PDA

View Full Version : onderlijnen

Sensas
03-03-2003, 23:45
Hallo allemaal,

Hoe denken jullie over de lengte van een onlijn aan de vaste hengel. Ik denk zelf persoonlijk, dat als je onderlijn en een stuk van de hoofdlijn samen op de bodem liggen, de aaspresentatie niet ten goede komt.

Groetjes Martin

frederik
04-03-2003, 00:07
Hallo Martin,
Vind het zo al niets om met onderlijnen te vissen daar je makkelijker lijnbreuk zal hebben en het aas ook niet op een natuurlijke mannier aangeboden wordt.
Groetjes Frederik ;)

lex
04-03-2003, 15:57
Hoi,

Ik gebruik altijd onderlijnen.
De lengte is een beetje afhankelijk van de stroming.
Bij weinig of geen stroom gebruik ik mijn standaard lengte. Die is 17 cm. Bij meer stroom kan ik door te pompen met mijn hengel met het aas spelen. Dan kan ik wel eens onderlijnen tot 50 cm gebruiken. Dit komtt maar weinig voor en heb daar ook maar een paar lijnen van liggen. Op de vraag hoe lang is je onderlijn zeg ik dus 17 cm.

Groeten,
Lex.

cgs
04-03-2003, 19:54
Hallo,

Op ondiep water (tot 1,2 meter)vis ik met onderlijnen van 12 cm. Dieper water 22 cm. Op rivieren meestal langer: 40 cm.

schoelie
04-03-2003, 20:19
mijn onderlijnen zijn ook 12cm lang het voordeel van onderlijnen vind ik toch als je breekt is het meestal daar en dan hang je der gewoon een nieuwe aan en heb je direct weer de diepte waarop je zat te vissen en anders moet je opnieuw peilen(tijdverlies)

Henso
04-03-2003, 20:41
:D Moi Sensas,
Ik moest ook niets van onderlijnen hebben, maar sinds ik ze 2 jaar geleden toch ben gaan gebruiken
wil ik niet meer zonder.
Ik vind de aas presentatie natuurlijker, en je kunt sneller een onderlijn aanhangen als een nieuwe haak knopen en weer uitloden.
Ik zelf gebruik meestal een lijntje van 15 cm. behalve als ik op brasem vis dan gebruik ik 25 cm.
Als ik op de bodem vis schuif ik het laatste loodje tegen de onderlijn aan.
Dus ik zou zeggen gewoon proberen, en bevalt het echt niet., dan lekker jou eigen manier aanhouden.
groetjes Henso.

kantvisser
04-03-2003, 20:45
Ik gebruik tijdens het wedstrijdvissen op ondiepe vijvers nooit onderlijnen, ik vis dan rechtdoor met een 0.12 of 0.14 naargelang de grote van de vis en bij verlies van haak zet ik gewoon een nieuwe, een haak zetten duurt bij mij max 15 sec. en ik verlies maar 5 a 6 cm lijn, lood en pen zijn dan ook snel verschoven en ik ga niet opnieuw zitten pijlen, diegene die dan zeggen dat ze hun diepte kwijt zijn na het zetten van een haak en daarom geen beet meer krijgen zijn zeveraars, als ge tijdens een wedstrijd een tijdje geen beet krijgt moet ge toch gaan zoeken wat de reden is, bijvoorbeeld zwaarder of lichter tegen de grond ofwel met een loodje tegen de grond of van de grond ofwel is de vis weg en moet er nieuwe gelokt worden.
Ik gebruik alleen onderlijnen als ik op diepte kleiputten ga vissen waar veel opstakels in het water liggen en ge gemakkelijk vasthangt dan is een onderlijn absoluut nodig want als ge anders vasthangt en ge kapot moet trekken weet ge nooit waar uw lijn gaat breken, en met een onderlijn zijt ge zeker dat de onderlijn breekt

groeten van Kantvisser :cool:

[Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 4 maart 2003 @ 19:48]

Sensas
05-03-2003, 01:00
Ik gebruik zelf altijd onderlijnen van 30cm, en voor het vissen op antal en kleine vissen 10 tot 15 cm

Groetjes Martin

christian surquin
29-03-2003, 14:52
ha die Martin, onderlijnen van 30 centimeter voor de vaste stok is wat an de lange kant vind ik persoonlijk, voorla als er dan geen lood op de onderlijn zit, het aas zwabbert dan te veel. Zelf vis ik voor de vaste stok met onderlijnen van 22 centimer en niet langer. Een klein loodje, nummer 11 of 12 schuif ik tegen de onderlijn aan. Meestal vis ik dan met staande haak of de onderlijn op de grond. maar bijna nooit at laatste loodje. Je vis dan heel statisch. Werkt alleen voor brasem.

minimus
29-03-2003, 20:28
De lengte van de onderlijn zal toch ook afhankelijk zijn van de vissoort die zich aandient. Ik vis of met een onderlijnlengte van 15 cm voor voornvisserij. Komen er brasems ten tonele dan knoop ik
28 cm aan de hoofdlijn. Ik vis altijd met onderlijnen en zeker bij wedstrijdvissen is men vele malen flexibeler dan zonder onderlijn. Als bij het vissen zonder onderlijn je lijn breekt tijdens een wedstrijd kan je alles overnieuw doen. Bovendien kun je met onderlijnen ook nog eens van draaddikte switchen wat in sommige gevallen heel noodzakelijk is. Vis je met 10 honderste zonder onderlijn dan vis je altijd dus met 10 honderste. Vis je met 10 honderste hoofdlijn en 8 honderste onderlijn, kan je altijd nog naar 6 honderste onderlijn. Het wel of niet met onderlijn vissen is al sinds jaar en dag een twistpunt tussen de vissers. Er zijn er die er bij zweren zonder onderlijn te vissen.
Ieder zijn recht, maar mijn visserij is het niet. Nog even een antwoord op de vraag van Sensas. Bij brasemvisserij ligt mijn eerste loodje tegen de lus van de hoofdlijn. Als ik dus met een onderlijn van 28 cm vis ligt deze onderlijn dus ook 28 cm op de grond. Op de waters waar ik vis (in hoofzaak stilstaand water) zie ik geen noodzaak om ook nog een stuk van de hoofdlijn op de grond erbij te leggen. Veeleer zet ik op de onderlijn een klein loodhageltje om de aaspresentatie te beïnvloeden. Dit heeft zeer zeker zijn vruchten al afgeworpen.

Equinox

rudy vis
30-03-2003, 09:17
kantvisser ik ben niet volledig akkoord,als je zegt dat je maar 10sec nodig hebt.als je op een wedstrijd goed in de beet zit en je moet een haak aanzetten verlies je niet alleen tijd maar ook je diepte en wie zegt dat de lijn ALTIJD breuk heeft aan de haak.met een onderlijn ben je direct weer vertrokken en je kunt ook vlugger veranderen van draaddikte of haakgrootte.je verliest wel een beetje aaspresentatie.groeten ;)

bertje
30-03-2003, 19:58
Kantvisser, deels heb je gelijk maar als je lijn breekt ben je soms loodjes en zelfs dobber kwijt. Met een iets dunnere onderlijn is het logisch dat alleen je onderlijn breekt. Je moet maar alle onderlijnen op dezelfde lengte prepareren.Een nieuwe onderlijn opzetten is kinderspel en je moet niet opnieuw gaan peilen en met je peillood de vissen op stang gaan jagen.

minimus
30-03-2003, 20:16
Zo is dat Bertje !!!

Equinox

kantvisser
31-03-2003, 18:23
Ik heb geen enkel probleem met het feit dat jullie graag met een onderlijn vissen, maar ik vind persoonlijk veel beter om zonder onderlijn te vissen (zoals eerder gezegd gebruik ik ze alleen op waters waar ik weet dat ik makkelijk vasthang), een haak zetten duurt evenlang als van onderlijn wisselen, en aangezien ik toch altijd zeer actief vis heb ik geen problemen met diepte en aasaanbieding, en als door lijnbreuk dan toch eens een pen verspeel dan is dat pech, dat gebeurt maximum 2 a 3 keer per jaar en dat is verwaarloosbaar want ik vis gemiddeld 100 wedstrijden per jaar

Braakdraak
01-04-2003, 14:24
Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
Ik heb geen enkel probleem met het feit dat jullie graag met een onderlijn vissen, maar ik vind persoonlijk veel beter om zonder onderlijn te vissen (zoals eerder gezegd gebruik ik ze alleen op waters waar ik weet dat ik makkelijk vasthang), een haak zetten duurt evenlang als van onderlijn wisselen, en aangezien ik toch altijd zeer actief vis heb ik geen problemen met diepte en aasaanbieding, en als door lijnbreuk dan toch eens een pen verspeel dan is dat pech, dat gebeurt maximum 2 a 3 keer per jaar en dat is verwaarloosbaar want ik vis gemiddeld 100 wedstrijden per jaar

Ik deel die mening. Zelf vis ik ook nooit met een onderlijn. De kans dat je een dobber verspeelt is ook zonder onderlijn zeer klein. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een dobber ben kwijt geraakt.....

En bij mij duurt het aanzetten van een onderlijntje langer dan het aanzetten van een nieuw haakje. Een haakje kun je binnen 30 seconden er aan zetten, met een beetje oefening.

Opnieuw peilen hoeft niet. Je kan precies weten hoeveel snoer je kwijt bent geraakt.

En als het snoer boven het lood breekt, dan pak ik gewoon een ander topje (zwiep). Kheb immers toch 7 topjes kant en klaar liggen. :)

[Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 12:25]

[Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 12:27]

rudy vis
01-04-2003, 16:42
7 topsetsis dat niet wat te weing????? :D :D :D

Braakdraak
01-04-2003, 18:33
Oorspronkelijk geplaatst door rudy vis
7 topsetsis dat niet wat te weing????? :D :D :D

:) Is veel handiger dan al die onderlijnen, hoor.
Althans, dat vind ik. Ik kan de toppen mooi bewaren in een koker. Ik heb nooit meer dan 4 kg aan materiaal bij me (incl. voer).

[Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 16:34]

jos.holl
01-04-2003, 18:40
Misschien moet ik met mijn plasje naar de Dokter.
Maar volgen kan ik het niet meer.
Onderlijnen zijn lichter dan toppen.
Als je de onderlijn kapot hebt wissel je toch niet de top.
?????????????????????????????????????????????????? ???????
Ah ik snap het al als je de voorband kapot hebt zet je het achterwiel voor in en repareer je de achterband.

Jos

Braakdraak
01-04-2003, 19:03
Oorspronkelijk geplaatst door jos.holl
Misschien moet ik met mijn plasje naar de Dokter.
Maar volgen kan ik het niet meer.
Onderlijnen zijn lichter dan toppen.
Als je de onderlijn kapot hebt wissel je toch niet de top.
?????????????????????????????????????????????????? ???????
Ah ik snap het al als je de voorband kapot hebt zet je het achterwiel voor in en repareer je de achterband.

Jos

Nee. Ik heb geen onderlijn. De kans is niet veel groter dat je snoer knapt dan met een onderlijn. En al breekt er ooit eens het snoer boven het haakje af, dan zet je er binnen korte tijd (30 seconden hooguit?) een ander haakje aan.

Als het snoer boven het loodje knapt, dan pak ik gewoon een ander topje. Een topje weegt hooguit 50 gram. Snap je?

[Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 17:04]

minimus
01-04-2003, 19:49
Met alle respect Braakdraak, maar als je lijn boven je haak breekt en je zet er al of niet binnen 30 sec een nieuwe haak aan dan is A) je snoer korter geworden, waardoor de diepte waarop je oorspronkelijk viste niet meer klopt en B) is de afstand tussen je zojuist aangezette haak en je lood verstoort, waardoor je loodzetting niet meer klopt. Zowel A) als B) zijn essentiële zaken om vis te vangen en met name bij B) kan het wel eens lang duren voor dat uitgekiend is. Ik moet er niet aan denken om halverwege een wedstrijd dit alles overnieuw te doen. Dat is dan ook voor mij de grootste beweegreden om met onderlijnen te vissen.

Equinox.
PS : als jij met 7 topsets je visklaar wilt maken begin je dan de avond voor een wedstrijd met installeren ??

kantvisser
01-04-2003, 20:05
Ik ben al jaren ervaren wedstrijd visser en ik (bijna) nooit met onderlijnen, zoals ik reeds eerder gezegd heb, een haak zetten duurt max 15 sec (evenlang als een onderlijn steken), en als ik lijnbreuk moest hebben boven mijn lood, zet ik snel nieuwe loodjes op de lijn (ik weet hoeveel er aan gaan want ik vis altijd met dezelfde pennen), schuif mijn pen omhoog volgens de gewenste diepte en maak indien nodig mijn slageind langer,ik ga niet opnieuw zitten pijlen zoals de meeste (onervaren) vissers doen maar ik schuif mijn pen op die diepte dat ik juist met mijn lood tegen de grond lig en van daaruit vis ik gewoon verder (maximum tijdverlies is niet meer dan één minuut)
Als de vis goed bijt draait trouwens alles om snelheid, hoe sneller in het water hoe sneller men een vis kan vangen, ik ga mij op die moment niet bezig houden met het nog eens uitpeilen van mijn plaats, vissen is dan de boodschap

[Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 1 april 2003 @ 18:06]

minimus
01-04-2003, 20:09
Jouw bijnaam is zeker Hans Kazantvisser

Equinox

kantvisser
01-04-2003, 21:51
nee dat niet (die gochelaar is trouwens niet zo bekend in Belgie, maar ik begrijp wat je bedoelt) maar er hebben al vershillende vissers verwonderd achter mij staan kijken hoe snel ik een andere lijn steek of herstel, ik durf 2 a 3 minuten voor aanvang van de wedstrijd nog snel een nieuwe lijn maken en dan nog op tijd klaar zijn, gewoon een kwestie van oefening en weten met welk matriaal je vist.

[Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 1 april 2003 @ 20:52]

bertje
02-04-2003, 00:27
:D Let wel op met die zogezegd zelfde loodjes.Zaterdag drie identieke dobbers klaargemaakt met evenveel identieke loodjes.
2 dobbers stonden perfect met antenne 2 cm. boven water, de derde ging onder.Was opgelost met onderste loodeje één maat kleiner te nemen.
Wat ik bedoel als 2 loodjes maat 10, 5% verschillen
beinvloed dat je verklikkerloodje, wil je ze alle drie precies gelijk hebben.

frederik
02-04-2003, 08:54
Wel Kantvisser je bent niet alleen bij mij gaat dat ook zo snel, ik vis ook nooit met onderlijnen en een nieuwe lijn steken gaat bij mij sneller dan een nieuwe onderlijn vis altijd rechtdoor en heb nog niet te veel lijnbreuk gehad ;)

lex
02-04-2003, 10:55
Hoi bertje,

Het uitloden van dobbers doe ik thuis.
Ik gebruik daarvoor een pvc buis met een diameter van 20 cm en een lengte van ongeveer 1 meter 25.
Aan de onderkant heb ik die dichtgemaakt met een stopdop. Dit moet je wel verlijmen met pvc lijm. De buis giet ik tot de rand vol met water en ik hang daar elke dobber die ik gemaakt heb in zodat ik hem precies uit kan loden. Zo kom ik aan de waterkant nooit voor verrassingen te staan.

bertje
02-04-2003, 13:56
Ook niet slecht, maar ik lood ze uit in een fles van 2 liter top afgezaagd en verspreid pas mijn loodjes nadien.

Braakdraak
02-04-2003, 14:41
Ik gebruik de gootsteen :)

minimus
02-04-2003, 18:45
Die is veel te zwaar. Ik vind persoonlijk het "uitloodapparaatje"
van STONFO wel erg handig

rudy vis
02-04-2003, 21:38
kantvisser als je zoveel wedstrijden vist moet je toch ook al ondervonden hebben dat het er soms op een centimeter op aankomt.je zegt zelf dat een haak aanzetten even lang duurt als een onderlijn steken.maar ik zit dan wel op dezelfde diepte en kan direct beginnen vissen terwijl jij nog met je lood bezig bent.bij voorn al veel ondervondenn dat 1 of 2 cm verschil ook een verschil van grootte van voorn heeft.spreek van ondervinding. vele groeten vang ze met of zonder onderlijn. ;)

Sensas
03-04-2003, 10:20
Hallo,

Je hebt gelijk rudy!!!!
Als je zonder onderlijn vist en je knoopt er een nieuwe hak aan, dan weet je nooit de exacte visdiepte meer.Dat heb je wel als je met een onderlijn vist. En dat is niet het enige voordeel. Je kunt ook nog eens dunner vissen met een ondelijn. En als er mensen zijn die denken dat ze veilig vissen met 0.06 lijn, zonder onderlijn dan moeten ze het zelf maar weten.

Groetjes Martin

rikkie1
03-04-2003, 13:31
Ik lood mijn dobbers ook altijd uit in een pvc buis met diameter van 20 cm, maar wat ik hieruit geleerd heb is dat je best de fijnuitloding aan de vijver kunt doen, want als ik de dobber thuis uitlood zoals ik het wil, hangt er toch altijd teveel lood in het viswater.

Groeten

Rikkie

Peter1969
03-04-2003, 14:41
Onderlijnen krijgen ook mijn voorkeur.Al moet ik wel zeggen dat ik dit pas sinds 3 seizoenen toepast.Maar nu durf ik te beweren dat je veel meer voordelen heb met onderlijnen.Natuurlijkere aaspresentatie,sneller verwisselen van onderlijn(denk aan groter of kleinere haak,dunnere/dikkere lijn,langere/kortere lijn etc.).En aangezien ik niet zo bevoorrecht ben als enkele medevissers hier,dat ik een haakje aanbind in een kwestie van seconden......
;)

marc rooms
03-04-2003, 16:05
Kantvisser, ik daag je uit: jij verandert van haak en verschuift je dobber en ik verander van onderlijn ...
Ik ken verschillende vissers die zweren bij een lijn uit één stuk en er bovendien goede resultaten mee behalen.
Het zal allemaal wel in het "koppeke" zitten maar zelf kijk ik veel af van nationalen ... en de meesten van hen gebruiken onderlijnen... dus..

Sensas, wanneer op de bodem wordt gevist zal vooral het gewicht en soepelheid van de draad een rol spelen en niet het aantal knopen dat in dit onderste gedeelte zit ... de bodem ligt namelijk vol met takjes en ander bodemvuil !

denk ik toch !

jos.holl
03-04-2003, 16:27
Het maakt toch geen holl uit hoe je de vis het aas aanbied.
Alleen de laatste 10 a 20 cm zijn belangrijk.
De een met een onderlijn de ander niet .
Ik denk dat ieder zijn montage aanpast op de manier waar ie zelf het handigste mee omgaat.
Het resultaat is het belangrijste.
Trouwens als er een discussie is moet je aanrijken maar ook aannemen, anders is discussie niet mogelijk.

Jos

Peter1969
03-04-2003, 20:00
Maakt geen hol uit hoe je het aas aanbied,alleen de laatste paar centimeters zijn belangrijk?????? :eek: :upsidown: :notsure: :confused:

Ik stel het volgende voor;neem aan je vaste laste voor mij part een hoofdlijn van 0.50(lees;vijftighonderdste)en doe daar je normale ondelijntje aan.Natturlijk,als de vis flink "los" is,hoeft het (misschien ????)geen probleem te zijn,maar als ze ook maar een beetje argwanend zijn (waar je eigenlijk altijd van uit moet gaan is mij geleerd)nemen ze dat lekkers wat zo "statisch"wordt aangeboden echt niet hoor.
Maar ja......wie ben ik.... :(

rudy vis
03-04-2003, 21:29
volledig met u akkoord peter als de vis los is vangt iedereen zijn visje maar als het moeilijk gaat zijn het de vissers die fijn en licht vissen die er zullen uitkomen en jos er moet discussie zijn,heb hier al veel bijgeleerd door te discusseren.groeten rudy ;)

jos.holl
04-04-2003, 01:34
Soms hebben jullie daar wel gelijk in.
Maar zolang ik net zo veel beet krijg als de buurman en zo lang ik er net een paar meer uit haal en minder grote verlies vis ik b.v. met de feeder met 28 honderste onderlijn.
Pas als het fout gaat wat meestal niet is ga ik lichter vissen.
(voor de discussie Rudy)

;) :) :D :p :notsure: :notsure: :notsure:

Jos

rudy vis
04-04-2003, 08:10
over de feeder kan ik niet meespreken jos,vis altijd met de vaste stok.op stromend water vis ik ook iets zwaarder dan op stistaand.en joske uw gedacht zeggen kan geen kwaad als je maar niet begint zoals sommigen...... groeten ;) en vang ze maar niet met ee staalkabel he jos :p :p :D :D :D :D

Peter1969
04-04-2003, 11:33
Oke joss.holl! Als jij daar goede vangsten mee boekt,wie zijn wij dan om daar iets van te zeggen.
Maar toch,0.28 onderlijn......ik vind het knap dik hoor.Ieder geval succes ermee en natuurlijk veel plezier,want dat is het uiteindelijk toch waar het allemaal om draait,toch????

kantvisser
04-04-2003, 21:28
Beste Marc rooms

Ik kijk nooit af van anderen ,ik gebruik alleen wat ik uit eigen ervaring geleerd heb, het is niet omdat er veel nationale vissers mee vissen dat het beter is, iedere visserij heeft zijn eigen specaliliteiten en technieken, en op de manier die ik vis is het simpelweg beter om zonder onderlijn te vissen, en als uw uitdaging aanga zal ik eerst kijken wat voor visserij het is, en daaruit zal dan vissen op de manier die mij het beste ligt :)

[Gewijzigd door kantvisser op vrijdag 4 april 2003 @ 20:29]

marc rooms
04-04-2003, 21:41
Kantvisser,
ik heb een zeer snelle knoop voor jou (niet de door iedereen gebruikte) om een haak aan te zetten en zal die doormailen van zodra ik er een tekening van heb gemaakt. Deze knoop is bovendien sterker dan de gewone bledknoop ! Ik gebruik hem al jaren en na een beetje oefenen gaat hij zeer snel !
PS dit is geen grapje maar welgemeend
groeten, Marc

frederik
04-04-2003, 21:44
Marc mag je mij ook doormailen als het niet teveel gevraagd is, dank bij voorbaat. ;)

john van den broek
04-04-2003, 22:56
Marc,

Mail je hem mij ook door ?

Alvast bedankt, John.

rudy vis
05-04-2003, 06:41
hallo Marc ga je mij niet vergeten.... ;) ;)

antje
05-04-2003, 11:02
Marc,
Ik wil die knoop ook graag ontvangen.
b.v.d.

groetjes Antje :)

Forummanager
05-04-2003, 11:11
Hoi Marc,

Stuur 'm anders maar dan mij, dan zal ik 'm plaatsen.

Groet,
Bas

[Gewijzigd door Forummanager op zondag 6 april 2003 @ 12:22]

Forummanager
06-04-2003, 13:20
Voor de geinteresseerden, de knoop staat
hier (http://www.visserslatijn.nl/techniek/index.html?page=tn_knopen_haakknoop).

Met dank aan Marc voor zijn tekeningen.

Groet,
Bas

Mc.Queen
06-04-2003, 16:22
Marc,kan je eens die tekening persoonlijk doormailen,door problemen met mijn computer krijg ik het niet open op het "Forum"!!!
BEDANKT MARC!!! ;)

antje
06-04-2003, 20:21
Hoi,
Tnx Marc en Bas.

groetjes Antje :)

Braakdraak
06-04-2003, 20:23
Die knoop gebruik ik ook. Alleen ik draai 7 keer om de lus heen i.p.v 10 keer. Maar ach, dat maakt niets uit.

[Gewijzigd door Braakdraak op zondag 6 april 2003 @ 19:24]

kantvisser
07-04-2003, 00:17
Hoy marc, ik heb de knoop bekeken en dat ziet er niet slecht uit, met een beetje oefening moet dit inderdaad zeer snel gaan.

frederik
07-04-2003, 00:31
Bedankt Marc en tot woensdag heb de groeten overgebracht aan V.B.Peter.