witvishandel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • vislood
    Sportvisser
    • 18-03-2003
    • 717
    • Grubbenvorst

    witvishandel

    wat is waar van de verhalen dat in Nederland massaal de witvis wordt weggevangen en in belgië wordt verkocht.(zie verhaal van Frederik over casters) in de Biesbos zouden tonnen witvis zijn weggevangen. Misschien is dit de reden waarom de vis op de Maas zo slecht bijt.
    Groetjes Ruud
    Groetjes Ruud
  • patrick vd broek
    Newbie
    • 22-04-2003
    • 14

    #2
    dag vislood
    wat is waar ik geloof niet dat er vis word verkocht aan belgie.
    het kan wel zo zijn dat wanneer de visstand ergens enorm is dat er vis afgehaald word en bijvoorbeeld dus in belgie word uitgezet.
    maar dat gaat wederzijds ook zo,dat zijn afspraken van de overheid.
    wat ook gebeurd is dat duitsers in nederland komen om vrij te vissen en die eten de gevangen vis op.
    maar wat echt veel invloed heeft op de visstand is het jaarlijks terugkerende hoogwater.
    in limburg word over het algemeen slecht vis gevangen,maar als je dan 2 sluizen boven noord limburg komt weet je niet wat je overkomt.
    je vangt dan vis bij het leven.
    dit is een ervaring die ik als limburger heb.
    door het hoge water heb je veel stroming en worden de sluizen open gegooid.
    hierdoor verdwijnen veel vissen richting holland,maar gaan de sluizen weer dicht dan kan de vis nooit meer terug keren.
    dat is tenminste mijn theorie,ik wil graag ook andermans mening hierover horen.
    ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

    met vriendelijke visgroeten van patrick
    patrick vd broek

    Reageer

    • jos.holl

      #3
      Van die vishandel weet ik ook niets.
      Ik woon aan de Maas in Braband en kan me niet herrineren dat zo vroeg in het jaar en zo langdurig de vis zo goed beet als nu.
      En inderdaad ik kan me vvorstellen dat die hoge waterstand van invloed kan zijn.
      Hier is trouwens al een topic van. (patrick)
      Zie Hengelsport Algemeen.
      Hoge waterstand / visstand????


      [Gewijzigd door jos.holl op vrijdag 2 Mei 2003 @ 05:14]

      Reageer

      • antje
        Frequent aanwezig
        • 01-03-2003
        • 120

        #4
        Hoi,
        Wat mij ter ore is gekomen is dat er een hoop buitenlandse stroopers hier in nederland aktief zijn in het zoete, en inderdaad de massaal gevangen vis in o.a. België verkoopt.

        groetjes Antje
        Vandaag is morgen alweer gisteren. SHIT, alweer achter het net gevist dus !!

        Reageer

        • Kapitein
          Banned
          • 20-02-2003
          • 40

          #5
          de meeste vis die in Belgie uitgezet word komt inderdaad van Nederland maar komt zeker niet van stropers zoals Antje aangeeft, de brasem die in belgie uitgezet word, komt allemaal van erkende vishandelaars of kwekers, de brasem die aan belgie verkocht word, word met netten gevangen op het ijselmeer of hollandsdiep, en als deze niet uitgevoerd werd dan zou deze toch verwerkt worden om vismeel van te maken voor de veehandel en dit allemaal om de verbraseming van het water tegen te gaan,het word trouwens hoog tijd dat jullie stoppen met altijd de schuld dat de vis slecht bijt op de belgen te stoken.De meeste hollanders hebben niet graag dat wij belgen in holland komen visen omdat wij meestal meer vis vangen dan de plaatslijke vissers, en dan worden wij met de vinger gewezen "Daar die belgen komen al onze vis wegvangen" ik ben die opmerkingen beu als ik zit te vissen zit ik graag rustig te genieten en ik word niet graag gestoord door lastige hollanders, dat is trouwens de reden waarom ik geen vergunning gekocht heb dit jaar, en ik zal dus niet meer te zien zijn op hollandse waters.

          Reageer

          • vislood
            Sportvisser
            • 18-03-2003
            • 717
            • Grubbenvorst

            #6
            Hoi kapitein,
            dit is geen verwijt, die ene Belg die twintig of dertig platte meeneemt doet het hem niet. Maar als je de Nedelandse vergunning naleest zul je zien dat het in Nederland verboden is om met een net op witvis te vissen ook op het Ijselmeer dus die "handelaren" zijn vermoedelijk alleen maar ordinaire stropers.Je bent van harte welkom in Nederland, misschien kan ik nog wat van je leren.
            Groetjes Ruud.
            Groetjes Ruud

            Reageer

            • john van den broek
              Specimen Hunter
              • 30-03-2003
              • 1089
              • Venray

              #7
              Hoi Kapitein,

              Ook ik sluit me aan bij Ruud. Ik vind het jammer dat je niet in Nederland komt vissen omdat er enkele afgunstige Hollanders bestaan. Als je langs mij aan het water zou zitten en jij vangt de een na de ander terwijl ik geen beet krijg, kom ik eerder bij je kijken hoe je het doet in plaats van achterlijke opmerkingen te plaatsen.
              Dus Kapitein, koop een visvergunning en kom gerust in Nederland vissen.

              Vriendelijke visgroeten, John.
              Groet John.

              www.baitstore.nl

              Reageer

              • jos.holl

                #8
                Als je langs mij komt zitten heb je geen vergunning nodig ik mag met twee hengels vissen dus je bent welkom

                Reageer

                • Christ

                  #9
                  Een kapitein verlaat de boot het laatst niet als eerste.
                  Groetjes
                  Christ.

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Maar best begrijpelijk als je de commentaren leest he?

                    Stropers? Vissen verkocht aan Belgen, en nog wat verwijten...

                    Wat ik hier al gezien heb, zijn van die buitenlanders, die hier op kroeskarpertjes en karper komen vissen, op een vijver waar ze deze niet mogen meenemen, of gewoon op openbaar water. Hebben geen vergunning of niets , komen met een man of 6 in en busje, elk 2 lijntjes en een paar frigoboxen... Dat is niet om uit te zetten hoor, maar om op te eten of door te verkopen!

                    Wat ik ook nog even wil aanhalen, niet alle vis wordt met netten geschept en verkocht aan de Hollanders of Belgen he! De ene keer zijn het handelaren die de opdracht krijgen een vijver, meer, kanaal af te vissen omdat één visoort de bovenhand krijgt. Dit in samenwerking met de overheid. De andere keer zal een kweker, die zelf vissen kweekt, op kweekvijvers de vis leveren. Waarom is het zo dat de hollanders precies denken dat er geen viskwekers bestaan? Bestaan wel degelijk hoor! Of denk je dat de uitzetting van voorn van allemaal 15cm geschepte voorn is?

                    Ik zou zeggen, niet zo overdrijven kwa speculaties!

                    Tussen haakjes zou ik willen pleiten voor een quota die vissers maximaal zouden mogen meenemen... Nu mag je op een openbaar water praktisch alles wat de maat heeft, gewoon meenemen. Dit zou moeten veranderen naar een quota van bvb 2 brasems, 2 voorns, 1 zeelt, 1 snoekbaars... Dit om de vissers die hun diepvriezer volstoppen met gevangen vis, of stropers een halt toe te roepen...
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • Kapitein
                      Banned
                      • 20-02-2003
                      • 40

                      #11
                      ik geef je volledig gelijk slafes

                      Reageer

                      • Braakdraak
                        Banned
                        • 23-02-2003
                        • 325

                        #12
                        Ik heb het met mn ogen zien gebeuren. En het is legaal.

                        In de visrijke havens van Makkum werd door een grote vissersboot m.b.v een sleepnet tonnen aan witvis uit het water gehaald.
                        3 dagen eerder wist ik in een haven 50 kilo voorn te vangen.
                        De dag dat deze boot langskwam: 39 visjes, 4 kilo. Het was een hele slechte visdag.

                        Deze vissen werden niet dood geslagen zoals wij dat moeten doen. Deze vissen stikten. Ik zou ik mijn hele leven nooit zoveel vis kunnen vangen als die boot dat in één ogenblik deed.

                        Maar rally-vissen brengt de visserij een slechte naam. Rally-vissen heeft een nadelige invloed op de visstand.

                        .... wat een onzin.

                        [Gewijzigd door Braakdraak op maandag 5 Mei 2003 @ 16:00]



                        [Gewijzigd door Braakdraak op maandag 5 Mei 2003 @ 16:03]

                        Reageer

                        • jos.holl

                          #13
                          Ik zie niet in wat eedere reacties met rallyvissen te maken hebben.
                          Volgens mij gaat het hierom wie de schoen past trekt hem aan.
                          De discussie ging over hele andere zaken.

                          Ik ben er ook niet blij mee dat visboten op sommige plekken de visstand beinvloeden. Dikwijls denk ik is het geoorloofd doordat het zoals eerder aangegeven beroepsvissers zijn of op verzoek bepaalde soorten in overvloed verwijderen. Natuurlijk zijn er ook stropers en zover mij bekend is wordt er door de overheid hier in toenemende mate aandacht aan besteed.

                          Over de Belgen kan ik me niet voorstellen dat Nederlanders een hekel aan hun hebben omdat ze veel vangen of meenemen.
                          Ik kom alleen maar gezellige Belgen tegen en ze kunnen goed vissen.
                          De mensen die dit niet graag hebben hangen volgens mij er een plaatje aan, in dit geval Belg.
                          Maar ik denk dat ze net zo min blij zijn als er toevallig elke week een Nederlander langs hem zit die dubbel zo veel of nog meer als hij vangt.

                          Relatief gezien denk ik dat het allemaal wel meevalt.
                          Maar de bekende mug is groter gegroeit naar Olifant.

                          Reageer

                          • Braakdraak
                            Banned
                            • 23-02-2003
                            • 325

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jos.holl
                            Ik zie niet in wat eedere reacties met rallyvissen te maken hebben.
                            Volgens mij gaat het hierom wie de schoen past trekt hem aan.
                            De discussie ging over hele andere zaken.
                            Hiermee wou ik dus de kleine impact van het rally-vissen duidelijk maken. Jammer dat ik dat moet uitleggen.

                            Reageer

                            • lex

                              #15
                              :noidea: :mecry: :noidea: :mecry:

                              [Gewijzigd door lex op woensdag 7 Mei 2003 @ 17:44]

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎