PDA

View Full Version : Samentroepen

Vincent
23-02-2003, 19:44
Hallo,

Ik weet niet hoe het verder in het land zit maar hier in West-Vlaanderen (Stasegem en Zwevegem) is er enkel vis te vangen onder of net naast de bruggen.
Het is bijna een gevecht om s'morgens vroeg deze plekken te bemachtigen.

Volgens sommige vissers zouden de Aalschovers daar iets mee te maken hebben, langs deze kanten duiken deze immers meer en meer op.

Meningen of bedenkingen ????

Veel koude visgroeten,

Vincent

Mc.Queen
23-02-2003, 19:59
klopt vincent,ik ben net terug van een wedstrijd,3 in mijn sector!(3.300kg)
in 3uur vissen.
We hebben gevist in stasegem,aan de eerste brug hebben ze platte gevangen,
maar in rij vang je ook voorn hoor,ik heb wel het laatste 3 kwartier stillgevallen(geen vers de vase meer),
je moet constant bijvoeren met zuiver voer en vers de vase erbij!!!
Maar in Zwevegem is het wel erger daar moet je onder de brug zitten om een vis te kunnen vangen,10 meter verder is het al gedaan met de beet!!!
En,hij gaat niet weg van onder die brug!!!
:( :( :(
Greetings Mc.Queen!!!

benny
23-02-2003, 22:29
Hoi,
Op de Leuvense Vaart in Tildonk van hetzelfde laken een broek.
Vlak naast de brug vang je bakken vis, echter 50 meter er vanaf krijg je geen beet.
Ook hier is de aalscholver de grote boosdoener.
Ze jagen de vis op tot onder de brug, maar zijn zelf te schuw om tot daar te komen.
Twee winters geleden vond ik het fascinerend hoe die drie aalscholvers aan hun maaltijd geraakten. :)
Vorige winter stelde ik mezelf vragen dij die 20 vogels. :(
Nu vraag ik me af waarom deze 66 !!! veelvraten nog steeds beschermd zijn. :confused:

Benny

[Gewijzigd door benny op zondag 23 februari 2003 @ 21:31]

cgs
24-02-2003, 19:40
Hallo,

Het is bekend dat vissen reageren op predatie door roofvogels als aalscholvers. Geen onbekend verschijnsel. In een water waar ik regelmatig vis is er ook sprake van sterke samenscholing op beschutte plaatsen, waar aalscholvers moeilijk kunnen jagen.

Oplossing voor dit probleem zou het aanbrengen van drijvende waterplanten en takkenbossen zijn... Ik heb wel een betere oplossing: iedere sportvisser een jachtgeweer geven!

Nog een vraagje: is het probleem 's zomers ook aanwezig, of is de vis dan wel meer verspreid over het viswater?

Groeten, cgs :(

Mc.Queen
24-02-2003, 20:59
Die beesten gewoon neerkogelen,en zeker geen problemen meer mee!!! :mad:

benny
24-02-2003, 21:08
Dit weekend vernomen dat men vanaf dit jaar in Nederland ze mag schieten,weten onze noordelijke sportvrienden hier iets meer over?
Ook werd er verteld dat 22000 exemplaren als schietschijf mogen dienen in Frankrijk.
Misschien is het wel een Europees probleem.

Benny

robson
24-02-2003, 21:37
Dat zou echt prachtig zijn , hopelijk mogen we dat in Belgie ook doen , dan zijn we vlugger van die rotbeesten verlost ...
ik neem alvast mijn zware pult mee .
greetz ,
Robson

Christ
24-02-2003, 22:09
Hallo jagers.

Waar zijn jullie nou helemaal mee bezig. Als je niks kan vangen dan krijgen nou de aalscholvers weer de schuld. Denken jullie nou echt dat die beesten de vis onder de brug jagen, mooi niet dus. De vissen zaten 50 jaar geleden in de winter al onder bruggen, stuiken, schepen, jachthavens, en onder alles wat een schuilplaats geeft.
Lees het verhaal van veel vissers die nu niets kunnen vangen en het verhaal van Braakdaak die zoveel vis vangt maar wel in de haven. Die is wel blij met die aalscholvers als die beesten de vis de havens in drijft.
Dadelijk als er weer planten groeien dan zit de vis weer overal en kan je overal weer vis vangen.
Die vogels geven alleen maar problemen op vijvers waar kunstmatig vis uitgezet wordt maar op de grote plassen is er echt geen groot probleem.
Laat je geweer nou maar gewoon thuis en bedenk maar iets anders als je vis wilt vangen.

Die beesten afschieten gaat me veel ste ver.
En van die beesten kan je nog iets leren want vissen kunnen ze beter dan welke visser dan ook.

Aalscholvers hebben geen geweer nodig.

Groetjes
Christ.

jos.holl
24-02-2003, 22:21
Een ding klopt wat Christ schrijft.
Swinters schuilt veel vis op donkere plekken.
Waarom weet ik niet.
Vlakbij waar ik woon is een wetering waar je zelden of nooit een Aalschover ziet.
Bij een pomp naar een sloot is een stuk met hout overdekt.
Voor mij de favoriete plaats om swinters kleine visjes te halen.
Niet vissen maar gewoon schepnet over de bodem en met een haal soms wel 500 kleine visjes in mijn net. Ik neem mee wat ik nodig heb om te snoekbaarzen en de rest kan weer terug.

Het gekke is altijd op de zelfde plaats in de winter op een donkere plek.

Jos

robson
24-02-2003, 22:29
ik weet dat die vogels er ook niets aan kunnen doen maar het is wel om zot te worden als je 1500kg vis zet ,dat je na de winter geen vis meer ziet of vangt , alleen nog dikke vette aasgolvers . :stress:

rudy vis
25-02-2003, 08:38
Christ ik ben ook niet zo radicaal maar als je als club geld investeerd in visuitzettingen en na een paar weken zijn die lieve vogeltjes er mee weg.Sorry,er zijn leukere dingen hoor. vele groeten rudy :( :mad: :mad:

Jan Grijpstra
25-02-2003, 10:11
Heren...

Ik ben het met Christ en Jos eens.
Al die vis trekt naar stekken als bruggen toe omdat het water daar iets warmer zal blijven er is een zekere beschutting, en dat is belangrijk omdat vaak het water in de winter helderder is. Ook gaat de vis naar de brug oid toe omdat daar meer voedsel is te vinden. En dan is het een hele logische gedachte om te denken dat de aalscholvers de vissen ernaar toe duwen, maar dat is niet zo. De vis was er in de meeste gevallen eerder dan dat de aalscholver er op is begonnen te jagen.
Ik ben met jullie eens dat het een plaag begint te worden, maar om dan zoals Christ zegt de vogels meteen de schuld te geven van iets wat de vis al sinds mensenheugenis doet....
Em dan heb je nog zoiets als vis uitzetten in een afgesloten water terwijl je van het aalscholver- probleem op de hoogte bent, waar ben je dan mee bezig?

met vr gr

Penno Pennenramp
25-02-2003, 10:36
Hoi jongens

Ik hoorde laatst dat het Albertkanaal ook geterroriseert door aalscholvers

AFSCHIETEN DIE VOGELS

Groetjes

rudy vis
25-02-2003, 12:00
Jan ik denk dat je het probleem onderschat.Voor een natuurlijk stromend water te vinden moet ik bijna een uur rijden.Waar ik woon zijn het allemaal vijvers.Je moet ook rekening houden met oudere vissers die geen auto hebben.Als er op vijvers geen vis gestoken word zullen er veel vissers afhaken.VEle groeten Rudy ;)

kantvisser
25-02-2003, 12:49
Het aalscholver probleem is inderdaad een zeer groot probleem, zowel in vijvers als op kanalen en andere openbare viswaters, bij ons in de regio Lier is probleem zo groot geworden dat het bijna onmogelijk geworden om kileine vis uit te zetten, als er vis gezet word van minder dan een halve kilo zullen ze zeker gepakt worden door aalscholvers, alleen de grotere vissen blijven over, Zo is er een natuurgebied met veel hoge bomen en grote vijvers waar vroeger een massa vis zat, ik ging er als kind altijd vissen en vong daar voorn zoveel we wilden, in die tijd was daar geen enkele aalscholver te bespeuren, ik denk dat het ongeveer 8 jaar geleden is dat we de eerste aalscholver zagen, het jaar daarop zagen we er 2, een jaar later 6, enz. momenteel zijn ze niet meer te tellen, we hebben kladden zien vliegen van meer dan 100 vogels,de bomen hangen vol nesten van aalscholvers en er is geen enkel visje meer te vangen in die vijvers, gewoon leeggeroofd.Zelfs de proffesionele vissers klagen over aalscholvers, wij vragen altijd om brasem te leveren van ongeveer 700 a 800 gram, maar ze brengen de laatse jaren altijd vis van minimum 1.5kg en groter, deze vis kont van het ijselmeer en daar zou volgens de visboeren bijna geen kleine vis meer zitten vanwege de aalscholvers, er moet dus wel dringend iets aan gedaan worden of we kunnen in de toekomst onze geliefde hobby vergeten, wij hebben alles al geprobeerd om ze te verjagen maar zonder resultaat, het enige dat een beetje helpt is de vogels de loodziekte geven.

groeten van Kantvisser

Mc.Queen
25-02-2003, 18:36
Schiet er maar op los!!! :mad:

Deputy
25-02-2003, 20:03
Christ heeft (deels) gelijk. Vissen schuilen in de winter. Donker en diep....MAAR de cormorans zijn momenteel de schuldigen, of zijn het de GROENEN.
Voor zover ik weet is er maar 1 land waar men deze beestjes mag schieten. Dit naar aanleiding van het WK enkele jaren terug op een watersportbaan (ben de naam kwijt). Water brijste er van de vis.Enkele weken voorhet WK streek een kolonie aalscholvers neer met resultaat dat men het WK won met ik dacht 2, 5 kg.
Er is sprake van een Europese verordening om de bescherming op te heffen, maar die is er nog niet dacht ik.

benny
25-02-2003, 22:47
Hallo boys,
Ik kan maar voor een gedeelte het eens zijn met Christ en Jos,tuurlijk troept de vis samen in de winter op de plaatsen van het kanaal waar het warmer is.Maar op de stekken waar ik vroegere winters toch nog vis kon verschalken (zonder een brug of iets dergelijks)is het nu NUL KOMMA NUL.In het doodlopend eind van de Leuvense Vaart (te Leuven dus,waar het water warmer is)kon je vroeger toch nog leuk vissen in de winter.Zondag hadden we er een wedstrijd waar slechts 18 vissers van de 93 beet kregen, en een winnaar met amper 800gr. vis.En de 30 aalscholvers die daar afgelopen maanden feest vierden zouden daar dan niets mee te maken gehad hebben :confused: :confused: :confused:
Benny

Christ
25-02-2003, 22:59
40 Jaar geleden waren er niet zoveel aalscholvers.
Er waren ook niet niet zoveel wedstrijd vissers.
Toen kwamen de grote kweekvijvers met veel vis en de vijvers waar die vis naar toe ging om wedstrijden te kunnen vissen.
Zonder belijd worden de vijvers vol vis gestouwd met duizende kilo,s om de vangzucht van de vissers te bevredigen.
De aalscholvers konden met hun ogen dicht de vis vangen en als ze het goed gaan dan krijg je veel nesten en veel jongen.
Nog meer nesten en nog meer jongen en dan zijn het in eens rotvogels die af geschoten moeten worden.
We hebben zelf die vogels gekweekt, misschien ongewild, dus een beetje respekt voor die dieren zou toch wel op zijn plaats zijn.
Die Tjander kan wel eens een beetje rouw uit de hoek komen maar die heeft tenminste respekt voor de natuur. Dat bevalt me beter dan wat er nu hier en daar op dit visforum komt staan.

En ik vind dat als hier iemand zegt dat die vogels afschoten moeten worden dat daar een heel groot slot op moet. Dus Bas je krijgt werk denk ik.

Minder vis op de vijvers dan komen er van zelf minder jongen en dus minder aalscholvers.

Groetjes
Christ.

rudy vis
26-02-2003, 08:00
Hallo Chris ik ben zeker zo een groot natuurliefhebber als jij en ben er ook niet voor om ze neer te knallen,maar ik denk niet dat jij al veel van die vogeltjes gezien hebt.Elk jaar komen er duizenden bij tot groot jolijt van de groenen.die eens goed lachen met die ruziemakende vissers.Als je een andere oplossing hebt laat het dan eens weten???? En Jan Grijpstra die zegt dat het niet slim is om vis uit te zetten zou beter moeten weten.Schaf de vijvervisserij af en Jan en sensas mogen de boeken sluiten.Ik denk dat er veel viswinkels van die vissers leven groeten rudy :rolleyes:

Mc.Queen
26-02-2003, 18:09
Je moet maar eens wedstrijden vissen in vijvers waar die "Domme Kiekens" duiken op je visplaats,je doet al die voorbereidingen aan je gerief,aas en voer,en dan moet je die domme beesten laten doen zeker!!!
SORRY HOOR GEWOON NEERKNALLEN!!!
En nu kan je het stuk sluiten!!! :mad:
MC.QUEEN!!!

Jan Grijpstra
26-02-2003, 19:05
heren ik ben het wederom met Christ eens.
Hier hebben wij het fenomeen rallyvisser, vandaag hele dag gematchd niks gevangen, ik roep toch ook niet dat alle rallyvissers dood moeten.
Het komt niet enkel door rallyvissers hoor dat we vandaag niks gevangen hebben, ook door de vorst van enkele dagen geleden is de vis vertrokken.
Ik ben het met jullie allemaal eens, echt waar, dat die aalscholvers een groot probleem aan het wordon is, hetzij allang is!
Maar wil wederom de woorden van Christ naar voren halen dat we het de aalscholver wel erg gemakkelijk hebben gemaakt.
Er moet zeker iets aan worden gedaan, maar wat??
Met al die groenen krijg je niet snel een legalisatie van het schieten van aalscholvers.
maar aan de andere kant snoekbaars en boswild zoals herten en dergelijke worden toch ook gestroopt?

met vr gr

Henso
26-02-2003, 20:05
:upsidown: Hoi,

Wat net zo erg is als een troep verdwaalde aalscholvers is, is 1 verdwaalde meeuw als je aan het korstvissen bent op karper.
Dan wil je wel met een kanon dat kreng uit de lucht vlammen, maar ja tegen de tijd dat je een kanon hebt is A; de meeuw is al weer weg,en B: de karper ligt zich een rolberoerte te vreten aan jouw broodkorst.
Nu heb ik gelukkig nooit geen last van aalscholvers, maar ik kan me voorstellen dat het een ergernis is, en als ik eigenaar van een visvijver zou zijn en die beesten vraten mijn vis op dat ik ze dan de nek om zou wringen als dat kon.Maar ja dat mag niet want die beesten hebben ook ergens nut voor.
groetjes en vang ze de komende dagen.

robson
27-02-2003, 20:18
Groot gelijk Rudy , die vijvervissers zijn zeker een deel van ons broodwinning en als die dan nog wegvallen waar mag men dan nog gaan vissen wanty dan kunnen ze alles gaan afschaffen ...

frederik
04-03-2003, 01:10
Beste visvrienden,

Tussen Ministers en aalscholvers is bij ons in Beli geen verschil ze vreten zich beide vol van on geld en maken alle twee het leven van de vissers zuur, en dit is geen Belgenmop maar de realiteit.Het enige wat we nog hebben willen ze dan nog beperken.

Groetjes Frederik :)

robson
05-03-2003, 21:58
Yep Fr ,
Als het aan mij lag gooiden ze de groen nu al maar uit de regering want ze zullen veel stemmen verliezen !!!en niet alleen de groen , de regering zit vol schurken .

frederik
05-03-2003, 22:12
Hey Robson,

Al wat groen ziet zal nu wel kletsen krijgen bij de volgende verkiezingen dan zullen misschien beseffen waar ze mee bezig zijn, dit kunnen ze niet ongestraft blijven doen.

Groetjes frederik en tot vrijdag bij Mega Fish.

kantvisser
05-03-2003, 22:20
Al wat jullie zeggen over die groen mannen is waar maar er zijn altijd een hoop kiekens die daarop stemmen, zoals die mensen van GAIA groter krapuul bestaat niet, als ge die mannen hun gang laat gaan zullen we binnekort niets meer mogen en kunnen we onze vislijnen weggooien, jongens laat het aub niet zover komen en stem bij de volgende verkeizingen zeker niet op Agalev of Ecolo

groeten van kantvisser :mad:

[Gewijzigd door kantvisser op woensdag 5 maart 2003 @ 21:20]

frederik
05-03-2003, 22:27
De mijn krijgen ze allesziens niet die gaat naar het .... die kunnen ook niet tegen zwarte vogels, begrijpe wie begrijpe kan

Groetjes Frederik :D

robson
05-03-2003, 22:50
;)

rudy vis
06-03-2003, 15:38
Ik denk niet dat er n visser op die groene fanatiekers zal stemmen. :D :D

Mc.Queen
06-03-2003, 18:26
"Eigen volk eerst" h Frederiek!!! :D

kantvisser
06-03-2003, 20:49
Je Weet wel waarom.

:D :upsidown: ;) :cool:

jos.holl
06-03-2003, 21:09
Samentroepen ging toch over vissen of zijn het groene vissen? :innocent: :innocent: :innocent: :innocent:

Jos

kantvisser
06-03-2003, 21:16
Inderdaad jos we wijken te ver af van het onderwerp

:frustrated: :noidea: :redmoon: :rotfl: :bye: :zwaai: :cool:

Christ
06-03-2003, 21:31
Over samen troepen gesproken. Dinsdag was ik wezen vissen op de stromende Maas. Op de echte wilde brasem natuurlijk. Op een vijver zitten tamme vissen volgens mij. Als je op een vijver vist weet je een ding zeker, dat er vis zit. De vis vangen is vers twee. Ze kunnen niet bijten of je vist niet goed dat kan ook.
Maar op een open water ligt dat nog een stuk moeilijker. Hier weet je nooit of dat er wel vis zit, dan kunnen ze ook niet bijten, en je kan natuurlijk ook verkeerd te zitten te vissen.
Op open water moet je dus wel een beetje geluk hebben om wat te vangen.
Maar het ging over samen troepen, nou ze troepte echt wel samen in men netje. Mooi 63 pond vis, allemaal grote brasem. Met een beetje geluk kan het nu kort na de winter toch al weer lukken met vis vangen.

Voor die op de Maas gaan vissen, 2 casters 4 grote maden en een mestpiertje.

Groetjes
Christ.

frederik
08-03-2003, 16:32
;) Ik weet het Jos het gaat inderdaad over vissen, maar laat die groene doen en we kunnen een ander onderwerp kiezen om over te praten en dat zou ik spijtig vinden.

Groetjes Frederik
Putvissertje :) ;)

[Gewijzigd door Frederik op zaterdag 8 maart 2003 @ 15:33]

Mc.Queen
08-03-2003, 19:20
11Mei grote staking in gent
(Oost-Vlaanderen),zr grote opkomst van de jagers en vissers,tegen die ROTZAKKEN van de GROENTJES!!!!!
We moeten er iets aan doen,of binnen een
10 jaar is vissen en hengelsport verleden tijd!!!
De geweren van de jagers zullen wel geladen zijn(hoop ik),om een grote kogel
door hun kop te schieten!!! :mad:
ONZE HENGELSPORT NEMEN ZE NIET AF,ZEKER WETEN!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

robson
08-03-2003, 20:27
Zeker niet Stievie , dat mogen ze niet afnemen , dan zit ik zonder werk ... :( :eek: ik kom ook zeker op 11 mei en laat ze dan maar eens afkomen + op 11mei ben ik jarig , een dag om naar uit te zien h :D

Mc.Queen
08-03-2003, 21:46
Gefeleciteerd op voorhand h,Robke!!!
...Dus dat wilt zeggen dat je trakteert...!!!!!!!!!! ;)

rudy vis
09-03-2003, 08:39
Ik zou anders ook ZEKER komen maar heb een wedstrijd.Is wel een slechte datum,Ze hadden beter de maanden tussen oktober en maart genomen.Robson alvast op voorhand gefeliciteerd maar zie wel dat ge op uw verjaardag in den bak niet geraakt.gr rudy :D :D :D :D :D :D :( :( :( :( :( :(

robson
10-03-2003, 15:20
wel stievie , als ik je daar tegenkom zeker en vast ... anders ergens in een visclubkroeg :D bv bij de lustige vissers , gezellige kantine .

frederik
14-03-2003, 18:35
Bedankt Robke zal zelf voor de gezelligheid zorgen :) breng de ganse forum bende mee, de eerste ronde is van mij. ;)
Groetjes Frederik ;)

jos.holl
14-03-2003, 20:22
Nou Frederik dat worden dan 495 piljes.

;) ;) ;) ;) ;)

Jos

Mc.Queen
14-03-2003, 21:32
494 + 1 cola!!!!! ;)

frederik
14-03-2003, 22:55
Geen probleem jongens en Mc Queen het zijn twee cola's :p :p :p

Groetjes Frederik :) :) ;)

robson
18-03-2003, 21:34
Hey RUDY , ik heb al in veel dinges ingezeten toen ik zat was , in een beek , in de vaart , in een trein , in een vrouw ... :eek: , in een container , in een auto :bad: , maar nog nooit in de bak ;)

rudy vis
18-03-2003, 21:40
dan hebt ge al veel gemist robson :D :D :D :D :D :D :D

frederik
18-03-2003, 23:48
Wat niet is kan nog komen Robke. :D :D :D :D :D ;)

minimus
19-03-2003, 21:23
Oorspronkelijk geplaatst door robson
wel stievie , als ik je daar tegenkom zeker en vast ... anders ergens in een visclubkroeg :D bv bij de lustige vissers , gezellige kantine .

minimus
19-03-2003, 21:26
Oorspronkelijk geplaatst door cgs
Hallo,

Het is bekend dat vissen reageren op predatie door roofvogels als aalscholvers. Geen onbekend verschijnsel. In een water waar ik regelmatig vis is er ook sprake van sterke samenscholing op beschutte plaatsen, waar aalscholvers moeilijk kunnen jagen.

Oplossing voor dit probleem zou het aanbrengen van drijvende waterplanten en takkenbossen zijn... Ik heb wel een betere oplossing: iedere sportvisser een jachtgeweer geven!

Nog een vraagje: is het probleem 's zomers ook aanwezig, of is de vis dan wel meer verspreid over het viswater?

Groeten, cgs :(

Als ik jou was ging ik me ergens - zover mogelijk van de waterkant-
diep zitten schamen. Als je de groeiende anti-vislobby een dienst wilt bewijzen moet je vooral met zulke berichten komen. Laat de natuur de natuur en vissen vangen doen we toch wel. Heb je trouwens al eens een aalscholver met een brasem van een halve meter aan de haal zien gaan. Nee toch !?

robson
20-03-2003, 19:10
Als je alleen maar 2000kg voorn op je putje gezet hebt zijn die vogels erg frustrerend hoor , zeker als er na 1 winter geen enkele vis meer opzit !!!!!!maar volgens mhr zitten er alleen maar brasems van 0.5m op alle putten :confused: :confused:

Braakdraak
20-03-2003, 19:17
Als ik jou was ging ik me ergens - zover mogelijk van de waterkant-
diep zitten schamen. Als je de groeiende anti-vislobby een dienst wilt bewijzen moet je vooral met zulke berichten komen. Laat de natuur de natuur en vissen vangen doen we toch wel. Heb je trouwens al eens een aalscholver met een brasem van een halve meter aan de haal zien gaan. Nee toch !?
[/B]

Een brasem is ook ooit eens als een klein visje begonnen. En grote brasems sterven ook ooit eens.

Conclusie: visstand neemt af.

Maar als je denkt dat aalschovers alleen kleine visjes eten, dan heb je het mis. Aalschovers eten het liefst grote voorns (nu paling er nauwelijks meer is) en eten gemiddeld 500 gram per dag. Maar Aalschovers zijn enorm gulzig en als er veel vis zit, zal de aalschover proberen zijn buikje goed vol te krijgen (dus eet het veel meer dan 500 gram als er veel vis aanwezig is).

En aalschovers zijn in Nederland nog altijd beschermd.

Voor het vijverprobleem: je lost het uiteraard op door minder vis in de vijver te gooien. Maar dan gaat de aalschover gewoon naar een ander visrijk omgeving. Dus dan los je het probleem alleen plaatselijk op, maar niet in zn geheel.

[Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 20 maart 2003 @ 18:46]

[Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 20 maart 2003 @ 18:49]

frederik
21-03-2003, 09:52
Proficiat Braakdraak een goede en gezonde opmerking en dat meen ik doe zo verder en het wordt misschien toch nog iets. :cool: Je laat nu zien dat je nog een andere kant hebt ook blijf hem gebruiken en we zien wel.
;)

[Gewijzigd door Frederik op vrijdag 21 maart 2003 @ 08:54]

minimus
22-03-2003, 21:58
Zoals de teneur in dit gehele forum al doet vermoeden
hebben we hier niet met een bijster IQ van doen. Tegen wie
is, nadat de aalscholvers opgeruimd zijn, de volgende
hetze gericht. Hebben jullie er uberhaupt enige notie van
wat er zich onder water allemaal afspeelt (roofvis versus witvis)
Dat misschien van de 2000 uitgezette voorns er 500 opgepeuzeld worden door roofvissen wordt misschien niet voor mogelijk gehouden ?? In ons viswater is de onbalans tussen roofvis en
witvis dermate groot dat de meeste uitgezette vis in roofvismagen eindigt. Daarom wordt er ook voor roofvisregulering gepleit.
De moeilijkheid in "kunstmatig" in stand gehouden visvijvers is dat men de balans tussen witvis en roofvis uit het oog verliest door er alleen maar witvis bij te gooien en er de aanwas door de jaren heen van roofvis gedoogt.
Na de aalscholvers komen zeker de blauwe reigers de futen en alle andere vogelsoorten die vis vangen zeker aan de beurt, dat gaat me toch wel iets te ver. De opmerkingen over neerknallen van aalscholvers zijn dan ook gebaseerd op egoisme. Egoisme, omdat men bang is een paar visjes minder te vangen. Walgelijk !!!!!
Let op : ik heb net zo'n hekel aan de groene maffia als jullie, maar als je deze kliek argumenten in handen wilt geven om het sportvissen op termijn te laten verbieden ben je op de goede weg met te melden dat je watervogels vol lood wilt pompen. Kijk voor de aardigheid maar eens op de site van www.vissenbescherming.nl en
op www.dierenbescherming.nl. We zijn echt dichter bij een algeheel visverbod dan menigeen zal vermoeden !!!

Equinox

Braakdraak
22-03-2003, 22:09
...

[Gewijzigd door Braakdraak op zaterdag 22 maart 2003 @ 21:10]

rikkie1
22-03-2003, 23:02
Aalscholvers !!!!

Ik woon in de buurt van een groot meer. Tot voor een aantal jaar was het er fijn vissen, veel voorn en dikke mooie brasem. Totdat er gedurende een winter een kolonie aalscholvers neerstreek. Gedaan met vissen, de enige die er nu nog plezier hebben zijn surfers.

(Ik vindt dat je dit kun vergelijken dat men stelselmatig de voetbalvelden doet verdwijnen)

Ik zeg niet dat men ze moet doodschieten, maar een gerichte selectie zou meer dan welkom zijn,want de vogels zijn beschermd,kunnen zich ongestoord voortplanten en ze hebben bijna geen natuurlijke vijanden.

Het is duidelijk dat we hier voor- en tegenstanders hebben, nuja ieder zijn standpunt en menig

Groeten

Rikkie :) :)

rudy vis
23-03-2003, 07:16
beste minimus,ik geef je voor een deel gelijk .maar een fuut of ee reiger mag je ook niet vergelijken met het aantal aalscholvers.Ik heb niets tegen een paar aalscholvers wel tegen een overpopulatie.je zet ook geen 100 koeien op 50 vierkante meter.ik heb nog ggn 100reigers op een vijver gezien maar wel 100aalscholvers.er zijn er gewoon te veel.vele groeten ;) rudy

jos.holl
23-03-2003, 19:58
Ik denk dat daar de meeste waarheid in schuilt Rudy.
Bij ons op de Maas komen ook steeds meer Aalschovers.
Niet dat ze kwaad doen zoveel zijn het er hier ook weer niet.
En het is een prachtig gezicht in onze streek al dat wild.
Aalschovers Ganzen Zwanen Eenden etc.
Vooral de Ganzen en Eenden zijn hier in de winterperiode tienduizenden. Als dan het jonge gras weer op komt zijn die boeren er niet blij mee.
Soms moeten er natuurlijk maatregelen genomen worden.
Maar altijd direkt afschieten als er te veel zijn lijkt me wat overdreven.

Jos

minimus
24-03-2003, 19:21
Er schijnt ook op niveau gediscussieerd te kunnen worden.
Ik ben het met Rudy eens dat indien een bepaalde populatie
de overhand krijgt en een directe bedreiging vormt voor het voortbestaan van andere soorten er ingegrepen moet worden (reguleren) In Nederland heeft men de catastrofale fout gemaakt om schadelijke soorten zoals vos en kraai een beschermde status te geven. Vervolgens verbaasd half Nederland zich erover waarom het zo slecht gaat met de weidevogels (!!!) Je zet inderdaad geen 100 koeien op een 50 vierkante meter, maar van de andere kant zet je ook geen 2000 voorns op een "kunstmatig" water, waar misschien
500 voorns ecologisch verantwoord zijn !! Je laat ook geen 2000 vossen (geschat aantal in de provincie Noord-Brabant) de hele rimram opvreten, maar het gebeurt wel. Indien dergelijke excessen aan de orde zijn MOET men ingrijpen. Als aalscholvers een dermate sterke overhand krijgen dat aannemelijk kan worden gemaakt dat andere watervogels daardoor in aantal achteruit gaan dan zeg ik, ingrijpen en reguleren. Om de reden dat wij vissers i.p.v 100 vissen er maar 50 vangen direct maar te gaan pleiten voor afschot van de aalscholvers tart naar mijn idee toch alle realiteitszin.

Equinox

rudy vis
25-03-2003, 00:02
je hebt gelijk minimus maar het probleem van de aalscholvers is NU WEL reeel zodus moet er ingegrepen worden. vele groeten ;)

frederik
25-03-2003, 09:23
Is ook mijn standpunt Rudy,daar kan ik me bij neerleggen. ;)

milo
14-11-2010, 21:41
Kantvisser heeft gelijk tientallen aasgolvers zie je in het westland,kunnen 1,5kg vis per dag eten,gaat hard achteruit zo,
Overal zitten ze ook in de stad in slootjes van amper 2 meter breed zielig of niet er moet op gejaagd kunnen worden.
Het is een negatief bericht sorry hier voor ,maar we willen ook over 5 jaar nog wat vangen en kunnen niet allemaal bij de brug zitten.

milo
14-11-2010, 22:04
Er kunnen mensen zijn die het zielig vinden om de vogeltjes dood te schieten en zeggen dat de we de aasgolvers zelf hebben gekweekt moet niet gekker worden nu.
Deze vogels zijn zoutwater vogels van oorsprong en zijn van het buitenland langzaamerhand hierheen getrokken om dat daar te weinig was ,er is een absoluut overschot aan deze vogels er zitten er nu honderdduizenden in nederland kunnen 1,5 kg per dag eten ,en zullen dat niet laten blijft echt niets over, bijna alle vis word opgegeten ,er hoeft ook niet geschreven worden dat de visstand dit aan kan ;onzin.

frenk
15-11-2010, 11:32
Hallo

Ja de aalscholver is een echt probleem ook bij ons op de Maas in Limburg zijn de vangsten de laatste 8 jaren schrikbarend teruggelopen.
Kon je 8 jaar geleden een wedstrijd met de feeder winnen met 10 kilo of meer de laatste 2 a 3 jaar heb je vaak al de winst te pakken met 2 visjes en net 1 kilogram.
met de vaste stok is het ook zo op volle lengte geen vis te vangen alleen langs het kantje wat kleine visjes en dan ook nog hoofzakelijk baarsjes of posjes.
Ik hou al zeker 10 jaar de uitslagen bij van 2 verenigingen en je ziet de vangsten ieder jaar teruglopen , als het zo doorgaat blijft er geen vis meer over , nu komt het niet alleen door die vogel maar ook nog door de meerval welke in grootte getalen oprukt op de Maas, wat de die vogel niet krijgt vreet die meerval wel en zo blijft er voor ons NIETS over dan de kleine visjes langs de kant.

Groetjes Frenk.