Doodaasvissen met Fox deadbaitfloater

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    Doodaasvissen met Fox deadbaitfloater

    Ik wil graag vanaf komend weekend weer gericht op snoek gaan vissen. Zowel statisch als slepend vanaf de kant.

    Voor het statisch vissen wil ik gebruik gaan maken van 2,5 Lb karperhengels met vrijloopmolen. Het vastloodsysteem wat bij het karperen gebruikt wordt vervangen ik voor een Fox run rig systeem. Nu zag ik op de [url=http://www.foxint.com/articles.php?lang=e&article=56&expertise=predator]site van Fox] deze instructie m.b.t. de deadbaitfloater.

    Van wat ik uit het verhaal begrijp monteer ik de deadbaitfloater op een stuk staaldraad die ik over mijn takel (onderlijn) kan schuiven. Ik zal dus dit stuk staaldraad door de aasvis moeten fleuren en vervolgens de deadbaitfloater monteren en deze in de aasvis trekken. Of niet? Maar dan vraag ik mij af welke maten kan ik het beste hanteren voor de takel e.d.?

    Als ik met een makreel of haring ga vissen hoeveel gram lood dien ik dan minimaal te monteren. Kan 40 gram volstaan?

    Alvast bedankt voor het reageren.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    #2
    Ik heb informatie ingewonnen bij mijn hengelsportwinkelier aangezien ik nog wat materiaal moest hebben voor het maken van de takels.

    Ik ga mijn takel 40 cm lang maken. Aan het eind van de staaldraad bevestig ik een maatje 2 dreg d.m.v. een sleeve. Vervolgens monteer ik daar boven nog een maatje 2 dreg. Daar boven komt een kort stukje staaldraad van een paar cm wat haaks staat waaraan ik een quicklink bevestig om de deadbaitfloaterstick aan te hangen.

    Over de dreggen schuif ik een stukje rubber.

    Moet alleen nog even kijken hoe ik die tweede dreg het beste kan bevestigen.

    Als ik bijv. met een halve makreel ga vissen dan druk ik de stick in de makreel en druk de dreggen in de wervels van de vis, zodat ze houvast hebben. Ik begreep dat het vooral belangrijk is dat de voorste dreg goed houvast heeft.

    Volgens de verkoper kan ik rustig 60 gram lood monteren en op maximaal 10 -15 meter afstand vissen.

    Ik ga vanavond aasvissen vangen en morgen (hopelijk) e.e.a. uitproberen.

    Als iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Doorgaans monteer je eerst de bovenste dreg door het staaldraad om de haak te wikkelen en dan pas de onderste dreg met een sleeve. De wikkelingen, sleeve en wartel afwerken met tappered rubbers voor een net en tangle-free resultaat. Een quicklink is inderdaad een goede optie om snel een deadbaitfloater erop te zetten, want die hoef je niet altijd te gebruiken. Lood gewoon aanpassen aan stroming en werpafstand, met 50 gram zit je altijd wel goed. Dreg maat 2 is vrij groot en wordt vooral voor dikke makrelen enzo gebruikt. Dreg maat 6 wordt het meest gebruikt voor diverse aasvissen, maat 8 als je ook snoekbaars verwacht. In de Fox Guide To Modern Pike Fishing wordt alles haarfijn uitgelegd.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2326
        • Ter Apel

        #4
        Dank voor de reactie.

        Die bovenste dreg kun je die dan ook nog verplaatsen of krijg je dan dat je staaldraad gaat kinken?

        Ik heb gisteren een verpakking maatje 4 dreggen meegenomen van Gamakatsu met de bedoeling deze te gebruiken voor snoek. Ik vraag me af waarom je maat 6 aan raad voor snoek en maat 8 voor snoekbaars? Is dit ivm grootte van de aasvissen of een betere hakingskans?

        Anders moet ik namelijk nog dreggen maatje 6 en 8 meenemen.

        Ik ga morgen overigens vissen met voorns van ± 10 cm.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Maat 6 is het meest gangbare voor doorsnee aasvissen. Maat 4 voor koploze makrelen enzo, maat 2 wordt vrijwel niet gebruikt en maat 8 voor kleine aasvissen o.a. voor snoek. Je slaat te snel mis met een te kleine haak, maar een te grote haak richt te veel schade aan en staat gewoon niet in verhouding tot de aasvis. Een voorn van slechts 10 cm is het beste af met maat 8. Misschien volstaat 1 dreg maat 6, maar je kunt ook denken aan een enkele haak (kan ook een double ryder haak zijn) door de kop en een dregje 8 in het lijf. Sommige vissen met een vis die met elastiek door de staartwortel aan een dreg hangt, ik doe dat liever niet.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #6
            Het is mij nu helemaal duidelijk.

            Dat wordt vanmiddag nog een verpakking dreggen maat 6 en 8 halen.

            Als ik slepend vis vanaf de kant dan vis ik altijd met een enkele neushaak en een dreg door de staart.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Oke, maar je zult dus verschillende takels moeten maken voor diverse aasvissen van diverse afmetingen.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Rolla
                Allroundvisser
                • 03-05-2009
                • 2326
                • Ter Apel

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Oke, maar je zult dus verschillende takels moeten maken voor diverse aasvissen van diverse afmetingen.
                Dat is ook mijn bedoeling. Ik houd voor de totale lengte van de takels een cm of 40 aan.

                Om de takels op te bergen ga ik ze om een stuk isolatieschuim wikkelen.
                Vaste stok | Match | Feeder

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  Ik hou al snel 60 cm aan, dan hou je nog zo'n 40 cm over als de vis getakeld is. Ik berg mijn takels op in een rig bin van Fox. Dan zijn ze mooi, veilig en schoon/droog opgeborgen.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #10
                    Ik heb voor het feedervissen zo'n koker van Sensas met schuim er in. Echter heeft mijn winkelier de grote uitvoeringen niet meer voorradig, vandaar dat ik zelf iets ga fabriceren.

                    Het enige wat hij nog had waren van die dropshottasjes, maar vindt ik minder geschikt aangezien je dan je takels in plastic zakjes moet bewaren. Ben bang dat de dreggen er dan door heen prikken.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2326
                      • Ter Apel

                      #11
                      Vanavond even bezig geweest en 3 onderlijnen gemaakt. De bovenste dreg heb ik niet vast gezet d.m.v. draad om de steel te wikkelen, maar ik heb het draad dubbel genomen door de oog gestoken en vervolgens het uiteinde van de lijn wat naar de wartel loopt er door gestoken en aangetrokken. Vervolgens een stukje tube er over heen getrokken.

                      Ik neem aan dat je bij de wikkelmethode de lijn die naar onderen loopt een paar keer om de steel wikkelt, door het oog haalt en vervolgens weer naar onderen laat lopen. Daarna schuif je de tube er over heen. Maar hoe zorg je er voor dat de wikkeling blijft zitten en niet naar beneden glijdt als je de tube er over heen wilt schuiven?
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • Rolla
                        Allroundvisser
                        • 03-05-2009
                        • 2326
                        • Ter Apel

                        #12
                        Gistermiddag de hengel voorzien van het run rig systeem en een paar uurtjes gevist met 1 hengel statisch en de andere met een dobber. Geen snoek gezien. Daarom gisteravond nog even met de dobberhengel langs de kant aan het slepen geweest en dit heeft een mooie snoek van tussen de 70 - 80 cm opgeleverd.
                        Vaste stok | Match | Feeder

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Je kunt de bovenste dreg ook vastzetten met een stukje staaldraad van een paar cm en een sleeve op de onderlijn. Voordeel is dat de haak meer de ruimte heeft.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • Rolla
                            Allroundvisser
                            • 03-05-2009
                            • 2326
                            • Ter Apel

                            #14
                            Hoe bedoel je meer ruimte? Ik schuif een anti tangle tube over de dreg en dan ik drie dreggen niet meer bewegen.
                            Vaste stok | Match | Feeder

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #15
                              Ik bedoel dat de dreg dan meer zijwaartse speling heeft.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎