onderlijnboekje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jagt

    onderlijnboekje

    hoi
    Passen de onderlijnen van sensas in het grootste onderlijnenboekje{mapje}.
    Kan je dus zo de kaarten vervangen,scheelt een hoop gekriebel op de kaartjes.
    bij mij tenminste.

    mzzl cor
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    #2
    Sorry Cor maar ik moet niks van voorgemaakte onderlijnen hebben. Maak alles zelf. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van onderlijnen opbergen. Ik heb daar onderlijnklossen voor die erg snel en handig werken. Daar kunnen er 13 op. Met watervaste stift opgeschreven wat er op zit en vissen maar. Toevallig net nog een paar bijgemaakt want je moet wel de zaak onderhouden natuurlijk.
    Ik heb, een beetje analoog aan wat Marcel van de Eynde (ja, ja hij is mijn grote voorbeeld) er over schrijft het volgende in mijn kist zitten.

    7 x 6% haak 24 15 cm
    6 x 6% haak 22 15 cm
    13 x 8% haak 22 15 cm
    13 x 8% haak 20 15 cm
    13 x 10% haak 20 15 cm
    13 x 10% haak 18 15 cm
    13 x 8% haak 20 28 cm
    13 x 10% haak 18 28 cm
    13 x 10% haak 16 28 cm
    13 x 12% haak 16 28 cm
    6 x 12% haak 14 28 cm
    7 x 12% haak 12 28 cm

    Dat zijn 12 verschillende opties die je natuurlijk in één vissessie nooit gebruikt, maar die je naar mijn idee wel nodig hebt om alle eventueel voorkomende situaties de baas te zijn.
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

    Reageer

    • javah
      Frequent aanwezig
      • 25-05-2003
      • 173

      #3
      mini volgens mij vis je met een redelijk kleine haak. ik heb zelf 14 gebruikt tot nu to. Is het niet zo hoe kleiner de haak hoe sneller de vis hem inslikt?

      en wat voor klosjes gebruik je? Ik vind die van albatros op zich welhandig.

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Volgens mij hebben we het in een andere rubriek eens over basistechnieken gehad Javah en daar werd geschreven dat je geen haak 14 moet gebruiken als een haak 22 nodig is of andersom. Dat de vis je haak slikt heeft niks met een (te) kleine haak te maken maar alles met je loodzetting. Als je vis de haak slikt moet je je lood dichter naar de haak schuiven en dan is het euvel opgelost. Als je een haak 14 gebruikt en er dient zich alleen kleine vis aan dan ben je nagenoeg kansloos. Datzelfde geldt als je een haak 22 gebruikt en de brasem is goed los. Ik wil ook niet zeggen dat je als beginnend visser 130 onderlijnen in je kist moet hebben, maar gebruik dan 15 cm/ haak 20 en 28 cm/ haak 16. Dan ben je in ieder geval flexibel genoeg om bovenstaand verhaal te benaderen.
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • javah
          Frequent aanwezig
          • 25-05-2003
          • 173

          #5


          De techniek van het vissen is nog complexer dan ik dacht.

          Misschien een hele stomme vraag wanneer weet je of je met de juiste haak vist? Ik kan me voorstellen dat je met een bepaalde haak vist maar je bepaald de beslissing om bijv met haak 14 te vissen op basis van bevindingen en misschien zelfs ervaring. Maar het zal waarschijnlijk zo zijn dat het niet altijd de goede keus is en je dan naar een andere haak zal moeten. Hetzelfde zal waarschijnlijk voor de lijn gelden. Onder welke omstandigheid merk je dat? en wanneer zal je dan veranderen?

          Reageer

          • minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

            #6
            Je begint met een kleine haak te vissen en dan ga je als het goed is vis vangen. Blijf je kleine vis vangen dan is er niets aan de hand, maar vang je bijvoorbeeld een brasem (wat ook heel goed kan aan een haak 22) dan moet je met overwegen om met een grotere haak te gaan vissen en ook met een langere onderlijn. Je kunt ook nog even wachten of de brasem zich echt aandient, maar als dat zo is direct overschakelen naar langere onderlijn en grotere haak. Het risico dat je met een (te) kleine haak brasem verspeelt is reëel. Als je meteen met een (te) grote haak begint dan loop je het risico de kleine vis te missen en als de grote vis zich niet aandient dan vang je dus gewoon weinig tot niets.
            Vergeet overigens niet als je je onderlijn verwisseld van 15cm/kleine haak naar 28cm/grote haak dat ook je loodzetting en je diepte veranderd. Dat is wel een essentieel gegeven !!
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎