Wat is de makkelijkste oplossing?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • roptop
    Frequent aanwezig
    • 02-01-2009
    • 133
    • groningen

    Wat is de makkelijkste oplossing?

    Zoals elk jaar maak ik in deze periode al mijn visspullen weer in orde.
    Nieuwe tuigen maken, elastiek vervangen, lijn op de molens vervangen
    voerkorven sorteren etc.etc.
    Elke jaar eindig ik weer met de vraag hoe ik mijn matchdobbers nu het beste
    kan "bewaren".
    Is het een goed idee om ze ,bijvoorbeeld, van tevoren uit te loden en op een lange lijn te zetten?
    Iemand met een goed idee??????

    bvd,
    Roptop
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    zgn. 'Loodlijntjes' kun je op van die rolletjes isolatieschuim opbergen. Dobbers zou ik netjes in een koker bewaren of (in geval van de hele dure exemplaren) in een lade van je viskist (zijn van die speciale systemen voor).
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • roptop
      Frequent aanwezig
      • 02-01-2009
      • 133
      • groningen

      #3
      Een "'loodlijntje" hoe bedoel je dat?

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        #4
        Een loodlijntje is het stukjelijn met de loodjes en onderlijn er aan.

        in plaats van na het vissen dit stuk lijn weg te gooien bewaar je het op een tuigenlatje of om een stuk isolatieschuim.

        de volgende keer dat je gaat vissen pak je de dobber en knoop je de loodlijn weer aan je hoofdlijn vast, het scheelt tijd want je hoeft niet opnieuw uit te loden.

        Zelf gebruik ik loodlijntjes van c.a. 1 meter, aan weerszijde een miniwartel, aan een kant zet ik mijn hoofdlijn vast, aan de andere mijn onderlijn,

        een lange lijn zou ook kunnen maar dan moet je wel tuigenlatjes hebben die lang genoeg zijn voor je machdobbers.

        ik bewaar mijn dobbers in kokers en mijn loodlijnen op tuigenlatjes.

        Reageer

        • The Frisian Viking
          NHSF Erelid
          • 27-06-2006
          • 5439
          • Feânwalden

          #5
          Net zoals Eduard zegt op een isolatie rol, waar ook de feeder onderlijnen op zitten bij mij in ieder geval
          Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

          ik knibbelje foar gjin ien

          The Frisian Viking

          Reageer

          • T3RR0R
            Dacht dat ik beet had
            • 15-09-2007
            • 980
            • Heerlen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door henkus
            Een loodlijntje is het stukjelijn met de loodjes en onderlijn er aan................
            .................ik bewaar mijn dobbers in kokers en mijn loodlijnen op tuigenlatjes.
            Ik bewaar de dobbers nooit in kokers, omdat ik wel eens in het verleden beschadigingen aan de lak had hierdoor. Heb me een koffer gemaakt met die schuimstrippen waar je de dobbers in klemt en daarin geen beschadigingen meer. Complete lijnen met dobber heb ik ook op tuigenplanken net zoals de loodlijnen ook op plankjes. Kan je mooi op schrijven waar het voor is.(dobber, gewicht en lengte)


            Groet,

            Marco
            Lid Team Sensas Punt NL
            marco@breamteam.nl
            http://www.teamsensas.nl/

            Reageer

            • feederboy
              Met enige kennis...
              • 06-11-2009
              • 271
              • West-Vlaanderen

              #7
              monteer toch liever weer op nieuw zodanig dat ik maar 1 verbinding heb(onderlijn) en geen 3 = meer kans op breuk.

              Reageer

              • moi
                Frequent aanwezig
                • 02-09-2009
                • 144
                • veendam

                #8
                moi met een dobberconnestor klem ik altijd een stukje lijn van 5 cm aan de dobber en zet daar het benodigde loodgewicht op
                ik gebruik altijd dinsmore lood dit is zacht en makelijk weer te openen en sluiten.
                dobbers plus lood klem ik tussen foam in mijn ladenbak .

                moi

                Reageer

                • eitcbv
                  Doe wat je goed dunkt!
                  • 24-12-2005
                  • 192
                  • nabij Steenwijk

                  #9
                  Dit is een interessante thread: ikzelf ben van plan dit jaar mij toe te leggen op het matchvissen naast de feedervisserij die ik nu beoefen zodat je meer wapens in de strijd kunt gooien wanneer het met de feeder niet lekker gaat tijdens de viswedstrijden. Maar deze oplossingen zoals "loodlijnen" en het opbergen van die loodlijnen zijn interessante tips.

                  Maar één ding snap ik echt niet: ikzelf heb een heke aan knopen en dergelijk het gemakkelijkste vindt ik het verbinden van 2 lijnen via gewone wartels je hebt toch ook hele kleine wartels? Hoe doen jullie dat als je de matchdobber op de hoofdlijn hebt bevestigd knoop je ze dan via een echte knoop weer aan elkaar of juist via een wartel wie of wie kan mij wat uitlgeen wat betreft de verbinding van matchdobber en de verbinding naar de loodlijnen? Alvast bedankt voor de tips!

                  Groetjes,

                  Frans.
                  Fishing is a way of life!!!

                  Reageer

                  • peterg
                    Komt net kijken
                    • 04-01-2010
                    • 98
                    • IJsselstein

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door eitcbv
                    Dit is een interessante thread: ikzelf ben van plan dit jaar mij toe te leggen op het matchvissen naast de feedervisserij die ik nu beoefen zodat je meer wapens in de strijd kunt gooien wanneer het met de feeder niet lekker gaat tijdens de viswedstrijden. Maar deze oplossingen zoals "loodlijnen" en het opbergen van die loodlijnen zijn interessante tips.

                    Maar één ding snap ik echt niet: ikzelf heb een heke aan knopen en dergelijk het gemakkelijkste vindt ik het verbinden van 2 lijnen via gewone wartels je hebt toch ook hele kleine wartels? Hoe doen jullie dat als je de matchdobber op de hoofdlijn hebt bevestigd knoop je ze dan via een echte knoop weer aan elkaar of juist via een wartel wie of wie kan mij wat uitlgeen wat betreft de verbinding van matchdobber en de verbinding naar de loodlijnen? Alvast bedankt voor de tips!

                    Groetjes,

                    Frans.
                    Beet september 2009 Blz 38 en 39 met mooie foto's

                    een knoop aan een wartel, zeker als je hem 2x door de wartel haalt is sterker dan lus in lus methode.
                    Het zwakste punt is altijd bewust de onderlijn, bij mij in ieder geval. maximaal 14/100, bij voorkeur 8, 10 of 12/100 een goede kleine speld wartel weerstaat de kracht van 14/100 met gemak en haak je snel in een mini tonwartel, welke 30/100 nylon aan kan. dit is tevens mij laatste loodje of een stukje kneedbaar net op de onderlijn finishing touch.
                    Voordeel, snel maximale kracht, Nadeel veel onderdelen, maar werkt wel.

                    Bedoeld voor bolonese hengel op stil en stromend water, maar ik gebruik het ook voor de Match hengel.

                    Peterg

                    Reageer

                    • eitcbv
                      Doe wat je goed dunkt!
                      • 24-12-2005
                      • 192
                      • nabij Steenwijk

                      #11
                      Hallo PeterG,

                      Ik wordt nieuwsgierig naar die foto's waar jij naar verwijst... Ikzelf lees allang de Beet niet meer enkel mar de Witvis Totaal maar ben benieuwd hoe dit eruit ziet wat betreft die foto's daar ik nogal visueel ben ingesteld. Zie jij kans dit te scannen en te uploaden zodat wij allemaal kunnen zien wat je nu precies bedoeld ik kan mij er moeilijk een voorstelling van maken namelijk. Indien dit niet gaat lukken never mind! Het is maar een vraag maar ik denk wel dat iedereen nu nieuwsgierug wordt hoe het er nu echt uitziet!

                      Groetjes,

                      Frans.
                      Fishing is a way of life!!!

                      Reageer

                      • peterg
                        Komt net kijken
                        • 04-01-2010
                        • 98
                        • IJsselstein

                        #12
                        Het uploaden van de foto's is niet gelukt maar stuur mij een e-mail en ik stuur je 4 mooie uitgelegde foto's

                        Peterg@kabelfoon.nl

                        Reageer

                        • roptop
                          Frequent aanwezig
                          • 02-01-2009
                          • 133
                          • groningen

                          #13
                          Lijkt me een goed idee zo'n "loodlijn".
                          Maar de loodlijn is volgens mij alleen van toepassing bij een schuivende montage, of niet?
                          Voorbeeld: waterdiepte 3m, dobber 4gr onverzwaard en een "loodlijn" van 1m.
                          Als ik dit met een vaste montage wil proberen dan krijg ik volgens mij de dobber nooit op zijn plek.
                          Iemand ervaring met dit "probleem"? Of heb ik het mis?

                          bij voorbaat dank,
                          Roptop

                          Reageer

                          • henkus
                            Met enige kennis...
                            • 23-12-2008
                            • 457
                            • hoogmade

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door roptop
                            Lijkt me een goed idee zo'n "loodlijn".
                            Maar de loodlijn is volgens mij alleen van toepassing bij een schuivende montage, of niet?
                            Voorbeeld: waterdiepte 3m, dobber 4gr onverzwaard en een "loodlijn" van 1m.
                            Als ik dit met een vaste montage wil proberen dan krijg ik volgens mij de dobber nooit op zijn plek.
                            Iemand ervaring met dit "probleem"? Of heb ik het mis?

                            bij voorbaat dank,
                            Roptop

                            Ipv. een schuivende connector een vaste connector gebruiken.

                            Maar het is wel zo dat al het lood zich op de loodlijn bevind, waardoor gooien met een lichte dobber wel wat moeilijker wordt, het bulklood zit veel dichter naar de haak toe waardoor de haak snel bij de bodem is.

                            Een mooie natuurlijk zinkende aasaanbieding waarbij je alle waterlagen afvist is het dus niet (bij mij tenminste, en er zullen er hier vast wel een aantal zijn die dit een rare manier vinden)

                            Voor een mooie gespreide loodzetting zou je langere loodlijnen kunnen maken (wat vervelend kan zijn bij verschillende diepten) of een voorslag met daarop onderlijn, lood en connector samen, waarbij je iedere sessie je complete set van (ik noem maar een willekeurig getal) 10 meter aan je hoofdlijn knoopt,

                            Reageer

                            • peterg
                              Komt net kijken
                              • 04-01-2010
                              • 98
                              • IJsselstein

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door roptop
                              Lijkt me een goed idee zo'n "loodlijn".
                              Maar de loodlijn is volgens mij alleen van toepassing bij een schuivende montage, of niet?
                              Voorbeeld: waterdiepte 3m, dobber 4gr onverzwaard en een "loodlijn" van 1m.
                              Als ik dit met een vaste montage wil proberen dan krijg ik volgens mij de dobber nooit op zijn plek.
                              Iemand ervaring met dit "probleem"? Of heb ik het mis?

                              bij voorbaat dank,
                              Roptop
                              Inderdaad, bij een verzwaarde dobber bv 6 gram + 1 gram aan de loodlijn heeft dit geen zin.
                              Het is een montage voor diep cq stromend water.

                              Doch werkt het redelijk wanneer ik de lood bezetting hoog zet en een kleintje laag.
                              Loodlijn ong 1,5 meter, onderlijn 1 meter met klein loodje zit je toch al gauw op stilstaand water
                              op ruim 2 meter. Met onverzwaarde dobber bv 3 gram. Kom ik in ieder geval een heel eind mee.

                              Voor dichtbij pak ik wel de vaste stok of pauwepennetje aan de bolonese.

                              Peterg

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎