PDA

View Full Version : loodzetting

minimus
13-04-2003, 21:32
Er wordt op dit forum veel gepraat over aas en lokvoer. Dit zijn meer bepaald tactische aspecten van het vissen. Ik zou graag meer van de technische aspecten van het vissen willen weten, zoals daar o.a is : de loodzetting Ik beschouw loodzetting als een primair technische aangelegenheid die volgens mij grotendeels bepaald of je veel of weinig vis vangt. Daarom wil ik graag van gedachten wisselen met de collegavissers over alles met lood te maken heeft.
Ik denk daarbij aan :
a) wat voor lood vinden jullie het beste (styllood -loodhagels
misschien wel combinatie van beide)
b) hoe is bij jullie de loodzetting op stilstaand water waar brasem en voorn te verwachten is
c) idem als b) maar dan voor stromend water
d) Als bij b) en c) de vangsten tegenvallen zijn er dan bij jullie veranderingen van loodzetting en hoe bouw je dat op.
Als je wilt reageren hoef je geen antwoord op a t/m d te geven. Ik verwacht dat die discussie gaandeweg wel volgt. Ik heb alleen dit onderwerp gekozen, omdat ik denk dat (te)veel vissers nog denken dat lood alleen maar een "instrument" is om de dobber af te stellen en dat is toch een van de grootste misvattingen in onze sport. Ik ben zeer benieuwd naar de reacties

Braakdraak
13-04-2003, 21:58
a) Bladlood.
b) 20 cm of hoger.
c) 20 cm of lager.
d) Beetje spelen. Lager, hoger. Of stand dobber veranderen. Of andere plek zoeken :D

Sensas
14-04-2003, 01:14
Hallo iedereen.

Ik denk dat de aaspresentatie het belangrijkste is. En een vis die argwanend is bijt niet. Dus het lood niet te dicht op de haak. Als je op stilstaan water vist kun je je lood ook verdelen op de lijn, of het lood op 1,5 meter van de haak platsen. Als je op stromend water vist kun je zelfs een loodje op de bodem leggen en het bulklood daar een beetje boven. Maar het blijft schuiven met lood. Er is geen viswater waar je dezelfde loodzetting kunt gebruiken. En als je de goede loodzetting hebt gevonden, is het maar de vraag of die de volgende dag nog goed is!!!!!!

Groetjes Martin

minimus
20-04-2003, 11:42
Op de site van visserlatijn zie je in de vragenrubriek over loodzetting dat de wedstrijdvissers allemaal met loodhagels vissen i.p.v met styllood. Dit gaat dan met het bekende bulklood en de valloodjes 8/9/10. Ik verbaas me hierover want de voordelen van styllood t.o.v loodhagel zijn toch algemeen bekend.
Ik vis altijd met styllood en ik zie ook niet in waarom ik met styllood de situatie met loodhagels niet kan reproduceren.
Daarom leg ik maar even de vraag weg bij onze BRASEMVISSERS. Vissen jullie met loodhagels of met styllood !!??

kantvisser
20-04-2003, 11:57
Ik gebruik altijd stijllood van Cillindretti, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt of men stijllood of loodbolletjes gebruikt, als de pen maar goed afgelood is dat is het voornaamste.

Mc.Queen
20-04-2003, 22:14
KLOPT "KANTVISSER"!!! ;)

marc rooms
23-04-2003, 00:36
Het is eigenlijk wel straf , maar deze vraag blijft terugkomen ... toch teken dat de meesten onder ons hier bijlange nog niet uit zijn.
Op dit moment doe ik het volgende (brasem - geen stroming) ik neem een pen met en dikke antenne van 1 1.5gr en lood deze uit met druppellood (drennan met het staafje erin en de rubbertjes om de draad ermee vast te zetten) waaronder enkele loodhagels komen ( nummer 8 )
uitloden gelijk met de bodem en om te beginnen al het lood gegroepeerd op een 30 40 cm van de haak. Krijg ik de beet slecht door, dan zakt n loodje tot tegen de onderlijn. pen uitloden zodat ze maar n mm boven water staat. Als ik dan toch zwaar op de bodem moet vissen dan zal ik het ganse zaakje overloden. Nu het moeilijkste: het geheel draad, dobber, haak, lood moet in evenwicht zijn (bv: is je dobber niet in evenwicht dan zul je hem gemakkelijk in de war gooien, is het lood slecht verdeeld dan gooi je dit ook in de war,is het niet verschuifbaar dan kan dat lijnbreuk tot gevolg hebben, is je nylon te dun en je vist in diep water met zware pennen ... idem .... dit alles is wat het simpele vissen soms o zo moeilijk moeilijk maakt)

Waarschijnlijk laat iedereen zich te veel beinvloeden door anderen waardoor we onze techniek te vaak veranderen en we zonder vertrouwen vissen
Groeten Marc

Eagel
23-04-2003, 09:59
Ik gebruik altijd stijllood... Werkt super... wat ik persoonlijk erg handig vind van stijllood is dat wanneer je heel
"scherp" vist je makkelijk het lood er af kan halen door bijvoorbeeld het lood aan 1 kant vast te maken aan je lijn
en op die manier heel makkelijk je dobber goed kan afstellen door kleine stukjes van het lood te verwijderen...
Dus als ik met de vaste stok ga werk ik altijd met stijllood.

Loek van Kersbergen
23-04-2003, 10:54
Hallo allemaal.
Ik gebruik vrijwel nooit styllood. Ik gebruik hagels van Dinsmores ( of
een ander merk dat goed geproduceerd zacht lood brengt). Ik knijp ze
eenvoudig tussen duim en wijsvinger op de lijn, en omdat er een klein
'putje' in het lood zit , kan ik ze met mijn duimnagel zo weer open
buigen en van de lijn halen, dat kan volgens mij met Styl niet. Je kan
natuurlijk je stylloodje aan n kant vastzetten, maar dan vind ik het
risico van blijven haken of in de war gooien te groot. Ik gebruik eigenlijk
alleen styllood als ik veel voer of vis met hennep,(Kemp voor onze
Belgische vrienden), of met millet. Als je regelmatig een paar korrels
hennep bijvoert of ook met hennep op de haak vist en je gebruikt
korrellood (hagels) dan wil je nog wel eens geplaag worden door valse
beten. De vis ziet dan de loodkorrels aan voor een hennep zaadje.
Overigens gebruik ik meestal een basis loodzetting met een bulkloodje
en een paar verklikker loodjes waarmee ik kan spelen. Aas aanbieding
is inderdaad alles. De ene keer stijf tegen de bodem, een andere keer
weer iets ' frivoler' en wat meer zwevend. Dat maakt het nou juist zo
leuk. Er is eigenlijk geen vaste regel aan te geven.
Ook denk ik, dat wanneer je altijd gewend bent geweest om met
hagels te vissen dat je niet zo snel overstapt en natuurlijk andersom
geldt net zo goed. Als het goed gaat en je merk geen frekwent verschil
in vangsten, lekker blijven voortgaan zoals je gaat!

Groetjes,

Loek

minimus
23-04-2003, 18:36
Ben ik met je eens Loek. Ik vis altijd met styllood en heb afgelopen weekend eens met loodhagels geprobeerd. Wat een ellende !! Dat wil helemaal niet zeggen dat styllood beter is dan loodhagels, maar het geeft wel aan dat ik inmmiddels zo vertrouwd ben geraakt met styllood dat ik dat treject niet nog een keer met loodhagels wil inslaan. Overigens gebruik ik de loodhageltjes 9/10 wel eens om op de onderlijn van 28 cm te zetten. Ik verbaas me er over wat dat SOMS in aan beten scheelt !! Ik denk dat de iedere visser wel door de jaren heen zijn voorkeur opgebouwd heeft en dat, mits goed gebruikt, het niet zoveel uitmaakt of je loodhagels of styllood gebruikt.

rikkie1
24-04-2003, 09:34
Volgens mij is styllood perfect te gebruiken tot dobbers met een gewicht 0.6 - 0.7. Als je hoger gaat heb je er te veel nodig en te dik, zodat je beter af bent mat een bulklood en een paar hagelloodjes

:) :)

Loek van Kersbergen
24-04-2003, 11:50
Heb ik nooit bij stilgestaan Rikkie, maar klinkt aannemelijk.
Ik heb gisteren even bij een visser aan de waterkant staan kijken. Hij
viste in de IJssel bij Gouda in water van ongeveer 2,5 m diep met een
dobber van ongeveer 1,25/1,50 gram. Het stroomde een beetje en hij
viste met een compacte loodzetting van styl's op 25 cm van de haak.
Iedere keer dat hij ophaalde hing het lood op een trosje en moest hij
het ontwarren. Wellicht door zijn verkeerde loodzetting, maar toen ik
jouw bovenstaande berichtje las, moest ik daar wel aan denken.
Zou dus best een kunnen kloppen!!
Groetjes en vang ze.

Loek :fish::fish::fish::fish::fish::fish:

minimus
27-04-2003, 12:27
Niets is minder waar. Dobbers boven de 1 gram MOETEN uitgelood worden met druppellood (OLIVETTI) anders krijg je genoemde problemen. Vervolgens moet je onder dat druppellood een rits kleine loodjes plaatsen (lineair) om - althans voor stromend water - een zo goed mogelijke aasaanbieding te garanderen. Let er op dat deze loodjes niet groot zijn (nr 9/10/11) omdat je anders consessies aan je aasaanbieding doet !!

rikkie1
29-04-2003, 13:25
Ik vis al verschillende jaren volgens dit systeem van olivetti en loodhagels en ik heb nog maar zelden een lijntje in de war gegooid

:) :)

[Gewijzigd door rikkie1 op dinsdag 29 april 2003 @ 12:28]

minimus
29-04-2003, 20:42
Dan ben je dus goed bezig, want zo moet het !!

sefan
07-05-2003, 10:13
marc, u zegt uitloden gelijk met de bodem.komt de beet slecht door zakt een loodje tot tegen de onderlijn.marc er ligt toch geen onderlijn op de grond want u vist gelijk met de bodem , scherp dus . mag ik weten hoe lang u onderlijn is. en kan men te dun vissen

rudy vis
15-05-2003, 21:51
hallo hoe moet mijn loodzetting zijn als je vist met een matchdobber en een zeer lange slag. aub help mij moet er zaterdag wedstrijd mee vissen en heb er geen bal verstand van.dank bij voorbaat :confused: :confused: :confused: :confused:

Penno Pennenramp
15-05-2003, 22:53
Hey man

Loodzetting voor de match heel simpel.
je neemt je loodlijn daar zet je afhankelijk van het gewicht een olivette op met daaronder 3 droppers dat houd je bij elkaar en daaronder 2 droppers 8,6,4 afhankelijk van stroming,diepte etc. en als allerlaatst een rolling wartel nr 20/18

Succes

minimus
24-05-2003, 11:41
Gisteren het volgende fenomeen opgepikt. Vis aast slecht en aanbeten zijn nauwelijks waarneembaar. Vissituatie : onderlijn 20 cm op de grond (totale lengte 28cm) verklikkerlood tegen lus hoofdlijn, bulklood op 56 cm van haak. Na langdurig getob en gehark zet ik er een loodhagel 10 op de ONDERLIJN bij op precies 20 cm. Beten worden opeens (verdere omstandigheden niet veranderd !!) scherper en (veel belangrijker) frequenter. Dit gaat zo een 45 minuten door en dan is het ineens helemaal over ...... !!
Verklaring : ????. Vissen blijft een moeilijke bezigheid !!

javah
27-05-2003, 11:22
Oorspronkelijk geplaatst door marc rooms
Krijg ik de beet slecht door, dan zakt n loodje tot tegen de onderlijn. pen uitloden zodat ze maar n mm boven water staat.

Marc, wat bedoel je precies met "krijg ik de beet slecht door?" en ik neem aan dat de "pen" de dobber is? en welk stuk is dan 1 mm boven water de antenne of de bovenkant van het bolle stuk van de dobber

Theo van Berner
03-06-2003, 14:10
Ik ben overgestapt van styllood (had ik ooit van m'n vader geleerd als zijnde het beste) naar kogeltjes van Dinsmores. Waarom? Simpel: ik wil zonder de lijn te beschadigen snel van bezetting kunnen veranderen en kunnen schuiven. Vooral "speel" ik met de lengte van de lijn tussen het verklikkersloodje en de haak. Dat hangt vooral af van de gretigheid van de vis om het aas te verorberen. Soms zijn ze schuw of argwanend en een andere keer bijten ze zowat je haak er af. Is bijvoorbeeld bij het laatste de afstand tussen het verklikkersloodje en de haak te groot, dan slikt de vis de haak te diep waardoor je iedere keer zit te hannessen met je hakensteker. En dat kost tijd, veel tijd.
Overigens kan je nog zo veel schuiven met je lood; als je onderlijn te stug is en het aas niet "natuurlijk" wordt aangeboden doe je nog alles voor niets verschuiven bij een argwanende aanbeet.
Groet,
Theo de Kreij.