Help een beginner

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Wilfrecha
    Newbie
    • 21-02-2010
    • 1
    • Grubbenvorst

    Help een beginner

    Hallo allemaal,

    stel me eerst even voor: ik ben Wilfried 45 jaar en pas begonnen met vissen en wel vissen op roofvis. Uitrusting een Shimano werpmolen en een werphengel van 2.40mtr van hetzelfde merk en wat kunstaas (shads, pluggen en spinners ect). Vandaag naar de Maas gegaan. Is voor mij op de fiets 5 minuten (Grubbenvorst). Ik koos voor de Maas om mijn hengel uit te proberen ik koos voor een twister met naar mijn idee niet zo'n zware loodkop. Toch liep het niet zo lekker, werpen ging goed echter het bleef mijn twister telkens vast zitten. Eind van het liedje: twister en stalen onderlijn kwijt. Balen natuurlijk maar wellicht maak ik fouten. Was het gekozen aas niet geschikt, is de rivier om te beginnen te moeilijk. kortom HELP. Ik vind het een prachtsport en wil veel leren en uiteindelijk zal ik er nog meer plezier aan beleven. Wellicht hebben jullie tips voor mij (ik lees zowat alles wat los en vast zit maar het is net of ik begin met een boek en al bij hoofdstuk 2 ben).

    Alvast bedankt
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Ik heb dan geen ervaring met roofvis , maar met zware loodkoppen daar langs de stenen bij de maas zal ik iedergeval nooit doen heel even af zwakken of te diep en je ziet gelijk vast achter de rotsen .
    Probeer eens met pluggen die half diep gaan ,of minder zware loodkoppen .
    Kom je bij de kanten hou je hengel meer in de hoogte ivm vast zitten en blij de laaste 10 meter flink door draaien aan de molen .
    Voor de rest ? Geen idee
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Vissen leren doe je niet vanuit een boekje maar dat weet je ntuurlijk intussen ook wel.
      Maak eens een afspraak met iemand die ook op roofvis vist en leer daar van.
      Om te beginnen zou ik iets gemakkelijker water kiezen met meer garantie op aanbeten en op minder kans op verlies van je kunstaas.

      2.40 mtr. is te kort om vanaf de kant met twisters of shads te vissen je kunt het aas niet goed optikken en het komt dus vast te zitten.

      Hoe te vissen? je werpt in laat het aas afzinken en tikt het aas omhoog laat het weer afzinken en herhaal dit tot aan de kant.
      Zelf wissel ik af met het op tikken; snel kort omhoog even laten zinken en dan nog een felle tik omhoog of zijwaarts zo krijgt het aas een andere actie.

      Aan de kant versnellen moet je alleen doen met pluggen of de spinners maar ook niet altijd ga spelen met je kunstaas.
      Stop even met indraaien of maak een felle tik zijwaarts, als je ziet dat een vis volgt versnel dan kort enz.

      Maar allereerst zie iemand te vinden die je aan de waterkant kan helpen en ga op simpeler water eerst wennen aan het vissen.
      Stads- recreatievijvers o.i.d. zijn mooi om te starten.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2326
        • Ter Apel

        #4
        De reactie van Douwe zegt genoeg en ik wil er alleen nog aan toevoegen dat de soort jigkoppen ook uit kan maken. Ronde jigkoppen zijn meer geschikt om van uit de boot te vissen. Voor het vissen vanaf de kant kun je het beste z.g.n. erie jigkoppen gebruiken.



        Zoals de jigkop op de foto staat hij ook op de bodem.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎