BRASEM let op kleur

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jos.holl

    BRASEM let op kleur

    Waar zou het hem in zitten dat soms de Brasem echt let op de kleur van het aas.
    Het is zeker niet altijd zo, maar ik had twee keer voor dat ik ging vandaag thuis bij mijn vissen gekeken welke kleur maden ze het liefste hadden.
    In dit geval gaven ze duidelijk de voorkeur aan rode maden.
    Dus aan het water goed in de gaten gehouden, en inderdaad de hele dag gaven ze de voorkeur aan rode maden. Aan smaak kan het volgens mij niet liggen. Ik doe meestal witte en rode maden in het zelfde doosje met een smaakje er bij.

    Jos
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

    #2
    Jos, dat heb ik ook al gemerkt, op de vijver waar ik geregeld ga vissen met zo'n spiraal (lijkt bijna feederen) en daar doen we een mais aan de haak, en een witte made, een andere lijn, mais en een rode made. De rode made had veel sneller beet, en meer beet. De test zonder mais, aar met trosje rode of witte maden kwam op hetzelfde neer. Maar dit bleek niet elke keer zo te zijn, maar 6/10 was het toch de rode made die meer aandacht kreeg. Op de Leuvense vaart is het omgekeerd! Daar vang je niets met rode maden, wat zeer vreemd is! :huh:
    http://www.wandelendetakken.be

    Reageer

    • antje
      Frequent aanwezig
      • 01-03-2003
      • 120

      #3
      Hoi,
      Kleur is inderdaad vangstbepalend. Vorig jaar zat ik met een rode haak en mijn dochter met een zwarte haak, ik ving aanzienlijk meer. Dit hebben we verschillende keren getest.

      groetjes Antje
      Vandaag is morgen alweer gisteren. SHIT, alweer achter het net gevist dus !!

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Brasem let zeker op kleur. Daarom nooit donkere casters in
        donker voer en geen maden in licht voer.
        Ik selecteer mijn casters op kleur. Als ik in de zomer met licht voer vis gaan daar alleen lichtbruine tot donkerbruine casters in
        De witte casters gaan eruit !! Overdreven ?? Ik denk, gezien wat ik dan vang, niet

        Equinox
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Voor de goede orde : met licht voer bedoel ik in deze context :
          licht van kleur !!!
          (gisteren feestje gehad, ben nog niet helemaal helder)

          Equinox
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • john van den broek
            Specimen Hunter
            • 30-03-2003
            • 1089
            • Venray

            #6
            Beste Jos,

            Jou ervaring heb ik ook gehad de laatste week, het was zelfs extremer :ze wilden alleen rode maden !
            Casters, witte maden en piertjes wilden ze niet.

            Groet John.
            Groet John.

            www.baitstore.nl

            Reageer

            • Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

              #7
              rode maden versus rode muggenlarven?

              Maar is niet altijd bepalend hoor, in regenweer bijvoorbeeld, eens dikke regenworm in stukjes van ongeveer 1 cm snijden, en dat aan de haak hangen, je weet niet wat je dan vangt voor dikke vis, en naar uw maden zien ze bvb niet.
              http://www.wandelendetakken.be

              Reageer

              • Braakdraak
                Banned
                • 23-02-2003
                • 325

                #8
                Vis let inderdaad op kleur. Zaterdag wist ik meer te vangen met rood deeg dan met geel of wit deeg. Ik neem altijd deze drie kleuren deeg mee. Je weet maar nooit....


                [Gewijzigd door Braakdraak op maandag 31 maart 2003 @ 13:01]

                Reageer

                • kantvisser
                  Bart Van Peborgh
                  • 24-12-2002
                  • 837
                  • Koningskooikt

                  #9
                  hey Braakdraak, heb je ook al ondervonden dat je de ene dag goed vangt aan een bepaalde kleur deeg en dat je de volgende dag met een totaal andere kleur moet vissen om beet te krijgen.
                  Groeten van Kantvisser

                  Bart Van Peborgh
                  Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                  Koning 2004

                  http://mokabe.be

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Braakdraak
                    Vis let inderdaad op kleur. Zaterdag wist ik meer te vangen met rood deeg dan met geel of wit deeg. Ik neem altijd deze drie kleuren deeg mee. Je weet maar nooit....


                    [Gewijzigd door Braakdraak op maandag 31 maart 2003 @ 13:01]

                    Braakdraak, hoe maak jij je deeg respectievelijk rood en geel ??

                    Equinox

                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • jos.holl

                      #11
                      In ieder geval bedankt voor de reacties.
                      En ik mag wel concluderen dat afgelopen weekend bij bijna iedereen de rode made beter was.
                      Ik kom er nog eens op terug als de witte beter resultaat geeft of het dan bij de anderen ook zo was.

                      Jos

                      Reageer

                      • Braakdraak
                        Banned
                        • 23-02-2003
                        • 325

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
                        hey Braakdraak, heb je ook al ondervonden dat je de ene dag goed vangt aan een bepaalde kleur deeg en dat je de volgende dag met een totaal andere kleur moet vissen om beet te krijgen.
                        Dat heb ik inderdaad ondervonden. Als ik vis weet ik nooit met welke kleur deeg ik het meest ga vangen. Daarom heb ik altijd 3 kleuren mee. En dan verschilt per plek, maar óók per dag op welke kleur deeg ze beter bijten.

                        Zaterdag wou het beter met rood deeg, dan met geel deeg.
                        Ik weet niet hoe dit komt. Misschien lig het aan het weer?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Minimus
                        Braakdraak, hoe maak jij je deeg respectievelijk rood en geel ??

                        Equinox
                        Ik koop deze kleuren deeg gewoon in de winkel. Maar je kan ook tubes in de viswinkel kopen waar een vloeistof in zit. Als je deze vloeistof op het deeg giet en vervolgens goed gaat kneden, dan is de kleur van je deeg veranderd.


                        [Gewijzigd door Braakdraak op dinsdag 1 april 2003 @ 12:17]

                        Reageer

                        • Christ

                          #13
                          De geleerde hebben vast gesteld dat vissen eigelijk kleuren blind zijn.
                          Hoe komt het dan toch dat vissen soms toch verschil maken in de kleur van het aan geboden aas.

                          Je weet dat het zonlicht gebroken word door het water. Het zonlicht word ontleed in de kleuren van de regenboog. Dat zijn de hoofdkleuren van het kleuren spektrum, rood, geel, blauw,enz.

                          Bij veel of wijnig licht is het effect groter of kleiner en ook de diepte van het water speelt daar een rol in.

                          Als je nou op een diepte vist waar het rode licht het sterkste is dan kan daar de vis het rode aas niet onderschijden van het rode licht wat daar aanwezig is. Als alles rood is ziet de vis de rode made niet. Dan moet je dus met een ander kleur aas vissen. Dan vis je bij voorbeeld met geel aas of met een ander kleurtje.

                          Nou zijn er in de handel bij de viswinkels prismas te koop die je kan helpen bij het kiezen met welk kleur aas je moet vissen. De prisma ziet er uit als een heel klein piramide met aan de boven kant een klein oogje. Ook zit er een klein batterijtje in.
                          Als je nou dat ding aan je snoer hangt en in het water laat zakken tot op de diepte waar je vist en eventjes wacht dan fikseerd die prisma het aanwezige licht. Nu kan je gewoon zien welke kleur daar het sterkste is.

                          Die prima,s koste maar een paar euro,s. Het is toch handig om zo,n ding bij je te hebben.

                          Vis ze met prisma,s

                          Groetjes
                          Christ.

                          Reageer

                          • jos.holl

                            #14
                            Dat apparaatje kan misschien wel werken dat weet ik niet.
                            Maar de vis had afgelopen weekend meer zin in rode maden.
                            De oorzaak weet ik niet. Ik weet ook niet of ze de kleur of licht of dinker onderschijden.
                            Als ik bij mij in de visbak keek kon ik van bovenaf de witte maden goed zien liggen. Toch zwom de vis ze voorbij direct naar de rode maden.
                            Misschien omdat de vis schuw is en ze boven de rode maden moeilijk te zien zijn. Terwijl als ze over de witte maden zwommen ze goed te zien waren, ik weet de rede niet.

                            Jos

                            Reageer

                            • Christ

                              #15
                              De vissen zijn kleuren blind en zitten onder water.
                              Je moet je hoofd onder water steken en dan kijken, misschien is het dan anders.

                              Groetjes
                              Christ.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎