Fishfinders

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • toto
    Newbie
    • 02-05-2009
    • 36
    • Oss

    Fishfinders

    Hallo iedereen,

    Ik hoop dat jullie ervaring hebben met het gebruik van fishfinders...

    Zijn ze te gebruiken om snoekbars te sporen?
    Zijn ze te gebruiken vanaf de kant?

    Ik dacht aan zo een iets Eagle Cuda 300 http://www.fishfinder.nl/webshop.asp...product=570287


    Alvast bedankt!
  • toto
    Newbie
    • 02-05-2009
    • 36
    • Oss

    #2
    Heeft niemand ooit zoo een ding gebruikt?

    Reageer

    • feederfreak
      Newbie
      • 17-02-2009
      • 26
      • limburg

      #3
      ja dat zou ik ook eens graag willen weten, wie dit gebruikt en als dit handig is, gebruikt er iemand dit ook om de bodem te verkennen en voor te vissen op witvis??

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        De term fishfinder is niet terecht, je vindt er geen vis mee.

        Is erg handig om als dieptemeter te fungeren en om de bodemstructuur en hardheid mee te verkennen.

        Let er maar eens op dat de zgn. echo,s wat dus vis zou moeten zijn allemaal dezelfde kant opzwemmen.

        Er zijn dieptemeters die je vanaf de kant kunt gebruiken maar die zien er anders uit.

        De Cuda die je laat zien moet je gebruiken vanuit een bootje.

        Met het vissen vanuit de boot is het een vrijwel onmisbaar instrument ook al zou het zijn om vastlopen te voorkomen.
        En ja vele jaren gebruikt bij het roofvissen.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • toto
          Newbie
          • 02-05-2009
          • 36
          • Oss

          #5
          Bedankt voor je bericht Douwe.

          Dan moet ik volgens mij zo een ding hebben:
          SmartCast RF35 http://www.jmsails.nl/site/index.php...126&Itemid=140

          Zover ik het begreep, moet ik het bootje aan de lijn vast zetten, in de water gooien en dan terug trekken. Ik had gehoopt dat Eagle Cuda fototoestel/camera achting werkt, zo dat je zeg maar vanaf de kant met de hoek van 45 graden foto van de bodem kan maken. Bestaat zo een iets?

          Reageer

          • GeelenBert
            Newbie
            • 28-01-2010
            • 2
            • Maastricht

            #6
            Het is wel mogelijk om vis te vinden op je fishfinder ,je moet hem wel goed instellen heir een tip

            1. Zet je unit aan.

            2. Zet vervolgens fish I.D. (vissymbolen) uit (als je tenminste bananen wilt)

            3. Zet je unit op "handmatig" (manual)

            4. Zet de "chartspeed" tussen ¾ en vol (schermsnelheid)

            5. Controleer de juiste Khz instelling (meestal 192/200)

            6. Zet de sensitivity op 100% (Zwart beeld ? geen paniek...komt goed)

            7. Zet al het geluid af (beter voor de zenuwen, de omgeving en je concentratie)

            8. Controleer of de TD horizontaal aan het wateroppervlak is.

            Als dit alles gebeurd is vaar je weg, er zijn natuurlijk nog veel meer instellingen maar die staan meestal vanuit de fabriek goed ingesteld b.v. de belangrijke "grayline" staat al op een neutrale 50 % en we willen het niet nog moeilijker maken dan het al is. Met de instellingen hierboven moet het mogelijk zijn om een juist beeld onder water te krijgen. Als we op het "wijd" zijn aangekomen en we varen minstens met 6 meter water onder de boot, gaan we naar de sensitivity functie en drukken terug van 100%, net zolang tot het beeld helder is zonder zwarte stippen, en waar we de bodem tevens in beeld krijgen. Probeer een zo HOOG mogelijk (sensitivity) percentage te behouden. Volg even de bodem en kijk wat er gebeurd, misschien zie je nu al een verbe******. Hou een lekkere snelheid (trol-snelheid), mocht je plotseling iets tegenkomen op je scherm, wat volgens jou niet op de bodem hoort of erboven zweeft, druk dan op 2x zoom, meestal (als het vis is) kun je in deze instelling duidelijk de banaan vorm zien. Vaar je erg diep (15 meter of meer) kun je ook nog 4x zoom proberen. Speel regelmatig met sensitivity en diepte. Later kun je natuurlijk alle functies van je unit gaan gebruiken om een nog beter resultaat te krijgen, maar zoals gezegd moet met deze minimale praktijktest de magische banaan geen probleem meer zijn.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Bert wat jij kennelijk kunt is dat je al zo lang met een dieptemeter vist dat je iets kunt interpreteren als zijnde vis.
              Maar ALLES wat in de straal van de dieptemeter komt geeft een banaantje of een visje en eigenaardig genoeg zwemmen ze allemaal dezelfde kant op.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Klopt, hoe mee ervaren de visser is en hoe beter de visvinder is, hoe makkelijker je vis van de bananen kunt onderscheiden. Het gaat hierbij om de statische visserij. Trollend draait het bij zo'n apparaat om de bodemstructuur (inclusief taluds en kuilen) en diepte te volgen.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Alleen praat je dan wel over een andere dieptemeter dan de Cuda 300 die de topicstarter op het oog heeft.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • zev
                    Zomaar Een Visser
                    • 10-01-2009
                    • 86
                    • Echt

                    #10
                    Ik heb reeds jaren een smartcast RF15. Is perfect voor diepte en bodem te verkennen. Binnen 10 cm nauwkerig op zellfs meer dan 7m diepte. Vis herkennen ho maar! Ik heb zelfs als de vis vol op de voerplek aanwezig was nog geen vis kunnen zien met dat ding 100% sensitief etc. Ik heb (denk ik) wel een enkele keer een vis gezien maar dan moet deze minimaal een meter boven de bodem zwemmen.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎