Leeftijd roofvis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Timbrado
    Komt net kijken
    • 02-08-2009
    • 66
    • Gelderland

    Leeftijd roofvis

    Dag allemaal.

    Ik heb afgelopen weken verschillende maten snoek/baars gevangen, nu kwam de vraag bij mijn omhoog of je een leeftijd aan de lengte van de vis kunt geven??

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de bijvoorbeeld de leeftijd van een snoek van 60 a70 cm is? of snoek van 110, maar ook van baars ben ik benieuwd naar de leeftijd.

    Misschien dat iemand van jullie hier wat meer over weet??

    Bij voorbaat dank.

    Groeten Ray.
  • eagle
    Piscem natere doces
    • 13-07-2009
    • 165
    • leiden

    #2
    lijkt me niet dat dit kan

    de groei van een vis is van veel factoren afhankelijk

    mijn buurman is bijvoorbeeld 2 koppen grote dn dat ik ben maar wel 10 jaar jonger

    bij vissen zal je het zelfde hebben genetische aanleg en de mate van voeding zullen de groei bepalen
    Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
    met vriendelijke groet arjan

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Ze zeggen dat een snoek wel 25 jaar oud kan worden. Net als de meeste dieren groeien ze de eerste jaren harder dan de jaren erna. Een snoek van 50 cm is dacht ik 3 à 4 jaar oud (vrouwtjes groeien iets harder), daarna groeien ze steeds iets minder hard. Je kunt grofweg zeggen dat een snoek ieder jaar 10 cm groeit, maar als ze de meter naderen dan zal dat misschien nog maar 5 cm of minder zijn, maar vaak is er dan een forse gewichtstoename.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Timbrado
        Komt net kijken
        • 02-08-2009
        • 66
        • Gelderland

        #4
        Bedankt voor jullie reactie. De vraag kwam eigenlijk in me op toen ik van de week 6 kleine snoekjes naar de kant viste, deze varieerde in maat van 15 tot 35 cm.

        Het vreemde is dat ik voor 3 weken terug een paar mooie dieren van boven de 80 cm had gevangen in het zelfde slootje. snoeken van 40 tot 70 cm willen niet van mijn kunstaas weten lijkt het.

        Nu wil ik bij deze de kans grijpen om nog iets anders voor te leggen. Zoals ik hierboven vertelde lijkt bijna alles mijn kunstaas te willen verslinden in dat slootje,maar als ik met het zelfde idee naar de ijsel ga
        dan heb ik het nakijken omdat ik aan de ijsel veel achter mijn kunstaas aankrijg tot aan de kant waarna ze niet willen grijpen en vervolgens weer wegdraaien van het aas.
        Ik heb dit vandaag en gister verschillende keren meegemaakt met grote baarsen en snoekbaars. het is net of ze bang zijn voor het kunstaas en het alleen volgen.

        Wat is jullie idee hierover??of waar zou dit aan kunnen liggen??

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5
          Vissen groeien in de winter minder dan in de zomer, dit is terug te zien in de schubben, er zitten net als bij bomen jaarringen in.

          bij brasem is dit vaak makkelijk, meestal blijven er wel een paar schubben in het leefnet achter, bovendien zijn ze vrij groot waardoor het met een vergrootglas nog wel uit te tellen is.

          snoek en baars verliezen niet zo heel makkelijk hun schubben, en om er een tussenuit te gaan peuteren lijkt me niet zo'n heel goed idee, bovendien zul je denk een microscoop nodig hebben omdat de schubben een stuk kleiner zijn.

          hoesnel een vis groeid is niet alleen afhankelijk van de leeftijd, maar ook van watertemperatuur, voedselaanbod en lange of korte zomers, lengte is dus geen goede maatstaf om de leeftijd in te schatten

          dus is het eigenlijk niet mogelijk om aan de waterkant een leeftijd te bepalen.

          als je een dood exemplaar vind en een microscoop ter beschikking heb zou het mogelijk zijn om thuis de leeftijd te bepalen, de leeftijd van dat enne exemplaar is de zelfde als die van alle andere vissen van dezelfde lengte van het zelfde soort in dat specifieke water (jaarklasse) maar het jaar daarop is die jaarklasse alweer gegroeid en kloppen je gegevens niet meer.

          de leeftijd achterhalen van een gevangen vis is dus dermate ingewikkeld dat het eigenlijk onbegonnen werk is, meestal worden leeftijden ingeschat, en daar zit een behoorlijke foutmarge in

          Reageer

          • hans vis
            Sportvisser
            • 26-08-2009
            • 998
            • Eelde-Paterswolde

            #6
            Fred Buller en ook Jan Eggers zijn overtuigd dat een snoek niet zo oud wordt, 15 jaar is al oud, met dien verstande dat snoeken uit het zuiden eerder sterven dan die in het noorden.
            De leeftijd van vissen is het beste af te lezen door de jaarringen in de gehoorsteentjes te tellen, echter idd dat is voer voor biologen.
            groet,
            Hans

            https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Er zijn genoeg studies gedaan om te bepalen wat de leeftijd is, natuurlijk kan er tussen vissen een verschil van enkele centimeters zitten door geslacht, voedselbod, type water etc. maar zeker voor de 1e jaren kun je makkelijk zien hoe oud de vis, later wordt het lastiger.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Bij snoek zit er meer dan een paar centimeters verschil in lengte en gewicht je kunt met zekerheid aannemen dat alles boven de meter een vrouwtje is.
                Met minder zekerheid kun je aannemen dat een vis boven de 90 cm ook een vrouwtje is.
                1e jaar schommelt de vis rond de 30 cm daarna is het sterk afhankelijk van het biotoop.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • Jeroentje
                  Hobbyist
                  • 31-10-2007
                  • 32
                  • Eindhoven

                  #9
                  Vooral bij snoek hangt er sterk vanaf wat hij te eten krijgt.
                  Het kan zo maar zijn dat een snoek in het ene water een lengte van 30 cm bereikt in het eerste levensjaar, maar in een ander water blijft dit steken op 20 centimeter.
                  Zo zijn er zelfs wateren bekend waar een eerstejaars snoek lengtes bereikt van rond de 50 centimeter. In dit soort wateren zal een metersnoek dus nog niet zo heel oud zijn.
                  Een mogelijkheid, met een vrij grote nauwkeurigheid, is het tellen van de jaarringen in de schubben. dit is vrij eenvoudig uit te voeren en leverd nauwelijks schade op aan de vis.
                  Definitef uitsluitsel geeft het eerder beschreven onderzoek van de gehoorbeentjes, maar dit betekend wel altijd dat de snoek het niet overleefd.

                  Groetjes Jeroen
                  [B][FONT="Comic Sans MS"]Iedere gek z'n eigen gebrek!!!
                  Vissen voor ontspanning, door inspanning!

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    "Een mogelijkheid, met een vrij grote nauwkeurigheid, is het tellen van de jaarringen in de schubben. dit is vrij eenvoudig uit te voeren en leverd nauwelijks schade op aan de vis"'

                    Eenvoudig bij brasem of karper, maar deze methode is bij snoek niet handig, vanwege de microschubben.

                    Het merken van een vis is een goede manier van om het groeiverloop van een bepaalde vis(soort) in een bepaald water te monitoren. Karpers en snoek worden normaal gesproken meerdere malen in hun leven gevangen.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎