Topelastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sensas
    Banned
    • 25-02-2003
    • 54

    Topelastiek

    Hoi iedereen,

    Vissen jullie allemaal met topelastiek???

    Ikzelf wel. Ik heb 3 topsets en door alle 3 heb ik andere diameters elastiek.
    Wat vinden jullie van elastiek en wat voor diameters en door hoeveel delen???

    Groetjes Martin
  • antje
    Frequent aanwezig
    • 01-03-2003
    • 120

    #2
    Hoi,
    Ikzelf vis niet met topelastiek, dit omdat ik het dan geen vissen meer vindt. Mijn vismaat heeft wel topelastiek, maar naar mijn mening verkeerd verdeeld, het zit alleen maar in het laatste hengeldeel.
    groetjes, Antje
    Vandaag is morgen alweer gisteren. SHIT, alweer achter het net gevist dus !!

    Reageer

    • Jan Grijpstra
      Sportvisser
      • 09-10-2002
      • 646
      • Aalzum

      #3
      Hoi,

      Ik was in het begin ook zeer sceptisch over elastiek, maar wou het toch eens proberen, en wil nu nooit meer anders. Elastiek is op veel verschillende manieren te gebruiken. Dik elastiek door 3 delen voor bijvoorbeeld de karpervisserij. Een 'middelmatig' elastiek door 2 delen voor de standaard visserij op brasem en dergelijke, en een dun elastiekje door 1 of 2 delen vaak voor ondiep water en/of kleine vis.
      Zelf heb ik het gemiddeld door het jaar heen altijd door 2 delen, als ik op karper vis dan haal ik meestal de top uit m'n hengel en voer het elastiek door de volgende 2 of 2,5 delen. In de winter vissen we vaak op ondiep water, en dus met korte snoertjes, op kleine vis. Dan heb ik meestal een dun elastiek enkel door de top. Zodat je de vis minder snel "uit het water slaat" en dan vaak verspeeld.

      met vr gr
      -------------------------------------
      Groeten van Jan

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Het is maar net op welk water je vist. Achter mijn huis ligt een vijver waar alleen maar voorn van hooguit 25 cm zwemt. Daar gebruik ik geen elastiek voor 10 honderste met 8 honderste onderlijn is genoeg. Komt er een verdwaalde karper buurten dan ben ik er gloeiend bij, maar dat is de sport. Op het viswater van mijn club liggen de kaarten iets anders. Daar vis ik wel met elastiek omdat buiten de halve meter brasems er ook regelmatig zeeltenbezoek is. Dan vis ik met elastiek in 2 delen. Hoofdlijn
        12 honderste en afhankelijk van aanbeten onderlijn van 10 honderste of 8 honderste. Uiteraard gebruik ik dan de elastiek die
        net even boven de trekkracht van 12 honderdste ligt.
        Ook dit is niet zaligmakend want ook met deze constructie heb ik al enige kleppers verspeeld. Of het loont om dan elastiek in 3 delen te doen betwijfel ik. Het is, denk ik, een afweging tussen
        hoeveel je verspeelt ten opzichte van hoeveel je vangt. Bij mij is die afweging dat ik, nog niet, denk aan elastiek in 3 delen.

        Equinox

        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎