linkse vissers?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Leen CZ
    Newbie
    • 26-01-2009
    • 8
    • Blovice in CZ

    linkse vissers?

    Dobry vecer vanuit Blovice CZ

    Ik vond eigenlijk geen passender rubriek dan deze.
    Mijn vraag is of er ook een keuze is in werpmolens die linkshandig zijn te bedienen of is het zo dat in het algemeen de slinger kan worden omgezet?
    Maar kom je dan niet in de 'knoop' met de beugel.

    Zijn er linkse vissers die mij dit kunnen vertellen of kijken die op dit moment alleen maar naar de algemene beschouwingern?

    Na schledanou, Leen
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    'Dobry wieczor' vanuit Sappemeer,

    Naar mijn weten (ik heb al mijn molens zo eens bekeken) kan ik, buiten een paar oude Shakespeare molentjes, gewoon de slinger omzetten naar linkshandig. Voor de beugel maakt het niks uit, die draait gewoon dezelfde kant op...


    Pozdrowienia,
    Eduard
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • henkus
      Met enige kennis...
      • 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

      #3
      ik ben zo links als het maar zijn kan, behalve bij het vissen.

      Ik kan net las bij eduard op bijna al mijn molentjes de slinger omzetten, alleen bij mijn abu 706 niet, is ook niet nodig, ik vis gewoon rechts (ook de vaste stok), ga het ook niet andersom proberen, wordt denk een grote warboel. altijd zo gedaan, de slinger omzetten voelt bij mij gewoon verkeerd, ik zou niet weten hoe of wat ik zou moeten doen.

      Als je dermate links bent dat je je hengel links vasthoud kan ik me het voordeel wel voorstellen, maar voor je beugel maakt het niet uit, die draait rond de lengte as dus klapt hij de ene keer naar links open en de andere keer naar rechts.

      Reageer

      • Leen CZ
        Newbie
        • 26-01-2009
        • 8
        • Blovice in CZ

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door henkus
        ik ben zo links als het maar zijn kan, behalve bij het vissen.
        ................
        Duidelijk, en bedankt. Wat ik er niet bij vermeld had is dat ik hier kennis heb gekregen met een man die niet rechts kan vissen. Hij heeft absoluut geen kracht in zijn rechterhand maar met wat te maken hulpmiddelen zouden we hem mogelijk wel weer de spanning van het vissen kunnen terug geven. Ik denk dan aan een vaste steun met klem. Het ingooien zal wel een probleem blijven maar dan kan gedaan worden. Daar zit niet de spanning in denk ik
        Ik weet weer wat meer.

        Díky moc, Leen

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Prosze bardzo, nie ma za co....
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • eagle
            Piscem natere doces
            • 13-07-2009
            • 165
            • leiden

            #6
            ik zelf heb hier ook een tijd lang mee te kampen gehad
            de kracht in mijn rechter hand was maar net voldoende om mijn hengel te ondersteunen

            inmiddels gaat het door revalidatie al weer een stuk beter

            ik had een riem gemaakt waar ik de hengel in kon zetten (soort big game buttpad) maar dan een stuk kleiner
            hierdoor kon ik de hengel beter onder controlle krijgen en met mijn linkerhand de molen draaien

            ik heb zelfs geprobeerd met een kleine reel te feederen ik moet zeggen dit gaat ook goed en is als je kracht in een hand mist iets makkelijker te werpen omdat je zwakke hand dan alleen de lijn hoeft af te remmen

            voor alle problemen die je ondervind is wel weer een oplossing te vinden
            soms zijn ze simpel soms moeilijk maar vaak voor buitenstaanders die niet weten wat er aan de hand is lachwekkend
            zelf vond ik dat altijd het grootste probleem steeds maar weer uitleggen waarom je op zo'n marnier aan het vissen was
            Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
            met vriendelijke groet arjan

            Reageer

            • Leen CZ
              Newbie
              • 26-01-2009
              • 8
              • Blovice in CZ

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
              Prosze bardzo, nie ma za co....
              Nee mijn Pools is niet zo goed. In het Tsjechiesch zou het zijn: prosím moc, ne pro to, co ....:Maar welke macht je bedoelt...?

              Met vr gr L1

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Mijn tsjechisch is ook niet goed, maar ik kan aardig wat herleiden (zoals jij uit het pools).' Nie ma za co' heeft niks met een macht te maken, maar betekent zoiets als: niets te danken.

                Om even op die kennis van je terug te komen; als ze in Tsjechie net zo vissen als veel mensen in Polen zal het wel met zo'n grote telescoopwerphengel zijn van een meter of 4 (t is geen bolo, 't is geen match...),met zulke latten vist mijn schoonvader ook.... Met een beetje oefening moet het echter wel mogelik zijn om met een hand in te werpen. Je hebt ook 'telescopen' van 5 m of meer, bovenhands moet je dan toch een dobber wel weg kunnen zetten. Je zou ook eens kunnen kijken naar een molen met een gesloten spoel, die zijn met een hand te bedienen.
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Harpie
                  Specimen Hunter
                  • 13-02-2003
                  • 1009
                  • Emmen

                  #9
                  Ben zo links als het maar kan.
                  Heb alle mijn slingers aan de rechterkant zitten, totaal geen problemen.

                  Gr,
                  Harpie
                  https://www.prestonfishing.nl/

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Ik ken ook linkshandige vissers die de slinger toch het liefst aan de rechterkant hebben zitten. Het is maar net wat je wilt of wat je gewend bent. Aan de slinger draaien kost minder motoriek en kracht dan de hengel enzo hanteren, maar goed dat moeten ze zelf weten.
                    Wat reels betreft snap ik maar niet waarom de meeste rechtsdraaiend zijn. Shimano maakt ook linksdraaiende, maar Abu eigenlijk alleen rechtsdraaienden. De meeste vissers zijn rechtshandig en die werpen dus rechtshandig, om vervolgens de hengel te moeten overpakken en dan met hun zwakkere en motorisch slechtere arm bijv. een jerkbait tot leven te moeten wekken, ik vind het maar raar.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • Leen CZ
                      Newbie
                      • 26-01-2009
                      • 8
                      • Blovice in CZ

                      #11
                      [QUOTE=......in Polen zal het wel met zo'n grote telescoopwerphengel zijn van een meter of 4........... ([/QUOTE]

                      Nou nee, er wordt hier toch met aardig materiaal gevist. Die grote hengels zie ik hier niet zo vaak meer. Nu is het meer hier ook niet zo groot. Het is geen Lipnomeer.

                      Kijk maar eens bij :" Vissen wedstrijden en live scores Úslavského Cup "

                      Ik ga eens kijken of we wat op maat kunnen maken voor mijn kennis.

                      Na schlenadou Leen

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎