verspeelde vis !!!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    verspeelde vis !!!

    Vandaag een karrevracht brasem verspeelt door zogenaamde "losschieters". Nou zal ik, voordat ik reacties krijg over verkeerde of botte haken, dat alvast uit de wereld helpen want ik gebruik Kamasan haken en die zijn niet bot en die zijn niet verkeerd. Blijft wel overeind dat ik niet kan verklaren dat er zo'n 20 brasems tijdens het landen losgeschoten zijn. Nou vis ik niet voor de eerste keer op brasem, maar dit is me eigenlijk nog nooit gebeurt. Ikzelf zit in de richting van aaspresentatie te denken, want het kan niet anders zijn dan dat deze losschieters miniem gehaakt zijn, anders had ik ze binnengehaald.
    Heeft iemand dit fenomeen ook wel eens meegemaakt of heeft iemand een suggestie hoe dit vervelende voorval in de toekomst te voorkomen ???
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • jagt

    #2
    hoi
    Ik denk aan lijners ,vals gehaakt .
    Zeker weten doen we het nooit want onder water kijken is best moeilijk voor niet vissen
    OPlossing mischien om de lijnlengte onder de dobber te verkleinen zodat je verder van de bodem vist.

    mzzl cor

    Reageer

    • minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

      #3
      Daar heb ik niet aan gedacht Cor maar volgens mij heb je wel een punt. Het viel mij namelijk op, dat bij veel van de verspeelde brasems mijn topelastiek er volledig uitging, hetgeen een teken kan zijn dat ze niet traditioneel gehaakt zijn. Een flinke brasem die ik in de bek haak trekt er in ieder geval niet mijn hele elastiek uit (een zeelt bijvoorbeeld wel !!!) Zijn er mensen die bij het fenomeen lijnzwemmers "anders" gaan vissen, of mogelijk de suggestie die Cor oppert hanteren ???
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

      Reageer

      • rudy vis
        sportvisser
        • 01-02-2003
        • 656
        • merelbeke

        #4
        hallo minimus ik vis ook met kamasan en het zijn goede haken.wat je de volgende keer moet proberen bij losschieters is je eerste loodje op 5cm van de haak plaatsen.als het gepikte vis is helpt het niet.hoe ver lag je onderlijn op de grond???? groeten rudy

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Om precies te zijn Rudy 28 cm ofwel de totale lengte van de onderlijn. (verklikkerlood zat tegen de lus van de hoofdlijn)
          Vallood op 58 cm.
          Ik begin er trouwens wel schik in te krijgen want uit alles begint nu te blijken dat ik toch iets in essentie fout heb gedaan.
          Als je zegt Rudy eerste loodje op 5 cm van de haak, is dat dan een
          loodhagel 8/9 of 10 of mogelijk nog kleiner ??
          In ieder geval alvast bedankt voor de waardevolle tip !!!
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • jagt

            #6
            hoi
            Heb al eens een wedstrijd gewonnen met
            een langstelige haak no.20 met een loodje op de steel {kleinst mogelijke hageltje}.
            Natuurlijk weet je nooit of dat de oorzaak was van het dubbelen van het gewicht van no.2
            Ik denk maar zo niet geschoten is altijd mis.
            Dus experimenteren is het remedie.

            ke: ke: ke: ke: ke:

            mzzl cor

            Reageer

            • kantvisser
              Bart Van Peborgh
              • 24-12-2002
              • 837
              • Koningskooikt

              #7
              Hey minimus

              het liegt zeker niet aan je haken en ook niet aan je aaspresentatie, het is gewoon de tijd van het jaar, het is paaitijd en de vis is niet gerust, door het koude weer van de laatste dagen is de die bijna aan het paaien was gestopt met paaien en daardoor is de vis niet gerust, je kunt makkelijk vis op je voerplek krijgen maar omdat hij niet uitgepaaid is is de vis onrustig en zwemt hij makkelijk in je lijn waardoor je de vis haakt in één of ander lichaamsdeel en dan makkelijk lost, verder moet je het niet zoeken.
              Groeten van Kantvisser

              Bart Van Peborgh
              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
              Koning 2004

              http://mokabe.be

              Reageer

              • Braakdraak
                Banned
                • 23-02-2003
                • 325

                #8
                Tijdens de schaarperiode (de voorn is geweest, de brasem is nog bezig, maar is bijna voorbij) vang je veel lijnzwemmers (brasems die je haakt op andere plaatsen dan in de bek.

                Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is, maar deze vis is overal het algemeen wilder dan in de bek gehaakte vis, waardoor je ze gauwer verspeelt. Als je deze vis verspeelt, is daar niets aan te doen.

                Als de vis wel in de bek is gehaakt en verspeelt, dan moet misschien het gebruik van een weerhaak overwegen. Deze haken zijn over het algemeen beter bevestigd in de bek van de vis dan menig andere haak.

                Tijdens de schaarperiode is ontzettend veel vis te vangen. Enkele 'nepvissers' hebben 100 kilo vis gevangen (allemaal lijnzwemmers) m.b.v grote haken (haakje nummer 16) en dik snoer (16/00). Tja, dat is de schaarperiode.



                [Gewijzigd door Braakdraak op zaterdag 17 Mei 2003 @ 21:39]

                Reageer

                • benny
                  dobbertjesvraagbaak
                  • 09-12-2002
                  • 383
                  • omgeving Leuven(B)

                  #9
                  Hoi minimus,

                  ik denk ook wel dat je het moet zoeken in de richting van lijnzwemmers.
                  Vragen die je jezelf moet stellen om mogelijk tijdens het vissen reeds tot een duidelijker beeld te komen van je probleem
                  *De vissen die je toch op het droge krijgt zijn die allemaal in de bek gehaakt,
                  *of heb je meer dan gewoonlijk een foutief gehaakte vis binnen gehaald?
                  Ik denk dat je in dat geval best eens probeert met minder lijn op de bodem te vissen.Ook het verschuiven van je lood naar de haak toe kan mogelijk een verbe****** zijn(denk ik).
                  *Zijn de vissen vooraan gehaakt?
                  probeer dan eens met een andere grootte van haak.
                  succes,
                  Benny
                  Vissen is NIET mijn hobby,
                  Vissen is mijn leven!

                  Reageer

                  • rudy vis
                    sportvisser
                    • 01-02-2003
                    • 656
                    • merelbeke

                    #10
                    hallo minimus het loodje dat ik bedoelde is ee 10 maar is geen exacte wetenschap.ik heb zaterdag een eerste plaats verspeeld.3grote brasems verspeeld.losgeschoten voor mijn net.ik denk dat ik niet ver genoeg op de grond gevist heb daar het met pieren was.ik was de zevende maar wel ontgoocheld.zodus je bent niet alleen die het tegenkomt.groeten

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Jullie maken het er niet makkelijker op visvrienden. Nou zegt Benny minder zwaar op de grond te vissen, en nou zeg jij Rudy dat je 3 kapitale brasems verspeeld hebt juist omdat je niet zwaar genoeg op de grond gevist heb. Moet ik nu uit jouw verhaal destilleren Rudy, dat je met pieren altijd zwaar op de grond moet zitten ?? of m.a.w is het soort aas afhankelijk van hoe zwaar je op de grond vist. Dit is voor mij een redelijke nieuwe ontwikkeling waar ik toch wel iets meer van wil weten.
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • benny
                        dobbertjesvraagbaak
                        • 09-12-2002
                        • 383
                        • omgeving Leuven(B)

                        #12
                        Hey Mini,
                        wat ik je probeerde duidelijk te maken is dat wanneer je denkt dat jouw verspeelde vissen mogelijk niet in de bek gehaakt waren, het misschien een oplossing is om dit te vermijden door minder zwaar op de grond te vissen.
                        Rudy daarentegen gaat van de veronderstelling uit dat zijn 3 brasems wel correct gehaakt waren maar dat ze waarschijnlijk zijn pieren onvoldoende in de bek hadden op het moment dat hij aansloeg.Om de vis dan de kans te geven zijn haak(met een relatief groot aas zoals pieren)voldoende op te nemen geeft hij de voorkeur iets meer op de bodem te vissen.Mijn inziens een correcte benadering.
                        Waar het dus op aan komt is om eerst proberen uit te maken of uw vissen in de bek gehaakt waren vooraleer te beslissen of je meer of minder op de bodem gaat vissen.
                        Hopelijk heb je iets meer aan deze verduidelijking.
                        Vang ze!!
                        :smikkel: :smikkel: :smikkel:
                        Benny
                        Vissen is NIET mijn hobby,
                        Vissen is mijn leven!

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          In dat licht bezien Benny is het dus wel degelijk zo dat naarmate het aas groter wordt het aan te bevelen is om zwaarder op de grond te vissen. Ik bedank jullie voor de uitleg en ga zeer zeker jullie advies uitproberen. Ik laat natuurlijk nog iets hierover weten
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • rikkie1
                            Frequent aanwezig
                            • 09-01-2003
                            • 161

                            #14
                            Wat hiertegen kan doen is volgens mij het volgende:

                            De vis pakt het aas en voelt te veel weerstand van de lijn, dus moet je zwaarder op de grond gaan vissen en hiermee bedoel ik je dobber + lood omhoog schuiven. Hierdoor krijg de vis de kans om het aas iets meer te nemen

                            ofwel

                            De vissen zitten te wroeten als gekken in je voer en hierdoor heb je meer kans op gepikklede vissen. Wat je hiertegen kan doen is een metertje van je voerplek vissen. Hier is de toestand wat kalmer en zal je daarom evenveel of zelfs meer vis vangen.

                            Hopelijk heb je hier wat aan en ik zou zeggen probeer het eens

                            Groeten

                            Rikkie

                            Don\'t worry be happy

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎