onderstroom

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • javah
    Frequent aanwezig
    • 25-05-2003
    • 173

    onderstroom

    Ik heb gisteren zitten vissen en ik had wat stroming in het water (ribbeltjes van de wind op het water).

    Ik merkte dat mijn dobber op een of andere manier naar beneden getrokken werd. Ik heb mijn dobber erg strak uitgelood (bolletje net onder water) maar hij werd nog verder om laag getrokken (ong 1 cm) en ik wilde weten of dit een aanbeet was of onderstroom en wat kan je dan tegen onderstroom doen zodat je dobber niet steeds net boven of zelfs net onder water zit.

    Het was geen aanbeet want toen ik hem uit het water haalde zaten allebei m'n maden nog aan de lijn.
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    #2
    Ik denk niet dat je last hebt van onderstroom. Onderstroom moet wel heel erg sterk zijn om je dobber onder te trekken, tenzij je natuurlijk veel te licht zit te vissen. Bij dit soort vragen moet je ook de omstandigheden vermelden (stromend water ja/nee diepte enz,enz) Waarschijnlijker is het dat je last hebt van plantengroei. Als bij je driftje steeds op dezelfde plek je dobber onder gaat is dat het geval. Voorts zeg je dat het geen aanbeet was omdat allebei je maden er nog aan zaten. Maar ook dat zegt niets. Als je haak (te) groot is voor de (te) kleine vis die zich aandient kun je best beet gehad hebben, maar heeft de vis het aas ook weer snel los gelaten. Probeer in dat geval eens een kleinere haak met één made. Dan ben je er ook zo achter of het werkelijk geen aanbeten zijn !!
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

    Reageer

    • Theo van Berner

      #3
      Hoi Javah.
      Als ik het zo lees denk ik dat de wind er voor zorgde dat je drijvende lijn tussen top en dobber strak in een bocht ging staan en zo je dobber ondertrok. Vaak blijft je lood of haak ergens achter steken waardoor de dobber niet meer met de wind en je nylon meedrift en door die bocht wordt ondergetrokken. Hoe langer die lijn tussen top en dobber, hoe meer last je daarvan hebt. Het beste los je dit op door na het ingooien direct je top onder water te steken en wat naar je toe te trekken. Je zal zien dat je lijn dan onder water verdwijnt en voila!

      Reageer

      • javah
        Frequent aanwezig
        • 25-05-2003
        • 173

        #4
        Ik zat inderdaad op een stek waar het water vanuit een kanaaltje (10 meter breed) langs mijn stek stroomde en de wind waaide eroverheen. het is ongeveer 1,5 meter diep en over gelijk (dus geen taludvorming). Ik kon niet merken of er veel planten zaten.

        Nu werd mijn dobber wel naar beneden getrokken door de wind maar daar ging mijn dobber van platliggen en niet onderwater staan.

        Ik was bezig met de laatste 20 minuten van mijn sessie en ik wilde niet het tuigje vervangen dus heb ik het zo gelaten ik zat inderdaad met 0.5 te vissen. toen ik begon was het nog windstil en hoe later het werd hoe meer het begon te waaien.

        ik zal de tips volgende week (als ik nog aan het vissen toekom) uit te proberen

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎