vang je nu nog wel wat

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • dennis15
    Newbie
    • 08-03-2003
    • 8

    vang je nu nog wel wat

    hoi allemaal
    ik ga donderadg vissen op witvis maar vangje nou wel eens wat
    hoeveel procent vang je nou ongeveer
    ik vis in een kanaal

    groetjes dennis
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    #2
    Natuurlijk vang je wel wat Dennis, maar hoeveel dat zal toch ook wel een beetje van jezelf afhangen. Vissen is NIET dobber aan een draadje, aas aan een haakje en voer in het water. Dat is misschien ook wel vissen, maar op een verkeerde manier. Je zult in dit forum in de diverse rubrieken wel gelezen hebben dat het van heel veel factoren afhankelijk is of je vis vangt of niet. Goed vissen leer je volgens mij alleen door het heel veel te doen én door van je gemaakte fouten te leren. Ik vis al 30 jaar en iedere vissessie is weer anders en iedere vissessie maak ik nog kleine en soms grote fouten. Achteraf denk je dan, hoe kan ik zo stom zijn geweest. Toch denk ik als je nadenkt over datgene wat je fout gedaan hebt (en je dus de intentie hebt om het een volgende keer anders aan te pakken) je op de goede weg zit.
    Succes !!
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

    Reageer

    • javah
      Frequent aanwezig
      • 25-05-2003
      • 173

      #3
      minimus, verteld dan eens waar ik in een vissessie aan moet denken als basis? als het lijntje in het water met aas niet de goede manier is?

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Beste Javah (heb je even ?)

        Een goede basis begint met het kennen van je viswater. Dat kan alleen ervarinsgewijs gebeuren. Na verloop van tijd ken je de beste stekken, waar de meeste vis zit (ik ga er vanuit dat je vrij vist, dus nog geen wedstrijden) Vervolgens moet je materiaal uitgebalanceerd zijn. Dat betekent licht vissen, zo licht als de omstandigheden het toelaten. Dus geen dobber van 1 gram als 0,5 ook kan, geen 16% als 10% ook mogelijk is, geen haak 14 als haak 22 moet of andersom !!! Zeer belangrijk in de basis is goed peilen. Goed peilen is belangrijk niet alleen op de exacte visstek maar ook in de omgeving daarvan. Goed peilen lijkt makkelijk, maar schijnbaar doet half Nederland het nog fout. Peilen direct onder de top.
        Nog een basistechniek : de functie van het lood in dienst zien van de te vangen vis en niet als alleen maar verzwaring van de dobber. Met andere woorden : indien de vis niet aast deze aaspresentatie te beïnvloeden door met je lood te schuiven (zie rubriek loodzetting op dit forum) Volgende basistechniek : voeren.
        Ik heb niet de waarheid in pacht maar op dit gebied schakelt menig visser zichzelf al uit door foute voertechniek. Voer moet op de voerplek en niet buiten bereik van de voerplek gegooid worden (pas op met taludvorming) Waar ga je op vissen : voorn = actief voer, brasem = inactief voer. Te droog voer is funest, te nat waarschijnlijk ook.
        Doe je dit alles naar behoren dan heb je mijns inziens een goede basis gelegd. Maar pas op voor al te veel optimisme. Er blijven dagen dat je alles dik in orde denkt te hebben en dat je geen staart vangt. Dat is het ondoorgrondelijke van vissen en dat maakt het ook zo enorm leuk. Het onvoorspelbare !!
        Zoals gezegd : ik heb de waarheid niet in pacht, en misschien ben ik iets vergeten dus als andere vissers nog iets toe te voegen hebben, graag.

        Ik wens je in ieder geval veel succes toe op de weg naar BETER vissen.
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • kantvisser
          Bart Van Peborgh
          • 24-12-2002
          • 837
          • Koningskooikt

          #5
          hoy minimus

          mooie uitleg
          ben je wel even zoet mee geweest zeker.
          Groeten van Kantvisser

          Bart Van Peborgh
          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
          Koning 2004

          http://mokabe.be

          Reageer

          • minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

            #6
            Met de uitleg niet zo lang Kantvisser, met de uitvoering ervan al
            30 jaar !!!
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

            Reageer

            • javah
              Frequent aanwezig
              • 25-05-2003
              • 173

              #7
              mini, goed verhaal daar kan ik een hoop mee. wat bedoel je met 16% of 10%. En hoe weet je of je de juiste haak hebt?

              dank je

              Reageer

              • Maximilian
                Met enige kennis...
                • 12-02-2003
                • 352

                #8
                Hoi,

                Ik denk dat met 10% en 16% de lijndikte bedoeld wordt. Op stilstaand water wordt in principe zo licht mogelijk gevist (10% (spreek uit: tien honderdste) is een dunnere/lichtere lijn dan b.v. 16%. Er wordt een afweging gemaakt tussen zo licht mogelijk vissen en de kracht die de lijn moet kunnen hebben. Een dikkere lijn heeft (logischerwijs) een grotere trekkracht en komt dus van pas als je op zwaardere/sterkere vissen wilt gaan vissen of in water dat volzit met snags (waterplanten/boomwortels etc.). Zo kies je ook je haken : een kleine haak (hoe hoger het haaknummer hoe kleiner de haak) zal minder snel door de vis worden opgemerkt, maar als de haak te klein is in verhouding met de vis die je aanslaat loop je grote kans je vis te verspelen.
                Het materiaal wat je gaat gebruiken is dus sterk afhankelijk van de plek waar je wil gaan vissen en de vissen die je daar denkt aan te treffen.

                Er zijn een heleboel vissers op dit forum die waarschijnlijk heel wat meer weten dan ik over welk materiaal je precies nodig hebt om op de verschillende manieren te vissen. Dit is dus de aangewezen plek om je daar over te informeren. Je zult alleen iets specifieker moeten zijn m.b.t. de vragen die je stelt. Waar ga je vissen ? Vis je met een vaste stok of met een werphengel ? Welke vissen hoop je te vangen. Etc.

                vriendelijke groeten van een visvriend,
                :smikkel:
                g\'day to y\'all folks,

                :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                Reageer

                • javah
                  Frequent aanwezig
                  • 25-05-2003
                  • 173

                  #9
                  mini wat bedoel je met actief voer? maden en wormen? zo ja waarom pakken ze dan ook brood?

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Nee, actief voer heeft niets met aas te maken. Actief voer is lokvoer dat in het water nog "nawerkt" Actief voer gebruik je hoofdzakelijk op voornvisserij, omdat er een werking vanuit gaat waar voorns nou eenmaal dol op zijn. Dit in tegenstelling tot inactief (of zoals wij het noemen "dood" lokvoer) voor brasemvisserij. Brasems hebben het niet zo op actieve of werkende voeren, omdat zij van nature de bodem aftasten naar voedsel en dus een werkend voer waarvan deeltjes boven de voerplek zweven niet zien zitten. Je zult merken als je kant en klaar brasemvoer bevochtigd dit nogal kleverig is in tegenstelling tot een kant en klaar voornvoer. Een brasemvoer moet je ook altijd in 3 of 4 tijden bevochtigen om uit te sluiten dat er nog enige werking vanuit gaat (dat is althans mijn mening !!)Een voornvoer kan naar mijn idee niet luchtig genoeg zijn. Ik maak dat altijd in 2 tijden nat en prop dit door de fijnste zeef die ik heb (1,5 mm)
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎