gesloten molen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kurt1968
    Frequent aanwezig
    • 10-08-2009
    • 153
    • Wetteren

    gesloten molen

    Ik lees vaak over matchvissen met een molen met gesloten kap, bv ABU 506.


    Hoe gebruik je dergelijke molen , hoe werp je ?
    Gaat dit makkelijk , en wat zijn dan de voordelen van zo'n molen ?
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Ik noem het nostalgie. Het concept is in mijn ogen compleet achterhaald door de hedendaagse molens. Vaak is de slip enzo ook inferieur.

    Gebruik: lastiger
    Werpen: minder ver
    Makkelijk: niet bepaald (denk aan knopen/pruiken)
    Voordelen: ??????
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • raymond
      Frequent aanwezig
      • 05-07-2003
      • 126
      • maastricht

      #3
      Hallo Kurt,

      de molen gebruik je als een gewone molen op stilstaand water, op stromend water in combinatie met stickfloats, avon dobbers, voor deze visserij de beste molen.
      De centerpin reel is dan eigenlijk nog beter.

      De voordelen volgens mij ,
      juist geen last van pruiken , als het hard waait (gesloten molen)
      zeer simpel slipsysteem,door terug draaien
      vinger op spoel drukken,lijn komt vrij en komt tegen vinger, inwerpen
      werpt zeer goed.

      De molen is wel een stuk trager dan een gewone molen, voor het normale matchvissen tot 20-25 mtr.is het heel fijn vissen.


      Met dergelijke molens kun je een levennlang vissen zonder problemen, een keer per jaar wat nieuw molenvet en het
      blijft draaien.

      Groet, Raymond

      l

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Zo zie je maar weer... twee reacties en ook nog totaal tegengesteld. Toch illustreert dat m.i. wel een beetje hoe het zit, namelijk: je haat ze of je houdt van ze. Ik sluit me echter aan bij Raymond. Ik kan een aantal dingen tegen de reactie van preston-freak brengen maar dat zal ik niet doen... ik ken er wel meer die het maar niks vinden, van mij mogen ze, maar die molentjes zijn voor mij zo langzamerhand een 'tic' aan het worden. Ik heb er ondertussen van Abu, van Daiwa, D.A.M., Shakespeare... ik vis er ook nog mee. Ik vind het molens voor de lichte visserij. Je krijgt echt geen 100m 14/00 op zo'n spoeltje, dus verre worpen kun je wel vergeten. Ze zijn echter ideaal voor dunne lijnen. Ikzelf ga niet dunner dan 12/00, maar 10/00 is heel goed mogelijk. Ik vis dan met een korte, slappe match, 3.35m of 3.60m, met lichte dobbers, zo tot zeg 6 gram, straight wagglers, op voorn en op een aftand van 10 tot 25m. Verder kan wel, maar dat is zelden nodig. Perfect voor het zgn. 'on the drop' vissen. Lichte dobber, al het lood bij de dobber en een of twee droppertjes (meestal nr 10) richting het haakje. Geen warteltjes, gewoon simpel houden. Dave Harrell heeft eens een video gemaakt waarin hij laat zien hoe hij met een grote bak maden, een katapult en een matchhengel met een Abu molentje de ene na de andere alver uit het water trekt. Dankzij die gesloten spoel kun je heel snel vissen omdat je (zoals Raymond omschreef) de molen met een hand cq. vinger, kunt bedienen. Werpen, bijschieten, binnenhalen, werpen, bijschieten, binnenhalen en iedere keer beet, slag op slag.

        Voor wie zijn molentjes van dit type toch alleen maar in de kast heeft liggen: ik houd me aanbevolen....
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Matchmaker
          Komt net kijken
          • 01-10-2007
          • 66
          • Wageningen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
          Ik heb er ondertussen van Abu, van Daiwa, D.A.M., Shakespeare... ik vis er ook nog mee. Ik vind het molens voor de lichte visserij. Je krijgt echt geen 100m 14/00 op zo'n spoeltje, dus verre worpen kun je wel vergeten. Ze zijn echter ideaal voor dunne lijnen. Ikzelf ga niet dunner dan 12/00, maar 10/00 is heel goed mogelijk. Ik vis dan met een korte, slappe match, 3.35m of 3.60m, met lichte dobbers, zo tot zeg 6 gram, straight wagglers, op voorn en op een aftand van 10 tot 25m. Verder kan wel, maar dat is zelden nodig. Perfect voor het zgn. 'on the drop' vissen. Lichte dobber, al het lood bij de dobber en een of twee droppertjes (meestal nr 10) richting het haakje. Geen warteltjes, gewoon simpel houden. Dave Harrell heeft eens een video gemaakt waarin hij laat zien hoe hij met een grote bak maden, een katapult en een matchhengel met een Abu molentje de ene na de andere alver uit het water trekt. Dankzij die gesloten spoel kun je heel snel vissen omdat je (zoals Raymond omschreef) de molen met een hand cq. vinger, kunt bedienen. Werpen, bijschieten, binnenhalen, werpen, bijschieten, binnenhalen en iedere keer beet, slag op slag.
          Voor wie zijn molentjes van dit type toch alleen maar in de kast heeft liggen: ik houd me aanbevolen....
          Ik heb net via marktplaats een abu 506 en een 506M aangeschaft. Deze molentjes stonden al heel lang op de lijst van dingen die je absoluut aanschaft als je ze voor een leuke prijs tegenkomt. Ik ken de film van Harrell, die wakkerde het vuurtje nog een beetje aan. Toen ik tegen de advertentie aanliep moest ik wel bieden.
          De 506M is ondertussen opgespoeld met verse 14/100, en de hele uitrusting staat hier in de kamer te wachten om 'm morgen in Spakenburg uit te testen.

          Groet, Herman
          Strakke lijnen,
          Herman

          Reageer

          • Matchmaker
            Komt net kijken
            • 01-10-2007
            • 66
            • Wageningen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
            Voor wie zijn molentjes van dit type toch alleen maar in de kast heeft liggen: ik houd me aanbevolen....
            Er staan er drie te koop op http://www.kapaza.nl/Watersport_en_b...page=3#results Een abu 503, 704, en een 1044. Liep er toevallig tegenaan. Go for it!

            succes,
            Herman
            Strakke lijnen,
            Herman

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
              Zo zie je maar weer... twee reacties en ook nog totaal tegengesteld. Toch illustreert dat m.i. wel een beetje hoe het zit, namelijk: je haat ze of je houdt van ze. Ik sluit me echter aan bij Raymond. Ik kan een aantal dingen tegen de reactie van preston-freak brengen maar dat zal ik niet doen... ik ken er wel meer die het maar niks vinden, van mij mogen ze, maar die molentjes zijn voor mij zo langzamerhand een 'tic' aan het worden. Ik heb er ondertussen van Abu, van Daiwa, D.A.M., Shakespeare... ik vis er ook nog mee. Ik vind het molens voor de lichte visserij. Je krijgt echt geen 100m 14/00 op zo'n spoeltje, dus verre worpen kun je wel vergeten. Ze zijn echter ideaal voor dunne lijnen. Ikzelf ga niet dunner dan 12/00, maar 10/00 is heel goed mogelijk. Ik vis dan met een korte, slappe match, 3.35m of 3.60m, met lichte dobbers, zo tot zeg 6 gram, straight wagglers, op voorn en op een aftand van 10 tot 25m. Verder kan wel, maar dat is zelden nodig. Perfect voor het zgn. 'on the drop' vissen. Lichte dobber, al het lood bij de dobber en een of twee droppertjes (meestal nr 10) richting het haakje. Geen warteltjes, gewoon simpel houden. Dave Harrell heeft eens een video gemaakt waarin hij laat zien hoe hij met een grote bak maden, een katapult en een matchhengel met een Abu molentje de ene na de andere alver uit het water trekt. Dankzij die gesloten spoel kun je heel snel vissen omdat je (zoals Raymond omschreef) de molen met een hand cq. vinger, kunt bedienen. Werpen, bijschieten, binnenhalen, werpen, bijschieten, binnenhalen en iedere keer beet, slag op slag.

              Voor wie zijn molentjes van dit type toch alleen maar in de kast heeft liggen: ik houd me aanbevolen....
              Goezo vriend je wordt al een echt Molen Junkie

              Maar binnenkort ga ik met je mee Ed wil ik zeker eens uit proberen
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Kurt1968
                Frequent aanwezig
                • 10-08-2009
                • 153
                • Wetteren

                #8
                spinnen ?

                zijn ze handig ook om mee te spinnen ?

                ik heb gezien dat er met gesloten en halfgesloten kap zijn , wat is het verschil?

                En als iemand van jullie dergelijke molen eens op de wegschaal wil leggen ; gewicht is een belangrijk punt voor mij .

                Reageer

                • Matchmaker
                  Komt net kijken
                  • 01-10-2007
                  • 66
                  • Wageningen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kurt1968
                  zijn ze handig ook om mee te spinnen ?

                  ik heb gezien dat er met gesloten en halfgesloten kap zijn , wat is het verschil?

                  En als iemand van jullie dergelijke molen eens op de wegschaal wil leggen ; gewicht is een belangrijk punt voor mij .
                  Spinnen weet ik niet, heb ik er (nog) niet mee gedaan. Matchen gaat perfect, kwam er wel achter dat het een molen voor rechtshandigen is. Linkspoten als ik krijgen bij een druk op de knop de lijn aan de buitenkant van de vinger . Weer een reden om toch eindelijk eens behoorlijk rechts te leren werpen.
                  En gewicht - een 506M weegt 310 gram volgens mijn keukenweegschaal.

                  Groet, Herman
                  Strakke lijnen,
                  Herman

                  Reageer

                  • Kurt1968
                    Frequent aanwezig
                    • 10-08-2009
                    • 153
                    • Wetteren

                    #10
                    310 is nie weinig....thx voor de weging ;-)

                    Reageer

                    • janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

                      #11
                      Met de gesloten kap vissen ,levert voor het match vissen alleen maar voor delen op
                      Om er mee te gaan spinnen ! persoonlijk vind ik dat niks .Maar voor de match op 20 , 25 mtr geweldig nooit geen pruiken .Het bundellen van je lijn ,het zo snel mogelijk strak trekken van je lijn is met deze molen ongeevenaard . Maar het is geen allround molen ,daar heb je weer anderen voor.Maar met een allround molen een 08/00 of 10/00 vissen ,ik vind het nog niet zo een voudig .Terwijl dat met een gesloten kap eigenlijk helemaal niets voorsteld .Maar mensen die er anders over denken ,van mij mogen ze ,als ze maar niet zeggen dat ik er niet meer mee mag vissen.
                      Groeten van Jan de visser

                      Reageer

                      • henkus
                        Met enige kennis...
                        • 23-12-2008
                        • 457
                        • hoogmade

                        #12
                        Een molen met een gesloten kap vist heerlijk, vooral als je een losse lijn op moet halen, ik kan me goed voorstellen dat je hem niet alleen voor de match gebruikt maar voor een licht spinnertje lijkt het mee ook voordelen hebben, de snelheid waarmee je weer opnieuw in kan gooien is enorm, inhalen - klik - gooien

                        nadeel is mischien de relatief korte werpafstand

                        maar voor grote afstanden zijn er genoeg andere molens, maar probeer daar maareens zonder op te hoeven letten een meter of wat losse lijn me op te spoelen,

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Het lijkt me dus echt iets voor de liefhebbers. Als het echt zoveel voordelen zou hebben, dan zou je dit type molen veel meer zien, maar dat is dus niet het geval. Een gewone molen kan ik ook met mijn ogen dicht bedienen, dus waarom een ander type erbij. Het heeft dus niet zoveel voordelen als bijv. een centrepin dat wel heeft tov een gewone molen op stromend water.

                          De snelle verontgrendeling bij het inwerpen zou dus een voordeel moeten zijn. Shimano heeft het geprobeerd met de BB-X, waarbij je beugel openzet met je wijsvinger. Dit was echter ook geen succes. Ik vind dat de techniek gewoon zo eenvoudig mogelijk moet zijn.

                          Match: voor de korte afstand misschien leuk, maar het is dus niet allround genoeg voor ook de langere afstanden
                          Spinnen: een gewoon molentje gaat zeker zo snel en wat te denken van een (lichte) reelhengel, op het binnendraaien na kun je die met 1 arm bedienen door de duimontgrendeling.

                          Bovenal wil ik gewoon zicht hebben op mijn spoel. Zien hoe de wikkelingen erop liggen, knoopjes/pruikjes moet je kunnen zien, pluisjes aan je lijn die zich ophopen etc.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • Kurt1968
                            Frequent aanwezig
                            • 10-08-2009
                            • 153
                            • Wetteren

                            #14
                            in de hengelshop heb ik gesloten molentjes zien liggen, echt superklein , mss een goeie 100gr zwaar.
                            Helaas weet ik niet meer welk merk/type

                            enige wat ik me nog meen te herinneren was "turbospin"

                            gaat er bij iemand een belletje rinkelen?

                            Reageer

                            • Kurt1968
                              Frequent aanwezig
                              • 10-08-2009
                              • 153
                              • Wetteren

                              #15
                              gevonden !



                              Mitchell dus!

                              Ook Abu en daiwa maken dergelijke molen nog , zie kolom links

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎