Dobber of lood?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Zappa
    Banned
    • 07-03-2003
    • 324

    Dobber of lood?

    Hallo sportmannen,

    Stel nu, ik ga vissen en na een half uurtje heb ik nog niets van beweging gezien aan de dobber. Ik vis reeds met de haak enkele centimeter op de bodem. Ik heb op dat moment twee mogelijkheden, denk ik. (Tenzij jullie nog andere mogelijkheden zien natuurlijk.) Of ik ga schuiven met de dobber of ik ga schuiven met het lood. Welke mogelijkheid krijgt jullie voorrang? Ga je eerst schuiven met de dobber of eerst met het lood?
  • javah
    Frequent aanwezig
    • 25-05-2003
    • 173

    #2
    Bij mij werkt het eerst schijven met de dobber het beste. Natuurlijk wel even op je hengel aangeven wat je juiste instelling is van je dobber.

    Daarna spelen met het lood. Maar volgens mij is het erg persoonlijk wat je kunt doen. Je zou ook ander aas kunnen proberen. (mits je dat mee hebt)

    Reageer

    • Braakdraak
      Banned
      • 23-02-2003
      • 325

      #3
      Gewoon met de dobber spelen. Maar ik ben van mening: vang je de eerste tien minuten niets, dan krijg je het moeilijk om een visje te vangen (tenzij je puur op brasem vist)

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Ieder zijn manier van vissen, maar als ik niets vang ga ik eerst iets aan de aaspresentatie doen (dus met lood spelen) en daarna pas iets aan de diepte. Ik verander NOOIT beide tegelijk want dan weet je ook niet aan welke van de twee het gelegen heeft !!!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • sloeber

          #5
          Wel wel, ik denk dat ik daar altijd verkeerd mee ben, ik ga namelijk altijd schuiven met de dobber tot zo een onderlijntje dieper(dat ik met het loodje dat tegen de onderlijn zit, juist op de bodem lig) en dan pas ga ik spelen met het lood. Maar de laatste keren heb ik niks veranderd daaraan en gewoon eerst ander aas enz.. aan gedaan en de loodjes verschoven, en dat is beter volgens mij.

          Groetjes.

          Reageer

          • drifter
            Newbie
            • 23-05-2003
            • 33

            #6
            Braakdraak ik heb het idee dat jij erg veel verstand hebt van vissen, met je mond altans, ik ben van mening dat jij een beetje een gefrustreerd mannetje bent die zich graag met anderen bemoeid.

            als je niets zinnigs te melden hebt ga dan lekker op een kleuter forum zitten gallen.

            Groetjes Arnold


            [Gewijzigd door drifter op vrijdag 13 juni 2003 @ 15:08]
            Drifting with the flow

            Reageer

            • Braakdraak
              Banned
              • 23-02-2003
              • 325

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door drifter
              Braakdraak ik heb het idee dat jij erg veel verstand hebt van vissen, met je mond altans, ik ben van mening dat jij een beetje een gefrustreerd mannetje bent die zich graag met anderen bemoeid.

              als je niets zinnigs te melden hebt ga dan lekker op een kleuter forum zitten gallen.

              Groetjes Arnold


              [Gewijzigd door drifter op vrijdag 13 juni 2003 @ 15:08]

              De gigantische spelfouten zeggen genoeg over het niveau van jou.

              P.S: drie keer een berichtje geplaatst en drie keer een kloteberichtje tegen mij. Ben jij een bekende?

              [Gewijzigd door Braakdraak op vrijdag 13 juni 2003 @ 15:40]

              Reageer

              • Theo van Berner

                #8
                Braakdraak, wees nou de verstandigste. Laat die Drifter toch. Gewoon negeren. Zijn naam zegt het al. Hij drijft vanzelf wel weg.

                Reageer

                • Theo van Berner

                  #9
                  Bij geen aanbeet heeft het volgens mij geen zin om je lood te gaan verschuiven. Wellicht zit de vis gewoon een keer niet op je voer.
                  Ik zou eerst gaan zoeken in de verschillende waterlagen, dus met je dobber aan de gang. Op het Voornse kanaal bijvoorbeeld is het niet ongewoon dat je de vis 1 a 2 meter boven de bodem moet zoeken. Wat daar de oorzaak van is weet ik niet precies, maar het zal hetzelfde zijn als de heen en weer zwemmende karpers vlak onder het wateroppervlak terwijl er iets heerlijks voor ze op de bodem ligt.

                  Reageer

                  • lex

                    #10
                    Hoi,

                    Eerst ga ik schuiven met de dobber. Met het lood ga ik schuiven als ik af en toe een beet (flauwe) krijg. Dat wil n.l. zeggen dat de vis er wel is maar dat er met je presentatie iets niet in de haak is. Dus eerst met de dobber de vis zoeken en dan met het lood de presentatie op scherp zetten.

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Deze discussie neigt naar het kip en ei verhaal. Hoewel voor alles wat hier de revue gepasseerd is iets te zeggen is, wil ik degene die hun dobber als eerste gaan verschuiven toch het volgende meegeven.

                      De meeste vissers die op dit forum hun bijdrage leveren zijn mijns inziens meer dan gemiddelde vissers. Derhalve neem ik aan dat zij ook op de hoogte zijn van het feit dat de meeste vissen te halen zijn op laten we zeggen 10 cm boven de grond tot een 30 cm op de grond. (we laten het vissen tussen 2 waters en aan de oppervlakte even buiten beschouwing) De keuze waar men op gaat vissen kan men tevoren maken maar dat is geen garantie dat men die keuze gehonoreerd ziet. Men moet zich dus instellen op de vissen die zich aandienen. Men kan gericht op brasem gaan, maar menigeen zal zich de vissessies herinneren dan er helemaal geen brasem op de voerplek kwam. Hetzelfde verhaal geldt voor voorn.
                      We beginnen met een actief voer te vissen (gericht op voorn) en beginnen 10 cm boven de grond. Op basis van het feit dat men met actief voer vist zullen er deeltjes van het voer boven de grond zweven en zullen de eerste vissen daar gevangen kunnen worden. Indien de aaspresentatie te wensen overlaat vangt men deze vissen niet. Indien we op dat moment de dobber verschuiven zijn die vissen al buiten het vangbereik. Men verhuist dus direct naar de plaats waar de vissen het drukst azen.(het centrum) Op zich is daar niks mis mee, maar mijn mening is dat het beter is om naar het centrum toe te vissen dan direct naar het centrum te gaan.
                      Kortom, vangt men 10 cm boven de grond geen vis dan wordt het lood verschoven om de aaspresentatie zo te regelen dat er wel vis wordt gevangen. Elke omstandigheid is anders, dus kan de situatie zich voordoen dat men dan nog geen vis vangt. In dat geval zakt men 5 cm met de dobber (gaat dieper vissen) en begint het hele spel van vooraf aan. Er komt natuurlijk sowieso een moment om met de dobber te gaan schuiven, omdat de actieve deeltjes in het werkend voer op een gegeven moment uitgewerkt zijn en de vissen die net boven de grond azen of weggevangen zijn of zich terugtrekken naar het centrum. Zo kan het zijn dat, zoals vandaag bijvoorbeeld, de vissen te vangen zijn van 10 cm boven de grond tot een dobberlengte op de grond. Het is daarom ook zo belangrijk niet scheutig te zijn met actief voer, omdat de vis dan blijft jojoën tussen centrum en buitencentrum. Op een gegeven moment weet je dan helemaal niet meer waar de vis te vangen is en gaat men maar wat zitten klooien. Mijn stelregel is dat indien ik 10 minuten niets vang er iets moet gebeuren aan ofwel mijn aaspresentatie ofwel aan de diepte, waarbij het eerste, gestaafd door bovenstaand verhaal, absoluut mijn voorkeur geniet !!! (Daarbij moet ook gezegd worden dat onder aaspresentatie dan valt het soort aas !!)
                      Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker heb aan kunnen geven dat het per defenitie niet zo is om direct maar met de dobber te gaan schuiven. Ik vis al jaren op deze manier en indien het mij geen resultaat op zou leveren was ik er al lang vanaf gestapt.
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • Theo van Berner

                        #12
                        Hee, Mini.

                        Ik kan me goed vinden in jouw verhaal. Dit zou betekenen dat je bij het feedervissen in de beginfase dus eigenlijk veel vis laat schieten omdat je dan op de grond ligt. Zou een stukje kurk om je aas wat van de bodem te tillen een optie zijn, of gaat dat wat te ver?

                        Ik ken overigens wat mensen bij het blad Witvis Totaal. Zou je hier niet eens een stukje over willen schrijven?

                        Reageer

                        • Slafes
                          Sportvisser
                          • 31-01-2003
                          • 844
                          • Leuven

                          #13
                          Mmm, moet zijn dat jij op een druk watertje gaat vangen minimus,... Op de Leuvense vaart zijn de vangsten eerder bescheiden...

                          Ben 2 uurtjes de woensdag gaan vissen (als ontspanning) de persoon naast mijn ving wel iets, maar niet alle 10 minuten hoor, en ik ook niet, met 6 vissen op 2u vond ik het vrij zielig, maar ik ving waar ik voor gekomen was, grote brasem. Alsook, voor de 2e keer in mijn leven een erg mooie gouden brasem...

                          Denk dat er veel vissers zijn die de eerste 10 minuten geen prijs hebben. Bij mij is het zelfs zo, dat ik eerst de diepte peil, en dan met 1 made inleg. Heb ik meteen prijs de eerste 30 seconden dat de made in het water ligt, garantie op slechte visdag! Tot nu toe altijd zo geweest, heel raar. Zal een vloek zijn ofzo!

                          Ik vis ook op de vaart met lange onderlijnen, voel ik me beter mee, mijn aas zakt iets trager, en dikwijls is de vis dan al met je aas en dobber weg, nog voor het op zijn plats hangt, maar dat is ieder zijn stijl zeker?
                          http://www.wandelendetakken.be

                          Reageer

                          • minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

                            #14
                            Ja is een druk water. Vissers die het water kennen vangen er boven de 100 op 4 uur tijd. En daar zit vanalles bij : voorn - brasem - zeelt. Maar let wel : er zijn ook momenten dat het slecht is (bijvoorbeeld door weersomstandigheden) Het is niet altijd feest !! Vandaag daar nog maar eens tijdens een wedstrijd met de neus op de feiten gedrukt. Vis bijt goed, na een uur al ruim 20 mooie voorns. Opeens begint het te stortregenen en de beet is er compleet volledig af (overigens bij heel het deelnemersveld)Wie het weet mag het zeggen. Kijk, dan kun je mooie verhalen neerschrijven over lood verplaatsen of dobber verplaatsen, maar soms is de praktijk net even iets anders !!
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎