Onderlijnen ontvetten ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

    Onderlijnen ontvetten ?

    Wanneer een vis de haak te diep heeft ingeslikt, knip ik de onderlijn door.
    Mijn ervaring is dan wanneer ik een nieuw onderlijn monteer de beet er even uit is, zeker als ze al slecht bijten.

    Zou het ontvetten van onderlijnen dit kunnen oplossen ?
    Groet John.

    www.baitstore.nl
  • Braakdraak
    Banned
    • 23-02-2003
    • 325

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door john van den broek
    Wanneer een vis de haak te diep heeft ingeslikt, knip ik de onderlijn door.
    Mijn ervaring is dan wanneer ik een nieuw onderlijn monteer de beet er even uit is, zeker als ze al slecht bijten.

    Zou het ontvetten van onderlijnen dit kunnen oplossen ?

    Mja. Je kunt de vis ook gelijk doodmaken.

    Altijd de haak verwijderen. Dat kan heel makkelijk als je met met een klein onthakingstang werkt.

    Reageer

    • Peter1969
      Met enige kennis...
      • 21-02-2003
      • 269
      • culemborg

      #3
      De haak altijd verwijderen ????????
      Tuurlijk,als de haak wat dieper zit en je er met de hakensteker of onthaaktangetje nog OP EEN NORMALE manier bij kunt komen,dan het haakje verwijderen! Maar als de haak echt ingeslikt is,gewoon je onderlijntje iets binnen de vissenbek afknippen en het beestje laten gaan.Vele onderzoeken hebben al bewezen dat het haakje er binnen enkele dagen eruit zweert.De vis ondervindt hier geen hinder van,althans lang niet zo als dat men de chirurg uit gaat hangen en moet een hakensteker/onthaaktang toch maar het uiterste probeert om je haakje terug te krijgen.(Die haakjes kosten toch maar zo iets van een paar eurocentjes per stuk,nietwaar!? En ach,vis is er toch zat.)Nee hoor,haakje lekker laten zitten dus en even een nieuw onderlijntje monteren. Waarom de vangst dan minder zou zijn voor enige tijd.....??
      Heb daar zelf eerlijk gezegd weinig last van.Monteer je wel dezelfde lengte/dikte lijn of haak????

      Reageer

      • Braakdraak
        Banned
        • 23-02-2003
        • 325

        #4
        Een mogelijke oplossing: vis met deeg.

        Dan heb je (volgens mij) nooit last van haakjes die ver in de vis zit, aangezien je met deeg al bij de geringste beet moet aanslaan.

        Ik heb er bijvoorbeeld nooit last van.



        [Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 3 april 2003 @ 17:29]

        Reageer

        • john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

          #5
          [/B][/QUOTE]

          Mja. Je kunt de vis ook gelijk doodmaken.

          Altijd de haak verwijderen. Dat kan heel makkelijk als je met met een klein onthakingstang werkt.
          [/B][/QUOTE]

          Jou reputatie op het hengelsportforum is mij inmiddels bekend.
          Er zijn ook vissers die met respect met vissen om gaan.

          Wat Peter citeert wat betreft de haak dat die na enkele dagen vanzelf eruit zweert, daar ben ik ook van overtuigd.

          Peter wat je laatste vraag betreft, ja ik ben vrij secuur wat betreft dezelfde lengte, haak en dergelijke.

          Als de beet er goed inzit heb ik er geen last van bij het vernieuwen van de onderlijn. Maar onder moeilijke omstandigheden ( en wij weten niet beter dan moeilijke omstandigheden bij ons op de maas )moet je weer circa 3 inworpen wachten voordat je weer beet begint te krijgen.

          Groet John.
          Groet John.

          www.baitstore.nl

          Reageer

          • Braakdraak
            Banned
            • 23-02-2003
            • 325

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door john van den broek
            Mja. Je kunt de vis ook gelijk doodmaken.

            Altijd de haak verwijderen. Dat kan heel makkelijk als je met met een klein onthakingstang werkt.
            [/B][/QUOTE]

            Jou reputatie op het hengelsportforum is mij inmiddels bekend.
            Er zijn ook vissers die met respect met vissen om gaan.

            Wat Peter citeert wat betreft de haak dat die na enkele dagen vanzelf eruit zweert, daar ben ik ook van overtuigd.

            Peter wat je laatste vraag betreft, ja ik ben vrij secuur wat betreft dezelfde lengte, haak en dergelijke.

            Als de beet er goed inzit heb ik er geen last van bij het vernieuwen van de onderlijn. Maar onder moeilijke omstandigheden ( en wij weten niet beter dan moeilijke omstandigheden bij ons op de maas )moet je weer circa 3 inworpen wachten voordat je weer beet begint te krijgen.

            Groet John.

            [/B][/QUOTE]

            Wat probeer je met die opmerking te bereiken?

            Reageer

            • john van den broek
              Specimen Hunter
              • 30-03-2003
              • 1089
              • Venray

              #7
              Ik hoef niets te bereiken met mijn uitspraak, maar het onnodig doden van een vis staat niet in mijn woordenboek.
              Groet John.

              www.baitstore.nl

              Reageer

              • minimus
                Specimen Hunter
                • 19-03-2003
                • 1203
                • Tilburg

                #8
                Misschien moet je het anders benaderen en wel : waarom heeft de vis de haak ingeslikt. De lengte (we hebben het over feederen) van de onderlijn kan hier heel bepalend zijn. Ik zal niet zeggen dat ik geen last heb van "keelgangers" maar toch heel weinig. Als ik er veel last van heb verleng ik mijn onderlijn of ik zet een loodhagel op de onderlijn die ik op dat moment gebruik.
                Indien we het over witvissen hebben met de vaste hengel dan
                schuif ik mijn eerste lood (die het dichtst bij de haak zit) naar beneden als ik last heb van "keelgangers" In feite is het niets anders dan dat men de aanbeet te laat opmerkt (ook al zit men op te letten !!!) en de registratie pas komt als de vis al geslikt heeft. De aaspresentatie moet dus aangepast worden hetgeen met bovenstaand verhaal een optie is !!!
                As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                Reageer

                • Peter1969
                  Met enige kennis...
                  • 21-02-2003
                  • 269
                  • culemborg

                  #9
                  Toch even een reactoe op Braakdraak,welke zweert bij deeg op zijn haak.Ben toch benieuwd hoe dit deeg "werkt"als er bijv. op het Spui gevist gaat worden,of ander zwaar stromend water.De vis moet dan echt nèt onder het wateroppervlak azen,en zowat uitgehongerd zijn,daar anders het (wonder)deegje allang met de stroom vertrokken is.....zonder haak welteverstaan,toch...???

                  Deeg pas ik soms ook toe,maar dan toch meer op wateren als meertjes,langzaam stromende riviertjes,etc.

                  Groetjes!

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Misschien moet je het anders benaderen en wel : waarom heeft de vis de haak ingeslikt. De lengte (we hebben het over feederen) van de onderlijn kan hier heel bepalend zijn. Ik zal niet zeggen dat ik geen last heb van "keelgangers" maar toch heel weinig. Als ik er veel last van heb verleng ik mijn onderlijn of ik zet een loodhagel op de onderlijn die ik op dat moment gebruik.
                    Indien we het over witvissen hebben met de vaste hengel dan
                    schuif ik mijn eerste lood (die het dichtst bij de haak zit) naar beneden als ik last heb van "keelgangers" In feite is het niets anders dan dat men de aanbeet te laat opmerkt (ook al zit men op te letten !!!) en de registratie pas komt als de vis al geslikt heeft. De aaspresentatie moet dus aangepast worden hetgeen met bovenstaand verhaal een optie is !!!
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • john van den broek
                      Specimen Hunter
                      • 30-03-2003
                      • 1089
                      • Venray

                      #11
                      Peter,

                      Ik ben een rasechte feedervisser, vis veel op stromend water en heb dus veel last van keelgangers.

                      Groet John.
                      Groet John.

                      www.baitstore.nl

                      Reageer

                      • Braakdraak
                        Banned
                        • 23-02-2003
                        • 325

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door john van den broek
                        Ik hoef niets te bereiken met mijn uitspraak, maar het onnodig doden van een vis staat niet in mijn woordenboek.
                        Nee. Het woord socialiteit staat ook niet in jouw woordenboek.

                        Reageer

                        • rudy vis
                          sportvisser
                          • 01-02-2003
                          • 656
                          • merelbeke

                          #13
                          minimus ik heb geen verstand van feederen maar ben ze zeker dat je met een langere onderlijn minder keelgangers hebt.ik zou het omgekeerde doen.met de vaste stok heb je wel gelijk het lood naar beneden.vele groeten rudy

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎