Zweden; witvissen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    Wedstrijdvisser
    • 10-02-2010
    • 148
    • Woerden

    Zweden; witvissen?

    Hallo allemaal,

    Aankomende zomer gaan we (weer) op vakantie naar (zuid-)Zweden, echter dit keer neem ik de hengels maar eens mee. Wat ik mij echter afvraag is het volgende;

    Overal lees ik over zweden en de geweldige snoeken, baarzen en salmoniden die je er kan vangen. Maar hoe zit dat met Brasem, zeelt, voorn etc.? Zijn die (en andere) vissoorten daar ook te vangen in de vele meertjes?

    Als rechtgeaarde witvisser zou ik toch graag deze soorten achter de schubben zitten ipv alleen maar roofvis.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Alle info is welkom (technieken, aassoorten, te vangen vissoorten etc.)

    Alvast dank!
    Ga toch vissen!
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    KIjk hier maar eens even naar de zeelten die je daar kunt vangen !

    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • Kingfisher
      Wedstrijdvisser
      • 10-02-2010
      • 148
      • Woerden

      #3
      Prachtig!
      Zoals ik het even snel lees, is er dus ook lekker met de feeder te vissen!

      Is er behalve zeelt ook nog andere witvis te vangen zoals brasem en karper?
      Ik zag wel iets over ruisvoorn staan.

      Thanx!
      Ga toch vissen!

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        In Zweden is het prima vissen op deze roof,- en witvissen. Alleen karper wordt er minder groot.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          En dat is omdat????
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • roptop
            Frequent aanwezig
            • 02-01-2009
            • 133
            • groningen

            #6
            Heb ooit een video gezien van zeelt vissen in Zweden met o.a. Arnout Terlouw, mischien kun je hier eens naar informeren.

            Bij mijn weten worden de karpers daar inderdaad niet groot, geld trouwens ook voor Denemarken, reden???
            Volgens mij heeft het koudere weer er mee te maken, of niet Douwe??

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Mede, maar PF heeft wel vaker kreten zonder die te onderbouwen dus ik ben benieuwd.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Denk eens na:

                1- Karper gedijt relatief beter in warmer water dan witvis. Karpers worden in zuid-europa niet voor niets groter.

                2- Daarbij zijn de karpers er puurder (meer slanke atletische boerenkarper) en niet van die doorgefokte hangbuikzwijnen.

                3- Er wordt daar relatief weinig op karper gevist, waardoor ze niet moddervet worden van proteinerijke boilies e.d.

                Zo dat is ook weer onderbouwd.

                Nederland ligt geografisch gezien in het midden, waardoor zowel witvis, snoek en karper hier behoorlijke afmetingen kunnen bereiken, wij Nederlanders hebben dus niks te klagen.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Je vergeet nog een paar, kouder, helderder, dieper, minder voedselrijk water waardoor er meer predatie optreedt.
                  Over het NIET groot worden of niet ZOVEEL grote karper zit natuurlijk ook nog een wereld van verschil.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • SvVoorden
                    Sportvisser
                    • 26-07-2002
                    • 747
                    • Woerden

                    #10
                    Meer predatie zorgt juist voor meer grotere exemplaren omdat er meer voedsel voor de grotere vissen overblijft dus dit is geen reden voor de kleinere karper.
                    Voedsel en temperatuur zijn de belangrijkste.
                    Verder werd in dit topic niets gezegd over het aantal karpers maar over de grootte ervan.
                    Sjaak van Voorden

                    Reageer

                    • Kingfisher
                      Wedstrijdvisser
                      • 10-02-2010
                      • 148
                      • Woerden

                      #11
                      Inmiddels al aardig wat mooie info gevonden op intenet mbt het vissen op Zeelt en Brasem in Zweden.
                      Karper is niet mijn ding, maar altijd zeer welkom als "bijvangst"

                      Ondertussen maar eens wat planning gaan maken met wat allemaal mee te nemen.
                      Nu nog een leuk huisje vinden direct aan het water, en het feest kan beginnen!

                      Wat ik me nog wel afvraag is: wat voor aas zou men daar gebruiken en verkopen. Zou je daar ook casters, maden etc. kunnen kopen? Mais e.d. kan ik zelf wel meenemen en goed houden, maar maden en wormen gaan dat niet redden vrees ik..........
                      Ga toch vissen!

                      Reageer

                      • SvVoorden
                        Sportvisser
                        • 26-07-2002
                        • 747
                        • Woerden

                        #12
                        Ik zou zoveel meenemen als je kunt. Maden en wormen zijn in deze landen (Zweden, Denemarken) onbetaalbaar omdat ze het vissen niet kennen zoals hier. Als je al maden vind zijn ze waarschijnlijk erg duur.

                        Het beste kun je dus alles meenemen in een grote tempex doos met koelelementen. Maden luchtdicht afsluiten en goed koud in een koelbox en dan kunnen ze het wel een aantal uren volhouden. wormen zouden het in een koelbox ook wel een dag vol moeten houden.

                        Ik zie dat je ook uit Woerden komt dus als je een grote perspex doos nodig hebt dan kom je er maar één halen. Ik kan er genoeg meenemen van mijn werk, evenals goede koelelementen. Pinkies zijn overigens niet gekoeld ook weken goed te houden.
                        Sjaak van Voorden

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Wij vervoerden ook made in van die grote piepschuim dozen .Die dozen vulde we met made ,en flessen bevroren water ,we hielden de beestjes op deze manier met gemak een week aan de gang.We hadden wel de mazzel dat er een vrieskistje in het huisje stond waar we iedere dag de flessen in bewaarden en weer ondertemperatuur brachten .Na een paar dagen als er wat casters op komen afzeven ,de casters in potten op bergen en de levende weer in de doos bij de ijs flessen ,werkte perfect veertien dagen het aas goed kunnen houden .Het vraagt wat aandacht maar het is te doen.
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • Kingfisher
                            Wedstrijdvisser
                            • 10-02-2010
                            • 148
                            • Woerden

                            #14
                            Nou het is bijna zo ver. We hebben een huisje gehuurd op het platte land tussen Vara en Fallkoping ten noord-oosten van Gotenborg / Trollhatan (aan de 47).

                            Iemand ooit in deze regio geweest en ervaring er mee?

                            Informatie via Zweden zelf vinden is nagenoeg onmogelijk. Het lijkt wel of die lui alleen maar op Snoek en Forel vissen!

                            Alle info is welkom mbt wateren in de regio waar je kan witvissen.....

                            p.s. Iemand een idee van de zweedse benaming voor Brasem, Voorn en Zeelt??
                            Ga toch vissen!

                            Reageer

                            • reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3497
                              • Asten

                              #15
                              en vergeet de blikken mais van de Li...l niet !!
                              Groeten

                              Frank

                              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎