Matchdobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rudy vis
    sportvisser
    • 01-02-2003
    • 656
    • merelbeke

    Matchdobber

    ik zou graag eens de montage weten om te vissen met een matchdobber en de vaste stok? de bedoeling is wel om met een lij n te vissen die bijna even lang is als de hengel. vele groeten rudy
  • Jan Grijpstra
    Sportvisser
    • 09-10-2002
    • 646
    • Aalzum

    #2
    Montage is op zich heel simpel.
    Eigenlijk hetzelfde als met de normale matchhengel met een vaste dobber systeem.
    Probeer maar eens, loodverdeling moet wel iets geconcentreerder, zowel bulklood als om de dobber.

    Succes!
    -------------------------------------
    Groeten van Jan

    Reageer

    • snijers
      Newbie
      • 26-12-2002
      • 41

      #3
      Vissen met zo'n matchdobber is ook ideaal om te vissen tussen twee wateren.Zeker eens proberen.

      Reageer

      • christian surquin
        Newbie
        • 24-03-2003
        • 11

        #4

        Het vissen met een match montage op de vaste stok is een mooie manier van vissen. Voorlal op ondiepe vijvers met grote vis is het ideaal. in Belgie op de vijver doet men niet anders. De ontage is net als de match montage alleen hoef je nu niet zoveel lood op de lijn te doen. Vooral in ondiep water. Probeer eens als er veel wind is een loodje op de lijn te knijpen (nummer 10) boven de dobber. Ongeveer tussen de dobber en de hengeltop, klink raar, maar zo zinkt de lijn onderwater en heeft de wind geen grip op de lijn. Bij stroming in het water werkt dit natuurlijk niet. maar dan is deze hele montage niet geschikt.

        veel succes. Christian surquin
        Life\'s a bitch and then you marry one !

        Reageer

        • lex

          #5
          goeie tip christian

          Reageer

          • Loek van Kersbergen
            Met enige kennis...
            • 03-01-2003
            • 289
            • Lekkerkerk

            #6
            Als je met een match montage gaat vissen op de vaste hengel
            (franglaise techniek) dan is inderdaad MEESTAL de lijn ongeveer even
            lang als de hengel. Toch is het soms nodig om wegens wind of
            onderstroom met een wat kortere lijn te vissen. Veel vissers hebben dan
            moeite om makkelijk in te kunnen gooien of de boel raakt in de war
            tijdens het aansteken en uit verlengen van de hengel. Ik heb daar een
            handigheidje voor. Ik neem een tye-ripje dat ik (na het uitpeilen) om de
            hengel trek ongeveer halverwege mijn (match) dobber en het bovenste
            loodje of bulk van de montage. Ik trek de tye-rip niet te strak aan en knip
            hem met een scherp tangetje af op ongeveer 1 cm van het nokje van de
            verbinding. Ik beaas mijn haak, hang de montage tussen dobber en
            bovenste lood (natuurlijk niet het lood dat rond of tegen de dobber zit)
            over het ca. 1 cm uitstekende ' lipje' . Vervolgens steek ik rustig mijn
            hengel aan en op lengte aangekomen draai ik mijn hengel zodat de
            montage vrij in het water valt. Daarna kan ik met de hengel op volledige
            lengte eenvoudig ingooien. Hiermee heb ik dan bereikt dat de montage
            niet steeds in de klit komt, en kan ik toch met een wat kortere opslag
            vissen wanneer de omstandigheden daarom vragen. Vooral de situatie
            waarbij je lood om de matchdobber hebt, en een opslag die bijvoorbeeld
            twee ˆ drie deeltjes lang is heb je nu voorkomen dat je vogelnestjes zit
            te ontwarren in plaats van te vissen.
            Groetjes allemaal! , Loek :fish: :fish: :fish: :fish: :fish:
            ****************************
            MATCH VISSEN IS HET MOOIST
            ****************************

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎