen. Dit is eingelijk bedoelt om vissers die overwegen om ook eens de feeder ter hand te nemen op weg te helpen. In dat verhaal belicht ik de feeder in de breeds mogelijke zin.
        Dus ga eens naar www.hsvhetmeuntje.nl , misschien heb je er iets aan.
        Zou ik het gehele verhaal met de foto's in dit bericht kwijt willen, dan ben ik morgen nog bezig.
        Gr,
        Harpie
        https://www.prestonfishing.nl/

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          Harpie,

          Allereerst een compliment voor jullie site, ziet er goed en verzorgd uit.
          De zaken die je bij het feederen bespreekt waren mij al bekend, alleen de knoop voor de voorslag kende ik nog niet, eens een keer proberen.

          Peter,

          Ook jij praat over gevlochten lijn, ik heb 18/00 hoofdlijn met voorslag op een grote (zee)molen, een DAM hengel van 4,5 mtr. body genoeg denk ik.
          Bij ons op de maas ( noordlimburg ) moet je de vis in de regel ver zoeken, zeker in wedstrijdverband. Afgelopen zaterdag had ik ook het probleem, op 50 mtr begonnen net als de rest in de rij. Na 2 uur gingen de meesten naar ca 80 mtr, einde oefening voor mij, ik kon net aan de 70 mtr komen.

          Toevallig heb ik de reserve spoel afgegeven bij de winkelier om er gevlochten draad van 8/00 op te spoelen.

          Groet John.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • Harpie
            Specimen Hunter
            • 13-02-2003
            • 1009
            • Emmen

            #6
            John,
            Allereerst bedankt voor het compliment, de eer komt mijn koppelmaat G.Koops toe, deze is de bouwer van de site en onderhoud hem ook, ik moet zo nu en dan een bijdrage leveren met het schrijven van een verhaaltje, wat betrekking heeft op het vissen.
            Wat het afstandfeederen betreft, nog enige opmerkingen:

            Wat was het gewicht van de korf waarmee je viste.
            Als je op de 80 meter wilt komen, zul je al gauw een speedkorf van 60 tot 80 gram nodig hebben.
            Dit is toch wel een beetje afhankelijk van de body van de hengel.
            Ik weet niet wat je eigen lengte is, maar als je zelf niet al te groot bent, kan het ver wegzetten met een 4,5 meter stok ook problemen geven.
            De verhouding van lichaamslengte moet goed in balans liggen met de lengte van de feeder, om het maximale rendement te krijgen.
            Ikzelf, gooi verder met een 4 meter feeder dan een 4,5 meter.

            Gr,
            Harpie



            [Gewijzigd door Harpie op maandag 7 april 2003 @ 23:12]
            https://www.prestonfishing.nl/

            Reageer

            • john van den broek
              Specimen Hunter
              • 30-03-2003
              • 1089
              • Venray

              #7
              Beste Harpie,

              Ik gebruik alleen maar speedkorven tussen de 60 en 80 gram, ook als ik maar op 40 meter hoef te vissen.
              Mijn lichaamslengte is rond de 1 mtr 80, ik heb zelf niet het gevoel dat ik te klein zou zijn.
              Ik heb ook nog 2 feeders ( eigenbouw van de grootste hengelsportzaak uit Lelystad ), maar die zijn naar mijn gevoel te soepel.
              Als ik weet dat ik de juiste materialen heb en gebruik hoef ik me enkel nog maar op de techniek van het werpen te richten.

              Vandaar dat ik dit onderwerp heb geplaatst.

              Groet John.
              Groet John.

              www.baitstore.nl

              Reageer

              • Deputy
                Sportvisser
                • 04-02-2002
                • 606
                • Lille

                #8
                John,
                rekening houdende met hetgeen hiervoor staat, wil ik nog het volgende bijvoegen : een hengel om afgstand mee te werpen moet je liggen.
                Je hebt vissers die een soepele stok nodig hebben, andere een zeer strakke hengel, zoals ik bv. Om echt ver te smijten, gebruik ik momenteel de 4,50 van Elite. Een zeer strakke stijve hengel, waar ik makkelijk 90 gram loodgewicht naar 100 m smijt (juist, tussen haakjes).
                Als ik hetzelfde zou moeten doen met een soepele hengel, moet ik bijna mijn armen uit mijn lijf smijten. Mijn koppelmaat daarentegen, kan met mijn hengel niet uit de voeten en vist dus zelf met een veel soepelere stok.
                Dus : 1° oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
                2° vragen of je een hengel mocht proberen van collega's, om te weten met wedlke stok je het beste smijt.
                succes
                groetjes van Deputy Dog

                ---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

                Reageer

                • raymond
                  Frequent aanwezig
                  • 05-07-2003
                  • 126
                  • maastricht

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door john van den broek
                  Welke factoren zijn belangrijk om ver ( 70 a 80 meter )met de feeder te kunnen inwerpen.

                  Reageer

                  • raymond
                    Frequent aanwezig
                    • 05-07-2003
                    • 126
                    • maastricht

                    #10
                    hallo, iedereen heeft het tegenwoordig over afstandvissen en over extra heavy feeders. Dit is volgens mij een mode verschijnsel aan het worden. Ik zie ook steeds meer vissers met zeemolens en poken van hengels op afstanden van 35 tot 40 mtr. vissen.dit kan toch ook met een mooie med.heavey feeder en een molen uit een 500 of 5000 serie, dit vist ook een stuk prettiger. bovendien echte wedstijdvissers zullen onder normale omstandigheden op afstanden tot een meter of 50 vissen. als het echt nodig is om verder te vissen, op bv. 70 mtr. gebruik dan een speedkorf van 60gr. een heavy feeder en grote molen.een goede werptechniek is natuurlijk wel een vereiste.al heb je het juiste materiaal je moet ook goed kunnen werpen.groetjes Raymond

                    Reageer

                    • pastoor
                      ...
                      • 02-02-2003
                      • 1112
                      • Drongelen

                      #11
                      Hoi John.

                      Ook even aanvullen.
                      Ik heb met een paar mensen aan het water gesproken die ook naar 70 a 80 meter gingen. Wat al heel vlug duidelijk was dat als je boven de 70 meter wilt komen je inderdaad een stugge hengel moet hebben en met jouw lengte moet de hengel toch minimaal 4,5 meter zijn. Je weet dat ik ook een hengel heb van 7 meter en daar gooi je met het grootste gemak veel verder mee. Die is alleen te lang dus ik wil ook een nieuwe kopen van ongeveer 4,5 meter.

                      Dan lees ik dat je 0,08 mm gevlochten draad wil gebruiken.
                      Ik denk niet dat je daar mee uit de voeten kunt.
                      Ik heb zelf 0,08 mm / 0,06 mm en 0,04 mm.
                      Als ik boven de 50 meter kom kan ik met een beetje stroom die van 0,06 mm nauwelijks nog gebruiken.
                      Toch zo als peter schrijft zul je wel gevlochten lijn moeten gebruiken daar je anders nauwelijks beetregestratie hebt.
                      De enigste uitweg is dan nog nylon lijn met de allerminste rek die je aan kunt komen.
                      Je kunt geen vergelijk maken tussen dikte van nylon en gevlochten draad. De weerstand op de stroom is totaal anders.

                      Neem als voorbeeld met gevlochten draad op 60 meter van 0,04 mm.
                      Bij nylon denk ik gemiddeld dat je dan al zit op 0,18 mm tot 0,20 mm met de zelfde weerstand op de stroom.

                      Reageer

                      • Theo van Berner

                        #12
                        John.
                        Ik denk dat je die 80 meter best kan halen. Met bovengenoemde tips en met een enkele aanvulling. Belangrijk is dat je met je hengel je korf na het ingooien "nawijst" zodat er absoluut geen weerstand door de ogen ontstaat. De meesten durfen dat niet zo maar omdat bij het bereiken van de lijnclip je het gevoel hebt alsof je hele arm er afgetrokken wordt. Het risico dat de boel er op 80 meter alsnog afvliegt is te ondervangen met een voorslag van 22/00 met nylon waar veel rek in zit of een stuk(je) powergum, of door het razendsnel omhoog richten van je hengel zodat je top de klap opvangt.
                        Je spoel moet het liefst conisch zijn zodat de draad nauwelijks weerstand ondervind bij het afrollen.
                        En je moet vooral niet te bang of voorzichtig zijn. Veel vissers zijn als de dood dat je door die enorme zwieper de boel er afgooid. Dat is een kwestie van vertrouwen in de sterkte van je materiaal.

                        Nog een optie zou zijn om naar de overkant te lopen en vlak onder de kant te gaan vissen met een speedstick, maar dat zal wel niet gewaardeerd worden door de wedstrijdleiding.

                        Reageer

                        • john van den broek
                          Specimen Hunter
                          • 30-03-2003
                          • 1089
                          • Venray

                          #13
                          Bedankt allemaal voor de reacties.
                          Ik ben nu sinds enkel weken gevlochten draad aan het gebruiken van 8/00 met een voorslag 30/00 van ca 8 meter. De knoop van de voorslag maak ik naar het voorbeeld die vermeld staat op de site van hsv het meuntje ( bedankt Harpie ). De beetregistratie is perfect, ik gebruik deze lijn nu zelfs al op 35 meter.
                          Wat de afstand betreft, ik ben ervan overtuigd dat ik nog niet de juiste hengel voor mij heb. Ik weet dat als ik een keer bij Lex langs ga dat ik de goede hengel voor mij wel kan vinden.
                          Bij nog kortere afstanden dan 35 meter en bij harde stroming gebruik ik 22/00 nylon. Dit omdat er dan grotere krachten op de onderlijn worden uitgeoefend, de rek in de nylon zal die krachten op vangen.

                          Ik heb zeker wel vertrouwen in mijn materiaal en dit moet ook wel omdat anders vertrouwen snel over kan slaan op het vertrouwen in jezelf.
                          Wat het inwerpen op afstand betreft heeft Deputy gelijk door te zeggen : oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

                          Wat ik tot nu toe dit jaar heb gedaan is domweg de wedstrijden mijden waar zulke afstanden gegooit moeten worden. Er zijn wedstrijden genoeg waar je niet verder dan 50 meter hoeft.

                          Groet John.
                          Groet John.

                          www.baitstore.nl

                          Reageer

                          • jagt

                            #14
                            hoi
                            mischieneen idee voor jou wat ik al eens eerder hier ergens aanhaalde ,zoek een groot grasveld plaats op verschillende afstanden plastik koffiebekers vastgezet met een tentharing en ga op de bekers gooien je zult merken dat je er na een middag oefenen{je staat trouwens voor gek in de buurt}beter van word ,je leerd je hengel goed kennen.
                            Maar je idee om bij lex langs te gaan is natuurlijk een eerste vereiste je moet weten wat voor hengel bij je past
                            de lengte ,waar je de molen plaatst etc. en dan ben je bij lex natuurlijk aan het goede adres.
                            :upsidown:

                            Reageer

                            • lex

                              #15
                              Hoi,

                              Met de juiste hengel en de juiste techniek ben ik ervan overtuigd dat iedereen de 100 meter grens kan halen.
                              Ik heb altijd met de 3+3 gevist. Een hele goeie stok van 4.10 meter waarmee ik tot maximaal 80 meter kon komen.
                              Ik heb nu twee titanium hengel aangeschaft van 4.50 meter en daarmee kom ik tot bijna 110 meter. Het is een totaal persoonlijk gevoel dat je bij een hengel moet hebben. Het is natuurlijk moeilijk om in een hengelsportzaak te kijken welke stok het beste bij je past. Ik ben zelf in het bezit van een uitgebreidt arsenaal aan werpkannonnen. Iedereen die de hengels eens wil proberen is welkom. Dan krijg je een goed gevoel over de hengel en kun je kijken wat voor stok bij jou past.
                              De een gooit namelijk beter met een parabool en de ander met een pook, dat is voor iedereen verschillend.

                              Dan ook is het van belang welke lijnen je gebruikt. Gevlohten gooit verder maar kan nadelen hebben als het erg hard gaat stromen. Nylon heeft rek. maar kan beter tegen de stroming.
                              Persoonlijk vis ik altijd met gevlochten lijnen. Ook op korte afstanden. Maar dat moet je wel leren. Het is een hele andere manier van vissen.

                              Dus...........een keertje hengels testen??? neem maar contact met me op.


                              [Gewijzigd door lex op zondag 6 juli 2003 @ 13:33]

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎