onderlijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sensas
    Banned
    • 25-02-2003
    • 54

    onderlijnen

    Hallo allemaal,

    Hoe denken jullie over de lengte van een onlijn aan de vaste hengel. Ik denk zelf persoonlijk, dat als je onderlijn en een stuk van de hoofdlijn samen op de bodem liggen, de aaspresentatie niet ten goede komt.

    Groetjes Martin
  • Frederik
    Specimen Hunter
    • 05-01-2005
    • 1734

    #2
    Hallo Martin,
    Vind het zo al niets om met onderlijnen te vissen daar je makkelijker lijnbreuk zal hebben en het aas ook niet op een natuurlijke mannier aangeboden wordt.
    Groetjes Frederik

    Reageer

    • lex

      #3
      Hoi,

      Ik gebruik altijd onderlijnen.
      De lengte is een beetje afhankelijk van de stroming.
      Bij weinig of geen stroom gebruik ik mijn standaard lengte. Die is 17 cm. Bij meer stroom kan ik door te pompen met mijn hengel met het aas spelen. Dan kan ik wel eens onderlijnen tot 50 cm gebruiken. Dit komtt maar weinig voor en heb daar ook maar een paar lijnen van liggen. Op de vraag hoe lang is je onderlijn zeg ik dus 17 cm.

      Groeten,
      Lex.

      Reageer

      • cgs
        Newbie
        • 31-01-2002
        • 18

        #4
        Hallo,

        Op ondiep water (tot 1,2 meter)vis ik met onderlijnen van 12 cm. Dieper water 22 cm. Op rivieren meestal langer: 40 cm.

        Reageer

        • schoelie
          Newbie
          • 31-12-2002
          • 35

          #5
          mijn onderlijnen zijn ook 12cm lang het voordeel van onderlijnen vind ik toch als je breekt is het meestal daar en dan hang je der gewoon een nieuwe aan en heb je direct weer de diepte waarop je zat te vissen en anders moet je opnieuw peilen(tijdverlies)
          you never fish alone

          Reageer

          • Henso
            Met enige kennis...
            • 14-12-2002
            • 490
            • Hoogezand

            #6
            Moi Sensas,
            Ik moest ook niets van onderlijnen hebben, maar sinds ik ze 2 jaar geleden toch ben gaan gebruiken
            wil ik niet meer zonder.
            Ik vind de aas presentatie natuurlijker, en je kunt sneller een onderlijn aanhangen als een nieuwe haak knopen en weer uitloden.
            Ik zelf gebruik meestal een lijntje van 15 cm. behalve als ik op brasem vis dan gebruik ik 25 cm.
            Als ik op de bodem vis schuif ik het laatste loodje tegen de onderlijn aan.
            Dus ik zou zeggen gewoon proberen, en bevalt het echt niet., dan lekker jou eigen manier aanhouden.
            groetjes Henso.

            Groetjes Henk


            KANJER KAMPIOEN 2013
            2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

            Reageer

            • kantvisser
              Bart Van Peborgh
              • 24-12-2002
              • 837
              • Koningskooikt

              #7
              Ik gebruik tijdens het wedstrijdvissen op ondiepe vijvers nooit onderlijnen, ik vis dan rechtdoor met een 0.12 of 0.14 naargelang de grote van de vis en bij verlies van haak zet ik gewoon een nieuwe, een haak zetten duurt bij mij max 15 sec. en ik verlies maar 5 a 6 cm lijn, lood en pen zijn dan ook snel verschoven en ik ga niet opnieuw zitten pijlen, diegene die dan zeggen dat ze hun diepte kwijt zijn na het zetten van een haak en daarom geen beet meer krijgen zijn zeveraars, als ge tijdens een wedstrijd een tijdje geen beet krijgt moet ge toch gaan zoeken wat de reden is, bijvoorbeeld zwaarder of lichter tegen de grond ofwel met een loodje tegen de grond of van de grond ofwel is de vis weg en moet er nieuwe gelokt worden.
              Ik gebruik alleen onderlijnen als ik op diepte kleiputten ga vissen waar veel opstakels in het water liggen en ge gemakkelijk vasthangt dan is een onderlijn absoluut nodig want als ge anders vasthangt en ge kapot moet trekken weet ge nooit waar uw lijn gaat breken, en met een onderlijn zijt ge zeker dat de onderlijn breekt

              groeten van Kantvisser


              [Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 4 maart 2003 @ 19:48]
              Groeten van Kantvisser

              Bart Van Peborgh
              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
              Koning 2004

              http://mokabe.be

              Reageer

              • Sensas
                Banned
                • 25-02-2003
                • 54

                #8
                Ik gebruik zelf altijd onderlijnen van 30cm, en voor het vissen op antal en kleine vissen 10 tot 15 cm

                Groetjes Martin

                Reageer

                • christian surquin
                  Newbie
                  • 24-03-2003
                  • 11

                  #9
                  ha die Martin, onderlijnen van 30 centimeter voor de vaste stok is wat an de lange kant vind ik persoonlijk, voorla als er dan geen lood op de onderlijn zit, het aas zwabbert dan te veel. Zelf vis ik voor de vaste stok met onderlijnen van 22 centimer en niet langer. Een klein loodje, nummer 11 of 12 schuif ik tegen de onderlijn aan. Meestal vis ik dan met staande haak of de onderlijn op de grond. maar bijna nooit at laatste loodje. Je vis dan heel statisch. Werkt alleen voor brasem.
                  Life\'s a bitch and then you marry one !

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    De lengte van de onderlijn zal toch ook afhankelijk zijn van de vissoort die zich aandient. Ik vis of met een onderlijnlengte van 15 cm voor voornvisserij. Komen er brasems ten tonele dan knoop ik
                    28 cm aan de hoofdlijn. Ik vis altijd met onderlijnen en zeker bij wedstrijdvissen is men vele malen flexibeler dan zonder onderlijn. Als bij het vissen zonder onderlijn je lijn breekt tijdens een wedstrijd kan je alles overnieuw doen. Bovendien kun je met onderlijnen ook nog eens van draaddikte switchen wat in sommige gevallen heel noodzakelijk is. Vis je met 10 honderste zonder onderlijn dan vis je altijd dus met 10 honderste. Vis je met 10 honderste hoofdlijn en 8 honderste onderlijn, kan je altijd nog naar 6 honderste onderlijn. Het wel of niet met onderlijn vissen is al sinds jaar en dag een twistpunt tussen de vissers. Er zijn er die er bij zweren zonder onderlijn te vissen.
                    Ieder zijn recht, maar mijn visserij is het niet. Nog even een antwoord op de vraag van Sensas. Bij brasemvisserij ligt mijn eerste loodje tegen de lus van de hoofdlijn. Als ik dus met een onderlijn van 28 cm vis ligt deze onderlijn dus ook 28 cm op de grond. Op de waters waar ik vis (in hoofzaak stilstaand water) zie ik geen noodzaak om ook nog een stuk van de hoofdlijn op de grond erbij te leggen. Veeleer zet ik op de onderlijn een klein loodhageltje om de aaspresentatie te beïnvloeden. Dit heeft zeer zeker zijn vruchten al afgeworpen.

                    Equinox

                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • rudy vis
                      sportvisser
                      • 01-02-2003
                      • 656
                      • merelbeke

                      #11
                      kantvisser ik ben niet volledig akkoord,als je zegt dat je maar 10sec nodig hebt.als je op een wedstrijd goed in de beet zit en je moet een haak aanzetten verlies je niet alleen tijd maar ook je diepte en wie zegt dat de lijn ALTIJD breuk heeft aan de haak.met een onderlijn ben je direct weer vertrokken en je kunt ook vlugger veranderen van draaddikte of haakgrootte.je verliest wel een beetje aaspresentatie.groeten

                      Reageer

                      • bertje
                        Newbie
                        • 12-03-2003
                        • 42

                        #12
                        Kantvisser, deels heb je gelijk maar als je lijn breekt ben je soms loodjes en zelfs dobber kwijt. Met een iets dunnere onderlijn is het logisch dat alleen je onderlijn breekt. Je moet maar alle onderlijnen op dezelfde lengte prepareren.Een nieuwe onderlijn opzetten is kinderspel en je moet niet opnieuw gaan peilen en met je peillood de vissen op stang gaan jagen.
                        Groetjes, Bertje

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Zo is dat Bertje !!!

                          Equinox
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • kantvisser
                            Bart Van Peborgh
                            • 24-12-2002
                            • 837
                            • Koningskooikt

                            #14
                            Ik heb geen enkel probleem met het feit dat jullie graag met een onderlijn vissen, maar ik vind persoonlijk veel beter om zonder onderlijn te vissen (zoals eerder gezegd gebruik ik ze alleen op waters waar ik weet dat ik makkelijk vasthang), een haak zetten duurt evenlang als van onderlijn wisselen, en aangezien ik toch altijd zeer actief vis heb ik geen problemen met diepte en aasaanbieding, en als door lijnbreuk dan toch eens een pen verspeel dan is dat pech, dat gebeurt maximum 2 a 3 keer per jaar en dat is verwaarloosbaar want ik vis gemiddeld 100 wedstrijden per jaar
                            Groeten van Kantvisser

                            Bart Van Peborgh
                            Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                            Koning 2004

                            http://mokabe.be

                            Reageer

                            • Braakdraak
                              Banned
                              • 23-02-2003
                              • 325

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
                              Ik heb geen enkel probleem met het feit dat jullie graag met een onderlijn vissen, maar ik vind persoonlijk veel beter om zonder onderlijn te vissen (zoals eerder gezegd gebruik ik ze alleen op waters waar ik weet dat ik makkelijk vasthang), een haak zetten duurt evenlang als van onderlijn wisselen, en aangezien ik toch altijd zeer actief vis heb ik geen problemen met diepte en aasaanbieding, en als door lijnbreuk dan toch eens een pen verspeel dan is dat pech, dat gebeurt maximum 2 a 3 keer per jaar en dat is verwaarloosbaar want ik vis gemiddeld 100 wedstrijden per jaar
                              Ik deel die mening. Zelf vis ik ook nooit met een onderlijn. De kans dat je een dobber verspeelt is ook zonder onderlijn zeer klein. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een dobber ben kwijt geraakt.....

                              En bij mij duurt het aanzetten van een onderlijntje langer dan het aanzetten van een nieuw haakje. Een haakje kun je binnen 30 seconden er aan zetten, met een beetje oefening.

                              Opnieuw peilen hoeft niet. Je kan precies weten hoeveel snoer je kwijt bent geraakt.

                              En als het snoer boven het lood breekt, dan pak ik gewoon een ander topje (zwiep). Kheb immers toch 7 topjes kant en klaar liggen.


                              [Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 12:25]



                              [Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 12:27]

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎