loodzetting

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    loodzetting

    Er wordt op dit forum veel gepraat over aas en lokvoer. Dit zijn meer bepaald tactische aspecten van het vissen. Ik zou graag meer van de technische aspecten van het vissen willen weten, zoals daar o.a is : de loodzetting Ik beschouw loodzetting als een primair technische aangelegenheid die volgens mij grotendeels bepaald of je veel of weinig vis vangt. Daarom wil ik graag van gedachten wisselen met de collegavissers over alles met lood te maken heeft.
    Ik denk daarbij aan :
    a) wat voor lood vinden jullie het beste (styllood -loodhagels
    misschien wel combinatie van beide)
    b) hoe is bij jullie de loodzetting op stilstaand water waar brasem en voorn te verwachten is
    c) idem als b) maar dan voor stromend water
    d) Als bij b) en c) de vangsten tegenvallen zijn er dan bij jullie veranderingen van loodzetting en hoe bouw je dat op.
    Als je wilt reageren hoef je geen antwoord op a t/m d te geven. Ik verwacht dat die discussie gaandeweg wel volgt. Ik heb alleen dit onderwerp gekozen, omdat ik denk dat (te)veel vissers nog denken dat lood alleen maar een "instrument" is om de dobber af te stellen en dat is toch een van de grootste misvattingen in onze sport. Ik ben zeer benieuwd naar de reacties
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • Braakdraak
    Banned
    • 23-02-2003
    • 325

    #2
    a) Bladlood.
    b) 20 cm of hoger.
    c) 20 cm of lager.
    d) Beetje spelen. Lager, hoger. Of stand dobber veranderen. Of andere plek zoeken

    Reageer

    • Sensas
      Banned
      • 25-02-2003
      • 54

      #3
      Hallo iedereen.

      Ik denk dat de aaspresentatie het belangrijkste is. En een vis die argwanend is bijt niet. Dus het lood niet te dicht op de haak. Als je op stilstaan water vist kun je je lood ook verdelen op de lijn, of het lood op 1,5 meter van de haak platsen. Als je op stromend water vist kun je zelfs een loodje op de bodem leggen en het bulklood daar een beetje boven. Maar het blijft schuiven met lood. Er is geen viswater waar je dezelfde loodzetting kunt gebruiken. En als je de goede loodzetting hebt gevonden, is het maar de vraag of die de volgende dag nog goed is!!!!!!

      Groetjes Martin

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Op de site van visserlatijn zie je in de vragenrubriek over loodzetting dat de wedstrijdvissers allemaal met loodhagels vissen i.p.v met styllood. Dit gaat dan met het bekende bulklood en de valloodjes 8/9/10. Ik verbaas me hierover want de voordelen van styllood t.o.v loodhagel zijn toch algemeen bekend.
        Ik vis altijd met styllood en ik zie ook niet in waarom ik met styllood de situatie met loodhagels niet kan reproduceren.
        Daarom leg ik maar even de vraag weg bij onze BRASEMVISSERS. Vissen jullie met loodhagels of met styllood !!??
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • kantvisser
          Bart Van Peborgh
          • 24-12-2002
          • 837
          • Koningskooikt

          #5
          Ik gebruik altijd stijllood van Cillindretti, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt of men stijllood of loodbolletjes gebruikt, als de pen maar goed afgelood is dat is het voornaamste.
          Groeten van Kantvisser

          Bart Van Peborgh
          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
          Koning 2004

          http://mokabe.be

          Reageer

          • Mc.Queen
            Sportvisser
            • 19-09-2003
            • 577

            #6
            KLOPT "KANTVISSER"!!!
            Greetings Mc.Queen!!!
            Tot volgende Maandag!!!

            Reageer

            • marc rooms
              Newbie
              • 10-10-2002
              • 42

              #7
              Het is eigenlijk wel straf , maar deze vraag blijft terugkomen ... toch teken dat de meesten onder ons hier bijlange nog niet uit zijn.
              Op dit moment doe ik het volgende (brasem - geen stroming) ik neem een pen met en dikke antenne van 1 à 1.5gr en lood deze uit met druppellood (drennan met het staafje erin en de rubbertjes om de draad ermee vast te zetten) waaronder enkele loodhagels komen ( nummer 8 )
              uitloden gelijk met de bodem en om te beginnen al het lood gegroepeerd op een 30 à 40 cm van de haak. Krijg ik de beet slecht door, dan zakt één loodje tot tegen de onderlijn. pen uitloden zodat ze maar één mm boven water staat. Als ik dan toch zwaar op de bodem moet vissen dan zal ik het ganse zaakje overloden. Nu het moeilijkste: het geheel draad, dobber, haak, lood moet in evenwicht zijn (bv: is je dobber niet in evenwicht dan zul je hem gemakkelijk in de war gooien, is het lood slecht verdeeld dan gooi je dit ook in de war,is het niet verschuifbaar dan kan dat lijnbreuk tot gevolg hebben, is je nylon te dun en je vist in diep water met zware pennen ... idem .... dit alles is wat het simpele vissen soms o zo moeilijk moeilijk maakt)

              Waarschijnlijk laat iedereen zich te veel beinvloeden door anderen waardoor we onze techniek te vaak veranderen en we zonder vertrouwen vissen
              Groeten Marc
              Zeelt.....enzo.

              Reageer

              • Eagel
                Newbie
                • 14-04-2003
                • 21

                #8
                Ik gebruik altijd stijllood... Werkt super... wat ik persoonlijk erg handig vind van stijllood is dat wanneer je heel
                "scherp" vist je makkelijk het lood er af kan halen door bijvoorbeeld het lood aan 1 kant vast te maken aan je lijn
                en op die manier heel makkelijk je dobber goed kan afstellen door kleine stukjes van het lood te verwijderen...
                Dus als ik met de vaste stok ga werk ik altijd met stijllood.

                Reageer

                • Loek van Kersbergen
                  Met enige kennis...
                  • 03-01-2003
                  • 289
                  • Lekkerkerk

                  #9
                  Hallo allemaal.
                  Ik gebruik vrijwel nooit styllood. Ik gebruik hagels van Dinsmores ( of
                  een ander merk dat goed geproduceerd zacht lood brengt). Ik knijp ze
                  eenvoudig tussen duim en wijsvinger op de lijn, en omdat er een klein
                  'putje' in het lood zit , kan ik ze met mijn duimnagel zo weer open
                  buigen en van de lijn halen, dat kan volgens mij met Styl niet. Je kan
                  natuurlijk je stylloodje aan ŽŽn kant vastzetten, maar dan vind ik het
                  risico van blijven haken of in de war gooien te groot. Ik gebruik eigenlijk
                  alleen styllood als ik veel voer of vis met hennep,(Kemp voor onze
                  Belgische vrienden), of met millet. Als je regelmatig een paar korrels
                  hennep bijvoert of ook met hennep op de haak vist en je gebruikt
                  korrellood (hagels) dan wil je nog wel eens geplaag worden door valse
                  beten. De vis ziet dan de loodkorrels aan voor een hennep zaadje.
                  Overigens gebruik ik meestal een basis loodzetting met een bulkloodje
                  en een paar verklikker loodjes waarmee ik kan spelen. Aas aanbieding
                  is inderdaad alles. De ene keer stijf tegen de bodem, een andere keer
                  weer iets ' frivoler' en wat meer zwevend. Dat maakt het nou juist zo
                  leuk. Er is eigenlijk geen vaste regel aan te geven.
                  Ook denk ik, dat wanneer je altijd gewend bent geweest om met
                  hagels te vissen dat je niet zo snel overstapt en natuurlijk andersom
                  geldt net zo goed. Als het goed gaat en je merk geen frekwent verschil
                  in vangsten, lekker blijven voortgaan zoals je gaat!

                  Groetjes,

                  Loek
                  ****************************
                  MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                  ****************************

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Ben ik met je eens Loek. Ik vis altijd met styllood en heb afgelopen weekend eens met loodhagels geprobeerd. Wat een ellende !! Dat wil helemaal niet zeggen dat styllood beter is dan loodhagels, maar het geeft wel aan dat ik inmmiddels zo vertrouwd ben geraakt met styllood dat ik dat treject niet nog een keer met loodhagels wil inslaan. Overigens gebruik ik de loodhageltjes 9/10 wel eens om op de onderlijn van 28 cm te zetten. Ik verbaas me er over wat dat SOMS in aan beten scheelt !! Ik denk dat de iedere visser wel door de jaren heen zijn voorkeur opgebouwd heeft en dat, mits goed gebruikt, het niet zoveel uitmaakt of je loodhagels of styllood gebruikt.
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • rikkie1
                      Frequent aanwezig
                      • 09-01-2003
                      • 161

                      #11
                      Volgens mij is styllood perfect te gebruiken tot dobbers met een gewicht 0.6 - 0.7. Als je hoger gaat heb je er te veel nodig en te dik, zodat je beter af bent mat een bulklood en een paar hagelloodjes

                      Don\'t worry be happy

                      Reageer

                      • Loek van Kersbergen
                        Met enige kennis...
                        • 03-01-2003
                        • 289
                        • Lekkerkerk

                        #12
                        Heb ik nooit bij stilgestaan Rikkie, maar klinkt aannemelijk.
                        Ik heb gisteren even bij een visser aan de waterkant staan kijken. Hij
                        viste in de IJssel bij Gouda in water van ongeveer 2,5 m diep met een
                        dobber van ongeveer 1,25/1,50 gram. Het stroomde een beetje en hij
                        viste met een compacte loodzetting van styl's op 25 cm van de haak.
                        Iedere keer dat hij ophaalde hing het lood op een trosje en moest hij
                        het ontwarren. Wellicht door zijn verkeerde loodzetting, maar toen ik
                        jouw bovenstaande berichtje las, moest ik daar wel aan denken.
                        Zou dus best een kunnen kloppen!!
                        Groetjes en vang ze.

                        Loek :fish::fish::fish::fish::fish::fish:
                        ****************************
                        MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                        ****************************

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Niets is minder waar. Dobbers boven de 1 gram MOETEN uitgelood worden met druppellood (OLIVETTI) anders krijg je genoemde problemen. Vervolgens moet je onder dat druppellood een rits kleine loodjes plaatsen (lineair) om - althans voor stromend water - een zo goed mogelijke aasaanbieding te garanderen. Let er op dat deze loodjes niet groot zijn (nr 9/10/11) omdat je anders consessies aan je aasaanbieding doet !!
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • rikkie1
                            Frequent aanwezig
                            • 09-01-2003
                            • 161

                            #14
                            Ik vis al verschillende jaren volgens dit systeem van olivetti en loodhagels en ik heb nog maar zelden een lijntje in de war gegooid




                            [Gewijzigd door rikkie1 op dinsdag 29 april 2003 @ 12:28]
                            Don\'t worry be happy

                            Reageer

                            • minimus
                              Specimen Hunter
                              • 19-03-2003
                              • 1203
                              • Tilburg

                              #15
                              Dan ben je dus goed bezig, want zo moet het !!
                              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎